Invulling vrije tijd

20-04-2024 20:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees al lang mee op dit forum en heb nu zelf advies nodig...

Het zit zo: ik voel mij ieder weekend ellendig. Ik vind het ontzettend moeilijk om dingen te bedenken om te gaan doen en als ik iets doe haal ik daar ook vrijwel geen voldoening uit. Ik heb heus wel hobby's en bezigheden, zoals lezen en gewone huishoudelijke taken, maar daar kan ik onmogelijk 3 dagen mee vullen. Ik werk 4 dagen per week en een dag extra werken momenteel geen optie. Ook blijven er dan nog steeds 2 weekenddagen over, dus een echte oplossing is dat natuurlijk niet.

Ik heb wel eens nagedacht om naast mijn werk te beginnen met een eigen bedrijfje/start-up. Aan de ene kant lijkt mij dat een leuke uitdaging, maar schrikken alle moeilijke kanten ervan mij weer heel erg af.

Vrijwilligerswerk heb ik ook overwogen en ik kijk nog regelmatig naar vacatures, maar ik zie eigenlijk nooit iets wat mij aanspreekt. Ook weet ik dat mijn vriend het niet heel leuk gaat vinden als ik nog meer verplichtingen heb en dus minder vaak tijd heb om spontaan iets leuks met hem te gaan doen. Mijn vriend werkt minder dan ik en ik ben recentelijk al meer gaan werken.

Ik kijk ook vaak naar (online) cursussen en studies, maar er is voor mijn gevoel niks meer wat nog 'nut' heeft om te gaan leren. Ik ben tevreden met mijn baan en heb dus geen behoefte aan omscholing of iets dergelijks. Ik ben wel bezig met een taal leren, maar dat is voor een toekomstige vakantie dus meer dan de basis hoef ik ook niet per se te leren.

Heel wat jaren geleden heb ik een creatieve hobby gehad en ook wat items verkocht en hoewel ik creëren nog steeds leuk vindt, voelt het niet goed meer. Ik ben erg milieubewust en koop vrijwel alleen tweedehands spullen. Het voelt voor mij dus verkeerd om allerlei nieuwe materialen aan te schaffen, of om mensen te stimuleren om mijn items te kopen.

Hierdoor vindt ik het ook lastig om 'hobby-spullen' of bijvoorbeeld een muziekinstrument te kopen. Als ik Lego-bouwwerken zou bouwen of kleurplaten zou gaan kleuren enkel om mijn weekend meer invulling te geven zou ik mij echt te schuldig voelen tegenover het milieu. Misschien moet ik leren om dat meer los te laten, maar weet niet precies hoe... Maar ik verwacht dus niet dat ik na dit soort tips meteen naar de winkel ren. ;)

Ik sport niet, maar ik heb al wel heel wat sporten geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het gewoon écht niet leuk vind en ik ben redelijk tevreden met mijn uiterlijk/conditie. Ik wandel wel graag. Ik ben erg graag buiten dus met mooi weer kom ik het weekend nog wel redelijk door, maar nu...

Om het weekend af en toe wat beter door te komen, logeer ik soms een nachtje bij familie, maar dat kan wegens praktische redenen ook niet ieder weekend. En ik wil zo graag ook gewoon in mijn eentje een leuk weekend kunnen hebben.

Ik hoop dat jullie mij andere inzichten kunnen geven, misschien zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb.

Ik realiseer mij overigens dat het niet uitmaakt wát ik doe en dat het één niet beter is dan het ander. Een bedrijfje runnen of vrijwilligerswerk doen is niet objectief gezien beter dan lekker de hele dag een boek lezen en lezen is niet beter dan de hele dag tv kijken of helemaal niks doen. In mijn ogen heeft het leven geen enkel 'hoger doel', ik geloof niet in een God of iets dergelijks dus hoe ik mijn leven invul is helemaal aan mij. Maar daar zit dus ook het lastige voor mij, want als alles 'oké' is, wat kies ik dan? Ik merk dat ik door dit inzicht de motivatie verloren ben om ergens 100% voor te gaan. Vroeger dacht ik heel veel in 'moeten' ('Ik moet X kunnen', 'Ik moet Y bereiken'), wat natuurlijk ook niet erg gezond is, maar ik heb daardoor wel veel bereikt en altijd wel iets te doen en dat lukt nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je dit topic beter kunt verplaatsen naar psyche? Denk dat je dan meer reacties krijgt.
Ontopic, ik zou op zoek gaan naar de reden dat je je zo ellendig voelt als je niks nuttigs om handen hebt. Ik zelf herken het niet. Ben juist blij dat ik op mn vrije dagen gewoon op mn eigen tempo kan leven. Later opstaan, uitgebreid koffie drinken, wat huishouden, Sporten, even de stad in en meestal om de week wel afspraken met vrienden of familie. Heb eigenlijk daar voldoende aan. Het komt op mij over alsof jij geen rust in je zelf kan vinden gezien je je ellendig voelt als je niks doet. Dat lijkt mij iets om onderzoeken anders blijf je daar tegenaan lopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lego kan je huren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de kringloop gebreide dingen kopen, uithalen en iets nieuws haken of breien.
Meubeltjes upcyclen, genoeg crea dingen met herbruikte materialen
Alle reacties Link kopieren Quote
Het fijne van weekend is dat je kunt doen waar je zin in hebt.
Is er niets wat je leuk vindt?
Ik hou ook van wandelen (en racefietsen) en we hebben vandaag gewoon tweeënhalf uur gewandeld :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit wel een beetje en het is erger als ik een periode heel veel gewerkt heb, alsof ik het dan verleer om vrij te zijn ofzo.
Wat mij helpt is een combinatie te maken, ik geniet bijvoorbeeld heel erg van het strand, maar dat is ook een beetje doelloos, daarom ga ik nu vaak als het net eb wordt en haal ik heel veel plastic en troep van het strand. Heerlijk, ik ontspan er echt van èn ik doe iets goeds. Dat kan natuurlijk ook in het bos, op de hei of noem maar op.
Ik vond het idee van upcycling hierboven ook een goede tip, kan je heerlijk creatief in zijn zonder te belasten.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kroeg induiken, het terras op (ok nu nog koud), op de markt lekkere dingen halen en een uitgebreide borrelplank maken voor jou en je vriend. Vrienden uitnodigen en daarvoor koken, spelletjesavond met vrienden, uit eten. Lange wandelingen maken. Lekkere wijntjes proeven en halen in een goede wijnwinkel, in de middag lunchen met een vriendin.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 18:09
Lego kan je huren!
Een muziekinstrument ook, of tweedehands kopen (en een doordachte aanschaf van een muziekinstrument is m.i. een duurzame investering). Het is wel iets waar je veel tijd in kunt steken en ook samen met anderen.

Maar ik denk ook dat er eerder iets 'psychisch' onder zit, eerlijk gezegd. Ik lees veel beren op de weg, volgens mij gaat het in wezen om iets anders/diepers.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
21-04-2024 18:19
Ik herken dit wel een beetje en het is erger als ik een periode heel veel gewerkt heb, alsof ik het dan verleer om vrij te zijn ofzo.
Wat mij helpt is een combinatie te maken, ik geniet bijvoorbeeld heel erg van het strand, maar dat is ook een beetje doelloos, daarom ga ik nu vaak als het net eb wordt en haal ik heel veel plastic en troep van het strand. Heerlijk, ik ontspan er echt van èn ik doe iets goeds. Dat kan natuurlijk ook in het bos, op de hei of noem maar op.
Ik vond het idee van upcycling hierboven ook een goede tip, kan je heerlijk creatief in zijn zonder te belasten.
Wat een leuke tip. Volgens mij kan je bij veel strandtenten een verzamelzak halen en krijg je bij inlevering 50 cent korting op een kop koffie oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 18:12
Bij de kringloop gebreide dingen kopen, uithalen en iets nieuws haken of breien.
Meubeltjes upcyclen, genoeg crea dingen met herbruikte materialen
Ook dat.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn lid van een lokale vereniging om zwerfafval op te ruimen. We hebben een grijpstok in bruikleen en gaan dus regelmatig even prikken. Lekker wandelen én een dikke plus voor onze omgeving/natuur. Misschien is zoiets wat voor je?

En waarom zou je geen vrijwilligerswerk doen vanwege je vriend? Wat doet hij dan het hele weekend (nieuwsgierig!)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dierenasiel en ook daklozenopvang hebben altijd graag vrijwilligers voor in het weekend. :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat doet je vriend dan in het weekend? En wat doen jullie samen?
Wonen jullie samen? Hoe oud ben je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic moet inderdaad in Psyche, ik weet niet waarom het ineens in Thuis staat...

Ik check al jaren de website van het dierenasiel in mijn stad, maar ze zoeken echt nooit nieuwe vrijwilligers. :( Zwerfafval opruimen vind ik een heel mooie bezigheid, maar ik heb helaas sociale fobie en ben bang dat mensen mij gaan bekijken of een praatje willen maken als ik zoiets doe wat toch meer 'opvalt' dan gewoon wandelen.. Of gebeurt dat amper?

Kringloop is wel een goede tip. Toen ik nog dingen maakte kocht ik daar ook wel fotolijstjes om het in te lijsten (maar die waren vaak toch te beschadigd om te kunnen verkopen en voor in het lijstje gebruikte dus nog wel nieuwe materialen. Maar misschien kan ik inderdaad een andere creatieve hobby bedenken waarvoor ik geen nieuwe materialen nodig heb.

Mijn vriend heeft één grote hobby waar hij al zijn vrije tijd in stopt, maar dat is niks voor mij. We zijn in de dertig en we hebben geen kinderwens, dus in dat opzicht gaat mijn leven ook niet 'drukker' worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schilderen, tekenen, iets creatiefs maken. Gezien je vorige post...
Alle reacties Link kopieren Quote
Je houdt van wandelen: Geocachen? Of elk weekend ergens heen rijden (duinen, bos) en wandelen? Bij een wandelclub gaan? Vogels spotten? Met een plastic tas vuilnis gaan verzamelen in de natuur? Aanmelden ergens en schelpen/vlinders/weet ik veel welke organismen gaan spotten en tellen om de biodiversiteit in kaart te brengen? Wandelen met een doel kan leuker zijn dan gewoon een blokje om.

Creatief: Digitaal kan je ook creatief zijn. Op een iPad met Procreate (tekenen) Nomad (3d modelleren) of Good Notes (schrijven, maar dan raad ik wel een toetsenbord aan of een laptop) kun je heel veel en het kost geen resources.
Instrument bespelen: Je koopt eenmalig een instrument dus ik zie het probleem niet, je kan het ook tweedehands aanschaffen. Dure instrumenten als een piano/keyboard kun je ook huren.

Wat vind je van een moestuin? Kan ook op een balkon of binnen.

Een boekenclub misschien? Af en toe samen komen om boeken te bespreken en tegelijk hetzelfde boek lezen zodat je het kunt bespreken.

Wat vind je van fietsen? Kan je ook leuke tochten mee maken. Naar een ander dorp/stad/natuurgebied fietsen, lekker het dorp/de stad/natuurgebied in, hapje eten of drinken en weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien helpt het je om (met hulp) wat stapjes te gaan zetten in de dingen die je nu vermijdt. Anders kan het leven heel onbevredigend blijven voelen, wat je ook doet. Ik heb ook sociale fobie gehad en dat maakte me erg eenzaam en geïsoleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Museumjaarkaart een idee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar doen jullie dan niets samen in weekend? Als hij een grote hobby heeft en al zijn tijd erin steekt?

Niet dat jij niet zelf wat moet vinden of kan leren hoe je lekker weinig doet en oplaad als nodig is, maar klinkt wel heel erg eenzaam binnen de relatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
hjfhdgxdn schreef:
22-04-2024 12:35
Mijn vriend heeft één grote hobby waar hij al zijn vrije tijd in stopt, maar dat is niks voor mij. We zijn in de dertig en we hebben geen kinderwens, dus in dat opzicht gaat mijn leven ook niet 'drukker' worden.
Maar waarom vindt je vriend het dan "niet goed" als je nog een bezigheid oppakt in het weekend? Moet je ellendig beschikbaar voor hem zitten wezen voor het geval hij tijd heeft om wat spontaans te gaan doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
En als tip NS wandelingen: https://www.ns.nl/dagje-uit/wandelen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
22-04-2024 14:04
Maar waarom vindt je vriend het dan "niet goed" als je nog een bezigheid oppakt in het weekend? Moet je ellendig beschikbaar voor hem zitten wezen voor het geval hij tijd heeft om wat spontaans te gaan doen?
Ook weet ik dat mijn vriend het niet heel leuk gaat vinden als ik nog meer verplichtingen heb

Ja TO, wat is dat dan voor geleuter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een idee om aan je sociale fobie te werken? Misschien motiveert het jou om dingen met anderen te doen, bv zaterdagochtend iets met anderen en dan is de rest van de dag ook makkelijk door te komen.
Ik voel me ook niet fijn als ik mezelf het weekend mezelf moet vermaken zonder andere mensen. 1 weekend af en toe zou wel gaan maar regelmatig? Nee
Omdat je denk ik eenzaam bent maakt dat dat je je ellendig voelt zonder motivatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend vindt het natuurlijk het belangrijkst dat ik gelukkig ben en zal mij daarin ook echt niet in de weg willen staan, maar ik weet gewoon dat hij veel waarde hecht aan vrijheid/vrije tijd en de mogelijkheid om spontaan dingen te gaan doen, dus het is meer mijn eigen invulling dat hij het misschien jammer zou vinden als dat niet meer mogelijk is doordat ik ieder weekend allerlei vrijwilligerswerk-verplichtingen heb.

Het is bij mij vaak 'alles of niets'. Ik duik volledig in een nieuwe hobby en spendeer al mijn vrije tijd daaraan, of ik verveel mij. Gewoon af en toe gewoon voor de leuk X of Y doen lukt mij dus niet echt.

Geocachen of bijvoorbeeld metaal zoeken lijkt mij ook leuk, maar ook dat durf ik niet (bang om op te vallen). Ik heb al 3 jaar therapie achter de rug en hoewel dat zeker veel geholpen heeft, denk ik dat het laatste restje onzekerheid/sociale angst altijd zal blijven.

Musea vind ik ook leuk en ik ben ook wel eens alleen naar een museum geweest, maar ik voel mij dan ook best ongemakkelijk.

Mijn vriend en ik doen regelmatig samen ook leuke dingen in het weekend, maar het gaat mij dus om de momenten dat ik wél alleen ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ruim al jaren afval op uit bermen, ben daar nog nooit op aangesproken o.i.d.
Geocachen idem dito.

Ik denk dat je echt verder aan jezelf moet werken als je van dit soort activiteiten al last hebt. Dat lijkt me echt de meest relevante invulling van je vrije tijd die je jezelf cadeau kunt doen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven