Drinkfles half verlamde oma

22-04-2017 08:55 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is twee maanden terug door een beroerte halfzijdig verlamd geraakt. Nu ben ik op zoek naar een beker waar ze gemakkelijk uit kan drinken met tutje of rietje. De arm die niet verlamd is heeft ook niet veel kracht dus het materiaal moet zo licht mogelijk zijn. Ik denk zelf rond de 250/300 ml max. Ze heeft nu een plastic beker maar dat gaat vaak mis.



Is er misschien iemand die vanuit de zorg een fijne beker kent of een moeder met een goede tip?
Ben je al bij de thuiszorgwinkel geweest?
Alle reacties Link kopieren
Vraag een ergotherapeut, die hebben vaak een goed overzicht van allerlei hulpmiddelen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de thuiszorgwinkel inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:popje85 schreef op 22 april 2017 @ 09:00:

Vraag een ergotherapeut, die hebben vaak een goed overzicht van allerlei hulpmiddelen.

Dit ja!

Ze heeft verder geen slikproblemen? Denk aan regelmatig verslikken of hoesten tijdens het eten en drinken. Dan kan je ook niet elke beker gebruiken, maar dat weet een logopedist.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma gebruikte vaak van die hardplastic dingen die je om een pakje sap kunt schuiven.

Kleine kinderen gebruiken die ook wel, omdat ze dan niet in zo'n pakje sap kunnen knijpen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou gewoon even op de baby- en kinderafdeling kijken eerlijk gezegd. Daar staat genoeg van dat spul en het weegt weinig. Er zijn verschillende systemen en heus niet allemaal met bumba erop.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Er zijn zo veel hulpmiddelen beschikbaar.



Als ze net een beroerte heeft gehad komt ze vast in aanmerking voor hulp door een ergotherapeut (en/of logopedist?). Die weet precies wat er allemaal op de markt is. Als ze halfzijdig verlamd is zal ze tegen wel meer praktische problemen aanlopen waar allerlei handige hulpmiddeltjes voor zijn.



Tot die tijd is zo'n pakjeshouder voor jonge kinderen misschien inderdaad wel geschikt? Er zijn er ook met oren. Of een rietjesbeker met oren? Voor kinderen die net leren drinken uit een beker zijn er ook anti-lek bekers (met tuit of met rechte bovenkant) die niet lekken als je ze (eventjes) ondersteboven houdt. Dat is misschien ook wel handig. Je moet ze niet een halve dag ondersteboven in je tas stoppen, zo anti-lek zijn ze nou ook weer niet, maar tegen eventjes te schuin houden of op je schoot laten vallen en weer oprapen zijn ze goed wel bestand. Er zit een ventieltje in waardoor er alleen drinken uitkomt als je echt drinkt/zuigt.



Kinderbekers hebben misschien wel een kleinere inhoud en de handgrepen zijn misschien wat klein. Daarom lijkt iets van de ergotherapeut / zorgwinkel me uiteindelijk geschikter.
Een tuitbeker zou ik zeggen.
Te koop bij de thuiszorgwinkel:



Deze ook:



quote:Ceylon schreef op 22 april 2017 @ 09:16:

Tja, ik zou gewoon even op de baby- en kinderafdeling kijken eerlijk gezegd. Daar staat genoeg van dat spul en het weegt weinig. Er zijn verschillende systemen en heus niet allemaal met bumba erop.Die bekers hebben oren geschikt voor kinderhanden dus te klein voor volwassenen handen. Verder hebben veel tuitbekers en anti-lek systeem waardoor je best flink moet zuigen. Geen idee of oma dat nog kan.
Er zijn tuitbekers voor volwassenen. Die lopen schuin waardoor het beter werkt dan een rechte beker. Ook zijn er bekers die ergonomisch gevormd zijn. Ik neem aan dat jouw oma begeleiding krijgt van een ergotherapeut en diëtist. Deze kunnen je adviseren in wat voor jouw oma het beste werkt. Er zijn meer hulpmiddelen verkrijgbaar zoals aangepast bestek, een snijplankje die je met 1 hand kan bedienen, dat soort dingen. Wellicht zit ze ook in revalidatie? Vraag het dus bij de zorgverleners na. Die weten precies wat jouw oma nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
http://www.winkelmetzorg. ... er-bekers-met-lange-tuit/



Zoiets gebruikte mijn oma
Alle reacties Link kopieren
Is dit wat?



Camelbak kinderfles
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is blij met de rietjesbeker van de hema, geen handvaten maar wel licht en zonder printjes. Heeft ze idd afgekeken van mijn zoontjes. 3 euro, zou hem kopen en dan bij haar behandelaar/logopedist vragen of er nog iets handigers op de markt is.
quote:Carmencita schreef op 22 april 2017 @ 09:53:

Mijn moeder is blij met de rietjesbeker van de hema, geen handvaten maar wel licht en zonder printjes. Heeft ze idd afgekeken van mijn zoontjes. 3 euro, zou hem kopen en dan bij haar behandelaar/logopedist vragen of er nog iets handigers op de markt is.Dat wilde ik ook net schrijven. Kun je altijd even proberen voor die 3 euro...
Bij de Zeeman hebben ze plastic bekers met een soort van rietje "erin".

Zonder deksel dus, maar heel goedkoop en handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 22 april 2017 @ 09:24:

Deze ook:



[img]http://www.vegro.nl/CmsData/Artikelen/F ... g_pd_1.jpg[/img]



@Lamis: Waar heb je deze vandaan, die lijkt me erg geschikt namelijk! Update: al gevonden en direct besteld, dank!



Dank voor alle reacties, zal inderdaad eens naar de ergotherapeut vragen of die iets weet. Zie op de thuiszorgwinkelsite ook al van alles staan, dus zal daar voor nu wat gaan bestellen en kijken hoe dat uitpakt!



Ze zit inderdaad wel in revalidatie maar tot nog toe krijgt ze weinig hulpmiddelen aangereikt om het dagelijks leven te vergemakkelijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whadiepooh schreef op 22 april 2017 @ 10:37:

[...]





@Lamis: Waar heb je deze vandaan, die lijkt me erg geschikt namelijk! Update: al gevonden en direct besteld, dank!



Dank voor alle reacties, zal inderdaad eens naar de ergotherapeut vragen of die iets weet. Zie op de thuiszorgwinkelsite ook al van alles staan, dus zal daar voor nu wat gaan bestellen en kijken hoe dat uitpakt!



Ze zit inderdaad wel in revalidatie maar tot nog toe krijgt ze weinig hulpmiddelen aangereikt om het dagelijks leven te vergemakkelijken.Moest Lamis het niet meer lezen :

http://www.vegro.nl/drinkhulpmiddelen/n ... 176/?CPI=1
Alle reacties Link kopieren
quote:Whadiepooh schreef op 22 april 2017 @ 10:37:

[...]



Ze zit inderdaad wel in revalidatie maar tot nog toe krijgt ze weinig hulpmiddelen aangereikt om het dagelijks leven te vergemakkelijken.Dan zou ik die vraag ook zeker daar neerleggen! Misschien zijn er redenen dat dit nog niet gedaan is en bovendien kan je dan verschillende dingen proberen zonder dat je het steeds moet aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
@Chentolove: dank!



@Elko: ga ik ook zeker doen, maar moet zeggen dat er zoveel familieleden zich al met van alles bemoeit, ik ben slechts de kleindochter;) Dus probeer wat praktische dingen aan te reiken wat het op korte termijn makkelijk maakt. Maar je hebt helemaal gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Lieve kleindochter ben je to, hoop dat je oma snel opknapt
Alle reacties Link kopieren
quote:cilly2 schreef op 22 april 2017 @ 11:01:

Lieve kleindochter ben je to, hoop dat je oma snel opknapt



Inderdaad!



Plus; mijn vader had toen hij heel ziek en zwak was die flesjes met drinken waarbij al een zuigmondstuk op zit- je ziet ze vaak van AA-drink of andere (sport)drankjes. Voordeel is dat je ze makkelijk met iets anders kan vullen en ze mee kan nemen.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
je hebt ook tuitbekers voor volwassenen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven