Als een 16jarige mij vraagt om sigaretten voor hem te kopen.

13-06-2014 15:34 93 berichten
Voor de deur spreekt een wildvreemde 16 jarige je aan en vraagt of je alsjeblieft een pakje sigaretten wil kopen voor hem of haar. (persoon kan ook 15 of 17 zijn, altijd lastig schatten. Uiteraard geven ze zelf het geld.



Wat doe je?

16 jarige vraagt je sigaretten te kopen voor hem

Totaal aantal stemmen: 139

Ik zeg ja (4%)
Ik zeg nee (92%)
Hangt er van af (4%)
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.Waarom niet? Waarom kun je iemand (volwassene/kind) niet iets weigeren?
Die zou van mij een hele preek krijgen. (Ik heb zelf ene 16-jarige)
Ik proef ook enig sarcasme van Hyale.
Ik ben blij dat ik niet de enige was die de sarcasme niet voelde
Alle reacties Link kopieren
Gewoon 'nee, bedankt' zeggen en doorlopen.



Nou weet ik wel dat 'bedankt' niet heel logisch is in deze, maar dat zeg ik altijd als ik zomaar op straat aangesproken wordt.



Door een straatkrantverkoper, een goededoelenpersoon, iemand die mijn nagels wil lakken/haren wil krullen en dus ook een 16-jarige die wel een sigaretje zou lusten. Maakt niet uit, 'Nee, bedankt' voldoet.
Ah, oke. Ik ben daar niet zo goed in
Was inderdaad niet serieus De vraag leek me zo'n no-brainer. Tuurlijk zeg je dan nee.
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 16:15:

Was inderdaad niet serieus De vraag leek me zo'n no-brainer. Tuurlijk zeg je dan nee.Ik lees hier soms gekkere dingen, dus ik was niet helemaal zeker
Ik weet niet of het zo'n no-brainer is. Dit gebeurde mij net toen ik even snel naar de supermarkt liep zodat ik de boodschappen maar alvast binnen had. Normaal doe ik altijd pas na vijf uur boodschappen en dan heb je eigenlijk geen scholieren meer.



Afijn, meisje vroeg me dus, heb eerst gezegd dat ik dat niet mocht doen om vervolgens toch overstag te gaan en voor haar de sigaretten te kopen. Ze was enorm beleefd. Ik heb echt in dubio gestaan en vreesde zelfs even later door een filmcrew van een of ander programma op mn nummer gezet te worden. Maar ik vond het zo moeilijk om nee te zeggen. Ik bedoel, ik was 14 toen ik begon met roken en ik heb altijd zelf mijn sigaretten en shag zonder moeite kunnen kopen. Hoe fout mijn keuze ook is geweest, en het zit me echt niet lekker, het voelde hypocriet om het nee te zeggen. Maar nu voel ik me eigenlijk behoorlijk slecht dat ik ja heb gezegd....
Alle reacties Link kopieren
tuurlijk niet, ik ga de wet toch niet omzeilen zoals hier al gezegd.

Ik haal wel sigaretten voor mijn moeder, maar die rookt maar 1-2 per dag en kanker heeft ze toch al..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet te veel mee zitten TO, het is nu toch al gebeurd.



Maar een volgende keer kan je in gedachten houden dat de wet nu eenmaal is dat ze geen sigaretten mogen kopen. Dat jij het toen jij begon wel mocht is geen reden om nu de wet te omzeilen. Ze wachten maar een paar jaar als ze het zo graag willen.
Ik ga er vanuit dat niet-rokers allemaal nee zeggen, ben eigenlijk benieuwd of rokers ook wel nee zeggen op deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:dymo9 schreef op 13 juni 2014 @ 16:36:

Ik ga er vanuit dat niet-rokers allemaal nee zeggen, ben eigenlijk benieuwd of rokers ook wel nee zeggen op deze vraag.



Als roker zeg ik natuurlijk ook nee. Mij vragen ze het best vaak, altijd met de bewering dat het mag van moeder. Willen ze ook nog wel eens bewijzen door moeder te bellen. Dan moet moeder het maar voor hun halen vind ik dan. Ik weet hoe verrekte moeilijk je er vanaf komt, dat ga ik echt niet aanmoedigen. Idem met alcohol.



Edit: gelukkig nooit een alcoholverslaving gehad mocht ik die illusie wekken met die laatste zin
Nee heb je, ja kun je krijgen
Zou ik niet doen, vind dat gebedel om sigaretten te halen zo sneu. Toen ik zelf onder de 16 was stond ik ook niet bij anderen te bedelen,
Ik zou nee zeggen omdat ik zelf heel erg anti-roken ben. Maar ik schenk 'n 14-15-16-jarige gerust 'n glas alcohol.
Alle reacties Link kopieren
No way!
You only live once, if you do it right: once is enough..
Ik ga altijd in discussie met rokende jongeren die mij bijv. om een vuurtje vragen. (Zelf rook ik uiteraard niet).



Ik zeg altijd : weet je wat je van roken kunt krijgen? En dan noem ik allerlei nare ziektes op.

Ik heb jaren in een ziekenhuis gewerkt en heb allerlei ellende voorbij zien komen.



En het kan me echt nix schelen als ze me een ouwezeur vinden.
quote:dymo9 schreef op 13 juni 2014 @ 16:36:

Ik ga er vanuit dat niet-rokers allemaal nee zeggen, ben eigenlijk benieuwd of rokers ook wel nee zeggen op deze vraag.Ik ben een roker en zeg absoluut nee.
ik zou nee zeggen en er gelijk bij vertellen dat mensen die roken er echt ontzettend dom uitzien.



(met alle respect voor de rokers onder de viva dames, maar ik vind eerlijk dat tieners die roken er echt dom uitzien, stoer willen lijken maar dat niet zijn)
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo: waarom dat dan wel ?
Alle reacties Link kopieren
quote:xxlindy schreef op 13 juni 2014 @ 17:04:

Elninjoo: waarom dat dan wel ?

Dat is gezellig, snap je toch wel.



Dan zijn ze uit de luiers, bijna volwassen en worden ze als mens gezien ipv last. En mensen schenk je alcohol.

Gezelligggg.
Alle reacties Link kopieren
En on topic:



Nee, ammenooitniet dat ik sigaretten zou kopen voor een kind.
Alcohol schenken aan minderjarigen doe ik ook niet. De wet is er nu eenmaal. En ik ben van plan me aan de wet te houden.



Tot zover de brave borst Hilary
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer voor een vergelijkbaar dilemma gestaan met kindertjes die vragen of je wat wiet voor ze wil halen in de koffieshop.



Nou ja, een dilemma is het eigenlijk niet. Ik gun ze hun verboden pleziertjes wel, als ze net zo stom als ik zijn om te gaan roken of blowen. Maar no way dat ik ze eraan ga helpen, of het nu sigaretten of softdrugs zijn. Iemand helpen met een slechte gewoonte is niet echt helpen he... dat is tegen de klippen op aardig gevonden willen worden, geen nee kunnen zeggen, maar een goede daad is het bepaald niet.
Nee ik zou het absoluut niet doen! Voor niemand trouwens! Ik ben fel tegen roken en vind het absurd dat het uberhaupt nog legaal verkocht mag worden, laat staan al aan 16 jarigen. Wat mij betreft wordt de minimum leeftijd sowieso verhoogd naar 21 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven