Geld geven voor een bruiloft...hoeveel?

06-04-2008 13:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort meerdere bruiloften. Ze willen allemaal graag geld hebben i.p.v een kado. Maar wat is nou normaal om te geven?

1 bruiloft is van mijn broer dus daar geef ik sowieso meer aan. Het is wel gebruikelijk om meer te geven dan op bijvoorbeeld een verjaardag...maar hoeveel dan ongeveer?

En voor collega's of vrienden?

Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
familie/vriende 50 euro, als ik alleen op het feest ben uitgenodigd, voor een hele dag ligt het eraan wat mijn band met diegene is, maar ik denk dat je dan al gauw aan de 100 euro komt.

Voor een bruiloft geef je wat mij betreft meer dan voor een verjaardag!
Alle reacties Link kopieren
Voor een bruiloft van een collega heb ik ¤ 15,- gegeven. Sommige collega's gaven niets. In juni heb ik ook 3 bruiloften van vrienden (wel in verschillende gradaties van 'closeheid'). Dan ga ik meer geven.
Alle reacties Link kopieren
M.i. geef je voor een bruiloft ook meer dan voor een verjaardag.

Ik zou er wel creatief mee omgaan. Als jij zoveel geld geven niet wil of niet kan, dan kun je ook zelf iets leuks maken.

Ik weet zeker dat ze dat ook heel leuk zullen vinden en zo niet: belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met Spinster eens. Je moet wel altijd naar je budget kijken. Maar als je maar heel weinig kunt missen zou ik liever iets leuks maken, maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen niet in jouw portemonee kijken. Wij kunnen wel zeggen 200 euro maar als je het niet kan missen houdt het op. Ik vind dat altijd van die kul vragen. Met liefde wil ik erop antwoorden maar het hangt van jouw geld af, en hoe close de relatie is. Iemand kan je broer zijn maar je zou bij wijze van closer kunnen zijn met je vriendin.



Zelf hou ik niet van geld geven. Ook niet als ze erom vragen. Ik wil alles delen met mensen maar als ik het geld gewoon niet heb dan vind ik het ook naar als je afgerekent wordt op je bijdrage. Dus ik ben meer van leuke persoonlijke dingen verzinnen/maken/kopen, oke en als ze erop staan dan nog een klein bedrag in een envelop maar ik denk altijd, als je een bruiloft wilt laten financieren door je gasten, vier het dan iets minder groot of doe het besloten.

http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/n_ecard_4940_09e913083ea16d9a8d23b000eca63a199a5c7e68.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Whahaha die fokke en sukke
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er een collega gaat trouwen lijkt het met het beste om gewoon eens rond te vragen op het werk of jullie gezamelijk een pot kunnen maken om te geven op de bruiloft.



Bij vrienden is de mate waarin je met elkaar omgaat Je beste vriendin geef je gewoon vele malen meer dan iemand die je wel vriendschappelijk kent maar eigenlijk niet zo'n band mee hebt.



Je familie, dat geef je zelf al aan dat dat vaak veel meer is.



Maar alles is afhankelijk van je budget natuurlijk.



Ik zou er zelf nooit voor kiezen om iets zelfgemaakt te geven. Ik kan bijv. best leuk schilderen en met een schilderij op de proppen komen, maar dat geeft direct zo'n verplichting aan iemand om het ook weer op te hangen (misschien kent iemand de scene uit Evelien, dat moeders een schilderij kado doet).
collega 25 euro pp

vrienden 40 tot 50 euro pp

goede vrienden/hele dag 50 euro pp en een mooi kado erbij. Bij vriendin bv een hele doos met kleingeld en dingetjes van de lush. Dat is haar favoriete winkel en we shoppen vaak samen dus wist precies wat ze leuk vond.



Bij broer heb ik een heel mooi en duur dekbedovertrek (en hoezen etc. )gegeven met wat kleine dingetjes er bij. totaal denk ik zo'n 150 euro.
Vrienden 50 euro, collega's 20, Ook al ben je een hele dag uitgenodigd, dan zou ik ook 50 doen.

Het hangt er een beetje vanaf watvoor band je met je broer en collega's hebt natuurlijk. Maar ik hou dit als richtlijn aan.
Alle reacties Link kopieren
Geld geven vind ik erg onpersoonlijk. Een paar jaar geleden trouwde een zus van mij. Ze had de hele bruiloft meer aandacht voor haar vriendenclub dan voor haar broers en zussen en toen ik de envelop met inhoud wilde overhandigen, kon ik die op een grote hoop smijten. Ze keek er niet eens naar.



Net als naar ons trouwens. Het leek erop dat haar doel was aan te tonen hoeveel vrienden ze wel niet had. Een zus die speciaal uit het buitenland was overgenomen heeft de hele dag maar een woord mee gewisseld: Hooooi!!



Die envelop heb ik maar weer mee naar huis genomen. Kreeg er een heel naar gevoel bij.



I was just a garnish.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de band die je hebt en wat je missen wilt/kunt. Wij geven altijd vrij veel. Vrij recent zijn heel goede vrienden van ons getrouwd, het was geen dagvullend traditioneel feest en we hebben (man en ik) in totaal voor 175 euro, waarvan 50 euro contant, aan cadeaus gegeven. Dat is voor ons overigens ook veel, hoor. Voor een collega doen we rond de 40 euro en vrienden tussen de 100 en 150. Broers en zussen zijn allemaal nog in het guldentijdperk getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor een collega ook voor rond de 20 euro, en voor vage familie of kennissen ook. Voor goede vrienden of familie zou ik geen geld geven, maar iets persoonlijks.

Zeker voor mijn broer, zoals TO stelt, zou ik geen geld geven. Ik vind dat je je broer/zus/zoon/dochter/iets anders dat heel dicht bij je staat op hun bruiloft een bijzonder en persoonlijk cadeau moet geven.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Tja, persoonlijke cadeaus.... als mensen alles al hebben, geef ik toch liever contant geld dan een handgeblazen fruitschaal van een kunstenaar van 200 euro die het bruidspaar spuuglelijk blijkt te vinden, terwijl je dacht dat dit het ultieme cadeau was. Dit durven ze natuurlijk niet te zeggen en dat ding blijft hun jaren in de weg staan, samen met alle andere cadeaus, terwijl ze van de waarde die de cadeaus vertegenwoordigen, misschien wel een onvergetelijke reis hadden willen maken of een schilderij hadden willen kopen als aandenken. Ik vind geld dan toch te veel waard om het op die manier weg te geven, ook al is het mijn broer of mijn zus.



Ik vind overigens een envelop op de uitnodiging absoluut not-done, daar word ik kregel van.
josephine69 schreef op 06 april 2008 @ 13:10:

familie/vriende 50 euro, als ik alleen op het feest ben uitgenodigd, voor een hele dag ligt het eraan wat mijn band met diegene is, maar ik denk dat je dan al gauw aan de 100 euro komt.

Voor een bruiloft geef je wat mij betreft meer dan voor een verjaardag!
Waarom voor een hele dag meer, het geld dat je geeft is toch geen toegangskaartje!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind geld vragen wel kunnen, mits je het doel vermeldt (bv verre reis oid). Ik vind het idee dat giften meegebudgeteerd zijn in de kosten van de bruiloft niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 06 april 2008 @ 21:23:

[...]





Waarom voor een hele dag meer, het geld dat je geeft is toch geen toegangskaartje!
Ik denk dat hier wel eens regio-gebonden verschillen mee kunnen spelen. In veel regio's in het oosten van Nederland is het gebruikelijk om voor een dag-bruiloft meer te geven dan voor een avond-bruiloft. In het westen van Nederland is dit misschien minder gebruikelijk...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij vrienden die een envelopje vroegen gewoon 500 enveloppen in een zak gedaan met in sommige enveloppen geld en in andere smurrie :-P of snoep of persoonlijke leuke foto's en dat soort dingen.

Zo geef je toch geld maar toch met een persoonlijk tintje erbij.

Ik geef bij bruiloften ook meer dan bij verjaardagen maar hoeveel is echt afhankelijk van de onderlinge band en mijn financiele stand op dat moment.
extrahalo schreef op 07 april 2008 @ 17:37:

Ik vind geld vragen wel kunnen, mits je het doel vermeldt (bv verre reis oid). Ik vind het idee dat giften meegebudgeteerd zijn in de kosten van de bruiloft niet kunnen.
Een groot deel van de bruiloft wordt betaald van de giften, als je sec naar de bedragen kijkt die opgehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij een dag bruiloft, 50 euro p.p alleen avond de helft of minder, afhankelijk idd hoe goed we elkaar kennen.



en iets leuks erbij....



maar nou moet ik zeggen dat het allemaal wel afhangt van wat de trouwlustigen ook van hun gasten verwachten. Zo hebben we in september een bruiloft van een jeugdvriendin van me en die vraagt of alle dames een hoed op willen doen! (AAAAAARGH ik heb geen hoedenhoofd!) dan gaat er automatisch minder geld naar het cadeau.....(sja noem me een knieperd!)
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelen jullie met p.p.? Ja dat het per persoon betekent snap ik dan nog wel, maar hoe moet ik dat voor me zien, 50 euro aan de bruid én 50 euro aan de bruidegom, of geven jij en je vriend/man allebei 50 euro dus 100 euro samen? Hoe bedoelen jullie die pp, ik heb het meerdere keren gelezen...
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 06 april 2008 @ 21:23:

[...]





Waarom voor een hele dag meer, het geld dat je geeft is toch geen toegangskaartje!




Haha natuurlijk is het geen toeganskaartje. Geen idee eigenlijk waarom voor een hele dag meer gegeven wordt. "bij ons" is dat normaal eigenlijk. Nooit over nagedacht dat dat voor anderen niet zo zou zijn.

Ik woon trouwens wel gewoon in het westen, dus ik weet niet of de regio er echt iets mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het een gek idee om iets persoonlijks te geven? Inderdaad, dat doe je niet voor iedereen, maar voor broers/zussen/vaders/moeders/kinderen toch wel. En dan kun je ook bespreken wat iemand wil hebben. Bovendien zijn dat mensen die je normaal gesproken zo goed kent, dat je weet wat diegene wel en niet leuk vindt.



Dus dan kom je niet met een artistieke lelijke vaas aan. Tenzij je broer dat geweldig vindt.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
pinguin83 schreef op 07 april 2008 @ 17:49:

Wij hebben bij vrienden die een envelopje vroegen gewoon 500 enveloppen in een zak gedaan met in sommige enveloppen geld en in andere smurrie :-P of snoep of persoonlijke leuke foto's en dat soort dingen.

Zo geef je toch geld maar toch met een persoonlijk tintje erbij.

Ik geef bij bruiloften ook meer dan bij verjaardagen maar hoeveel is echt afhankelijk van de onderlinge band en mijn financiele stand op dat moment.
Dat is wel geinig. Ik heb wel vrienden die daar hartelijk om zouden kunnen lachen ,dus deze onthoud ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven