Aangesproken worden met jij als je al lang volwassen bent

10-12-2011 14:20 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen, ik zeg tegen iedereen die ouder is dan 20 en waarmee ik een zakelijke overeenkomst heb of gewoon als ik iemand op straat aanspreek u. Als ik naar de supermarkt ga zeg ik u tegen het kassameisje, tenzij ze 15 is, maar verder altijd. Als ik aan iemand op straat bijvoorbeeld vraag hoe laat het is zeg ik u. Tegen oudere mensen sowieso, tegen ooms en tantes.



Ik merk alleen vaak dat niet iedereen dat doet. Zo heb ik vanmorgen de wekelijkse boodschappen gedaan en ben ik tot twee keer aangesproken met jij. Weliswaar door mensen die ouder zijn dan ik, maar ik ben halverwege de dertig. En ik moet zeggen dat ik dat onbeschoft vind. 'Jij'? Ik ben een klant hoor, je hebt gewoon u tegen me te zeggen, ook als ik jonger ben dan u.



Wat vinden jullie, stel ik me aan en ben ik ouderwets of zit er een kern van waarheid in mijn idee?
Ik heb graag dat mensen 'je' zeggen.

Zelf zeg ik 'u' tegen ouderen en mensen in bepaalde functies.

Een caissière van in de 20 spreek ik niet aan met 'u'.

Is ze 50 dan gebruik ik het weer wel.
Hier in het dorp spreekt iedereen elkaar aan met jij. Behalve mensen die hier pas wonen. En die doen dat waarschijnlijk uit beleefdheid, maar ze creeren er een afstand mee, die hen hautain doet lijken.



Overigens, echt oude mensen, en de notaris en huisarts zijn wel weer u, terwijl je die laatsten een kwartje zou geven voor de koffie.



Heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik was woedend toen de notaris mij heel informeel aansprak. Dat ging nog even verder dan je of jij zeggen. Zit je daar potjandorie een transactie van 2 ton te doen, word je nog niet formeel behandeld.
Iedereen spreekt mij aan met je. Vind ook helemaal prima, u vind ik irritant en dan voel ik me oud.

Snap wel dat het in zakelijke gelegenheden wel gebeurt, maar zou van mij niet hoeven.

Mijn patiënten noemen me ook voor het merendeel je, en ik hen trouwens ook (jonge patiëntenpopulatie)..
Alle reacties Link kopieren
quote:slowdance schreef op 10 december 2011 @ 14:35:

Ik was woedend toen de notaris mij heel informeel aansprak. Dat ging nog even verder dan je of jij zeggen. Zit je daar potjandorie een transactie van 2 ton te doen, word je nog niet formeel behandeld.O ik zou ook echt woedend worden! En ik denk dat ik er ook wat van had gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 10 december 2011 @ 14:31:

Als ik u zeg, is dat niet altijd positief bedoelt. Ik gebruik het namelijk ook om afstand te scheppen. Iemand van mijn eigen leeftijd die me aardig lijkt, is dus een 'je', en die respecteer ik juist meer dan leeftijdsgenoten die ik met 'u' aanspreek.



Eens, als ik iemand net leer kennen, waar ik meteen een leuke klik mee heb, zeg ik echt geen u.

Men zegt trouwens zelden u tegen mij, omdat ik gemiddeld 9 a 10 jaar jonger word geschat. Gelukkig kan ik me er niet druk over maken.

Lijkt me ook vervelend als je dat wel doet. Dan ben je dus elke keer als je ergens inkopen hebt gedaan daarna geirriteerd? Zonde van je energie.

Vind je dat we elkaar op dit forum ook met u moeten aanspreken? We kennen elkaar tenslotte niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 10 december 2011 @ 14:25:

Er is in Duitsland een keer een leuke discussie geweest nadat Sylvie Meis deze fout maakte op de Duitse tv.

Maar goed, ik noem mezelf trouwens ook nooit mevrouw huppeldepup aan de telefoon ofzo.Ik vind het overigens fout om Sie (Duits), vous (Frans), вы (Russisch) klakkeloos te vertalen met u. Je zou dan eerst naar de context moeten kijken en je moeten afvragen of je u of jij zult zeggen. Vous in het Frans en вы in het Russisch kan overigens ook "jullie" betekenen, afhangend van de context. De omgangsvormen kunnen per taal en per land verschillen.
World of Warcraft: Legion
Ik vind het vreselijk als mensen mevrouw en u tegen me zeggen. Doe maar gewoon normaal en informeel graag, dat klinkt 'n stuk gezelliger!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelize schreef op 10 december 2011 @ 14:28:

Toen ik als 17-jarige mijn eerste baantje achter de kassa in de supermarkt had, schrok ik me rot dat iemand mevrouw tegen me zei! Huh?! Overigens zeg ik altijd u tegen onbekenden en ouderen, maar ook ik denk dat het steeds minder wordt. Gelukkig trek ik me ook weer niet zoveel van aan als een onbekende je tegen me zegt. Tenzij het een zakelijke relatie betreft. Dan vind ik het wel ongepast.



Het alternatief is 'meisje' of 'hey jij daar', dus dan toch maar mevrouw of mejuffrouw.



Ik zeg ook vaak: 'pardon, mag ik iets vragen', dan vermeid je de hele boel.
quote:slowdance schreef op 10 december 2011 @ 14:35:

Ik was woedend toen de notaris mij heel informeel aansprak. Dat ging nog even verder dan je of jij zeggen. Zit je daar potjandorie een transactie van 2 ton te doen, word je nog niet formeel behandeld.Ik vind het vreemd dat je daar zo verontwaardigd over bent. Het kan namelijk ook aan jouw uitstraling liggen, dat je jong overkomt (is positief bedoeld). Daarnaast, in de ogen van een notaris is twee ton peanuts. Ik ben het wel met je eens dat hij met 'u' moet beginnen, maar verontwaardiging daarover vind ik persoonlijk wat overtrokken.
Ik zeg eigenlijk tegen iedereen jij en je. Ook op mijn werk. Ook tegen sommige klanten. Advocaten dan weer niet, op een paar na. Maar die ken ik dan ook al jaren.



Tegen bejaarden zeg ik wel vaak u. Maar dat hangt ook weer van het gesprekje af en de situatie. Een lolletje bij de kassa vind ik een andere situatie dan bijvoorbeeld iemand de weg wijzen.



Mijn stiefkinderen zeggen wel tegen iedereen u. Vriendje van dochter sprak mij ook aan met u. Na een paar keer gezien te hebben heb ik maar gezegd dat ik een 'jij' ben. Moest ie nog flink aan wennen ook. De schat.
Alle reacties Link kopieren
Nou Hans ik woonde 4 jaar in Duitsland en nu in Frankrijk en in beide landen is het normaal dat je onbekenden met u aanspreekt, ook al zijn ze 5 jaar. Dus wat je zegt is niet helemaal waar.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 10 december 2011 @ 14:38:

Vind je dat we elkaar op dit forum ook met u moeten aanspreken? We kennen elkaar tenslotte niet.Op fora en tijdens het chatten wordt er vrijwel niet met u aangesproken. Ik zie wel dat bij zakelijk contact tussen een winkel of bedrijf en de klant, dat wel gebeurt. Ook zakelijke websites spreken de bezoeker aan met u.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Aubrey schreef op 10 december 2011 @ 14:41:

[...]





Ik vind het vreemd dat je daar zo verontwaardigd over bent. Het kan namelijk ook aan jouw uitstraling liggen, dat je jong overkomt (is positief bedoeld).Zelfs als iemand jong overkomt of jong is zoals een jaar of 18, dan nog hoor je in zo'n situatie iemand aan te spreken met u.Je koopt een huis, je hebt niet met iemand geknikkerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:slowdance schreef op 10 december 2011 @ 14:41:

[...]





Het alternatief is 'meisje' of 'hey jij daar', dus dan toch maar mevrouw of mejuffrouw.



Ik zeg ook vaak: 'pardon, mag ik iets vragen', dan vermeid je de hele boel.





Inderdaad als iemand bv een handschoen verliest op straat en die is onder de 20 dan loop ik erachter na en zeg; sorry ik denk dat je dit verloren hebt.

Een ouder persoon roep ik na met mevrouw/meneer
Alle reacties Link kopieren
Dus als je met iemand gekikkerd hebt, mag je jij zeggen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:slowdance schreef op 10 december 2011 @ 14:41:

[...]





Het alternatief is 'meisje' of 'hey jij daar', dus dan toch maar mevrouw of mejuffrouw.



Dat is ook zo. Maar het was de eerste keer dat iemand 'mevrouw' me zei



Dit idee.
Alle reacties Link kopieren
TO waarom wordt je dan zo boos en verontwaardigd? Voel je je niet serieus genomen als je met je/jij wordt aangesproken?



*edit; ik vind namelijk dat je uit de toon van een gesprek opmaakt of iemand denigrerend is of niet, en niet aan het gebruik van jij/u. Iemand kan heel beleefd en politiek correct met je spreken en tegelijkertijd heel denigrerend, dat vind ik veel kwalijker*
Ik deed het altijd maar kreeg steeds vaker te horen "zeg maar je/jij hoor". Had ooit een sollicitatie gesprek waarbij de baas tegen me zei "als ze op de werkvloer horen dat je mij zojuist met U hebt aangesproken moeten ze vast heel erg lachen".



Sindsdien probeer ik altijd in te schatten wat de persoon fijner vind. Maar het valt me inderdaad ook op dat er steeds meer je/jij wordt gebruikt. Ook in post van banken, verzekeraars.



Ik voel me ook altijd even ongemakkelijk (misschien niet het juiste woord) als ik met U wordt aangesproken, helemaal als het een ouder iemand is.
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2011 @ 14:44:

[...]





Zelfs als iemand jong overkomt of jong is zoals een jaar of 18, dan nog hoor je in zo'n situatie iemand aan te spreken met u.Je koopt een huis, je hebt niet met iemand gekikkerd.Het is afhankelijk van de sfeer en de situatie, ik ben het met je eens dat zakelijke transacties altijd met 'u' moeten worden ingezet, maar als de sfeer verder gemoedelijk is dan is verontwaardiging echt overtrokken. Jij mag de ander dan ook tutoyeren.
Ik heb een hekel om aan gesproken te worden met ''u'', dan voel ik mij gelijk zo oud.

Mijn kinderen leer ik overigens wel om tegen onbekenden en wat oudere mensen u te zeggen, maar tegen hun opa en oma hoeven ze geen u te zeggen, dat vind ik zo overdreven.

Net zoals sommige ouders aangesproken willen worden met U door hun kinderen....brr ik vind dat helemaal niks.
quote:dubiootje schreef op 10 december 2011 @ 14:46:

Dus als je met iemand gekikkerd hebt, mag je jij zeggen?









Leuke ava!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vreselijk, zal wel ouderwets zijn maar zeker van mensen in functie verwacht ik dat ze u zeggen. Doe ik nl ook.





Het valt mij ook op hoe verbaasd mensen zijn als je een kind hebt wat zich een beetje beschaafd gedraagt.

Die van mij is 5 en kan echt een draak zijn maar als hij langs iemand wil in de winkel zegt hij pardon mevrouw, mag ik er even langs en hij houd netjes de deur voor mensen open.

Praten met twee woorden vind ik ook normaal. Ik heet geen hey.



Dan maar een zeikerd maar ik vind dat normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:cheerlesscard schreef op 10 december 2011 @ 14:50:

Ik vind het ook vreselijk, zal wel ouderwets zijn maar zeker van mensen in functie verwacht ik dat ze u zeggen. Doe ik nl ook.





Het valt mij ook op hoe verbaasd mensen zijn als je een kind hebt wat zich een beetje beschaafd gedraagt.

Die van mij is 5 en kan echt een draak zijn maar als hij langs iemand wil in de winkel zegt hij pardon mevrouw, mag ik er even langs en hij houd netjes de deur voor mensen open.

Praten met twee woorden vind ik ook normaal. Ik heet geen hey.



Dan maar een zeikerd maar ik vind dat normaal.Ik vind dat ook normaal. Ik leer mijn kinderen ook dat je Nee dank u zegt i.p.v. alleen maar nee als je geen koekje wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aubrey schreef op 10 december 2011 @ 14:41:

[...]





Ik vind het vreemd dat je daar zo verontwaardigd over bent. Het kan namelijk ook aan jouw uitstraling liggen, dat je jong overkomt (is positief bedoeld). Daarnaast, in de ogen van een notaris is twee ton peanuts. Ik ben het wel met je eens dat hij met 'u' moet beginnen, maar verontwaardiging daarover vind ik persoonlijk wat overtrokken.Zoals ik zei, het ging verder dan je of jij zeggen. Zonder te veel details te geven; er werden koosnaampjes gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven