Mode & Beauty alle pijlers

Shampoo zonder SLS en vet haar

20-01-2015 17:05 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar eerdere topics hierover gezocht, maar kon niet echt antwoorden vinden.

Ik gebruik sinds ongeveer een maand een shampoo zonder SLS, omdat dat allerlei voordelen zou bieden. Ik wilde dit dus wel eens uitproberen. De eerste 2 weken ging alles prima, geen verandering gemerkt. Maar nu de laatste 2 weken heb ik een halve of hele dag na het wassen al heel vet haar. Erg vervelend. Het lijkt net of de shampoo niet goed uitgespoeld is? Maar dat doe ik wel!

Ik zou graag deze shampoo willen blijven gebruiken, maar als mijn haar steeds zo vet blijft ga ik toch weer overstappen op shampoo met SLS. Nu heb ik her en der wel gelezen dat het zou kunnen komen doordat je haar moet wennen aan de nieuwe shampoo, omdat shampoos met SLS je haar extreem ontvetten. Ik vind het dan wel raar dat ik de eerste 2 weken nergens last van heb gehad, maar het zou kunnen. Hoe lang duurt het dan ongeveer voordat je haar hieraan gewend is? Is het gewoon een kwestie van doorzetten of blijft dit zo?

Ervaringen hiermee?
Ik gebruik ook SLS-loze shampoo. Ik heb eerder droog haar dan vet. Hoe vaak was je je haar?
Lees mee
Welke shampoo heb je dan?

Ik heb een poosje dr. Organic gebruikt en die was prima. Ik heb sowieso snel vet haar, maar van die shampoo werd het niet erger.
Zonder SLS heeft bij mij geen enkel voordeel. Ik heb ook geen last van SLS. Ik heb ook vet haar en met shampoos zonder SLS krijg ik het gewoon niet goed schoon en blijft het ofwel vet, of het is heel droog stroachtig. Wat bij mij wel effect heeft is shampoo zonder siliconen. Dan wordt het minder snel vet.
Met natuurlijke shampoos was ik mijn haar(hoofdhuid) 2 keer. Of ik verdeel het in 1 keer goed en voeg wat water toe + goed masseren om het tot de hoofdhuid door te laten dringen.

Het vergt vaak wat meer tijd om je haren goed schoon te krijgen in vergelijking met agressieve shampoos.

Maar het kan ook dat je gewoon op zoek moet naar een andere shampoo voor jouw haartype.
Welk merk gebruik je?
Ik heb een shampoo van het eigen merk van Erica, speciaal voor rood haar (mijn haar is rood 'geverfd' met henna).

Ik heb van mezelf heel (snel) vet haar. Moest mijn haar echt om de dag wassen zodat het niet vet zou worden. Maar nu met deze shampoo zou ik het eigenlijk elke dag moeten wassen. Daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Van shampoos met SLS krijg ik erge roos. Ik weet niet zeker of het aan die shampoos ligt, maar van wat ik gelezen heb maken die shampoos de roos wel erger, omdat ze zo agressief zijn. Dat wilde ik dus nu uitproberen. Daarnaast schijn je voller en gezonder haar van natuurlijke shampoos te krijgen, en hoewel ik dat van mezelf al wel heb, is nóg voller en gezonder haar altijd fijner

Ik heb wel het idee dat ik mijn haar goed was. Maar misschien moet ik er toch nog extra tijd aan besteden en meer inmasseren in de hoofdhuid, wellicht scheelt het wat.
Sorry, de titel is verkeerd

Ik heb het nog eens goed nagelezen en het is een shampoo zonder siliconen, synthetische geur- en kleurstoffen en PEG.
Laat je de shampoo eventjes indringen? Hier heb ik zelf geen goede ervaring mee omdat het er de volgende dag al meteen terug vet uitzag. Doe ik dus niet meer.
@eend1993: hooguit een halve minuut, nooit langer.

Ik zal het deze week eens proberen 2x te wassen per wasbeurt, goed inmasseren in de hoofdhuid en echt meteen uit te spoelen. Kijken of het werkt!
Toen ik van onnatuurlijk overging op natuurlijke shampoo & conditioners heb ik hier ook een paar maanden last van gehad. Het was net voor de zomer en in de zomer word mijn haar minder gewassen omdat ik dan meestal in zee lig. Toen het herfst werd was alles weer zoals het hoorde en kon ik weer om de drie dagen mijn haar wassen.
quote:elephantintheroom schreef op 20 januari 2015 @ 18:07:

@eend1993: hooguit een halve minuut, nooit langer.

Ok, bedankt voor de tip!

Had het gewoon op internet gelezen, maar intussen is de shampoo al een beetje "vernieuwd" en het staat zelfs niet op de verpakking.
Ik gebruik ook een natuurlijke shampoo. De 'overstap' heeft wel maanden geduurd. Eerst was het vet en toen weer droog en toen weer vet..

Nu was ik het max 2x pw en ik heb veel krullen ineens.
quote:Daaromniet schreef op 20 januari 2015 @ 19:21:

Ik gebruik ook een natuurlijke shampoo. De 'overstap' heeft wel maanden geduurd. Eerst was het vet en toen weer droog en toen weer vet..

Nu was ik het max 2x pw en ik heb veel krullen ineens.

Hoe heb je het vol gehouden

Welk merk gebruik je?
Ik gebruik zelf ghassoul klei en ben daar erg tevreden over. Ik waste mijn haar eerst elke dag, daarna om de twee dagen en nu om de drie/vier dagen. Het kost inderdaad alleen wel een aantal weken. Vanaf 1 november ben ik bezig met de klei en mijn haar wordt mooier en dikker.
Wanneer je shampoo zonder SLS gebruikt is het belangrijk dat je je andere haarpoducten daarop aanpast. Gebruik je bijvoorbeeld een serum met siliconen, dan is de shampoo zonder SLS te zwak om de siliconen uit je haar te wassen, en krijgt je zogenaamde 'build-up' waardoor je haar uiteindelijk steeds vetter wordt.
Ik heb een tijd shampoo zonder SLS en parabenen etc gebruikt. Mijn haar werd er een enorme bos fluffig touw van (ik heb er zelfs een topic over geopend).

Ik heb die shampoo weggegooid en 'gewone' gekocht bij de kapper, en nu valt het weer mooi soepel, zacht en glad. En kan ik toe met om de 2 dagen wassen (dat was eerst om de dag).
Ook bij natuurlijke shampoo's zit veel verschil. Dus gewoon een ander proberen. Ik heb er ook wel een tijdje over gedaan..

Wat tips, gebruik geen stijlings producten met siliconen, die krijg je er niet uitgewassen.

Was met niet te warm water.

Voor je je haar gaat wassen masseer je al je hoofdhuid goed. Daarna met de shampoo goed inmaseren. Even laten inwerken. Heel goed uitspoelen! Desnoods 2 keer wassen. Is het na een tijdje te vet, gebruik dan even de "gewone" shampoo. Je zult zien dat dat steeds minder vaak nodig is!
quote:LieveSophie schreef op 21 januari 2015 @ 10:03:

Voor je je haar gaat wassen masseer je al je hoofdhuid goed. Daarna met de shampoo goed inmaseren. Even laten inwerken. Heel goed uitspoelen! Desnoods 2 keer wassen. Is het na een tijdje te vet, gebruik dan even de "gewone" shampoo. Je zult zien dat dat steeds minder vaak nodig is!

"Moet" dit?

Wanneer is het goed om twee keer te wassen of mag dit elke keer?

En dit werd mij in mijn eigen topic afgeraden omdat je haar op die manier niet kan wennen aan shampoo zonder SLS...
Moet. Nee. Adem halen moet. Maar zo deed ik het en het is goed gekomen. Dus ik zeg het als tip.

Ik denk dat je haar zo ook went. Misschien duurt het iets langer. Maar met een vet pannetje rondlopen charmeert niemand. Dus ik deed het zo. Ik gebruik nu al 2 jaar nooit meer gewone shampoo. Maar heb denk wel af en aan 2 jaar gekloot.
Wanneer je het 2 keer moet doen merk je zelf het beste. Als je het idee hebt dat het niet goed schoon is na het wassen probeer je het gewoon een keer, twee keer. Het is een beetje uitvogelen wat werkt voor jouw haar.
Mijn ervaring:

Gebruik zelf ook shampoo zonder SLS parabenen siliconen en kleurstoffen. Mijn haar moest er ook aan wennen. Het was snel vettig, vooral aan de achterkant. Maar nu gaat het goed. Ik denk dat het zo'n twee maanden duurde?

Ik was het inderdaad twee keer grondig. Volgens mij moet je wat harder werken zonder de SLS. En eerst moest ik het vaker (om de dag) en nu zo'n twee keer per week wassen. Ik gebruik die van de bodyshop voor draag haar. Heb ook die van weleda gebruikt tussendoor, maar daar drogen mijn punten toch iets meer vanuit, ik denk doordat er wat meer alcohol in zit.

Als het nodig is, was ik het gewoon (tenzij ik echt een dagje niets had). Want je kan moeilijk met smerig haar op je werk gaan zitten, toch!

Grappig genoeg is mijn huid ook minder droog en heb ik minder jeuk en pukkeltjes.

Maar goed, dat geldt vast niet voor iedereen...

Succes!
quote:LieveSophie schreef op 21 januari 2015 @ 11:10:

Wanneer je het 2 keer moet doen merk je zelf het beste. Als je het idee hebt dat het niet goed schoon is na het wassen probeer je het gewoon een keer, twee keer. Het is een beetje uitvogelen wat werkt voor jouw haar.

Zelf vind ik het bij SLS-vrije shampoos een beetje moeilijk te bepalen wanneer je haar schoon genoeg aanvoelt, omdat het nooit "te" schoon is zoals bij SLS-shampoos.

Hoe "voel" jij wanneer het schoon genoeg is?
quote:yelley schreef op 21 januari 2015 @ 11:36:

Mijn ervaring:

Gebruik zelf ook shampoo zonder SLS parabenen siliconen en kleurstoffen. Mijn haar moest er ook aan wennen. Het was snel vettig, vooral aan de achterkant.

Bij mij was het de laatste keer na het wassen al meteen vet aan de achterkant, maar hopelijk was dat omdat ik het niet goed gewassen en/of afgespoeld had.

quote:Ik was het inderdaad twee keer grondig. Volgens mij moet je wat harder werken zonder de SLS. En eerst moest ik het vaker (om de dag) en nu zo'n twee keer per week wassen.

Ik probeer het zelf al vanaf het begin twee keer per week week te wassen omdat ik bang dat het van meer wassen alleen maar vetter wordt. (Maar de slechte wasbeurt van de vorige keer waardoor het er meteen terug vet uit zag en nu die vette pluk haar maken natuurlijk dat ik in dit geval geen keuze heb om het sneller na elkaar te wassen.)

Heb jij soms ervaring met Yes To Carrots? (Normaal tot droog haar.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven