Dilemma! Hulp nodig bij deze grote stap!?

22-05-2015 20:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dilemma!



Wij gaan binnenkort ons koopcontract teken voor een prachtig appartement waar wij beide verliefd op zijn geraakt. Nu hebben we een ander huis op het oog (dit is een loting woning met koopgarant) die veel meer voordelen heeft dan het appartement

Het openhuis vind 2 dagen na de datum waarop wij dus zouden tekenen plaats.



HELP.. de keuze word nu er moeilijk.. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de verliefdheid. Maar dat zegt niet veel over wat jullie moeten doen natuurlijk.
Blijkbaar is het niet jullie droomhuis? Als het kan nog annuleren, maar er is natuurlijk geen enkele garantie dat je die andere woning krijgt.
lijstjes voor en tegen gemaakt of hebben jullie de angst om te ondertekenen?
Als het prachtige appartement er toch niet voor zorgt dat jullie blijven dromen van een andere woning, lijkt het niet jullie droomwoning te zijn............ Maar goed, jullie gaan binnenkort het koopcontract al tekenen. Lijkt me dat jullie niet kunnen annuleren wegens 'een betere woning gezien' zonder dat je 10% van de waarde van het appartement als boete moeten betalen? Lees maar even goed de voorwaarden door in het voorlopig koopcontract........
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan het koopcontract tekenen dus het voorlopig koopcontract is al getekend? Dan kan je niet meer onder het eerste huis uit tenzij de ontbindende voorwaarden die je in het voorlopig koopcontract hebt opgenomen van kracht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer is die loting?



Je hebt na het tekenen van het koopcontract 3 dagen bedenktijd. Je zou kunnen tekenen, dan toch naar het open huis gaan, en kijken of je die woning niet véél liever zou hebben. Zo ja is het naar ik aanneem afwachten of je hem krijgt, maar ook als dat niet het geval is, dan was het appartement toch blijkbaar niet het droomhuis voor jullie, en kan je beter verder zoeken.



(of zeg ik nou iets raars met die 3 dagen?)
heb je je goed ingelezen in de koop garant?
Alle reacties Link kopieren
Kan je de tekenafspraak niet verzetten?
quote:Doreia schreef op 22 mei 2015 @ 20:42:

Als het prachtige appartement er toch niet voor zorgt dat jullie blijven dromen van een andere woning, lijkt het niet jullie droomwoning te zijn............ Maar goed, jullie gaan binnenkort het koopcontract al tekenen. Lijkt mie dat jullie niet kunnen annuleren wegens 'een betere woning gezien' zonder dat je 10% van de waarde van het appartement als boete moeten betalen? Lees maar even goed de voorwaarden door in het voorlopig koopcontract........Binnen 3 dagen na tekenen kan je er nog gratis en zonder reden vanaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 22 mei 2015 @ 20:45:

Wanneer is die loting?



Je hebt na het tekenen van het koopcontract 3 dagen bedenktijd. Je zou kunnen tekenen, dan toch naar het open huis gaan, en kijken of je die woning niet véél liever zou hebben. Zo ja is het naar ik aanneem afwachten of je hem krijgt, maar ook als dat niet het geval is, dan was het appartement toch blijkbaar niet het droomhuis voor jullie, en kan je beter verder zoeken.



(of zeg ik nou iets raars met die 3 dagen?)Hier afgelopen week een voorlopig koopcontract getekend met zeven dagen bedenktijd. Als dat bij jullie ook zo is TO, zou dat een optie kunnen zijn. Die bedenktijd staat, als het goed is, in het voorlopig koopcontract waarvan je vast al wel een kopie hebt?
quote:gismo72 schreef op 22 mei 2015 @ 21:04:

[...]



Binnen 3 dagen na tekenen kan je er nog gratis en zonder reden vanaf.Ik zou in elk geval eerst even de voorwaarden lezen en goed bedenken wat je nu hebt ten opzichte van een loting waar je maar moet hopen dat je het krijgt.
quote:Doreia schreef op 22 mei 2015 @ 21:13:

[...]



Ik zou in elk geval eerst even de voorwaarden lezen en goed bedenken wat je nu hebt ten opzichte van een loting waar je maar moet hopen dat je het krijgt.Dat zeker!!
Alle reacties Link kopieren
`Volgens mij is er al minimaal een mondelinge overeenkomst en ook een mondelinge overeenkomst is een rechtsgeldige overeenkomst. Zeker wanneer hier getuigen van zijn..



Dikke kans dat je er dan alleen nog onderuit kunt tegen betaling van ten minste 10% van de koopsom.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als je liever 'n huis met tuin hebt, zou ik sowieso nooit voor zo'n appartement tekenen. Een appartement heeft teveel nadelen: geen tuin en buren aan alle kanten. Lukt het met dit huis niet, dan zoek je gewoon nog even verder. Er staat genoeg te koop. Als je gaat kopen, koop je best iets waar je echt jaren wil blijven.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Een appartement heeft ook voordelen. Geen tuin (niet vegen, snoeien en onkruid trekken). Minder onderhoud (werk, tijd en kosten). Minder schoonmaken (je loopt minder rommel naar binnen). Minder stookkosten. Uitzicht. Geen collectanten , colportanten en jehova's aan de deur. Niemand kijkt vanaf de straat bij je naar binnen. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn appartement.
.
quote:Bitje93 schreef op 22 mei 2015 @ 22:25:

`Volgens mij is er al minimaal een mondelinge overeenkomst en ook een mondelinge overeenkomst is een rechtsgeldige overeenkomst. Zeker wanneer hier getuigen van zijn..



Dikke kans dat je er dan alleen nog onderuit kunt tegen betaling van ten minste 10% van de koopsom.



van de hypotheker :

Wat is een voorlopig koopcontract?



Een voorlopig koopcontract is een koopcontract dat vooraf gaat aan de overdracht bij de notaris en waarin meestal ontbindende voorwaarden zijn opgenomen. Het kan ook koopovereenkomst of koopakte genoemd worden.



Op het moment dat je als koper en verkoper het eens bent over de prijs van een bestaande woning tekenen jullie een voorlopig koopcontract. Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning moet een overeenkomst getekend worden voor de aankoop van de grond en de bouw van de woning op de grond. Dit heet een koop-aanneemovereenkomst.



De naam voorlopig koopcontract is ietwat misleidend, omdat het koopcontract wel degelijk is gesloten. De levering moet alleen nog gebeuren. Echter zijn er wel ontbindende voorwaarden en heb je drie dagen wettelijke bedenktijd.



Je hebt als koper van een bestaande woning drie dagen het recht het voorlopige koopcontract te ontbinden zonder opgave van reden. Deze bedenktijd gaat in op de dag nadat de koper de door de verkoper getekende koopcontract heeft ontvangen. De drie dagen moeten minimaal twee werkdagen bevatten. Een koper van een nieuwbouwwoning daarentegen heeft zeven dagen bedenktijd. Gedurende deze bedenktijd kan de koper, zonder opgaaf van reden, de koop ongedaan maken.





en gratis dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven