bijvoeden kitten

23-04-2017 10:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,



ik heb hier een aantal kittens van 3 weken, eentje krijgt helaas van mama niet heel veel melk.

we zijn gisteren bij de dierenarts geweest en deze heeft ons vetoquinol milkocat gegeven om de kitten bij te voeden.

alleen snap ik niet zo heel erg goed hoeveel ik de kitten nu moet geven. we moeten hem 6 keer per dag bij voeden.

maar hoeveel ml aangemaakte melk mag ik dan nu geven? ze neemt het eerlijk gezegd ook niet super goed in denk dat ik het straks maar eens met een spuitje moet gaan proberen.



mvg

king2012
Alle reacties Link kopieren
Even de dierenarts terugbellen?
Alle reacties Link kopieren
Ff met de dierenarts bellen Die kun je in het weekend ook gewoon gratis bellen. Tenminste, bij mij wel.



Lief dat je dat wilt doen! Het is wel zwaar als ze zelf niet genoeg eten en jij dat voor ze moet overnemen.
Alle reacties Link kopieren
Naar behoefte denk ik. Mijn moederloze kitten kreeg zoveel hij wilde.

Maar je dierenarts zal je er vast meer over kunnen vertellen, ik deed ook maar wat.
Alle reacties Link kopieren
Niet te lang wachten hoor want op die leeftijd verzwakken ze snel.

Kijk even hier: syringe feed
Alle reacties Link kopieren
Op facebook is eventueel een pagina; " kittenplace". Vangen moederloze kittens en drachtige poezen op, en kunnen je heel veel advies geven over flesvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Naar behoefte; ik heb onze poes gevonden in Italie, En haar vanaf 10 gram naar 2,5 kg gevoed ( Ze was ca 2 dagen oud toen we haar vonden zonder moeder) .
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet op de rug leggen zoals een baby, dan kunnen ze zich verslikken
Alle reacties Link kopieren
En verschillende tuitjes, speentjes ed proberen.

Er zal vast iets tussen zitten waarbij de kitten makkelijker eet.

En na elke voeding, hoe weinig ook, het buikje aaien richting de staart. Of dat door mama poes laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de bijsluiter mogen ze 25ml per 100gram lichaamsgewicht en dat 6x per dag.

Speel een beetje met de temperatuur van de melk, want als het te warm of te koud is willen ze de melk soms niet aannemen. De eerste dagen moeten ze wennen aan het speentje; de ene kitten heeft dat sneller door als de andere.

Je zou ook nog kunnen proberen voor het drinken (en uiteraard daarna) de urine en ontlasting te stimuleren d.m.v. wrijven met een vochtig watje. Tussendoor kun je de kitten die het minst drinkt bij moeder aan de achterste tepel leggen, daar zit vaak de meeste melk. Als de kitten blijft weigeren zou het kunnen dat het beestje gewoon ziek is. Heeft de dierenarts gekeken of het zachte gehemelte gesloten is?



Heel veel succes! Het is een stressvol en vermoeiend gebeuren, maar ook heel dankbaar als de kitten het straks goed doet.
Bij mij kregen ze op 3 weken ook al wat kittenvoer uit blik. Ze kunnen zelf wel eten beetje melk op je vinger, dan aflaten likken en dan je hand richting schoteltje dirigeren. Beetje vleesprut er doorheen. Spuitje of flesje hoeft niet perse meer.
Alle reacties Link kopieren
We hebben net de da gebeld. Kitten is heel erg zwak en beweegt bijna niet meer. We hebben het vermoeden dat ze vandaag niet meer gaat overleven.
quote:King2012 schreef op 23 april 2017 @ 14:37:

We hebben net de da gebeld. Kitten is heel erg zwak en beweegt bijna niet meer. We hebben het vermoeden dat ze vandaag niet meer gaat overleven. Aaah wat verdrietig zeg, zou het niet ook wat anders mankeren? Veel sterkte weet dat het rot voelt.
Oooo wat balen

Hopelijk kan kitten toch nog opknappen

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Balen, King! Arm beestje
Poesje niet alleen laten dan is het zo weg. Warm houden ook, ze voelen al snel koud aan.
Alle reacties Link kopieren
da heeft net terug gebeld, we moesten proberen de melk wat dikker te maken en het dan te geven.. helaas neemt de kitten het op deze manier ook niet echt. heeft net 3 druppels binnen gehouden. als wij klaar zijn met eten ga ik weer proberen.

ze ligt bij mijn man op de schoot met een deken erop.



da had gezegd dat het geen zin had om foto's of zo te maken omdat dit bij een kleine kitten niet heel veel duidelijkheid gaf. we moesten er inderdaad rekening mee houden dat het kitten het waarschijnlijk niet zal gaan redden.. we blijven natuurlijk ons best doen om de kleine wel te laten drinken.
Hoe gaat het nu King?
Alle reacties Link kopieren
Niet goed. Ze wil nu echt helemaal niks meer. Kleintje was net naar adem aan het happen. We hebben de kitten bij ons liggen en ook al gezegd dat als ze niet meer wilt vechten het niet erg is. We vinden het heel zielig en zwaar om te zien. Dit is ons eerste nestje kitlens en we weten dat we er alles aan gedaan hebben om het zo goed en makkelijk mogelijk voor kleintje te maken.
quote:King2012 schreef op 23 april 2017 @ 19:36:

Niet goed. Ze wil nu echt helemaal niks meer. Kleintje was net naar adem aan het happen. We hebben de kitten bij ons liggen en ook al gezegd dat als ze niet meer wilt vechten het niet erg is. We vinden het heel zielig en zwaar om te zien. Dit is ons eerste nestje kitlens en we weten dat we er alles aan gedaan hebben om het zo goed en makkelijk mogelijk voor kleintje te maken.Erg jammer maar jullie hebben je uiterste best gedaan.
En hoe gaat het?

De nacht doorgekomen?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is de kitten afgelopen nacht overleden.



Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en meeleven.
Alle reacties Link kopieren
Hè wat naar
Gaat het met de andere ukkies wel goed?
Alle reacties Link kopieren
ja daar gaat het echt heel erg goed mee.

die wegen allemaal rond de 300 gram en beginnen al aardig wat te spelen met elkaar.

eind van de week willen we met hun gaan oefenen met nat voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven