Domme/rare acties van leerkrachten

28-09-2016 22:43 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Welke acties van je leerkrachten vond jij vroeger dom/raar? Of vind je nu op de school van je kinderen?



Ik heb groep 3 gedoubleerd. Een aardige juf verder, dat wel. Iedereen kreeg een eigen kleurdoos. Die waren niet allemaal hetzelfde. In sommigen zat wel een roze potlood en in andere niet. Of de kleuren waren niet even fel. Vond ik raar. Het jaar daarna kregen de nieuwe leerlingen natuurlijk ook een kleurdoos. Zij kregen allemaal dezelfde. Ik kreeg tot mijn grote teleurstelling mijn oude kleurdoos terug. Ik wilde ook zo'n nieuwe, omdat daar fellere kleuren in zaten. Maar dat mocht niet.

Ik heb die felle kleuren echter wel bij elkaar weten te sprokkelen. Er stond namelijk een mand in de klas met afdankertjes. Zo ruilde ik er af en toe een met die van mij. Na 2 jaar had ik ze allemaal.

Wat ik dan weer raar vond is dat we aan het eind van de basisschool de kleurdozen moesten inleveren. Terwijl de klas boven en onder ons die zelf mocht houden.



Toen we eind groep 5 de laatste rapporten kregen, vroegen een paar kinderen of er ook iemand bleef zitten. De leraar zei van wel en noemde de naam van het meisje. Zij was er niet bij op die dag. Maar we moesten het absoluut geheim houden van hem. Deed je dat niet, dan zou je wel eens wat mee maken. Iedereen knikte braaf ja. Een paar dagen later vertelde een klasgenote aan de leraar dat ze het toch per ongeluk had doorverteld. Maar aan 1 iemand. De leraar snauwde kwaad tegen haar. Ik vond het heel dom van de leraar om dat tegen de klas te vertellen. Van een kind kun je dat toch verwachten dat ze erover gaan praten.



Dezelfde leraar van groep 5 leerde ons de tafels 1 t/m 10. Daar kregen we proefwerken over. Elke week kwam er een nieuwe tafel bij en werd die meegenomen in het volgende proefwerk. Als je een 10 haalde kreeg je een "tafeldiploma". Haalde je daarna 3 keer lager dan een 10, moest je je diploma inleveren. Als je daarna weer een 10 haalde kreeg je het weer terug.
Echt?! Je hebt maakt je nog steeds druk over die kleurdoos?! Je hebt nog steeds niet bedacht dat dat alleen bij jou leefde?



En dat van dat blijven zitten, dat snap ik niet helemaal. Maar ook dat zal waarschijnlijk iets zijn geweest dat in jouw hoofd een eigen leven is gaan leiden.

Grow up!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat puur om herinneringen in dit topic. Ik heb het alleen onthouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 28 september 2016 @ 22:53:

Het gaat puur om herinneringen in dit topic. Ik heb het alleen onthouden.



Ook dan zijn het jouw herinneringen, over hoe jij dat beleefd hebt.

De werkelijke situatie kan heel anders zijn geweest, en de redenen heel logisch.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Ik had in groep acht een juf die hard lachte als een van de allochtone kinderen zei graag havo of vwo te willen gaan doen. Heeft gelukkig veel ophef veroorzaakt en juf stond het jaar daarna niet meer voor de klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maline schreef op 28 september 2016 @ 22:59:

Ik had in groep acht een juf die hard lachte als een van de allochtone kinderen zei graag havo of vwo te willen gaan doen. Heeft gelukkig veel ophef veroorzaakt en juf stond het jaar daarna niet meer voor de klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Castle_Witch schreef op 28 september 2016 @ 22:57:

[...]





Ook dan zijn het jouw herinneringen, over hoe jij dat beleefd hebt.

De werkelijke situatie kan heel anders zijn geweest, en de redenen heel logisch.Maakt dat uit dan? Het topic gaat toch niet over waarheidsvinding?
Alle reacties Link kopieren
Ik werd gepest op de basisschool en een keertje had de pester geen ruzie met mij, maar ik met haar, dus toen werd zij een keer buitengesloten ipv ik. Zij is toen naar de leraar gestapt en zij, ik en mijn vriendin moesten daardoor nablijven. De leraar verplichtte ons om weer vrienden te worden. Zij en mijn vriendin zeiden beiden ja en ik zei Nee. Toen heeft hij mijn moeder op school laten komen omdat ik geen vrienden wilde worden met een grietje die mij 3 jaar lang dag in dag uit treiterde.



Mijn moeder stond overigens vierkant achter me.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een leraar op de middelbare die met snotje naar je schoot als je kletste tijdens de les of spiekte bij een toets.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een juf die in beide wangen kneep om je gezicht naar haar toe te draaien als je een preek kreeg en wegkeek. "Kijk me aan!", zei ze, terwijl ze je mondhoeken omhoog trok.

"En lach niet zo!"



Vonden we hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
In groep 8 werden we in 3 groepen verdeeld: VWO - Havo - Mavo/lbo



Aan die laatste groep werd nauwelijks mee aandacht besteed, want die waren het toch niet waard volgens de meester
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Oooh wat erg, Calvijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 28 september 2016 @ 23:10:

In groep 8 werden we in 3 groepen verdeeld: VWO - Havo - Mavo/lbo



Aan die laatste groep werd nauwelijks mee aandacht besteed, want die waren het toch niet waard volgens de meester Wat een rotmeester. Zo had ik een kleuterjuf die alle kinderen die een beetje anders waren kleineerde en probeerde hen van school te krijgen.
Mijn teken- en handvaadigeidsleeraar zei tegen mij: "Mango, Mango, Mango, je hebt het mooi in je hoofd, maar het komt er niet uit" En bedankt..... Daar ging m'n zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 28 september 2016 @ 23:11:

Oooh wat erg, Calvijn!



Ja hè



Toevallig ben ik sinds een poos weer in contact met de klas van toen (via Facebook) en zij erkennen deze actie van de meester.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
In een andere groep (toen nog 5e klas) kregen we op vrijdagmiddag schaakles.

Dit was alleen voor de slimme kinderen, de rest was er te dom voor.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ook nog een leuke herinnering aan de directeur van de school. In de speelpauze waren de jongens uit onze klas aan t ravotten waarbij 1 jongentje in de poep viel. Dat was natuurlijk lachen en ik wilde kijken. Ik liep door een perkje waar een stuk ijzerdraad op de grond lag en ik struikelde daarover. Ik viel toen met mijn gezicht op een paaltje waardoor ik enorm bloedde.



De directeur heeft me toen naar t ziekenhuis gebracht en onderweg in de auto kreeg ik een wearthers echte van hem. Dat vond ik heel bijzonder want snoepen onder schooltijd mocht niet.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 28 september 2016 @ 23:10:

Ik had een juf die in beide wangen kneep om je gezicht naar haar toe te draaien als je een preek kreeg en wegkeek. "Kijk me aan!", zei ze, terwijl ze je mondhoeken omhoog trok.

"En lach niet zo!"



Vonden we hilarisch. Lijkt mijn juf wel! Ik werd bang van haar. 'Kijk me aan als ik tegen je praat'.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een docente engels. Als je iets niet snapte en je vroeg iets aan deze docente ging ze voor je staan (ze was echt heel heel zwaar dus maakte indruk) en vroeg dan in het engels of je dom was of lui. Je moest dan verplicht kiezen.

Toen ik eens zei dat ik ging van beide was werd ik uit de klas gestuurd.



Ik had een docent Nederlands en die heeft meer dan eens laten vallen dat hij graag eens een mens wilde eten. En dan het liefst een donker iemand want die zouden lekkerder smaken?



En mijn docent frans heeft mijn moeder in de vakantie opgebeld om te zeggen dat ik een 1 had voor mijn proefwerk en of ik dat wel verteld had.

Nou was ik zelf op kamp dus mijn moeder vroeg dat na terugkomst waarom ik niks verteld had dat vond ze niks voor mij.

Dat kon kloppen want die toets had ik de dag voor mijn vakantie gemaakt en had dus nog geen cijfer gehad.



En op de basisschool was er een juf die echt een hekel aan mij had in groep 5. Ik werd al erg gepest in de klas maar zij maakte het er niet beter op.

Er zijn zelfs eens klasgenoten naar mijn moeder op het schoolplein gelopen om te zeggen dat ik al de hele dag op de gang stil moest staan maar dat ze niet wisten wat ik dan fout had gedaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik had in groep 8 een lerares die de klas indeelde in "de slimme" , "de domme" en de "middelmatige" leerlingen!

3 rijen dus.

Ik zat in rij 2. Bij de "middelmatigen", gelukkig wel op de eerste rij.

Want ja: in elke rij , ook bij de "slimmen" mochten de 'besten' helemaal vooraan zitten.

De "dommen" moesten helemaal achteraan zitten in de derde rij en de lerares zei dat ook letterlijk tegen die kinderen.

Was eind jaren '70, en gelukkig bestaat dat heden niet meer.
quote:calvijn1 schreef op 28 september 2016 @ 23:19:

In een andere groep (toen nog 5e klas) kregen we op vrijdagmiddag schaakles.

Dit was alleen voor de slimme kinderen, de rest was er te dom voor.Bij ons kon je dammen met aansluitend toernooitje. Kinderen die niet konden (of wilden) dammen deden dus ook niet mee. Ik hen dat nooit als een soort intelligentie-discriminatie gezien ofzo
Alle reacties Link kopieren
Ow en ik had eens een 6 voor geschiedenis. Op zich geen ramp maar ik wist toch zeker dat ik een veel hoger cijfer had moeten krijgen.

Zelfs toen al zat ik niet lekker in mijn vel en ik heb erom moeten huilen in de klas.

Later op de avond werd er thuis gebeld door de docente geschiedenis.

Ze was toch wat geschrokken door mijn reactie en begreep het ook niet zo goed. Heeft de toets er nog eens bijgepakt en kwam erachter dat ze de achterkant wel had nagekeken maar de punten er niet bij had geteld.

Bleek een 10 te hebben! Heeft wel heel veel lullige opmerkingen te weeg gebracht in de klas.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Overgangsgesprek met de hoofdmeester.



Omdat Snoezekind zou blijven zitten op taal hebben we een dyslexietest laten doen. Ook met de dyslexieverklaring zou Snoezekind blijven zitten, dat was de schoolmeester uitgebreid toegelicht door de IB'er. De hoofdmeester (net een jaar in dienst) wilde Snoezekind eigenlijk wel een intelligentietest laten doen, want hij had het gevoel dat Snoezekind best wel slim was.



Nadar ik mijn onderkaak had teruggevonden, die onder het bureau was gerold, vroegen we wat er met de door ons bekostigde intelligentietest (700 euro) van twee jaar eerder was gebeurd. De hoofdmeester ging het schooldossier doorspitten, en vond het helemaal achterin weggemoffeld. Flauwe actie van de IB'er ? Snoezekind ging in elk geval over, met extra aandacht voor taa!.



De IB'er werd een jaar later weggemoffeld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik had een dikke onvoldoende voor Duits. Dyslexie en de toets verkeerd ingeschat. Presteert mijn leraar het om te zeggen: 'dus jij bent dyslectisch? En je kiest voor een school met alleen maar talen? (Ik zat toen in 2gym) Dat is dom! Als ik dyslectisch was, had ik nooit voor een opleiding met alleen maar talen gekozen!' (Ik ondertussen huilend de klas uit). Zegt die man nog tegen de klas: 'als ik een dyslectisch kind had, had ik het nooit naar deze school gestuurd' (hoorde ik later van klasgenoten).



Zelfde school, maar dan de schoolleider. Er was 1 docent klassieke talen die echt gewoon geen les kon geven. Iedere klas die hem had, had voor het overgrote deel onvoldoendes. Hele klassen hadden bijles. Dat idee. De derdeklassers gingen over hem klagen bij de schoolleider. Zegt die man 'jongens, maak je niet druk, z'n ontslagbrief voor het einde van het jaar ligt al klaar'. Het was rond de herfstvakantie...
quote:Moemoe64 schreef op 28 september 2016 @ 23:31:

Ik had in groep 8 een lerares die de klas indeelde in "de slimme" , "de domme" en de "middelmatige" leerlingen!

3 rijen dus.

Ik zat in rij 2. Bij de "middelmatigen", gelukkig wel op de eerste rij.

Want ja: in elke rij , ook bij de "slimmen" mochten de 'besten' helemaal vooraan zitten.

De "dommen" moesten helemaal achteraan zitten in de derde rij en de lerares zei dat ook letterlijk tegen die kinderen.

Was eind jaren '70, en gelukkig bestaat dat heden niet meer.

Was dat maar zo! Juist hartstikke hip, trendy en door de schoolinspectie zelfs verplicht.

Verplicht groepen indelen in 3 niveaugroepen per vak.



Vanaf dag 1 op de basisschool voelen de kinderen of ze niet zo bijzonder, ronduit dom, of een geweldig excellent geweldig getalenteerd kind bent. En als je dat nog niet was, dan word je dat wel door de manier waarop er met je omgegaan wordt.



En die niveaugroepen krijgen dan een lieflijke naam. Alsof kinderen niet doorhebben dat ze zijn ingedeeld bij "de kneusjes" (die krijgen veel en lange extra instructie), "de normale middenmoot" (die krijgen kort wat uitleg en mogen het dasrna samen uitzoeken, want de leerkracht heeft zelf geen tijd om ze te helpen, die moet de kneusjes namelijk de hele tijd aan de hand blijven houden) en "de talentjes" (die mogen alles zelfstandig doen en krijgen erg leuke verrijkingsopdrachten die de gewone kindertjes niet mogen doen).



Jawel jawel, wat een "vooruitgang " in het onderwijs, back naar de seventies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven