Als een 16jarige mij vraagt om sigaretten voor hem te kopen.

13-06-2014 15:34 93 berichten
Voor de deur spreekt een wildvreemde 16 jarige je aan en vraagt of je alsjeblieft een pakje sigaretten wil kopen voor hem of haar. (persoon kan ook 15 of 17 zijn, altijd lastig schatten. Uiteraard geven ze zelf het geld.



Wat doe je?

16 jarige vraagt je sigaretten te kopen voor hem

Totaal aantal stemmen: 139

Ik zeg ja (4%)
Ik zeg nee (92%)
Hangt er van af (4%)
Tuurlijk doe ik dat niet. Zoek maar een ander.
Zeggen dat ie gek is!

Roken is zo'n slechte gewoonte, ik ga mensen echt niet helpen bij het in gang houden van hun verslaving... En zeker geen minderjarige!!!
Ik zou nee zeggen. Ze zijn nog te jong en als ze het toch willen kunnen ze het via hun ouders regelen. En ik gok zomaar dat het van die ouders ook niet mag, anders stonden ze niet bij jou aan de deur.
zou het ontzettend brutaal vinden als een of andere blaag dat aan me zou durven vragen.
Alle reacties Link kopieren
Nope!
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen het wat mij betreft proberen, maar ik ga niet voor een ander de wet omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
Neuh, sorry.
quote:Cheery schreef op 13 juni 2014 @ 15:36:

Zeggen dat ie gek is!

Roken is zo'n slechte gewoonte, ik ga mensen echt niet helpen bij het in gang houden van hun verslaving... En zeker geen minderjarige!!!Dit dus. Zelfs voor volwassenen neem ik liever geen sigaretten mee.
Wat heb je gedaan? TO heb je ja gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Is me laatst ook overkomen. Wist even niet wat me overkwam en heb het jochie (hij zag er niet veel ouder uit dan 14) uitgelachen en gezegd 'Wat denk je zelf?' en ben doorgelopen.

Achteraf niet zo aardig van me om hem uit te lachen. Maar was op dat moment even mijn eerste reactie in verstandsverbijstering.



Nee, ik koop geen sigaretten (of alcohol for that matter) voor ze. Ook al vind ik het erg sneu voor de groep 17 jarigen die dat voor 1 januari nog wel gewoon mochten en ik zelf ook rookte vanaf mijn 15/16e.
Alle reacties Link kopieren
Nee, een pakje nicorette kauwgom kunnen ze dan van me krijgen.
Some flies are too awesome for the wall
ik zeg als je vervroegd dood wil kun je ook op de snelweg gaan liggen (2 familieleden en een vriend van de familie zijn overleden aan longkanker. Dat kunnen die kids natuurlijk niet weten, maar echt Kom OP Zeg!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen, als hij het echt wil, wacht hij maar twee jaartjes.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Nee, want als hij oud genoeg zou zijn om te roken dan had hij het zelf wel gehaald, lijkt mij.





Toen ik 13 was, haalde andere volwassenen wel eens drank voor mijn vriendinnen en mij.. bizar dat dat eigenlijk zo makkelijk ging toen, iemand aanspreken ,geld geven en daar was mijn Bacardi of wijntje.
.
Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Het brengt mij op een andere vraag: als je zelf niet rookt koop je dan wel shag of sigaretten voor je partner?
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.



Huh? Waarom mag een wildvreemde niet zomaar iets weigeren?



En daarnaast het gaat om mensen van 16 of 17 jaar he vind ik niet echt kinderen meer die je kan vertellen dat ze te klein (sommige zijn groter als ikzelf) zijn voor iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 13 juni 2014 @ 15:50:

[...]





Huh? Waarom mag een wildvreemde niet zomaar iets weigeren?



En daarnaast het gaat om mensen van 16 of 17 jaar he vind ik niet echt kinderen meer die je kan vertellen dat ze te klein (sommige zijn groter als ikzelf) zijn voor iets.

Volgens mij is het sarcastisch bedoeld



Van mij zouden ze zo'n lange preek krijgen over de gevaren van longkanker dat ze tegen de tijd dat ik klaar ben spijt hebben dat ze het uberhaupt hebben gevraagd. En vervolgens niet meer gaan roken omdat ze het onbewust met een vervelende preek associeren, als en soort Pavlov-reactie
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.

In de OP gaat het om een zestienjarige, ik mag er meestal wel een stoel bijpakken om daarmee op ooghoogte te komen



Ik zou zeker geen sigaretten gaan kopen voor een minderjarige, het feit dat hij mij nodig heeft om ze te krijgen zegt al genoeg

Als ik met iemand sta te praten bij een bushalte ofzo dan zou ik trouwens zonder nadenken een sigaret aan bieden als iemand vraagt of hij er ook één mag als ik er één aansteek.

Tenzij het echt overduidelijk een heel jong kind is (ik rook niet meer trouwens, dus dat voorbeeld is hypothetisch)
Alle reacties Link kopieren
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.huh?
.
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.



Meen je dit nou serieus? Nee toch.



Op ooghoogte gaan zitten. Ik denk dat dat eerder andersom is met mijn 1,63
Dan heeft diegene mooi pech gehad, ik ga geen 900 euro boete riskeren (of was dat alleen voor drank?). Ze wachten maar netjes totdat ze achttien zijn.
quote:hyale schreef op vrijdag 13 juni 2014 15:48 Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.
quote:cerulli schreef op 13 juni 2014 @ 15:52:

[...]



Volgens mij is het sarcastisch bedoeld



Van mij zouden ze zo'n lange preek krijgen over de gevaren van longkanker dat ze tegen de tijd dat ik klaar ben spijt hebben dat ze het uberhaupt hebben gevraagd. En vervolgens niet meer gaan roken omdat ze het onbewust met een vervelende preek associeren, als en soort Pavlov-reactie

Ow, het eerste wat ik op mijn zestiende altijd deed na zo'n preek was een sigaret aansteken.

En dan nog één

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven