Ernstig ongeval eerste hulp verleend

05-08-2013 23:53 64 berichten
Waarschuwing, kan schokkend zijn, als je niet tegen bloed en ongelukken kan vooral niet verder lezen:



Ik zat vanavond in de stadsbus, in de bus zaten nog een stelletje van rond de 22, en een meisje van ongeveer 17, en ik dan.

Opeens zag ik op het fietspad naast de bus iets donkers liggen, ik dacht, wat raar, een boomstronk? ( het was een scooter)

Buschauffeur ging ineens zachter rijden en ik dacht, hey, daar ligt een man in de berm. Ik, de zenuwpees die heel slecht kan organiseren en wegkijk als ik bloed zie en draaierig wordt als ik op tv een operatie zie of wonden, stapte heel koelbloeding de bus uit, in een flits dacht ik nog wel, godverdomme, dit is echt en ik moet handelen. Ik riep, bel 112, rende naar de man, riep hallo, hij was bij bewustzijn, ik zei meneer ik kom terug. Ik riep naar de chauffeur voor de verbandtrommel en zocht de handschoenen. Ik dacht ik moet dat hoofd vasthouden. Heel het hoofd onder het bloed en de oogkas zag er compleet verbrijzeld uit, heel afschuwelijk. Rond het hoofd in het gras allemaal bloed. Ik dacht, ik moet hem er bij houden, ik vroeg hoe heet je, waar woon je, heb je erge pijn, vooral je hoofd niet bewegen. Hij heette Lucas zei hij ( fictieve naam) en hij vertelde zijn achternaam wat ik niet kon verstaan, ik dacht ik moet hem steeds met zijn naam aan blijven spreken en vooral dat hoofd goed vasthouden. Lucas zei ik, de ambulance is onderweg en we zijn allemaal bij je, als je voelt dat je flauw valt, heel hard je best doen om wakker te blijven, misschien slaat dat nergens op maar ik dacht dat dat misschien belangrijk is om niet dood te gaan.

Lucas, erbij blijven en je hoofd niet bewegen, hij begon minder te reageren, ik dacht godverdomme, ik moet nu zijn pols voelen, en ik moet straks reanimeren als de ambulance er nog niet is. Ik zei, Lucas, ik laat je hoofd even los want ik moet je pols voelen, ik voelde die pols heel zwak, shit , hij gaat dood,onder zijn pols voelen streelde ik zijn hand, van hoofd vast houden naar pols, ik dacht als ik pols niet voel, en hij reageert niet meer moet ik dan de pijnprikkel toepassen of direct gaan reanimeren. Zijn hoofd onder het bloed, ik zag bloed op zijn tanden. Ik maakt in een flits een risico analyse op HIV en hepatitis, ik dacht, het moet als het moet. Vreselijk. Gelukkig, daar hoorde ik sirene in de verte. Ik zei, Lucas, hoor je dat? Ze zijn onderweg, ze zijn er bijna. Ambulance kwam en even later politie. Ambulance broeder en zuster vroegen of ik zijn hoofd vast wilde blijven houden. Ze knipten zijn tas van hem af en alle kleren. Hij kreeg een infuus en meisje van 17 hield het infuus omhoog. Een tweede ambulance kwam en ik hoorde iets over een traumahelicopter. Mannen van de tweede ambulance gingen heel snel bezig met zo'n schild op zijn hoofd en in zijn nek.

Ik zei, zeg maar wat ik moet doen, je doet het goed zei die broeder. Even graag hand aan de kant en nu weer vasthouden.

Hij werd op een harde schaal gelegd, ook hier hiep ik zelfs nog mee. Ondertussen voordat de ambulance kwam heb ik andere buspassagiers ieder een een kant van het fietspad gevraagd en verkeer tegen te houden. Ook kwamen er nog 2 jongens op een scooter die op een meter afstand hun scooters stationair lieten lopen met herrie en uitlaatgassen. Ik vertelde ze op te donderen met die herrie en uitlaatgassen, wegwezen, opdonderen, ze gingen. Ok, man op de brancard en politie agente zei heel koelbloedig dat de bus weer kon rijden. Agenten kwamen naar me toe en vroegen hoe het met me ging, prima, ik ben niet eens geschrokken???????????????? Ik heb niet eens het idee dat het echt is gebeurt vanavond?????? OK, ze wilden mijn ID, ik zei waarom, ik ben niet betrokken ik zat in de bus. Ja zei die agent, je hebt eerste hulp verleend, huh? Ik ? Oh? Ik zei ik heb toch niks verkeerd gedaan,( hoezo raar reageren, ik schaam me) , nee zei die agent, dit is niet Amerika. Hij gaf me heel officieel een hand en zie "bedankt, je hebt vandaag heel goed werk gedaan". En ik heb ook zijn naam en telefoonnummer. Ik zou eigenlijk heel graag willen weten hoe het met Lucas is, ik ben zijn achternaam vergeten. Ik zou zelfs graag morgen naar hem toe gaan in het ziekenhuis.

Zo, ik heb mijn moeder al gebeld, mijn zus, een nicht en 2 vriendinnen en nu het hier neer geplempt, ik ben nog steeds helemaal hyper, bla bla bla bla, is dat adrenaline? Ik wil nog meer mensen bellen, maar zo laat kan dat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Kijk weet je, ik heb er geen kaas van gegeten zit niet in de zorg en heb geen kennis van ernstige verwondingen. Maar jij kan er in mijn idee nooit voor hebben gezorgd dat deze man misschien komt te overlijden. Daar heeft toch echt het ongeluk zelf dan - mocht dit het geval zijn- voor gezorgd. Ik kan me ergens wel indenken dat je doordat je hem hebt getracht in leven te houden- wat net zo goed ook heel succesvol kan blijken te zijn geweest- verantwoordelijkheid kan voelen voor zijn welzijn. Maar die verantwoordelijkheid had en heb je in mijn leken ogen echt niet. Ik denk dat de kans aanwezig is dat hij juist blij was dat jij uit die bus stapte (voor zover hij dan bij bewustzijn was).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En wat ongelofelijk fijn dat je kinderen hier niet bij waren zeg!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dan wel raar vind is dat de chauffeur geen EH wist toe te passen. Daar krijgen ze allemaal een cursus voor.
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 06 augustus 2013 @ 01:07:

Wat ik dan wel raar vind is dat de chauffeur geen EH wist toe te passen. Daar krijgen ze allemaal een cursus voor.Nou, dan mag die collega van die chauffeur nog wel eens een keertje die cursus overdoen. Er kwam een andere bus en die riep me toe dat ik hem in stabiele zijligging moest gaan leggen. Ik riep nee, hij heeft hoofdletsel en niks bewegen voordat nekletsel is uitgesloten. En de chauffeur die reed riep "Wie heeft er EHBO" , die deed verder niks dan de EHBO doos zoeken, echt zoeken ook nog, hij trok verschillende kastjes in paniek open en vond die toen.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend goed! Oh, ad(h)d'ers zijn juist goed in handelen in crisis-situaties! Weer iets over jezelf geleerd.



Ik heb het idee dat je, door je eigen handelen en adrenaline, niet in de gaten hebt gehad wat de anderen in de bus, waaronder de chauffeur, voor invloed hebben gehad op de situatie. Ik denk namelijk dat zij ook wel hebben geholpen. Op wat voor manier dan ook.



Maar hoe dan ook, erg heftig. Die adrenaline gaat ervoor zorgen dat je niet zo lekker slaapt vannacht. Dus praat er maar lekker veel over! Morgenvroeg even bellen met de politie, is echt vroeg genoeg hoor.



Sterkte en een voor je dappere handelen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je heel goed en adequaat hebt gehandeld.



Heb ooit ook gereanimeerd. Ik weet nog dat er iemand gilde "Help, help dan toch!", en dat ik heel egoïstisch dacht toen ik ernaar toe rende "Fuckerdefuck, ben ik nou de enige met een diploma?". Daar heb ik mij wel een tijdje rot over gevoeld.

Blijft toch ook altijd een kwestie van je hoofd koel houden, veel mensen raken toch in paniek (vooral bij bloed) of schieten in de stress van onzekerheid over het eigen kunnen.



Als verkeersongeval zijnde jaren geleden (eigen zeer stomme schuld) was ik heel blij dat er gewoon iemand naast mij zat die mijn hand vasthield ipv sensatiezuchtig wat kreetjes slaken over 'Hoe erg!'.



Die jongen heeft dus in ieder geval iemand bij zich gehad, en alleen dat kan al hulp genoeg zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heel knap en heftig! Verwerking van zoiets zal tijd nodig hebben. Ik vind je een heldin en vind het heel erg stoer en goed dat je dit gedaan hebt. Wat er ook gebeurt met Lucas; jij hebt het juiste gedaan! Je was bij hem, je hielp hem, je was er voor hem.
Wow, wat heb jij goed gehandeld zeg! Echt niet normaal!

En heftig is het zeker! En dat mag ook, ik denk dat je de komende werken er niet over uitgepraat gaat raken, en dat mag ook! Dit is gewoon ook heel heftig zeg!
Jeetje wat knap! Denk dat je morgen de politie wel kunt bellen om te vragen hoe het met het slachtoffer is. Zou de afloop ook zeker wel willen weten. Was het 'n jonge gast?
Ik herken je verhaal. Had ik ook toen ik een geschepte fietser holp op een drukke rotonde. Op het moment, gaat 't vanzelf. Je handelt automatisch. Achteraf sta je te trillen en heb je zoiets van... Wtf...



'T nare gevoel zakt dalijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Heftig hoor , maar je hebt goed gehandeld.
Wat goed dat je zo adequaat gehandeld hebt! We hopen allemaal dat we in zo'n situatie het juiste doen, maar veel mensen kunnen dat niet. Die schieten zo in de war van de stress van het moment, dat ze alles vergeten wat ze ooit geleerd hebben, zelfs al hebben ze EHBO.



Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je meer uit kunt vinden over hoe het nu met het slachtoffer gaat. Die agent zal niet elke dag dienst hebben en ook de politie krijgt niet altijd makkelijk info over slachtoffers (medisch vertrouwelijke info enzo). Een goede vriend van mij heeft laatst 5 dagen gewacht op nieuws over de afloop van een reanimatie.



Ik hoop dat alles goed gaat met Lucas, want dat zal ook jou helpen in de verwerking. Sterkte!
Ach weet je, zo maak je nooit wat mee en zo help je drie mensen in een week met EH.

Goed gehandeld TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je heel knap en goed hebt gehandeld! Mag je trots op zijn!

Ik denk dat je nooit weet hoe je in zo'n situatie zult handelen, totdat het je overkomt. Jij hebt in ieder geval geleerd dat je dan je mannetje staat.



Heb je inmiddels al contact gezocht?
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2013 @ 04:36:

Jeetje wat knap! Denk dat je morgen de politie wel kunt bellen om te vragen hoe het met het slachtoffer is. Zou de afloop ook zeker wel willen weten. Was het 'n jonge gast?Ik denk tussen de 40 en 50, hij had een overhemd met een stropdas aan. En een laptoptas lag in de berm, ik denk dat hij van zijn werk af kwam.
In paniek handelt de een als TO, de ander weet het niet meer. Hoeveel cursussen ze ook gehad mogen hebben.



Goed gedaan! Echt iets waar je trots op kunt zijn! Heb je wel lekker geslapen? Uberhaupt kunnen slapen?



Vandaag kun je wel bellen denk ik .
quote:Peacy schreef op 06 augustus 2013 @ 10:03:

Goed gedaan! Echt iets waar je trots op kunt zijn! Heb je wel lekker geslapen? Uberhaupt kunnen slapen?



Vandaag kun je wel bellen denk ik .Heb ik gedaan, ik zou worden teruggebeld. Ik merk dat ik er in blijf hangen, ieder detail ben ik aan het herdenken. Ik wil het nu van me af proberen te zetten dus ik reageer vandaag niet meer. Ik moet zo naar een afspraak weg ga vanmiddag met een vriendin lunchen, ik probeer het uit mijn kop te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat jij zo alert hebt gereageerd en zo koelbloedig hebt gehandeld! Als mij iets overkomt hoop ik dat er mensen zoals jij zijn die willen helpen.

Ik hoop dat je er snel achter komt hoe het met "Lucas" is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
En heb je al iets gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die buiten zichzelf kunnen stappen en dit kunnen doen. Ik herken het, neem dan ook de regie in handen en regel alles. Daarna word ik dan een soort van dweil, dan stort ik in.

Ik heb in december zelf een ongeluk gehad, ik had niets maar was en ben de 2 heren die me toen opgevangen hebben en begeleid hebben tot de hulpdiensten er waren zeer dankbaar...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Jeluze schreef op 07 augustus 2013 @ 10:04:

En heb je al iets gehoord?Gisteren heb ik gebeld, de agent aan de telefoon vertelde me dat de betreffende agent terug zou bellen. Vanmiddag heb ik weer gebeld, agente aan de telefoon vertelde dat de betreffende agent dienst heeft en zelfs op het bureau was en ze ging me doorverbinden. Er werd niet opgenomen en ze vertelde me dat hij terug zou bellen, is nog niet gebeurd. Ik baal er van, ik wil zo graag weten hoe het met slachtoffer gaat. Eergisternacht sliep ik pas om 3.00 uur. Gisteren was ik zo moe dat ik om 21.30 uur naar bed ging. Ook al was ik moe, het speelde de hele tijd door mijn kop, besloot om toch in bed te blijven liggen en heel diep geslapen. Maar ik wil nu graag weten hoe het met deze man is.
Netniet, het is heel goed en dapper wat je gedaan hebt voor het slachtoffer, maar het is nu tijd dat je het een beetje los gaat laten.

Ik snap dat je graag wilt weten hoe het met de betreffende man is, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat dat geen prioriteit is. Het gaat uiteindelijk niet om jou, maar om wat je gedaan hebt en dat hoofdstuk is afgesloten op het moment dat het slachtoffer werd afgevoerd.



Ik denk dat de agent wel andere dingen aan z'n hoofd heeft dan jou te bellen en dat je gewoon geduld moet hebben totdat hij tijd/gelegenheid om contact met je op te nemen.



Zelf moet je het nu los gaan laten. Het is niet gezond om er zo intensief mee bezig te zijn. Ga andere dingen doen, da's beter voor je.
Alle reacties Link kopieren
Als je er veel last van hebt kan je ook slachtofferhulp in schakelen.

Ik hoop voor je dat de agent terug belt.
Ik denk dat dit een situatie is waar je ook baat bij (en recht op) slachtofferhulp hebt. Vraag het even na!
quote:Ratsmodee schreef op 07 augustus 2013 @ 19:50:

Zelf moet je het nu los gaan laten. Het is niet gezond om er zo intensief mee bezig te zijn. Ga andere dingen doen, da's beter voor je.Je hebt helemaal gelijk, ik kan het loslaten als ik weet dat die man nog leeft, dat zou voor mij een grote opluchting zijn, ook in de zin dat ik het goed heb gedaan met die nek stabiliseren, ik voel me er onzeker over omdat ik die nek ook nog heb losgelaten om zijn pols te voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven