Bemoeizuchtige mensen

05-05-2016 14:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat maarrr
En mogen wij er wel of niet mee bemoeien wat je van bemoeizuchtige mensen vind?
Jeetje mensen geven om je en willen graag dat je er over kunt praten. Wat gemeen en vreselijk.
Hoe oud ben je? En hoe oud zijn de mensen die het er met je over willen hebben?



En soms is het inderdaad beter om iemand te zoeken om te praten over datgene wat je recent hebt meegemaakt, als dit heftig is geweest. Dan denk ik aan een ongeluk, intimidatie, een sterfgeval of iets wat je danig uit het lood kan slaan.
Bemoeizucht of mensen maken zich zorgen om je
1 keer heel duidelijk zeggen tegen iedereen en nadien gewoon niet meer reageren als ze weer beginnen zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik bemoei me altijd graag met mensen maar ik zou niet aandringen om over hun problemen te praten met mij. Daar kan iemand zelf wel voor kiezen, als ze dat willen. Er staat sowieso op mijn voorhoofd getattoeerd: vertel mij je problemen. Ik word altijd aangesproken in supermarkten en het ov. Oude mensen enzo. Maar als ik me ergens niet mee mag bemoeien, heb ik daar wel een scherpe radar voor, volgens mij. Mm misschien ook wel niet. Om wat voor problemen hebben we het eigenlijk. Als je iets bedoelt wat heel erg opmerkelijk is bv, weet ik niet of ik mijn mond wel zou houden. Je hart op je tong dragen, noem je dat, maar dat doe ik niet expres om iemand te pesten ofzo.



Dus dan heb je het standpunt van een bemoeiziek mens. Typische dingen waar ik me mee bemoei: huisdieren, handicaps (als iemand hulp nodig heeft alleen he), o ik heb ook een keer iemand aangesproken die heel hartverscheurend stond te huilen, op CS Amsterdam. Sorry als jij dat was.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 05 mei 2016 @ 14:57:





Dus dan heb je het standpunt van een bemoeiziek mens. Typische dingen waar ik me mee bemoei: huisdieren, handicaps (als iemand hulp nodig heeft alleen he), o ik heb ook een keer iemand aangesproken die heel hartverscheurend stond te huilen, op CS Amsterdam. Sorry als jij dat was.



Hoe zie je dat een iemand met een handicap hulp nodig heeft?



Ik zit in een elektrische rolstoel, en ben geheel zelfstandig (nou ja, tenzij ik met mijn neus voor een trap zou staan en er geen andere ingang is). Maar ik ben in het openbare leven vooral heel erg druk met het geruststellen van mij onbekende mensen dat het 'ja echt allemaal lukt' en 'nee U hoeft niet te duwen, ik heb motoren in de wielen" tot 'nee blijft u daar alstublieft vanaf, het gaat zelf wel". Doodmoe wordt ik er van.

Wacht alsjeblieft met hulp geven tot er hulp gevraagd wordt. Het zou mijn rolstoelend leven in ieder geval een stuk rustiger maken..
Alle reacties Link kopieren
Dus niemand mag zich ongevraagd met je bemoeien maar je post op een forum??

Misschien moeten we eerst vragen of we mogen antwoorden via pb
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 05 mei 2016 @ 15:04:

[...]





Hoe zie je dat een iemand met een handicap hulp nodig heeft?



Ik zit in een elektrische rolstoel, en ben geheel zelfstandig (nou ja, tenzij ik met mijn neus voor een trap zou staan en er geen andere ingang is). Maar ik ben in het openbare leven vooral heel erg druk met het geruststellen van mij onbekende mensen dat het 'ja echt allemaal lukt' en 'nee U hoeft niet te duwen, ik heb motoren in de wielen" tot 'nee blijft u daar alstublieft vanaf, het gaat zelf wel". Doodmoe wordt ik er van.

Wacht alsjeblieft met hulp geven tot er hulp gevraagd wordt. Het zou mijn rolstoelend leven in ieder geval een stuk rustiger maken..

Wat een onzin. Zijn mensen behulpzaam is het weer niet goed Doe je niets dan zijn het rotzakken die alleen aan zichzelf denken.

Ik ken dat gevraag en zeg altijd vriendelijk nee bedankt Soms met een grapje "anders roest ik helemaal vast" of "ik moet het wel zelf doen volgende keer ben jij er niet om te helpen"

Wees blij dat er nog mensen zijn die je willen helpen.
Goh wat moet het ontzettend naar zijn dat er mensen zijn die om je geven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet maar denken dat de meeste mensen het goed bedoelen.
Ik begrijp wat je bedoelt Hun-ty. Er zijn nu eenmaal mensen die zichzelf een 'deskundige' vinden en problemen van een ander koste wat kost willen oplossen. Dat niet iedereen daar behoefte aan heeft, komt niet eens in hen op.

Natuurlijk is het goed bedoeld, maar soms word je daar een beetje moe van. Soms wil je alleen maar een simpel gesprekje over de alledaagse dingen en heb je helemaal geen zin om het weer over je problemen te hebben.

Meestal lost zoiets vanzelf op, doordat je zulke mensen een beetje gaat ontwijken en op den duur verwatert het contact.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het geen bemoeizucht maar warme belangstelling en de bereidheid van die ander om je ergens mee te helpen. Als je het gevoel hebt dat iemand je bijvoorbeeld om de haverklap vragen stelt die je niet wenst te beantwoorden kun je altijd nog vragen "wat bedoel je precies?". Soms vragen mensen dan niet verder, als je de vraag zo stelt klinkt daar een beetje irritatie in door.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 05 mei 2016 @ 15:14:

Ik begrijp wat je bedoelt Hun-ty. Er zijn nu eenmaal mensen die zichzelf een 'deskundige' vinden en problemen van een ander koste wat kost willen oplossen. Dat niet iedereen daar behoefte aan heeft, komt niet eens in hen op.

Natuurlijk is het goed bedoeld, maar soms word je daar een beetje moe van. Soms wil je alleen maar een simpel gesprekje over de alledaagse dingen en heb je helemaal geen zin om het weer over je problemen te hebben.

Meestal lost zoiets vanzelf op, doordat je zulke mensen een beetje gaat ontwijken en op den duur verwatert het contact.Ja precies en vaak zijn het ook mensen waar ik niet een heel goede band heb en dan is het van "gooi het in de groep" uhh nee waarom zou ik? Als ik dat weiger krijg ik te horen dat ik echt erover moet praten. Ja dat doe ik ook, maar niet met iedereen en ook geen behoefte om het altijd erover te moeten hebben! Sommige mensen schijnen dat maar niet te snappen en ik denk ook niet dat iedereen het even goed bedoeld en bezorgd is maar dat ze gewoon heel erg nieuwsgierig zijn en alles tot in detail willen weten
Alle reacties Link kopieren
Maar Mary, kun je dan niet gewoon zelf ergens over beginnen, dan domineert de ander de conversatie niet zo en hoef je niet over je problemen te praten? Dat doe ik namelijk. Als de ander een vraag stelt die ik niet wil beantwoorden, weet ik me er altijd wel uit te wurmen. Of ik gooi wat afleiding voor hun neus ofzo. Je moet ook een beetje handig zijn met communiceren. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand steeds vroeg naar mijn problemen. Dus ergens zal het ook door jezelf of je manier van communiceren komen. Als je iets meer de leiding neemt in het gesprek, hoef je je niet aan te laten leunen dat de ander je uit gaat zitten horen.



O en zie je wel, ik wist wel dat mijn bemoeizucht niet gewaardeerd werd door sommige mensen. Ik vraag ook alleen of ik misschien kan helpen als ik zie dat het niet lukt. Overduidelijk dan. Ik heb ogen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Hun-ty schreef op 05 mei 2016 @ 15:20:

[...]





Ja precies en vaak zijn het ook mensen waar ik niet een heel goede band heb en dan is het van "gooi het in de groep" uhh nee waarom zou ik? Als ik dat weiger krijg ik te horen dat ik echt erover moet praten. Ja dat doe ik ook, maar niet met iedereen en ook geen behoefte om het altijd erover te moeten hebben! Sommige mensen schijnen dat maar niet te snappen en ik denk ook niet dat iedereen het even goed bedoeld en bezorgd is maar dat ze gewoon heel erg nieuwsgierig zijn en alles tot in detail willen wetenOp je werk of op een verjaardag? In de groep gooien, bedoel je dan letterlijk een groep mensen waar je mee in een kring zit of in de kantine ofzo? Dat vind ik namelijk wel raar. Gooi je problemen in de groep, hee, gesjellug! Zou ik ook niet doen hoor. Bedenk anders iets wat gister op tv was en begin daarover, als ze over jouw problemen beginnen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 15:19:

Misschien is het geen bemoeizucht maar warme belangstelling en de bereidheid van die ander om je ergens mee te helpen. Als je het gevoel hebt dat iemand je bijvoorbeeld om de haverklap vragen stelt die je niet wenst te beantwoorden kun je altijd nog vragen "wat bedoel je precies?". Soms vragen mensen dan niet verder, als je de vraag zo stelt klinkt daar een beetje irritatie in door.Ja dat zou kunnen maar als ik al aangeef dat ik het niet erover wil hebben met hen en ze gaan doordrammen vind ik het geen warme belangstelling meer. Sommige mensen houden ook gewoon van sensatie alles willen weten zodat ze het kunnen door lullen of puur om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Als je niet heel je hebben en houwen bespreekt met iedereen wordt je gewoon raar aangekeken tegenwoordig door bepaalde types
quote:Sapsorrow schreef op 05 mei 2016 @ 15:22:

Maar Mary, kun je dan niet gewoon zelf ergens over beginnen, dan domineert de ander de conversatie niet zo en hoef je niet over je problemen te praten? Dat doe ik namelijk. Als de ander een vraag stelt die ik niet wil beantwoorden, weet ik me er altijd wel uit te wurmen. Of ik gooi wat afleiding voor hun neus ofzo. Je moet ook een beetje handig zijn met communiceren. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand steeds vroeg naar mijn problemen. Dus ergens zal het ook door jezelf of je manier van communiceren komen. Als je iets meer de leiding neemt in het gesprek, hoef je je niet aan te laten leunen dat de ander je uit gaat zitten horen.





Oh, natuurlijk begin ik over iets anders, maar het lijkt wel of sommige mensen zich graag wentelen in andermans problemen, zoals Hun-ty ook al zegt.

En nee, het komt niet door mijn manier van communiceren, maar door de nieuwsgierigheid (of bemoeizucht) van anderen. Het zijn namelijk mensen die je niet goed kennen, die je niet dagelijks spreekt, maar die wel graag willen weten wat er nou met je aan de hand is. En dan ook nog met adviezen komen.

Ik wimpel zulke mensen af en probeer ze de volgende keer te ontwijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het verschil tussen ramptoerisme en oprechte bezorgdheid inderdaad dikwijls wel duidelijk is.



En aandringen op praten terwijl je aangeeft dat niet te willen duidt imo eerder op het 1ste dan op het 2de.

De ramptoeristen zijn meestal erg vasthoudend aan hun doel, die zijn niet erg vatbaar voor afleidingsmanoeuvres.



Wat betreft het helpen van mensen met een handicap of grote kinderwagen (in OV) heb ik mezelf aangeleerd eerst te vragen of iemand hulp kan gebruiken.

Meestal krijg je dan ook concrete aanwijzingen hoe je het beste kunt helpen.

Ik heb een tijdje in een rolstoel gezeten, en meer dan eens denderden mensen op me af om me te 'helpen' waardoor ik nog meer in moeilijkheden kwam.

Terwijl zo iemand het dan best goed bedoelt en als je die 'hulp' dan afwijst ben je ook weer de onsympathieke.

Iemand die mij vroeg hoé hij me kon helpen, daar kon ik echt helemaal blij van worden
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 05 mei 2016 @ 15:43:

[...]





Het zijn namelijk mensen die je niet goed kennen, die je niet dagelijks spreekt, maar die wel graag willen weten wat er nou met je aan de hand is. En dan ook nog met adviezen komen..Gelukkig kom je die hier niet zo vaak tegen.
Ik neem alleen verantwoording voor wat ik zeg, niet voor hoe jij het interpreteert
Alle reacties Link kopieren
quote:Hun-ty schreef op 05 mei 2016 @ 15:31:

[...]



Ja dat zou kunnen maar als ik al aangeef dat ik het niet erover wil hebben met hen en ze gaan doordrammen vind ik het geen warme belangstelling meer. Sommige mensen houden ook gewoon van sensatie alles willen weten zodat ze het kunnen door lullen of puur om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Als je niet heel je hebben en houwen bespreekt met iedereen wordt je gewoon raar aangekeken tegenwoordig door bepaalde types



In dat geval lijkt het me maar beter zo'n gesprek af te kappen. Nieuwsgierigheid vind ik een vervelende eigenschap als het gaat om mensen, een mens is geen voowerp dat net op de markt verscheen en waarvan je ongelooflijk nieuwgierig bent of het werkt of niet.

Het lijkt soms inderdaad op sensatiezucht, helemaal als iemand maar blijft aandringen.

Zelf zou ik de botte bijl hanteren om zo'n doordrammer de mond te snoeren. Daar ben ik best goed in als het om iets persoonlijks gaat. Dat zal wel door heel wat mensen worden afgekeurd maar bij iemand die, (nadat ik tien keer een hint heb gegeven en even zoveel keer hebt geprobeerd een gesprek een andere richting uit te sturen zonder dat dat resultaat had) toch blijft zeuren is die botte bijl erg handig.
verba volant, scripta manent.
Als mensen na een eerste afleidingsmanouvre blijven aandringen, gewoon zeggen dat je het al genoeg bespreekt met anderen.



Maar in basis hebben ze wel gelijk, praten helpt wel. Sluit je, je niet voor iedereen af?
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zich bemoeien met je geven om je, dat is gewoon een feit. Maar de manier waarop, dat is persoonlijk. Ikzelf hou totaal niet van mensen die continu in mijn nek lopen te hijgen en geef dit ook gewoon aan. Mijn mening: als ik je hulp nodig heb hoor je het wel van me.
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen die zich overal mee bemoeien of overal, vaak niet behept met enige vorm van kennis, een mening over hebben, zijn doodsbang dat ze anders helemaal niet opgemerkt worden in het leven, omdat ze zo verschrikkelijk saai zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven