"10 redenen om een donkere man te daten"

14-04-2015 18:08 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik klikte zojuist verkeerd (op home i.p.v. forum) en toen kwam ik op de homepage van Viva. (Trouwens, als dit topic niet mag, dan hoor ik dat wel neem ik aan?) Daar zag ik het artikel staan "10 redenen om een donkere man te daten". Nieuwsgierig als ik ben naar welk hokje nu weer zou worden aangevinkt, las ik onderstaande met steeds hoger opgetrokken wenkbrauwen:





- He’s got the moves! De kans is groot dat hij op de dansvloer – al helemaal vergeleken met de gemiddelde Nederlandse man – sexy losse heupjes heeft. En dát komt weer prima van pas in bed…

- Zijn zachte, volle lippen zoenen heerlijk!

- Jullie krijgen de mooiste kindjes die er maar bestaan. Stiekem zijn we toch allemaal een beetje jaloers op de prachtige halfbloedjes van Sunnery en Doutzen?

- Extra reden voor reisjes naar het buitenland. Dit jaar wéér kerst vieren bij zijn familie in een zonnig warm land? Hè, wat vervelend nou…

- Jullie zijn het levende bewijs dat verschil in afkomst geen barrière is in de liefde. En dat kan iedereen zien!

- Elke keer als jullie samen naakt in bed liggen, besef je hoe mooi jullie huidskleuren bij elkaar afsteken.

- Donkere mannen hebben over het algemeen meer passie dan onze nuchtere Hollandse knapen.

- Het verbreedt je kennis over de wereld, want je krijgt er een gratis een lesje over zijn cultuur bij.

- Je zat er vast al op te wachten: zijn piemel. Meer uitleg lijkt ons overbodig.

- Donkere mannen zijn vaak echte gentlemen. Deuren open houden, lieve complimentjes… Ons hoor je niet klagen!





Huidskleuren bij elkaar afsteken? Elke viva-lezeres is blank?

Reisjes naar het buitenland? Elke donkere man is niet in Nederland geboren en heeft een exotische familie in een ver warm land?

Verschil in afkomst? Elke donkere man heeft een andere afkomst dan een Nederlandse vrouw?

Een lesje cultuur?



Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit topic open. Ik ben nogal verbaasd over zoveel kortzichtigheid. Nou lees ik de Viva nooit, dus misschien is dat het, maar sjongejonge, wat word je geconfronteerd met een enorme berg poep als je per ongeluk misklikt op het forum zeg.



Leest de viva redactie hier ook mee? (Zo ja: hallo , menen jullie dit nu echt serieus ja?)
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2015 @ 00:20:

De house negro is het type minderheid (ik heb er al een paar gespot in dit topic) die zelf het hardst afgeeft op zijn eigen bevolkingsgroep om in de smaak te vallen bij de racisten die hen discrimineren.

Tjongejonge zeg. Wat een zooitje aannames en vooroordelen in één zin.

Ik vind dit soort ideeën over mensen nou juist getuigen van racistische vooroordelen. Zowel naar zwarte als naar witte mensen.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik ook wel benieuwd naar ben: mag een blank persoon ook roepen dat een bepaalde zwarte persoon een 'house negro' is? Of mogen zwarte mensen dat alleen over elkáár zeggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 19 april 2015 @ 09:38:

[...]



Oprah kan prima zelf bepalen aan welke misstanden ze aandacht geeft en of ze zelf ergens een uitspraak over doet! Dàt is waar ze goed in is, dàt is waardoor ze zo ontzettend veel onderwerpen, activisten en goede doelen een podium kan geven.

Haar kleur verplicht haar tot niks.

Bah!

Eens.

Oprah's daden en werk beoordelen op haar huidskleur lijkt me racisme. Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Dat hele House negro vs. Field negro is een oversimplificatie en vervalsing van de geschiedenis. In die tijd dat Malcolm X met die speech kwam was er vast nog niks bekend over psychologische mechanismen van overlevingsstrategiën of het Stockholm-syndroom. Daarnaast waren er ook House negro's die absoluut wel verzet poogden te plegen tegen hun slavenhouders. Dat hele conflict van House negro's vs. Field negro's zou allang achterhaald moeten zijn en het staat de strijd tegen racisme alleen in de weg. Het is verdeel- en heerspolitiek, goed tegen slecht, als je niet tegen bent, ben je automatisch voor, het laat totaal geen ruimte voor nuance of voor een oplossing. De moderne House negro of Field negro bestaat gewoon niet en de mensen die dit denkbeeld blijven aanhangen staan een oplossing in de weg omdat zij juist geen empathie, compassie en solidariteit tonen met hun 'eigen groep'.



En een House negro vergelijken met NSB-ers is ook een vergelijking die slaat als een lul op een drumstel. Vergelijk ze dan met Joden die in een concentratiekamp baantjes kregen waardoor zij ook in een vergelijkbare situatie terecht kwamen. Mensen doen gewoon wat nodig is om te overleven, ze werken mee uit lijfsbehoud, doodsangst.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Wat FV vertelt doet me denken aan Queen Bees : vrouwen die door het glazen plafond heen zijn gebroken en vervolgens het glazen plafond heel hard gaan ontkennen, waardoor ze emancipatie en voortgang verder tegenhouden. Laatst ging het bij Pauw eindelijk eens over vrouwen aan de top, zaten er bijna alleen maar dergelijke Queen Bees. Nee, ze hebben geen Hogere Morele Plicht om mee te werken aan emancipatie in de samenleving en mogen lekker doen wat ze zelf willen - maar toch mag ik ze gewoon veroordelen om dat gedrag, precies om de redenen die FV noemt.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het behoorlijk seksistisch om vrouwen aan de top Queen Bees te noemen. Blijkbaar wordt van vrouwen verwacht dat ze voor elkaar opkomen, elkaar helpen en dat solidariteit voor eigen belang moet gaan, terwijl mannen gewoon de competitie met elkaar mogen aangaan. Je denkt toch niet dat mannen niet naar beneden schoppen? Maar als een vrouw dan kiest om voor haar eigen carrière te gaan en dezelfde strijd te leveren als mannen, dan wordt ze weggezet als Queen Bee. Meestal vind je die zogenaamde Queen Bees in seksistische organisaties waar hun sekse een obstakel vormt voor hun carrière en daarom voelen vrouwen zich genoodzaakt om zich te distantiëren van hun sekse, door te bewijzen dat zij heus niet voldoen aan het stereotype van de vrouw. Negatieve vooroordelen over vrouwen binnen organisaties zorgen ervoor dat het zogenaamde Queen Bee-gedrag loont. Ongelijke kansen voor mannen en vrouwen binnen een organisatie geven vrouwen een manier om zichzelf op te werken: instemmen met de heersende stereotypen over vrouwen, maar tegelijkertijd bewijzen dat zij niet aan dat stereotype voldoen ondanks hun sekse.



In plaats van de vrouwen op topposities het bokje te maken en te veroordelen, kan je beter je focus leggen op oorzaak en dat is seksisme.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Hallo zeg, natuurlijk gaat dat zo Kalliope! De meeste mensen aan de top (m/v!) hebben het idioot druk. Ze hebben weinig zin om andermans weg naar boven te plaveien of aandacht te besteden aan het hoe en waarom van die weg. Aardig? Neuh. Maar ze zijn het niet verplicht.

Ophra doet het overigens wel. Het is notabene onderdeel van haar populariteit. Maar volgens sommigen preekt ze niet genoeg voor de parochies waar zij haar het liefst voor zouden zien preken. Parochies waarvan zij vinden dat Oprah daarbij hoort - zolang ze doet wat zij willen.



Wie meent dat een topzakenvrouw of Oprah wel dat soort verplichtingen aan 'de vrouwen' of 'de gekleurden' heeft en er zelfs met termen als House Negro, NSBer of Queen Bee wordt gestrooid als ze hun eigen succesvolle plan trekken, zijn we echt fout bezig.



Hokjes denken vanuit het hokje. Je zal er maar mee opgevoed worden.



En alles bleef bij het oude...
Alle reacties Link kopieren
Het draait niet om het helpen of voortrekken van je eigen groep, maar het draait om het er niet actief tegenaan te schoppen. Bijvoorbeeld topvrouwen die zich behoorlijk moeten aanpassen aan hun bedrijfscultuur, en die, zodra ze het 'gemaakt' hebben, heel hard in de media gaan roepen: "Nou, ik heb nergens last van gehad hoor. Er heerst helemaal geen seksisme, die andere vrouwen zijn gewoon lui". Terwijl het feit dat je dat aan het roepen bent al bewijs is voor het heersende seksisme. Ik heb immers nog nooit iemand in de media horen zeggen: "Ik ben een blanke, heteroseksuele man van middelbare leeftijd, maar toch heb ik het gemaakt in mijn leven!"



Niet alle vrouwen aan de top zijn Queen Bees. Jette Bussemaker vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan. Edit: en Naomi Ellemers ook, uiteraard.



Je conformeren aan seksisme om hogerop te komen is één van de manieren waarop seksisme in stand gehouden wordt. Overigens, dat ik die ene manier veroordeel, betekent niet automatisch dat ik de andere manieren wel prima vind.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Krijg nu het gevoel dat ik de Opzij aan het lezen ben.

Het topic begon als reactie op een artikel van de viva "10 REDENEN OM EEN DONKERE MAN TE DATEN".



En het eindigt bijna in een feministisch debat, lol.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Dat zie je zo vaak en overal; eerst ergens tegenaan schoppen en als je eindelijk tot die club behoort doen alsof je neus bloedt en nergens last van hebt gehad. Er zijn weinig mensen die zichzelf all the way trouw blijven en niet een selectief geheugen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Naar beneden trappen is asociaal en slecht voor je reputatie. Nogal dom dus. Ik geloof niet dat het vaak voorkomt. Of heb ik gewoon mazzel wat dat betreft?
Alle reacties Link kopieren
Goed punt.



Mannen aan de top mogen concurreren, mogen macht hebben en carrière maken.



Maar vrouwen aan de top, en helemaal DONKERE vrouwen aan de top mogen dat niet, want die moeten weten waar ze vandaan komen en altijd onthouden dat ze mazzel hebben, want hun sisters zijn nog steeds een minderheid en dus moet je altijd onthouden dat je een zwarte vrouw bent en heel goed onthouden dat je geluk hebt dat je zo ver bent gekomen en daarom moet bijvoorbeeld Oprah, rapmuziek mooi vinden. Want dat is zwarte muziek. En als ze een opmerking maakt over seksistische videoclips, dan is ze een snob en verloochent ze haar achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 19 april 2015 @ 14:37:

Goed punt.



Mannen aan de top mogen concurreren, mogen macht hebben en carrière maken.



Maar vrouwen aan de top, en helemaal DONKERE vrouwen aan de top mogen dat niet, want die moeten weten waar ze vandaan komen en altijd onthouden dat ze mazzel hebben, want hun sisters zijn nog steeds een minderheid en dus moet je altijd onthouden dat je een zwarte vrouw bent en heel goed onthouden dat je geluk hebt dat je zo ver bent gekomen en daarom moet bijvoorbeeld Oprah, rapmuziek mooi vinden. Want dat is zwarte muziek. En als ze een opmerking maakt over seksistische videoclips, dan is ze een snob en verloochent ze haar achtergrond.Ja gaat nu toch geen 2pac voor mij opzetten he? Of nog erger R.Kelly
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 19 april 2015 @ 14:37:

Goed punt.



Mannen aan de top mogen concurreren, mogen macht hebben en carrière maken.



Maar vrouwen aan de top, en helemaal DONKERE vrouwen aan de top mogen dat niet, want die moeten weten waar ze vandaan komen en altijd onthouden dat ze mazzel hebben, want hun sisters zijn nog steeds een minderheid en dus moet je altijd onthouden dat je een zwarte vrouw bent en heel goed onthouden dat je geluk hebt dat je zo ver bent gekomen en daarom moet bijvoorbeeld Oprah, rapmuziek mooi vinden. Want dat is zwarte muziek. En als ze een opmerking maakt over seksistische videoclips, dan is ze een snob en verloochent ze haar achtergrond.Nee hoor, ze hoeft helemaal niet rapmuziek mooi te vinden. En natuurlijk mag ze succes hebben, graag zelfs, hoe meer donkere vrouwen aan de top hoe beter. Ik vind bovendien ook niet dat Oprah 'mazzel' heeft gehad, ze heeft gewoon hard gewerkt. Het zou alleen leuk zijn als ze vervolgens dat succes zou aanwenden om ook daadwerkelijk dingen te veranderen, en dat niet alleen zou doen als ze een film te promoten heeft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2015 @ 17:30:

[...]





Nee hoor, ze hoeft helemaal niet rapmuziek mooi te vinden. En natuurlijk mag ze succes hebben, graag zelfs, hoe meer donkere vrouwen aan de top hoe beter. Ik vind bovendien ook niet dat Oprah 'mazzel' heeft gehad, ze heeft gewoon hard gewerkt. Het zou alleen leuk zijn als ze vervolgens dat succes zou aanwenden om ook daadwerkelijk dingen te veranderen, en dat niet alleen zou doen als ze een film te promoten heeft.Voor het gemak van je betoog vergeet je even de boodschap van die films. The Color Purple, Selma, The Butler en haar eigen productie The Women of Brewster Place???!
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 19 april 2015 @ 18:09:

[...]



Voor het gemak van je betoog vergeet je even de boodschap van die films. The Color Purple, Selma, The Butler en haar eigen productie The Women of Brewster Place???!





Nee, dat zeg ik toch juist? Dat Oprah altijd pas weet wat activisme is als ze - hoe toevallig - een film over activisme te promoten heeft. Of - hoe toevallig weer- ineens het slachtoffer van racisme is als ze een film over racisme te promoten heeft.



Maar goed, dat Oprah juist populair is onder white soccer moms en totaal niet onder zwarte vrouwen is vast ook net zo toevallig. En dat de boodschap van haar films altijd een watered-down-suitable-for-the-white-folks versie van de geschiedenis is vast ook heel toevallig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Tsja, zij doet in elk geval iets en blijkbaar vindt zij dit de goede aanpak. Als jij het anders wilt, moet je dat vooral doen!
Alle reacties Link kopieren
Color Purple is uit de koker van Steven Spielberg. Daar heeft Oprah niets mee te maken, behalve dat ze gesmeekt, gehuild en gebeden heeft om een rol te bemachtigen.
Alle reacties Link kopieren
Oh echt Sensy?

Tsja, als ik van zo'n film wist, en connecties en talent had ... lijkt me super!
Alle reacties Link kopieren
Oprah laat het niet na om bij iedere gelegenheid te vertellen hoe ze droomde om een rol in die film te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Van Oprah kun je van alles vinden - ik vind haar bij tijd en wijle nep - maar ze is onmiskenbaar van grote invloed geweest voor het aan de kaak stellen van taboe-onderwerpen. Moet ineens denken aan een show van haar ergens in de jaren 80 waarin ze de KKK een podium gaf. Vind ik best progressief van zo iemand om de zogenoemde vijand uit te nodigen en proberen te begrijpen wat er in ze omgaat.
Alle reacties Link kopieren
I Oprah!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
.
noesa wijzigde dit bericht op 19-04-2015 19:23
Reden: Verkeerde topic
% gewijzigd
epic tv



Alle reacties Link kopieren
Gênant tv moment voor Oprah...en de rest van de wereld die dit gezien heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven