Als een 16jarige mij vraagt om sigaretten voor hem te kopen.

13-06-2014 15:34 93 berichten
Voor de deur spreekt een wildvreemde 16 jarige je aan en vraagt of je alsjeblieft een pakje sigaretten wil kopen voor hem of haar. (persoon kan ook 15 of 17 zijn, altijd lastig schatten. Uiteraard geven ze zelf het geld.



Wat doe je?

16 jarige vraagt je sigaretten te kopen voor hem

Totaal aantal stemmen: 139

Ik zeg ja (4%)
Ik zeg nee (92%)
Hangt er van af (4%)
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 13 juni 2014 @ 15:47:

Nee, want als hij oud genoeg zou zijn om te roken dan had hij het zelf wel gehaald, lijkt mij.





Toen ik 13 was, haalde andere volwassenen wel eens drank voor mijn vriendinnen en mij.. bizar dat dat eigenlijk zo makkelijk ging toen, iemand aanspreken ,geld geven en daar was mijn Bacardi of wijntje.

Hahaha op mijn 13e was ik daar nog helemaal niet mee bezig. Vriendinnen ook niet. Toen ik 12/13 was, hield ik slaapfeestjes en was het hoogtepunt dat we om 3 uur 's nachts sliepen ofzo Grappig hoe dat per kind dan weer verschillend is.



Nee, had ik niet gedaan. Helemaal geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Nee.

Ik geef ze zelfs geen vuurtje als ze erom vragen.

Alle jongeren die ik tegen kom zijn zo'n beetje leerlingen van me of vrienden van hen dus echt nee.



Zelfs niet als ik zelf aan het roken ben.

Ik maak er dan een verkapt grapje van ' sorry. Ik gun je geen longkanker. Vind het al erg genoeg dat ik het mezelf aan doe'.
quote:hyale schreef op vrijdag 13 juni 2014 16:15 Was inderdaad niet serieus De vraag leek me zo'n no-brainer. Tuurlijk zeg je dan nee.



Ik dacht al...
Ik kreeg toen ik dertien of veertien was ook zo'n preek van een volwassene, dat je longkanker kon krijgen en dat haar kinderen daaraan hun vader waren kwijtgeraakt.



Mijn enige gedachte was 'bóeiend' al was ik heus beleefd, als 14 jarige boeit je dat gewoon niet, zie je die ernst ook niet.



En een 17 jarige wéét het al.



Ik zou ze overigens niet kopen, ookal rook ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 13 juni 2014 @ 17:19:

[...]



Hahaha op mijn 13e was ik daar nog helemaal niet mee bezig. Vriendinnen ook niet. Toen ik 12/13 was, hield ik slaapfeestjes en was het hoogtepunt dat we om 3 uur 's nachts sliepen ofzo Grappig hoe dat per kind dan weer verschillend is.



Nee, had ik niet gedaan. Helemaal geen zin in.Wij ook niet wekelijks hoor maar er was eens in de 3 weken een 'feest' t/m 16 jarige en daar werd geen alcohol geschonken, LOGISCH maar wij gingen op die leeftijd wel eens een breezertje drinken van te voren.
.
Alle reacties Link kopieren
Maar 15 jaar geleden was het veel minder streng volgens mij met dat alcohol gebeuren, althans waar ik woonde kon je er echt wel aan komen, ook aan sigaretten trouwens.



Heeeeeeeeeel vroeger toen ik 8 was, gaf mijn vader mij wel eens geld en moest ik even bij de snackbar sigaretten halen voor hem, nu kan dat echt niet meer
.
Alle reacties Link kopieren
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikwilwerken schreef op 13 juni 2014 @ 15:49:

Ik zou het niet doen. Het brengt mij op een andere vraag: als je zelf niet rookt koop je dan wel shag of sigaretten voor je partner?

ja hoor

voor iedere volwassene wil ik sigaretten meebrengen (en nee ik rook niet)
Ik zou zeggen: Wat denk je zelf??

En dan door lopen.



Preken geven over hoe slecht het is en wat je er allemaal van kan krijgen doe ik niet. Dat mogen de ouders doen.

Vind het ook raar en bemoeierig als je dat wel doet. Daar vragen ze niet om en 99,9% weet dat echt wel dus jouw preek zal ze niet overtuigen. Ze komen er hopelijk vanzelf achter.

Roken is dom en totaal niet stoer alleen ziet een puberbrein dat niet.



Rook zelf niet. Wel gedaan van mijn 13 t/m 25ste.



Ik vraag mij af of de prekers ook zo'n preek geven over hoe slecht het is als een volwassene om een sigaret of vuurtje vraagt
Alle reacties Link kopieren
quote:

hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.







Nee, ik koop geen sigaretten, voor helemaal niemand. En alcohol zou ik ook niet doen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Zou ik nooit doen, heb wel eens meegemaakt dat drie jongetjes van amper 13 vroegen of ik wiet voor ze wilden halen.. No way je wacht maar tot je het zelf kunt halen!
Alle reacties Link kopieren
quote:hyale schreef op 13 juni 2014 @ 15:48:

Poeh, lastig hoor. Je mag een kind natuurlijk niet zomaar iets weigeren. Ik zou op gelijke ooghoogte zitten met het kind, vertellen dat je snapt dat het graag een pakje sigaretten wil maar dat het daar nu nog even te klein voor is. Het erkennen van de gevoelens van het kind is erg belangrijk, maar je moet wel duidelijk en consequent zijn.

Succes ermee.Als het om een puber gaat, moet ik hem of haar vragen bij mij op gelijke ooghoogte te komen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn antwoord: wacht maar tot je moeder thuis is en vraag het haar.



Ik koop voor niemand sigaretten of drank. Alleen voor mijn partner, dat dan weer wel.

Maar dat is zo'n 2 keer per jaar dat hij thuis drinkt en dan haalt hij het zelf wel
Uiteraard doe ik dat niet!
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast mij dat 6% zegt 'hangt ervan af' en 3% Ja..

Waar hangt dat dan in godinnennaam vanaf? Van hun lengte? Van het pistool, dat ze onder je neus houden? (oh.. dan zou ik ook 'ja' zeggen, denk ik)



Ik vraag me af: ben je echt strafbaar, als je het doet en in het openbaar kinderen wat te roken/drinken geeft?
Later is nu
Ik zou het geld aannenen en ze zonder sigaretten achter laten.
Alle reacties Link kopieren
ze zoeken maar een ander mij niet gezien!
beetje bi is niet bah
quote:Dreamer schreef op 13 juni 2014 @ 18:27:

Het verbaast mij dat 6% zegt 'hangt ervan af' en 3% Ja..

Waar hangt dat dan in godinnennaam vanaf? Van hun lengte? Van het pistool, dat ze onder je neus houden? (oh.. dan zou ik ook 'ja' zeggen, denk ik)



Ik vraag me af: ben je echt strafbaar, als je het doet en in het openbaar kinderen wat te roken/drinken geeft?Ja was gisteren op televisie. Bij EenVandaag als ik me niet vergis. Een jongere die zelf alcohol bij zich heeft kan 90 euro boete krijgen en een volwassene die een jongere faciliteert daarin kan 900 euro boete krijgen. Mij niet gezien dus. Ik kan veel leukere dingen bedenken om te doen met 900 euro!
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 13 juni 2014 @ 18:31:

Ik zou het geld aannenen en ze zonder sigaretten achter laten.
Alle reacties Link kopieren
Nee dus (en hoop daarmee iemand van de irritante verslaving te behoeden die ik zelf nog immer heb helaas)



* Vraagt zich af hoe kinderen tegenwoordig dan aan sigaretten moeten komen........ toen ik 10 was mocht ik altijd voor mijn moeder de sigaretten halen en niemand die dat raar vond toen.)
quote:Hilary schreef op 13 juni 2014 @ 18:42:

[...]





Ja was gisteren op televisie. Bij EenVandaag als ik me niet vergis. Een jongere die zelf alcohol bij zich heeft kan 90 euro boete krijgen en een volwassene die een jongere faciliteert daarin kan 900 euro boete krijgen. Mij niet gezien dus. Ik kan veel leukere dingen bedenken om te doen met 900 euro!Bij alcohol zeg je, geldt dat hetzelfde voor sigaretten? Daar slik ik wel even van dan.
Of hetzelfde voor sigaretten geldt durf ik niet te zeggen. Het ging in dat bulletin om alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik heb ook niet de illusie dat kinderen naar me zouden luisteren. Maar hé, als je alles waar ze niet naar luisteren dan ook maar niet gaat zeggen leren ze het nooit. Hoe vaker ze de boodschap horen, hoe beter.



En qua volwassenen: niemand vraagt het me ooit, maar ik vind dat het bij een volwassene toch anders is. Als een volwassene zijn of haar longen wil vernielen moet die persoon dat zelf maar weten, zolang ik er maar geen last van heb. Een kind (want ja, ook iemand van 17 is dat officieel nog) is wat mij betreft een verhaal apart.
Absoluut niet! Ook niet als het een bekende is trouwens, niet voor sigaretten en ook niet voor alcohol.

Mogen ze zelf halen (als ze oud genoeg zijn) of hun ouders mogen de beslissing nemen, maar ik ga de wet niet overtreden voor de één of andere blaag!
Alle reacties Link kopieren
Ik koop voor niemand sigaretten....kind of volwassene maakt niet uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven