Mode & Beauty alle pijlers

Sauna ervaringen

21-08-2009 09:32 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic hier. Ik ben nu tweemaal eerder naar de sauna geweest; thermen in Tilburg en Prinsejagt in Eindhoven en vind het een heerlijke manier om te ontspannen. Ik vond de Prinsejagt wat klein terwijl de sauna in Tilburg ruimer van opzet is en mij ook beter bevallen, er was ook meer variatie in de sauna's en ook een opgiet-ritueel.

Binnenkort ga ik naar de sauna Elysium, heb nog een kortingsbon.



Hoe zijn jullie sauna-ervaringen en waar gaan jullie heen?
quote:kevin8 schreef op 16 februari 2010 @ 15:17:

[...]





Wat leuk, dat is ook mijn stamsauna. Hebben jullie een vaste dag?

Ikzelf ga meestal zoals het mij uitkomt, maar zelden op zondag. Ik heb zo'n jaarkaart waarbij ik per keer nog maar 10 euro entree betaal. Ik ga gemiddeld zo'n 3 tot 5x per maand, soms maar zo'n 3-4 uurtjes 's avonds en soms ook nog een deel van de middag. 's Zomers ga ik wel wat minder vaak.

Ondanks dat de Thermen in Nijmegen kleiner is, maar nog altijd middelgroot, zijn de opgietsessies en sfeer daar onverslaanbaar.

We gaan zelden in het weekend, meestal op woensdag donderdag. Kijk al weer uit naar de zomer, lekker toeven in de tuin daar.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook dol op de sauna. Mijn grote favoriet blijft toch echt Elysium. LET OP DAMES:



voor degenen die hier alleen af en toe komen: de 1e en 3e maandag van de maand zijn tegenwoordig gemengd en badkleding dag. We hebben het nou al 2 keer meegemaakt dat er bij de receptie allemaal dames teleurgesteld weg moesten omdat ze geen bikini bij zich hadden. Dat is erg balen natuurlijk dus let even op welke dag je gaat als je houdt van de damesdag op maandag...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd naar Papendrecht. Klein complex, met 6 verschillende sauna's. Leuk rustgedeelte en restaurant... Mooie tuin en op het dak en groot zonneterras, kan niet wachten tot het beter weer is!!
Alle reacties Link kopieren
Opgieten/loyly/Aufguss:



YouTube opgiet video
Alle reacties Link kopieren
quote:renaat29 schreef op 21 augustus 2009 @ 09:44:

Ben laatst in Schiedam geweest, hier hadden ze onder andere een paalsauna, bioscoopsauna, aquariumsauna, diehard sauna, grot sauna, muzieksauna, kleurentherapiesauna, panorama sauna, siberische sauna en een toren sauna.



Die afwisseling lijkt me erg leuk, dat kunnen alleen grote wellness complexen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Ben net terug van de Veluwse bron en vind het een mooie, moderne sauna. Hij is erg groot en je hebt veel keus. Op een doordeweekse dag was het erg rustig en had soms de sauna voor mezelf.



Vond zelf de Veluwse sauna erg lekker en de opgietingen waren ook erg goed en vond het ook belangrijk dat er een goede uitleg vooraf was en goede instructies over de afkoeling (zeker voor mensen die die voor de eerste keer doen). De sauna's waren erg ruim van opzet en alles zag er schoon en verzorgd uit. Het Turks stoombad vodn ik wat minder, dat heb ik in andere sauna's beter gehad.



Had verder nog een hotstone massage, vond ik erg lekker, maar was mijn eerste keer en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Had ook een rasul-behandeling, ben ik nog niet uit wat ik er van vind, maar dat kan ook komen dat er wat klei in mijn oog kwam en mijn lenzen dit niet prettig vonden.



Het lunchbuffet was voldoende, niet heel bijzonder. Wel prettig dat de koffie,thee en (karne)melk bij de prijs zat inbegrepen. Maar ik zou hier nog wel eens terug willen komen (hoewel het wat ver rijden voor mij is)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd naar de Veluwse Bron. Ze hebben indrdaad veel opgietingen met grappige tham's. Het is er groot en daardoor ook lekker rustig. Ik heb ook heerlijk tapas gegeten. De Veluwse Bron is echt een aanrader!
Voor wie het nog niet wist is er sinds kort nòg een reden om de Swaffelhoeve te mijden:

Sinds kort ben je verplicht om bij iedere reservering, zelfs via internet en alleen saunabezoek, reserveringskosten te betalen.

Werkelijk echt belachelijk!!! Laten ze dan de entree of arrangementsprijs gewoon wat verhogen.

Krijgen mensen bijv. een sauna entree kado, moeten ze nog betalen. leuk kadootje dan, maar niet heus.

Maar ja, ze schijnen weer flink te gaan uitbreiden en dat moet natuurlijk flink betaald worden, net zoals de zeer vele participaties in tv programma's, reclames, advertenties, prijsvragen enz. En Harald en Harald zullen ongetwijfeld een stevige positie in de Quote500 willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:girlxxx schreef op 21 augustus 2009 @ 09:38:

... en ik woon op 5 minuten lopend af van de therme hollday in schiedam af en die is echt super mooi haha(geen aandelen) veel sauna's zoutwaterbad, mooi restaurant, mooie rustruimtes, netjes sfeervol, tja...ik kom daar graag







Paar dagen geleden ben ik in sauna wellness Thermen Holiday Schiedam geweest: oordeel/ervaring:



dat zoutbad hebben we gemist blijkbaar.....het is er schoon, verzorgd, goede sfeer, veel afwisselende sauna's (maar ook veel gimmicks, even kijken en twee minuten later weer er uit, dan heb ik 't wel gezien. Panorama sauna wel leuk, je zit er 't beste van alle sauna's die ik tot nu toe geprobeerd: ergonomisch gevormde hoogste bank).



Ik ga er niet meer terug: het complex ligt pal langs de snelweg A20: je ziet door de bosjes alle auto's en vrachtwagens langsrazen......veel lawaai en weg sfeer.....parkeren lukte nog op een door de weekse avond, maar als ik 't goed gezien heb moeten ze de parkeerplaatsen delen met een gewoon zwembad en een groot fitnesscentrum.....ik snap niet waar mensen die op drukkere momenten komen hun auto laten?



Het "Grand Café" is een zelfbedienings buffet, als ik het goed heb begrpen kon je zoveel eten als je wilde, voor een vast bedrag tussen 18 en 21 uur....(veel eten en sauna lijken mij niet samengaan, maar soit) en je moet reserveren, ze hebben geen kaart waar dranken e.d. opstaan, en gaat om 21 uur dicht.....



sauna zelf sluit om 23.30, maar om 23 uur moet iedereen ophoepelen uiteraard, zodat alles leeg is om 23.30.



De "Pure" bar/lounge dinges op de eerste verdieping was gesloten toen wij er waren. Het keuken van het gewone restaurant ging om 21 uur dicht! Iets met de vloer of zo. We konden dus niks meer eten.....behalve gebak

Was prettig geweest als ze dat bij aankomst even had gezegd.....



Normaal gesproken blijft de keuken tot 22 uur open, voor noodgevallen raad ik bezoekers aan om zelf eten mee te nemen, hoef je tenminste niet hongerig naar huis te rijden.......



Leuke ervaring, maar blijft eenmalig.
@quattro35: Waarschijnlijk heb je gewoon heel veel pech gehad, want normaal gesproken is het er toch niet zo heel erg slecht (geregeld). Zelfs op het saunagidsforum kom ik het niet zo slecht tegen. Ikzelf heb nog een kortingsbon liggen die ik nog een keer ga gebruiken en dan kan ik het zelf weer eens ervaren.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 03-05-2010 22:54
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande forumster Laura33, met drie berichten op haar naam die alledrie gericht zijn op het promoten van een of ander verzorgingsgedoe, is getoverstafd ivm spammen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia Dalma schreef op 02 mei 2010 @ 20:06:

Bovenstaande forumster Laura33, met drie berichten op haar naam die alledrie gericht zijn op het promoten van een of ander verzorgingsgedoe, is getoverstafd ivm spammen.



Ik wilde net voor minimaal 4000 euro aan spullen kopen! Hè wat jammer nou
Alle reacties Link kopieren
Rriiigghht Quattro...!

Jammer van je negatieve ervaringen met Schiedam trouwens. Ik kom er ook altijd graag. Wel idd op doordeweekse dagen, maar dat geldt voor alle sauna's wat mij betreft *gruwelt van Optimel-dagen*
Alle reacties Link kopieren
Ben laatst in Thermen Nijmegen geweest en dat is heel goed bevallen.

Het was druk, maar daar hadden we weinig last van.

De opgieting was helemaal geweldig. Wat deed die saunameester dat leuk!

Het eten/restaurant vond ik wat tegenvallen, maar alle sauna's maken dat helemaal goed!
@koreveen: Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hadden in mijn stamsauna en dat ondanks de drukte. Op welke dag waren jullie geweest?

Die opgietingen zijn ook echt geweldig, vooral de specials zoals "That's Life", "De Bataafse Opstand", "Tropisch regenwoud", "Ice Age", "Spartaanse opgieting" of "Pirates of the Carribean".

Volgende week na het pinksterweekend is er weer een opgiet 4-daagse. Met iedere dag van 13.00u. tot 22.00u. een bijzondere opgieting!!! Die om 22.00u. vind ik ook altijd heel speciaal want dat is vaak een stilte/meditatieve opgieting.

Wat ik ook heel leuk vind is dat Janneke dan een aantal opgietingen verzorgt. Zij staat namelijk normaal achter de bar/in het restaurant maar kan wel degelijk zeer goede opgietingen geven. Samen met Sandra, Lonneke, Rob en Bram is zij een van mijn favorieten.
Gisteren naar de 1e dag van de opgiet 4-daagse geweest. Was weer geweldig. Ieder uur een opgieting met heel veel specials.

Hoogtepunt was de "Tubular Bells" opgieting van Rob (de opper saunameester) die zijn premiere beleefde. Deze werd gegeven in de kleinere buitensauna (gelegen naast de Jacuzzi/nieuwere gedeelte) als afsluiting van een heerlijke dag. Op muzikale klanken van Tubular Bells kwamen 8 heerlijke bijzondere geurtjes voorbij (Rob importeert ook zelf deze opgietmiddelen) halverwege afgwisseld met heerlijke verfrissende stukjes fruit.

Morgen en overmorgen ga ik ook. Morgen oa. 's middags 2 opgietingen van Sandra (Thunderstorm & Pirates of the Carribean2) welke laatste (17.00u. meen ik) samen met Rob!!!

Opgietingen door 2 saunameesters zijn hier al altijd extra bijzonder.

En vrijdagmiddag zijn er 2 opgietingen van Janneke, waarvan eentje ook samen met. Dat belooft dus weer feest te worden.

En ondanks deze opgiet 4-daagse viel het best mee met de drukte. En voor wie de gewone restaurantkaart wat gewoontjes vind, er is nu ook een asperge kaart.

Janneke en Sandra zijn overigens bekend van de bar/restaurant/bediening/rondleiding.
Alle reacties Link kopieren
Kevin, we waren er op vrijdag.

De opgieting was de reis naar Midden Aarde en werd verzorgd door een oudere man met een baard. Hij deed het echt superleuk!

Wel zwaar voor hem dat hij daarna bij iedereen elke 3 emmers water moet kiepen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorige week bij Spa Zuiver geweest.

Modern ingericht, mooi ontworpen. Maar het had het toch niet voor ons, er mist iets voor ons.Het was niet sfeervol genoeg, niet intiem.



minpunten: entree uitstraling, strak maar kille binnenruimte, zwembad/hot tub niet warm genoeg, laag overvliegende vliegtuigen, restaurant heeft uitstralling van een kantine. waterige smoothie



pluspunten: relaxruimte bovenin sfeervol, het was er schoon en netjes.



De volgende sauna's op ons lijstje zijn waarschijnlijk de Veluwse Bron en Saunadrome.



Iemand al onze favoriet (Deverana) bezocht? Ben benieuwd wat anderen daarvan vinden!
Alle reacties Link kopieren
Deverana en Nijmegen staan nog op mijn lijstje. Denk dat mijn volgende bezoek pas na de zomer zal zijn.
@Koreveen: die man is wwarschijnlijk Rob geweest, en die doet dat ook echt superleuk. En de reis naar Midden Aarde, door Rob bedacht, geldt inmiddels als een populaire klassieker.

En het waterkletsen na afloop is dan een welkome afkoeling. Want goed afkoelen na een opgieting is zeer belangrijk!!!



@Ross, Deverana staat nog op mijn lijstje. Lees daar wel alleen maar zeer goede recensies/verhalen over, alleen de bediening in het restaurant schijnt nog wel eens te wensen over te laten. Het is wel iets prijziger dan de gemiddelde sauna. En de opgietingen van Nico schijnen ook heel goed te zijn. Maar dat is dan ook niet zo verwonderlijk, want volgens mij was het Nico die bij de vorige opgiet 4 daagse in Nijmegen een keer als gast was en met Rob gesproken heeft. Rob geeft namelijk ook cursussen saunameester. Ze weten dus in ieder geval wel heel goed waar ze mee bezog zijn, en dat is heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik ga zaterdag naar de Zwaluwhoeve... Maar na het lezen van deze berichten heb ik er een stuk minder zin in.



Ik hoop dat het wat mee gaat vallen met de drukte...
Alle reacties Link kopieren
Kevin, krijg je dan direct na de sauna koud water over je heen of hoe moet ik me dat voorstellen?

Ik zou dat absoluut niet doen, want het is niet goed voor je huid om direct van heet naar heel koud te gaan (hoe lekker het ook kan zijn). Je huid wordt dan vaak erg rood en dat is niet de bedoeling.

Volgens de sauna eigenaar van de sauna waar wij altijd komen moet je na de sauna eerst zo lang mogelijk afkoelen in de buitenlucht. Totdat je het bíjna koud krijgt zeg maar. En dán pas onder de koude douche/stortemmer of zoiets en dan dompelbad. Krijg je niet zo van die rooie vlekken
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat je na een opgieting beter langzaam moet afkoelen. Maar bij een 'normale' sauna-gang hoeft dat niet perse, dat is meer een kwestie van wat jezelf lekker vindt. Ik duik liefst gelijk het dompelbad in.



Een opgieting is wat dat betreft toch anders, omdat je lichaam van binnen ook echt warmer wordt, er is veel meer sprake van een koortseffect waarbij je lichaamstemperatuur naar 38 of zelfs 39 graden gaat. Dan is het niet goed om te snel af te koelen. Na een stevige opgieting ga ik zelf liefst 5-10 min op de ligstoelen liggen, en daarna pas dompelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook meestal rusitg aan en mij is ook verteld dat je bij het afkoelen moet beginnen zo ver mogelijk van je hart, dus beginnen bij je voeten en dan zo langzaam omhoog werken.

Verder moet je ook voorzichtig zijn als je ijsklontjes gebruikt, dat je ze niet direct op je halsslagader plaatst; als reactie op de koude kan je slagader zo dichtklappen.



Hoe vaak is de sauna 4 daagse per jaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven