Dringend! Dank je wel.

02-02-2007 13:15 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
DAg,



Ik heb een vraag: Weet iemand van jullie of het zo is dat wanneer iemand overlijdt de schulden (IB-lening....nog niet afgeronde studie etc) direct overgaan op de ouders. Ik ben 22 jaar...en woon niet meer thuis.



Tweede vraag is of jullie weten dat wanneer iemand een testament schrijft, deze alleen goedgekeurd wordt mits deze opgemaakt is door de notaris, of kan het ook zo zijn dat het hoe dan ook in behandeling wordt genomen door officiele instanties, mits er een getuige is die het heeft ondertekend. En wordt het uberhaupt in behandeling genomen, als jij zelf zonder getuigen e.d. d testament hebt geschreven.



De derde en tevens laatste vraag is: Stel je neemt nu een overlijdenisverzekering. Is deze dan ook per direct van kracht, laten we zeggen wanneer je de eerste termijn hebt betaald. Of wordt de rekening hoe dan ook gepresenteerd bij de nabestaanden?



BEste lezers, ik weet dat mijn schrijfstijl te wensen over laat en dat bepaalde gedeeltes niet duidelijk geformuleerd zijn, desondanks hoop ik dat jullie mijn vraagstelling begrijpen en er op zullen antwoorden, mits jullie er verstand van/ervaring mee hebben.



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Bel de IB groep, de notaris of een assistente en neem contact op met een verzekeringsmaatschappij die aan overlijdensverzekeringen doet. Zij kunnen prima je vragen beantwoorden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk alleen maar als ik jouw schrijven lees, waarom vraag je het aan het Viva-forum en niet aan de mensen die het bedrijfsmatig weten. Bel een notaris of advocaat. Dit is toch te belangrijk, om goed bedrijfsmatig advies te krijgen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand van jullie of het zo is dat wanneer iemand overlijdt de schulden (IB-lening....nog niet afgeronde studie etc) direct overgaan op de ouders. Ik ben 22 jaar...en woon niet meer thuis. 
Ik weet alleen hier het antwoord op: nee. Als je komt te overlijden, komt je studieschuld te vervallen. De schuld gaat niet over naar de nabestaanden (ouders, partner, kinderen).



Als ik je stukje zo lees, denk ik dat het verstandiger is om professionele hulp te zoeken. En dan niet met mensen die de zakelijke kant voor je kunnen regelen of je daar advies bij kunnen geven, maar met mensen die je de zin in het leven weer terug kunnen geven.
Tieger, dat is ook wat ik dacht. Dit klinkt niet goed. Zoek hulp.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle respons. De reden dat ik het niet aan de instanties zelf vraag, met namen de overlijdenisverzekering, is omdat ik bang ben dat ze me niet zullen accepteren als je bij voorbaat met zulke vragen komt aanzetten. Die bedrijven denken uiteraard aan hunt winst en onkosten etc. en kunnen bij voorbaat al hun vraagtekens zetten bij mijn vraag. Dat probeer ik te vermijden, maar ik kan de vraag uiteraard ook gewoon indekken.



Wat betreft de notaris, denk ik dat het verstandig is om die zelf te raadplegen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren


Bedankt voor de snelle respons. De reden dat ik het niet aan de instanties zelf vraag, met namen de overlijdenisverzekering, is omdat ik bang ben dat ze me niet zullen accepteren als je bij voorbaat met zulke vragen komt aanzetten. Die bedrijven denken uiteraard aan hunt winst en onkosten etc. en kunnen bij voorbaat al hun vraagtekens zetten bij mijn vraag. Dat probeer ik te vermijden, maar ik kan de vraag uiteraard ook gewoon indekken.



Wat betreft de notaris, denk ik dat het verstandig is om die zelf te raadplegen.







Nou ja, je kunt ook een ongeluk krijgen...



Je kunt het beste contact opnemen met de instanties die over je vraag gaan. Ik kan me voorstellen dat het met verzekeringen per maatschappij verschillend kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag: Weet iemand van jullie of het zo is dat wanneer iemand overlijdt de schulden (IB-lening....nog niet afgeronde studie etc) direct overgaan op de ouders. Ik ben 22 jaar...en woon niet meer thuis

----------------------------------------------

Worden kwijtgescholden
Alle reacties Link kopieren
De derde en tevens laatste vraag is: Stel je neemt nu een overlijdenisverzekering. Is deze dan ook per direct van kracht, laten we zeggen wanneer je de eerste termijn hebt betaald. Of wordt de rekening hoe dan ook gepresenteerd bij de nabestaanden?

----------------------------------------

Een overlijdingsverzekering en levensverzekering keert geen cent uit bij zelfdoding.

Bij verder overlijden kan de rekening gepresenteerd worden aan de nabestaande(testamentair) of gelijk worden voldaan door de verzekering hangt ervan af hoe het geregeld is bij het afsluiten van die verzekering
Alle reacties Link kopieren
Een levensverzekering keert de eerste 2 jaar niet uit bij zelfdoding, daarna wel !
Alle reacties Link kopieren






De derde en tevens laatste vraag is: Stel je neemt nu een overlijdenisverzekering. Is deze dan ook per direct van kracht, laten we zeggen wanneer je de eerste termijn hebt betaald. Of wordt de rekening hoe dan ook gepresenteerd bij de nabestaanden?

----------------------------------------

Een overlijdingsverzekering en levensverzekering keert geen cent uit bij zelfdoding.

Bij verder overlijden kan de rekening gepresenteerd worden aan de nabestaande(testamentair) of gelijk worden voldaan door de verzekering hangt ervan af hoe het geregeld is bij het afsluiten van die verzekering







Volgens mij heb ik het niet duidelijk geformuleerd. Excuses!

Ik doel op een overlijdenisverzekering...hmmm ik zal het even uitleggen. In geval van overlijdenis de begraveniskosten worden gedekt en de nabestaanden niet zelf voor alle kosten moeten opdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn al deze vragen dringend lepe_ana?Ik krijg er een beetje een naar gevoel bij...
Alle reacties Link kopieren
TO volgens mij worden de begrafenis kosten wel gedekt maar dan moet je wel eerst heel lang zelf betalen. En dus niet binnen een jaar na het afsluiten van een verzekering overlijden (tenzij door een ongeluk buiten je eigenschuld om zeg maar) Anders gaan ze toch de boel onderzoeken, en komen ze erachter dat je gefraudeerd hebt zullen ze de begrafeniskosten wel verhalen op je famillie. Want normaal gesproken overlijdt iemand van 22 niet zomaar aan een natuurlijke dood. Meis wat wil je met deze vragen? Ga je gekke dingen doen? Of ben je van plan gekke dingen te doen? Want dan lijken me deze antwoorden helemaal niet zinvol. En is het handiger hulp te vragen aan je ouders of anders aan je huisarts of een psycholoog ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt een begrafenisverzekering? Dat kun je gewoon navragen door te bellen hoor. Desnoods verpak je het in een aantal andere vragen over, maar het is heel normaal om te vragen of de dekking gelijk ingaat of dat er een wachttijd is.



IB-groep: staat denk ik op de site, anders even bellen.



Testament: een zelfgeschreven testament is niet officieel rechtsgeldig, maar als je geen eigen huis hebt en weinig bezittingen is een testament ook niet echt nodig. Kleine spulletjes zoals boeken en cd's, kleren en meubels (geen dure) kun je zelf opschrijven wie wat mag hebben, zo'n document noem je een codicil (dat is iets anders dan een donorcodicil). Daar kun je ook evt wensen omtrent je begrafenis in zetten. Zorg ervoor dat het makkelijk te vinden is, dus niet dat het pas 2 maanden later gevonden wordt.

Maar ik hoop dat het voorlopig niet nodig is :). Als je ziek bent zijn er ook andere mensen die je kunnen helpen hiermee, zoals een advocaat of notaris, en als je plannen hebt om een eind aan je leven te maken hoop ik van harte dat je toch met iemand kunt gaan praten *;
Alle reacties Link kopieren
Een testament is trouwens alleen rechtsgeldig als het opgesteld is door een notaris. Anders is het gewoon maar een papiertje waar wat wensen op geschreven zijn, en niets meer dan dat. Het geeft je familie dan nog alle recht om je wensen te laten voor wat ze zijn en zelf te beslissen over dingen en spullen die je eventueel bezit.



Weet waar je aan begint, wil je je familie veel verdriet, ellende en zelfs wel "opzadelen" met schulden? En laat ik het dan nog maar even niet hebben over het schuldgevoel waarmee je ze achterlaat. Dit laatste moet je vooral niet onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
TO volgens mij worden de begrafenis kosten wel gedekt maar dan moet je wel eerst heel lang zelf betalen. En dus niet binnen een jaar na het afsluiten van een verzekering overlijden (tenzij door een ongeluk buiten je eigenschuld om zeg maar) Anders gaan ze toch de boel onderzoeken, en komen ze erachter dat je gefraudeerd hebt zullen ze de begrafeniskosten wel verhalen op je famillie. Want normaal gesproken overlijdt iemand van 22 niet zomaar aan een natuurlijke dood. Meis wat wil je met deze vragen? Ga je gekke dingen doen? Of ben je van plan gekke dingen te doen? Want dan lijken me deze antwoorden helemaal niet zinvol. En is het handiger hulp te vragen aan je ouders of anders aan je huisarts of een psycholoog ofzo.




Jammer, maar dan zal ik me laten informeren hoeveel alles kost.

Bedankt voor de belangstelling!
Alle reacties Link kopieren


Je bedoelt een begrafenisverzekering? Dat kun je gewoon navragen door te bellen hoor. Desnoods verpak je het in een aantal andere vragen over, maar het is heel normaal om te vragen of de dekking gelijk ingaat of dat er een wachttijd is.



IB-groep: staat denk ik op de site, anders even bellen.



Testament: een zelfgeschreven testament is niet officieel rechtsgeldig, maar als je geen eigen huis hebt en weinig bezittingen is een testament ook niet echt nodig. Kleine spulletjes zoals boeken en cd's, kleren en meubels (geen dure) kun je zelf opschrijven wie wat mag hebben, zo'n document noem je een codicil (dat is iets anders dan een donorcodicil). Daar kun je ook evt wensen omtrent je begrafenis in zetten. Zorg ervoor dat het makkelijk te vinden is, dus niet dat het pas 2 maanden later gevonden wordt.

Maar ik hoop dat het voorlopig niet nodig is :). Als je ziek bent zijn er ook andere mensen die je kunnen helpen hiermee, zoals een advocaat of notaris, en als je plannen hebt om een eind aan je leven te maken hoop ik van harte dat je toch met iemand kunt gaan praten *;







Dank je Ellen,



Ik doelde niet op materiele spullen, maar op iets anders. Nou dat zal me dan wel minstens 300 euro kosten. :S dat is wel jammer, maar ik vind er wel wat op.
Alle reacties Link kopieren
lepa_

ana, waarom geef je geen antwoord op de vragen die mensen je stellen?
Alle reacties Link kopieren


Een testament is trouwens alleen rechtsgeldig als het opgesteld is door een notaris. Anders is het gewoon maar een papiertje waar wat wensen op geschreven zijn, en niets meer dan dat. Het geeft je familie dan nog alle recht om je wensen te laten voor wat ze zijn en zelf te beslissen over dingen en spullen die je eventueel bezit.



Weet waar je aan begint, wil je je familie veel verdriet, ellende en zelfs wel "opzadelen" met schulden? En laat ik het dan nog maar even niet hebben over het schuldgevoel waarmee je ze achterlaat. Dit laatste moet je vooral niet onderschatten.
Dat zal goedkomen. In ieder geval bedankt voor de informatie dushi.
Alle reacties Link kopieren
Toch ontwijk je onze vragen. En dat mag je best doen meis. Maar ik hoop van harte dat je er geen eind aan gaat maken. Je gaat heel veel mensen verdriet doen. En je laat ze met vragen achter die je nooit meer kunt beantwoorden. Waar ze ook nooit een antwoord op zullen krijgen. Je doet hier mensen veel pijn mee. Ik begrijp dat jij je enorm rot moet voelen wil je tot zo iets in staat zijn. Maar geloof me jij bent het waard om te leven. Om gelukkig te zijn en er brand altijd een lichtje aan het eind van de donkere tunnel, hoe klein hij ook is en hoe zwak het lichtje van veraf ook lijkt. Als je dichterbij komt zul je zien dat het een groot en sterk licht is. Zoek hulp, praat van je af, je bent het waard te leven!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je niet tegenhouden in je gedachtes en gevoelens TO maar ik hoop dat als je jezelf wat gaat aandoen dat je dit doet zodat je er geen anderen in betrekt. En ik hoop dat je dan niet gevonden wordt door de mensen die van je houden dat beeld zullen ze namelijk nooit meer kwijtraken. En alle nachtmerries daarover volgens mij ook niet. Nogmaals doe het niet!!!! Zoek hulp van een professional, dit is en kan nooit de oplossing zijn. Hoe uitzichtloos het ook lijkt voor je. Er is altijd een andere oplossing dan zelfdoding.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad allerliefste lepe_ana! Het leven is zo ontzettend mooi en zo ontzettend waard om voor te knokken! Achter de wolken schijnt de zon (klinkt afgezaagd maar het is zó verdomde waar!)!!Misschien dat je het nu even niet meer ziet zitten, maar er komt een tijd dat het wel weer mooi wordt. (been there, done that)En dan even afgezien van het feit dat je mensen achterlaat die je verdriet gaat doen (als die mensen er überhaupt al zijn), het is zó ontzettend zonde van je eigen leven!Je bent nog zo jong, er is nog zoveel moois te ontdekken...Verdorie, ik zou willen dat ik een stukje van mijn positiviteit zou kunnen geven aan je!knuffel van L
Alle reacties Link kopieren
Er zijn mensen die van je houden ookal ken je ze nu nog niet en heb je ze nog niet ontmoet. Iedereen heeft iemand nodig en voor iedereen is er ook iemand. Naast je familie is er altijd iemand die om je geeft. Of het nu de buurvrouw, buurman, een vriendin of vriend is. Of zelfs die man of vrouw die je nog moet gaan ontmoeten. Ze willen je kennen en houden van je. Pak nu de telefoon en bel stichting correlatie ofzo. Of een andere crisis dienst, je huisarts dat kan ook. Maar ga geen gekke dingen doen echt niet, je verdient beter en meer!! Er is ook beter en meer in dit leven ook voor jou!!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik dat jullie (goedbedoelde) acties geen nut hebben.

Dit is OF een vorm van negatieve aandacht trekken OF ze is het echt van plan en dan kan je op je kop gaan staan, ze doet het toch.



Ik hoop alleen, dat als ze het doet ze idd niet andere mensen hierin betrekt. Dus voor een trein springen is een verschrikkelijke ervaring voor een machinist. Zeg maar gerust een trauma. Ophangen etc is ook erg traumatisch voor de vinder.  

Daarnaast, pleeg nooit zelfmoord met paracetamol, je hebt dan een verschrikkelijke dood en het duurt ook nog dagen (in tegenstelling tot wat veel mensen denken).



Klinkt misschien zakelijk etc, maar zo gedraagt zij zich ook. En ik zou toch wel eens willen weten waar die haast opeens vandaan komt. Als je dit ECHT van plan bent dan heb je niet zo'n haast, dan plan je dit ruim van te voren.

Er zijn vormen van zelfdoding die ik kan snappen (terminaal ziek etc), maar meestal vind ik het een erg egoïstische daad, maar goed, iemand die zoiets doet is vaak al ver heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven