Reizen door Maleisie, hoe organiseren?

14-05-2024 11:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgend jaar willen wij ivm een huwelijksjubileum een keer een echt verre bijzondere reis met onze drie kinderen maken. Normaal kamperen wij in Europa, dus we zijn geen ervaren reizigers, ook niet van voor de periode dat we kinderen hadden.

Eigenlijk wilden we naar de USA, maar dat ligt gewoon ver buiten ons budget, zoals we het zouden willen doen. En dan maar overal op beknibbelen, lijkt ons ook niet zo leuk.

Tweede op de wensenlijst is Azië, omdat we nog nooit daar geweest zijn en het ons wel bijzonder lijkt om eens in zo'n totaal andere cultuur en natuur te zijn.

We willen graag zelf rondreizen, niet met een groep en liefst niet met het openbaar vervoer. Mij leek Japan wel leuk, maar mijn man wilde liever wat anders. Na wat zoeken heb ik ontdekt dat Maleisië blijkbaar erg goed met een huurauto te bereizen is, het is er geen regenseizoen in de periode dat wij willen gaan (augustus) en het heeft alles wat we zoeken: jungle, bergen, stranden, steden.

Ik weet zeker dat hier mensen zijn die er wel eens geweest zijn. Hoe heb jij je reis georganiseerd? Als een kant en klare reis van bv Riksja of zo? Of gewoon alles zelf bij elkaar gezocht en geboekt en geregeld (daar hou ik meer van, maar als dat niet te doen is, dan geef ik me wel over aan een reisbureau). Is het noodzakelijk om alles van te voren te boeken of kun je op de bonnefooi rondtrekken, zodat je flexibel bent om ergens langer te blijven of eerder weg te gaan? En heb je nog tips van dingen die je echt niet moet missen en die niet op de standaard must-see-lijstjes staan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet in Maleisie geweest, wel veel gereisd. Vroeger op de bonnefooi, tegenwoordig, met kinderen, leggen we accommodaties en vervoer van tevoren vast.
Reisorganisaties als Riksja hebben mooie reizen, die je eventueel naar wens kunt aanpassen. Ideaal! Maar je betaalt er uiteraard wat meer voor.
Je kunt natuurlijk ook zelf je reis regelen, eventueel met een georganiseerde reis als basis. En dan op Booking, Airbnb etc voor accommodaties kijken. Bij Booking kun je vaak voor net iets meer nog tot vrij kort tevoren kostenloos annuleren. Dat kan handig zijn als je de reis nog aan het plannen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op Maleisisch Borneo geweest en dat is de enige plek waar ik ooit geweest ben, waar ik het meeste via een reisorganisatie geregeld en geboekt heb. Dat was daar makkelijker of gebruikelijker of zo... weet het niet meer precies. Het was met Sticky Rice Travel, maar die doen alleen Borneo.

Maar ik zou in zo'n land niet snel zelf gaan autorijden. Het OV is er zo goed geregeld, je kunt gewoon overal met de bus komen. Plus het verkeer is vaak chaotisch. Nou ben ik niet in 'gewoon' Maleisië geweest, maar dit geldt wel voor omliggende landen, zoals Thailand, Vietnam, etc.

Borneo zelf is wel echt prachtig. Maar: de natuur verdwijnt snel. Het meeste is palmolie-plantages dus palmbomen as far as the eye can see. Niet per se lelijk, maar wel verdrietig. Het duiken bij Sipadan was wel echt een van de mooiste uit m'n leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik boek trouwens ook alle accommodatie van te voren. Kun je een mooie afwisseling maken tussen wat meer basic en wat meer luxe. Vroeger in Zuid-Amerika wel op de bonnefooi gereisd, maar tegenwoordig wil ik wat meer zekerheid en weten waar ik terecht kom.

Gewoon op booking.com. En tickets zoeken via Cheaptickets.

Nog een tip: je kunt ChatGPT ook een hele reis voor je laten samenstellen als je precies aangeeft wat je wilt, in welk jaargetijde en met wie je reist en zo. Geen reisbureaus meer nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, ik sta op het punt om over 3 minuten een nascholing over generatieve AI in de praktijk te volgen, dus grappig dat je met die ChatGPT komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden door Maleisië gereisd met alleen openbaar vervoer (backpacker). Naar alle highlights (Cameron Highlands, Taman Negara, Langkawi enz.) gaan lange afstandsbussen dus was het prima te doen. Wat ik me herinner heeft ze het meeste geboekt via 12go/asia. Wel alle accommodaties en bussen van tevoren vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben twee keer in Maleisië geweest, een keer voor twee maanden en een keer voor drie weken. Ik heb op de bonnefooi gereisd, accomodatie boekte ik een paar dagen van te voren via Booking of Agoda, en soms echt op de bonnefooi door gewoon ergens binnen te lopen.
Ik reisde met openbaar vervoer en boekte her en der wat dagtrips via touragencies. Ik ben er heide keren in onze zomermaanden geweest en heb er een heerlijke tijd gehad.
Het reizen op deze manier vond ik heel prima te doen. Iedereen spreekt goed Engels, OV is prima geregeld en makkelijk online te boeken.

Ik vond het westelijke deel van Maleisië erg mooi: Melakka, Kuala Lumpur, Tanah Rata (Cameron Highlands), Ipoh, Taiping, Penang.
Allemaal prima voor een flinke dosis cultuur.
Natuur is op dit deel niet heel bijzonder, er zijn wat postzegeltjes natuur, maar je ziet tussen de steden vooral eindeloze palmolieplantages.

Aan de oostkust vind je wat meer natuur en op de eilanden mooie stranden. Ik ben op de eilanden Redang en Tioman geweest. Prachtige stranden, relaxte sfeer en verder heel eenvoudig. Verwacht er geen enorme luxe.

Maleisisch Borneo ben ik niet geweest, maar daar hoorde ik ook altijd wel goede verhalen over. Hoewel het wel weer twee reisdagen kost, qua vliegen, om er te komen. Dat moet in je schema passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb veel in Azie gereisd en Maleisie zou zeker niet mijn eerste (of tweede of derde) keuze zijn. Qua cultuur is er genoeg te zien en te beleven, maar qua natuur valt het (buiten Maleisisch Borneo) allemaal nogal tegen. Zeker de jungle is op het vaste land echt weinig soeps. Zelf rijden zou ik daar persoonlijk ook nooit doen, men is over het algemeen wat minder druk met verkeersregels, zullen we maar zeggen (maar dat zou ik in veel andere landen in Azie ook niet aanraden). Mijn aanraders zouden zijn: Sri Lanka, Thailand of toch Japan - wat heeft je man er precies op tegen? Want alles wat je zegt te zoeken in de reis, vind je daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een aantal jaar geleden met onze kinderen 5 weken op eigen gelegenheid met huurauto door Maleisië en Singapore gereisd. Enorm van genoten! Maleisië is schoon, makkelijk bereisbaar, veilig, een smeltkroes van culturen, heeft prima natuur, super lekker eten, interessante geschiedenis en cultuur en er is heel veel te zien en doen.

Alles zelf geregeld en alle accomodaties vooraf geboekt i.v.m. de wens om met de kinderen in familiekamers of gezinsvriendelijke accomodaties te blijven. Onze kinderen waren toen nog klein (5 & 7). Hotels/accomodaties geboekt via Booking, Expedia, Hotels.com & AirBnB. Huurauto ook zelf geboekt, maar ik herinner me zo snel niet meer waar.

Onze route was als volgt:
- Via Dusseldorf (goedkoper) met Emirates met een overstap in Dubai naar Kuala Lumpur gereisd.
- 3 Nachten Kuala Lumpur (o.a. Petronas Towers, Zee aquarium, Chinatown, Sunway Lagoon waterpark, NP met fireflies daar gedaan)
- 3 nachten Malakka in Hotel Puri Melaka (in combi met bezoek aan Elephant Sanctuary Kuala Gandah gedaan.)
- 4 nachten Pulau Pankor in Anjungan Beach resort
- 3 nachten in Cameron Highlands in een boomhut van Terra's Organic Farm
- 4 nachten in Penang in hotel Glow Penang
- Vlucht Penang naar Langkawi Asia voor 25 euro pp.
- 6 nachten Langkawi in een familie chalet van Berjaya Langkawi Resort
- Vlucht Langkawi Singapore met Air Asia (ook heel goedkoop toen, maar vroeg geboekt.)
- 4 nachten Singapore (Airbnb)
- Vlucht naar Kuala Lumpur met Air Asia
- 1 nacht Kuala Lumpur (Airbnb)
- Vlucht KL naar Dusseldorf met Emirates.

We hebben onze vluchten toen wel al in januari geboekt en de accomodaties in het voorjaar. Alle accomodaties hadden een goede prijs/kwaliteit verhouding en zou ik absoluut aanraden. Ik vind alleen geen info terug over ons hotel in Kuala Lumpur, maar daar is de keuze enorm.

Ik meen me te herinneren dat de reis ons in totaal 12.000 euro (incl. alle kosten ter plaatse) heeft gekost voor 5 weken, maar dit was voor covid, dus de ticketprijzen liggen nu hoger dan toen vrees ik. En ik heb alles toen heel vroeg geboekt en op zoek gegaan naar hotel deals, goedkope, maar goede huurauto etc. Ik vind dat allemaal heel leuk om uit te zoeken, maar het kost wel veel tijd.

Vraag maar raak!
pilar wijzigde dit bericht op 14-05-2024 13:28
Reden: Fout in aantal overnachtingen
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
blachocoladevla schreef:
14-05-2024 13:25
Ik heb veel in Azie gereisd en Maleisie zou zeker niet mijn eerste (of tweede of derde) keuze zijn. Qua cultuur is er genoeg te zien en te beleven, maar qua natuur valt het (buiten Maleisisch Borneo) allemaal nogal tegen. Zeker de jungle is op het vaste land echt weinig soeps. Zelf rijden zou ik daar persoonlijk ook nooit doen, men is over het algemeen wat minder druk met verkeersregels, zullen we maar zeggen (maar dat zou ik in veel andere landen in Azie ook niet aanraden). Mijn aanraders zouden zijn: Sri Lanka, Thailand of toch Japan - wat heeft je man er precies op tegen? Want alles wat je zegt te zoeken in de reis, vind je daar.
Als Amerika te duur is is Japan ook te duur.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
14-05-2024 13:31
Als Amerika te duur is is Japan ook te duur.
De Japanse Yen is wel stukken goedkoper momenteel, het is daardoor niet meer zo duur als het altijd was. Mocht je je normaal laten weerhouden door het dure imago van Japan, dan is nu misschien toch wel een goed moment.
stippensokken wijzigde dit bericht op 14-05-2024 14:14
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
14-05-2024 13:31
Als Amerika te duur is is Japan ook te duur.

Japan is goedkoper dan ooit. En ik vond het 7 jaar geleden ook al niet enorm duur. Hotels voor 50-100 euro per nacht prima te vinden. Eten uit de supermarkt is heerlijk en vers. Prima te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter gaat dit jaar opnieuw backpacken naar Japan en klaagt dat het nog duurder is dan een jaar of 8 geleden. Zelf geen ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de zomer ga ik met m'n gezin rondreizen door Singapore en (West) Maleisie. Ik had geen zin om het allemaal zelf uit te zoeken (dat viel me in Thailand toch nog tegen en kostte ter plekke best nog een hoop tijd) en man wil daar absoluut niet rijden (en ik ook niet). Dus we hebben de reis laten samenstellen door 333 travel. Ik moet het dus nog gaan ervaren, maar tot nu toe erg tevreden over het contact en de service.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf rijden in Azië zou ik niet snel doen. Ben in behoorlijk wat landen daar geweest maar in de steden is het een grote chaos. En op veel plekken is gewoon geen bewegwijzering aanwezig of zijn wegen gevaarlijk etc. Een taxi of busje kost echt niets dus waarom ingewikkeld en stressvol gaan doen? Daarnaast zijn slaaptreinen enorm leuk als ervaring! Zeker aangezien jullie totaal geen ervaring hebben buiten Europa.

Maleisië is verder schitterend!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond Maleisië tegenvallen. Borneo was mooi en leuk, het vaste land vond ik minder. Kuala Lumpur vond ik niet zo veel aan. De mensen vond ik ook biet bijzonder vriendelijk. Penang was op zich mooi en Langkawi ook wel. Hoe dichter bij Thailand hoe mooier het wordt.

Ik vind Thailand dan ook vele malen leuker. Qua cultuur, mensen, natuurschoon en stranden. Ik kom net uit Japan en dat heeft mijn hart gestolen. En ik vond het helemaal niet zo duur. Duurder dan Maleisie, maar een stuk (by far) goedkoper dan de US.

Daarnaast vragen ze in Japan weinig entree fees voor dingen die je wil doen of slechts een kleine bijdrage. De hotelkosten vielen mee, eten en drinken spot goedkoop en zeer goed. Alleen de JP Pas voor de trein is kostbaar. Als ik zou kunnen kiezen, absoluut Japan.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
14-05-2024 14:55
Zelf rijden in Azië zou ik niet snel doen. Ben in behoorlijk wat landen daar geweest maar in de steden is het een grote chaos. En op veel plekken is gewoon geen bewegwijzering aanwezig of zijn wegen gevaarlijk etc. Een taxi of busje kost echt niets dus waarom ingewikkeld en stressvol gaan doen? Daarnaast zijn slaaptreinen enorm leuk als ervaring! Zeker aangezien jullie totaal geen ervaring hebben buiten Europa.

Maleisië is verder schitterend!
Taxis of busjes regelen lijkt mij juist enorm stressvol. Sta je daar met 5 man, te zoeken naar vervoer, met 5 personen pas je niet in 1 taxi, je moet vaak of lang wachten, stukken lopen met je bagage. Uitzoeken welke bus je moet nemen en hoe laat en waar die vertrekt en aankomt. En 1 kind en ik worden snel autoziek, zeker in een bus. En wij vinden het heerlijk om onze plannen onverwacht te kunnen veranderen, je komt ergens langs wat je mooi vindt, hup, even stoppen rondkijken, langer blijven, eerder weg.

Ik lees hier veel wisselende ervaringen in elk geval. Her en der op internet lees ik dat van allerlei landen in Azië juist Maleisië geschikt is om per huurauto te doen. En mijn man is een buitengewoon relaxte rijder, die zonder blikken of blozen met onze camper dwars door Barcelona of Parijs gaat en met een auto door de kleinste steegjes van Jeruzalem (daar zijn we dan wel geweest buiten Europa). Ik twijfel wel erg hoor, juist doordat jullie allemaal zeggen dat het niet leuk is om zelf met een auto te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Azië wordt er ook vrij veel gereisd met een privé chauffeur. Misschien is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Persdottir123 schreef:
14-05-2024 15:22
Taxis of busjes regelen lijkt mij juist enorm stressvol. Sta je daar met 5 man, te zoeken naar vervoer, met 5 personen pas je niet in 1 taxi, je moet vaak of lang wachten, stukken lopen met je bagage. Uitzoeken welke bus je moet nemen en hoe laat en waar die vertrekt en aankomt. En 1 kind en ik worden snel autoziek, zeker in een bus. En wij vinden het heerlijk om onze plannen onverwacht te kunnen veranderen, je komt ergens langs wat je mooi vindt, hup, even stoppen rondkijken, langer blijven, eerder weg.

Ik lees hier veel wisselende ervaringen in elk geval. Her en der op internet lees ik dat van allerlei landen in Azië juist Maleisië geschikt is om per huurauto te doen. En mijn man is een buitengewoon relaxte rijder, die zonder blikken of blozen met onze camper dwars door Barcelona of Parijs gaat en met een auto door de kleinste steegjes van Jeruzalem (daar zijn we dan wel geweest buiten Europa). Ik twijfel wel erg hoor, juist doordat jullie allemaal zeggen dat het niet leuk is om zelf met een auto te gaan.

Welnee, je hoeft vaak helemaal niet te zoeken. Je laat dat gewoon door je hotel regelen. En dan komen ze je ophalen. En als je met een grote bus gaat, dan gaat dat allemaal vrij automatisch. De toeristische routes zijn geoliede machines. En een privé chauffeur is ook een idee, idd. Op Bali had ik ook een taxichauffeur gevonden die me overal naartoe reed en dan toeristische stops maakte waar ik wilde. En hij had ook voorbedachte routes voor wie wilde.

Het enige land waar ik de bus écht moeilijk vond, was de USA. Dat komt omdat daar bijna niemand met de bus gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf rijden daar moet je wel wat lef voor hebben. Prive busje is prima te doen in Maleisie. Je hebt al heel snel dezelfde chauffeur voor alle dagen. Dat is wel prettig hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al weer enige tijd geleden maar wij hebben in Maleisië wel zelf gereden (wel links he?!). Volgens mij Penang, Cameron Highlands, Taman Negara, Kuala Lumpur. Was prima te doen, alleen Kuala Lumpur zou ik niet meer doen (alleen inleveren vd auto maar zelfs dat vond ik een crime).

Thailand vond ik wel veel leuker dan Maleisië. We hadden daar van te voren via internet een privé taxi geregeld voor bepaalde stukken, ook omdat ik zowel zenuwachtig als wagenziek word van busjes/bussen. Dat gecombineerd met vliegen en varen. Naar bv Chang Mai kun je ook heel goed met de nachttrein vanuit Bangkok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een paar van jullie zeggen: Thailand is leuker dan Maleisie. Wat maakt dat je dat een leuker land vond?

Mijn man heeft trouwens zelf een lichte voorkeur voor 'Indonesië'. Ik heb al gezegd dat dat wel een beetje breed is, en hij weet ook niet zo goed waarom of waar hij dan heen zou willen, het is meer dat wij best veel kennissen uit Indonesië hebben (afkomstig uit, wonen al hun hele leven hier hoor), dus dat voelt voor hem een beetje vertrouwd of zo. In elk geval niet Bali, dat heeft ie wel gezegd, want dat vindt hij te toeristisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ava2024 schreef:
14-05-2024 15:38
Zelf rijden daar moet je wel wat lef voor hebben. Prive busje is prima te doen in Maleisie. Je hebt al heel snel dezelfde chauffeur voor alle dagen. Dat is wel prettig hoor.
Voel je je dan niet een beetje opgelaten? Als je een rondreis maakt en iemand moet dan met je mee en constant op jou wachten... ik zou me daar heel ongelukkig bij voelen en steeds zeggen: kom joh, die chauffeur staat te wachten, we moeten weer verder. Of zo....
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, het is wel duidelijk he, wij zijn geen ervaren reizigers, haha. Ik zie echt overal beren op de weg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Persdottir123 schreef:
14-05-2024 16:07
Voel je je dan niet een beetje opgelaten? Als je een rondreis maakt en iemand moet dan met je mee en constant op jou wachten... ik zou me daar heel ongelukkig bij voelen en steeds zeggen: kom joh, die chauffeur staat te wachten, we moeten weer verder. Of zo....
Als je de chauffeur fatsoenlijk betaalt, zal hij geen enkel probleem met wachten hebben. Stops onderweg calculeren ze in.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven