Werk & Studie alle pijlers

Frustratie collega's

23-04-2024 18:50 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat mijn werkplezier steeds minder aan het worden is. Inhoudelijk zit ik nog wel op mijn plek maar mijn collega's zijn de laatste tijd steeds minder betrokken vind ik en dat komt net name door de werkomstandigheden.

Ik mag al bij zijn als iemand 1x per 2 weken 1 dag naar kantoor komt. Ondertussen zit ik dan 1,5 week alleen op kantoor, of alleen thuis, niet echt gezellig. Gevolg is dat andere collega's ook minder vaak naar kantoor komen wat het effect alleen maar versterkt.

En vakanties worden zo gepland/opgenomen dat de overige bezetting wel heel krap is waardoor andere collega's eigenlijk niet ziek/ zelf spontaan op vakantie/ vrij kunnen nemen omdat ze collega moeten vervangen of er anders geen bezetting is en de bereidheid om flexibel met werkdagen om te gaan is er niet meer. Ik weet eigenlijk nu al dat tot eind augustus vakantie nemen zeer lastig gaat worden als je niks hebt ingediend omdat er altijd 2 personen aan het werk moeten zijn.

Leidinggevende heeft dit goedgekeurd / grijpt niet en is zelf ook vaak onbereikbaar, en de rest van het team kaart dit natuurlijk niet zelf aan want dan is het gedaan met thuiswerken en de schoolvakanties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja. Wat is nu echt het probleem qua thuiswerken, behalve dat je dat niet gezellig vindt?

En als opnemen van de vakanties nu al tot en met augustus niet meer kan, is het niet het probleem dat iedereen tegelijk op vakantie gaat. Dan kan je leidinggevende daar ook niets aan doen. Het is niet raar om de zomervakantie al met kerst te boeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat met die vakanties lijkt me niet iets heel speciaals. Dat is bijna bij elk bedrijf een ding, je draait dan altijd minimal bezetting, dus zieken en extra vrij is wat moeilijker.

Verder lijkt me vervelend voor jou maar de rest vind thuiswerken wel prettig, dus dan is misschien tijd voor andere plek. Al zal bij de zelfde werkzaamheden het een ding blijven, dat thuis kunnen en mogen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
23-04-2024 18:56
Tja. Wat is nu echt het probleem qua thuiswerken, behalve dat je dat niet gezellig vindt?

En als opnemen van de vakanties nu al tot en met augustus niet meer kan, is het niet het probleem dat iedereen tegelijk op vakantie gaat. Dan kan je leidinggevende daar ook niets aan doen. Het is niet raar om de zomervakantie al met kerst te boeken.
Dat de fysieke binding dus minder is geworden en zo blijft. En mijn leidinggevende heeft de vakanties goedgekeurd, daar is nu niks meer aan te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjimmie84 schreef:
23-04-2024 18:59
Dat de fysieke binding dus minder is geworden en zo blijft. En mijn leidinggevende heeft de vakanties goedgekeurd, daar is nu niks meer aan te doen.
En wat is het probleem dat de fysieke binding minder is geworden?

Had jouw leidinggevende dan de vakanties moeten weigeren omdat er misschien een collega spontaan op vakantie wil?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, en zo krijg je een team dat als los zand aan elkaar hangt. Jammer, ik vind dat toch wel een beetje mismanagement. Maar goed, wat kan je eraan doen. Misschien een andere baan zoeken. Ik snap best dat je ook graag een beetje gezellig met collega's om wil gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
23-04-2024 19:01
En wat is het probleem dat de fysieke binding minder is geworden?

Had jouw leidinggevende dan de vakanties moeten weigeren omdat er misschien een collega spontaan op vakantie wil?
Nee op die laatste vraag natuurlijk. Maar ik begrijp best dat het niet fijn werkt als jij wel op zoek bent naar die binding, samenwerking en collegialiteit, en je collega's niet. Ieder het zijne, en het één is niet fout ten opzichte van het andere, maar to vindt in ieder geval niet wat ze zoekt. Ik zou het ook vervelend vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
23-04-2024 19:02
Tja, en zo krijg je een team dat als los zand aan elkaar hangt. Jammer, ik vind dat toch wel een beetje mismanagement. Maar goed, wat kan je eraan doen. Misschien een andere baan zoeken. Ik snap best dat je ook graag een beetje gezellig met collega's om wil gaan.
Ik ben zelf helemaal geen sociaal persoon. Maar ik snap TO wel. Je doet het toch samen, of iig dat hoop je. Nu klinkt het alsof iedereen op z'n eigen eilandje zit. Ik geloof ook niet dat dat goed is voor de motivatie en binding met het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
23-04-2024 19:04
Nee op die laatste vraag natuurlijk. Maar ik begrijp best dat het niet fijn werkt als jij wel op zoek bent naar die binding, samenwerking en collegialiteit, en je collega's niet. Ieder het zijne, en het één is niet fout ten opzichte van het andere, maar to vindt in ieder geval niet wat ze zoekt. Ik zou het ook vervelend vinden.
Dat is natuurlijk reden om in gesprek te gaan. Zolang TO maar beseft dat de manier waarop het nu gaat ook niet fout is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zoals je collega’s. Je krijgt mij echt niet makkelijk naar kantoor! Ik ga nog maar zelden. Dan maar los zand, gaat prima zo.

Ben overigens wel sociaal en collegiaal. Maar daarvoor hoef ik niet op kantoor te zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua vakantie is het logisch. Iedereen kan voor een bepaalde datum een verzoek indienen. Puzzel begint en akkoord volgt als het kan. Die ene die niets plant moet het dan doen met de overgebleven opties. Dat is de manier waarop het bij ons gaat.

Qua binding zie ik mijn team niet dagelijks of wekelijks. Door een appje, telefoontje of teamsmeeting is er genoeg teamgevoel. Ik ben heel flexibel in het ruilen van dagen, maar dat kan niet altijd. En soms wil ik het ook even niet omdat ik vind dat een ander ook eens kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
De leidinggevende maakt er misschien geen punt van, omdat die het zelf ook fijner vindt. Dan is het inderdaad misschien gewoon niet de juiste werkplek voor TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-04-2024 19:26
Ik ben zoals je collega’s. Je krijgt mij echt niet makkelijk naar kantoor! Ik ga nog maar zelden. Dan maar los zand, gaat prima zo.

Ben overigens wel sociaal en collegiaal. Maar daarvoor hoef ik niet op kantoor te zitten.
Idem ditto. Ik werk bijna volledig vanuit huis en vind dat best fijn. Er zijn momenten dat ik collega’s mis, maar als het niet hoeft, ben ik niet meer op kantoor te vinden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-04-2024 19:37
De leidinggevende maakt er misschien geen punt van, omdat die het zelf ook fijner vindt. Dan is het inderdaad misschien gewoon niet de juiste werkplek voor TO.
Dat zou kunnen. Zorg alleen wel dat als de bezetting te krap is, dit niet jouw probleem wordt, TO.

En verder eens met Lorem Ipsum.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
23-04-2024 19:01
En wat is het probleem dat de fysieke binding minder is geworden?
Dat het werkplezier van TO erdoor verdwijnt.

Heel fijn hoor, dat fulltime thuiswerken voor sommigen de oplossing is. Maar er zijn ook mensen die thuis gewoon zitten te vereenzamen omdat iedereen weigert om naar kantoor te komen.
Ik snap je heel goed TO, super saai zo al die dagen alleen thuis. Ik zou het aankaarten bij je team. En als zij er niet hetzelfde instaan zou ik op zoek gaan naar een bedrijf waar men het wel leuk vindt om elkaar op te zoeken tijdens het werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je niet op kantoor bij collega’s van andere afdelingen zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Verminderd werkplezier is een hele goeie reden om wat anders te zoeken

Laat dit team maar lekker op deze manier werken, voor jou hoeft het niet meer
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien eens overleggen over hoe het aanvragen van vakanties ingericht kan worden. Als er veel mensen zijn met kinderen is het helemaal niet gek dat er veel vakanties in de schoolvakanties worden opgenomen. Op het werk van m'n man wordt begin van het jaar een 1e en 2e keus in die periode gevraagd en wordt zoveel mogelijk naar wens gepland. Op mijn werk weinig mensen die in de zomervakantie willen. Hier vraag je even of jouw periode uitkomt en zo ja, dan heb je die periode. Als er vrij veel mensen weg zijn en je wilt last minute weg, dan gaat dat niet meer.

Wat betreft werken met collega's: er zijn gewoon verschillende wensen. En jouw collega's werken liever thuis. Misschien de gezelligheid ergens anders opzoeken dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
23-04-2024 20:09
Dat het werkplezier van TO erdoor verdwijnt.

Heel fijn hoor, dat fulltime thuiswerken voor sommigen de oplossing is. Maar er zijn ook mensen die thuis gewoon zitten te vereenzamen omdat iedereen weigert om naar kantoor te komen.
Ik snap je heel goed TO, super saai zo al die dagen alleen thuis. Ik zou het aankaarten bij je team. En als zij er niet hetzelfde instaan zou ik op zoek gaan naar een bedrijf waar men het wel leuk vindt om elkaar op te zoeken tijdens het werken.
Dan zoeken die andere manieren van werken/ander kantoor, samenwerkplekken ect.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn collega's hebben schoolgaande kinderen. Ik laat ze met elkaar vechten om de schoolvakanties en ga zelf buiten de schoolvakanties om.

Ik werk niet thuis en ben ook niet van plan om dat te gaan doen.

Mijn collega's schuiven zo heen en weer met hun thuis-/kantoordagen dat ik eigenlijk niet meer weet wie wanneer waar is...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is gewoon niet de werkomgeving voor jou.

Wij mogen niet thuis werken. Wat ik soms jammer vindt, omdat het een stukje flexibiliteit wegneemt. Ik zou 1 of 2 dagen in de week thuis werken toch best wel lekker vinden. Alleen begrijp ik niet wat andere er zo op tegen hebben om dan toch naar kantoor te komen een dagje. Zal wel niet begrijpen, omdat ik zelf niet anders gewend ben dan naar kantoor gaan.

Als ik hoor wat sommige mensen doen wanneer ze "thuiswerken" dan snap ik wel dat dit hun voorkeur heeft.
Hoor verhalen dat sommige heel huishouden gaan doen en film kijken i.p.v. werken. Die vallen denk vanzelf wel door de mand lijkt me?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
23-04-2024 20:09
Dat het werkplezier van TO erdoor verdwijnt.

Heel fijn hoor, dat fulltime thuiswerken voor sommigen de oplossing is. Maar er zijn ook mensen die thuis gewoon zitten te vereenzamen omdat iedereen weigert om naar kantoor te komen.
Ik snap je heel goed TO, super saai zo al die dagen alleen thuis. Ik zou het aankaarten bij je team.
En als zij er niet hetzelfde instaan zou ik op zoek gaan naar een bedrijf waar men het wel leuk vindt om elkaar op te zoeken tijdens het werken.

Die vinden het prima en/of fijn om thuis te werken. Verwacht je dat ze naar kantoor komen als TO het aankaart?

Wat al is gezegd: kun je niet bij mensen van een andere afdeling gaan zitten?

Ik ga ook amper naar kantoor en vind dat heel fijn. Ik heb contact met mijn collega’s via teams, we bellen regelmatig en doen dan praatje klets tijdens de koffie. Sommige collega’s zetten met een klein groepje hun camera aan en doen ondertussen hun ding.

En 1x per maand hebben we een vergadering op kantoor waarbij iedereen wordt geacht aanwezig te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
23-04-2024 21:19
Die vinden het prima en/of fijn om thuis te werken. Verwacht je dat ze naar kantoor komen als TO het aankaart?
Als je het niet bespreekbaar maakt kan je alleen maar op aannames maken en dat zou ik niemand aanraden. Als uit zo’n gesprek komt dat collega’s niet meer naar kantoor willen komen, zal TO op zoek moeten naar een andere oplossing. Maar om dat nou bij voorbaat al te doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat het niets uitmaakt voor het werk/ de samenwerking en voor het teamgevoel als bijna het hele team altijd thuiswerkt, is in mijn ogen alleen maar een excuus van wie het wel lekker makkelijk vindt om niet meer naar kantoor te 'hoeven'.
Na Corona was de drempel voor mij ook best hoog om weer naar kantoor te gaan. Nu ik toch minimaal 50% van mijn werkweek weer op kantoor ben, merk ik dat het echt meerwaarde heeft om elkaar als team (maar ook over afdelingen heen) regelmatig te zien en tussen de bedrijven door vanalles mee te krijgen over wat er speelt. Dit komt mijn werk in elk geval wel ten goede. En mijn werkplezier ook. Het is wel heerlijk om de balans te kunnen houden en niet elke dag meer te hoeven reizen. Maar ik zou nu ook niet meer een hele week thuis kunnen werken.

Allemaal op je eigen eilandje thuis is het ieder voor zich. En dan houd je dus ook met het inplannen van vakanties geen rekening meer met elkaar.

En hoezo is de leidinggevende niet bereikbaar? Thuis "aan het werk" en niet bereikbaar. En dat als leidinggevende van een team. Maar het gaat allemaal prima, hoor ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oef herkenbaar!
Ik ga zelf slecht op thuiswerken maar een deel van het team doet vreselijk moeilijk over naar kantoor komen.
Team functioneert slecht, geen idee wat collega's soms uitspoken als ik ze nodig heb. MT wil wel veranderen maar zet veranderingen niet of nauwelijks in gang. Manager heeft ook eigenlijk een hekel aan mensen managen.

Ik ben er zelf helemaal klaar mee en op zoek naar iets anders. Bij de een past deze manier van werken, anderen (zoals ik) verliezen hierdoor een te groot deel van het werkplezier.

Ik weet niet hoeveel invloed jij zelf gaat hebben. Anders zou ik lekker wat anders gaan zoeken.
This is not kosher!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven