Hoe vier jij je verjaardag?

10-02-2014 10:26 73 berichten
Door een ander topic over kinderen op verjaardagen ben ik wel benieuwd hoe mensen hun verjaardag vieren?



Ik vind er zelf niets aan, in mijn familie is iedereen vlak na elkaar jarig, en zit je een paar weken achter elkaar in hetzelfde kringetje, dezelfde hapjes te eten, taart weg te werken, dezelfde gesprekken te voeren en dan mag je weer naar huis. Dit gecombineerd met een horde losgeslagen kinderen (behalve die van mij natuurlijk, die zijn opgevoed )



Vrienden en kennissen nodig ik zelf niet eens uit, echt gezellig wordt het toch niet. :')

Eigenlijk diepe treurnis, want het zou een feestje moeten zijn.



Ook ben ik opgehouden met het 4x ontvangen van visite, door veel onregelmatige werkzaamheden prikte ik een datum en dan kreeg ik van 4 kanten 'dan kan in niet' en kwamen ze ervoor of erna, en dan was ik dus elke keer weer druk met zorgen voor eten en drinken, taart en heen en weer rennen.



Zelf spreek je geen hond, want je draaft op en neer naar de keuken voor drinken. En standaard eerst 2x koffie/thee, gebakje en daarna een bonbon, dan een drankje, chips, kaas, worst, wraps, eitje, nootjes en toastjes, en dat allemaal in de standaard verjaardagskring..... In mijn omgeving ken ik eigenlijk niet anders dan dit.



Hoe doen jullie dat? Wat kan ik anders doen? Wat serveren jullie, hoe voorkom je 'de kring'?



En wat zijn ergernissen op verjaardagen van anderen? Bij mij staat een slecht bakkend familielid op 1. Die elk jaar weer (5x! Bij alle gezinsleden!) haar afschuwelijke baksels presenteert als ware ze Rudolph van Veen himself. En dan mag je dat onder haar toeziend oog wegwerken, en zo oprecht mogelijk liegen dat het goed gelukt is



Dus, de verjaardag, hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen 50 gevierd, uit eten gegaan met familie en vrienden, daarna 60, idem, man 65, die 65e van mij vier ik bij leven en welzijn volgend jaar, weer uit eten met een man of 25. Ik heb geen zin in die zooi thuis, mij te druk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Voor vrienden geef ik meestal een borrel tussen 17.00 uur en 21.00 uur. Geen koffie en taart, alleen heel veel drank dat iedereen zelf kan pakken. Qua eten een soort buffetje op tafel waarbij ik me de laatste jaar erop richt dat ik niet teveel verschillende dingen heb. Dat wordt zo'n rommeltje vind ik vaak en je hebt dan van heel veel een beetje en het past vaak niet bij elkaar. Dat vind ik niet lekker als avondeten.



Twee jaar geleden heb ik een soort Turks buffet gemaakt met veel brood, tzakiki, korianderpesto, humus, tabouleh, geroosterde paprika met feta en heeel veeel makkokaans gekruide gehaktballetjes (4 kilo).



Afgelopen jaar weer die ballen maar ook miniquiches en heel veel rauwkost met dips en een zelfgemaakte aardappelsalade en franse kaasjes met brood.



Ik doe elke keer mijn best om niet teveel te maken omdat ik altijd bakken vol eten moet weggooien (of nog de hele week eet), maar tot nu toe is het nog nooit gelukt om te weinig te hebben.



Ik sta bekend om mijn lekkere eten en dat verbaasd me eigenlijk want het enige wat ik doe is het gewoon zelf maken en veel verse dingen neerzetten.



De verjaardagen met schalen kaas/worst/cashewnoten en kant en klare bakjes salade zijn ook niet mijn favoriet.

Soep vind ik altijd wel lekker, maar heb dan ook nog nooit soep uit blik voorgeschoteld gekregen (kan echt niet, vind ik).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lieveling schreef op 10 februari 2014 @ 10:50:

Ik vier verjaardagen niet meer in een kringetje met taart, bonbons e.d. De laatste paar jaar heb ik een borrel gedaan. Pas de uitnodiging daar ook echt op aan. Borrel vanaf 16.00 indien 's middags of vanaf 21.00 's avonds. Dan ook geen gebak en koffierondje meer..Schuif de eettafel aan de kant en maak daar een buffet van, eerste drankje schenk ik en daarna zelfbediening, Dan gaan mensen vanzelf lopen en blijven ze staan om te kletsen met elkaar. Verder ook de salontafel opzij zodat er niets staat om omheen te zitten Zo doen wij het al zo lang als ik me kan herinneren. Heel gezellig want zo kom je dus veel verschillende mensen tegen bij de hapjes en kun je ook gewoon wat afwisselen van gesprekspartner zonder dat dat storend is. Wij zetten overigens wel altijd een paar stoelen neer maar de ervaring leert dat de meeste mensen gewoon gezellig blijven staan en lopen. Ook geen kaas en worst maar op mijn laatste feestje had ik bijvoorbeeld verse loempia, quesedilla, omeletwrapjes, courgettepannenkoekjes met salsa etc. Vind het leuk om het juist wat anders te doen en feestjes zijn altijd zeer geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar groot feest wegens een belangrijke leeftijd (in een zaal, dus geen gedraaf!), dit jaar gewoon thuis. Tegen iedereen gezegd dat ze vanaf 2 uur welkom zijn. Erbij gezegd: Eerste glas doe ik in, de rest mag je zelf pakken....dan zet ik alles klaar en kan zelf ook gewoon even zitten.



Maar geen kleine kinderen....
Bijna niet eigenlijk. Ik nodig jaarlijks eigenlijk alleen mijn ouders en broers uit voor een bakje koffie en vlaai. Meer niet.



Maar volgend jaar gaan we het anders doen, man en ik zijn vrij dicht op elkaar jarig. Nodigen we iedereen uit, cateraar erbij en huppa, klaar.
quote:Taralina schreef op 10 februari 2014 @ 11:06:

Gewoon een gezellige borrel ZONDER k*tkinderen.Ik kan me niet voorstellen dat het gezellig wordt als jij altijd zo'n houding hebt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik verjaardagen bij schoonfamilie verschrikkelijk om precies de reden uit de op: standaard hapjes, uren op dezelfde plek in de kring zitten, je drinken wordt ingeschonken en het gaat altijd over dezelfde onderwerpen. Vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
En op het vriendenfeestje lopen slechts 3 of 4 kinderen los, want ik heb veel vrienden zonder kinderen. Degenen die vragen of ze de kinderen mee mogen nemen, zal ik nooit weigeren maar ik pas er niets op aan. Ik heb geen speelgoed en geen aparte kinderhapjes.



Twee jaar geleden ging de 8-jarige van een vriendin obertje spelen en iedereen witte wijn bijschenken. Dat was behoorlijk handig. Dat hij in zijn eentje 8 gehaktballen at en anderen er uiteindelijk niet genoeg hadden vond ik alleen maar een goede grap. Moesten ze maar sneller zijn en meer dan 4 kilo gehakt tot ballen verwerken wordt me teveel werk.



Dit jaar waren er maar twee kinderen die de tv hoek indoken en daar heb ik nul last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde; ik schuif braaf de salontafel e.d. aan de kant, maar alle gasten pakken toch een stoel en gaan dan bij elkaar zitten. Het resultaat: een kring! De meeste mensen blijven ook eten, dan halen ze wel zelf hun eten op (alles staat op tafel/in de keuken) en...... gaan weer gewoon in een kring zitten.



Het is niet anders , zolang het maar wel gezellig is.
Alle reacties Link kopieren
De kring, de horror, brrrr.



Gewoon circulerend in een bar met iedereen, als er alcohol is en wat te snaaien is het al gauw goed. De kinderen hangen er dan meestal tussen met kleurboeken, puzzelboeken, ipad etc. En zodra ze vervelend worden nemen de ouders ze weer fijn mee naar huis, zo'n borrel duurt ook nooit langer dan 2-3 uur. Mooi makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen verjaardag vier ik nooit echt met een feestje. Niet omdat ik de gasten niet leuk vindt maar ik vind ouder worden niet zo leuk. Wel gaan we vaak na werk met collega's de kroeg in als het toevallig op een werkdag valt en als het in het weekend valt dan trekken we er een dagje op uit met de kinderen. Die vinden het namelijk wel leuk dat we er wat aandacht aan besteden.

Mijn man houdt wel elk jaar een feest. Niet echt voor familie want die hebben we niet in de buurt maar voor vrienden en collega's. Die mensen nemen eventuele kinderen mee als ze willen.

Mijn man is in de zomer jarig dus we zitten meestal buiten. Qua eten eerst koude hapjes als aperitief, daarna een warm buffet en gevolgd door taart. Eten is niet heel ingewikkeld verder maar gewoon verschillende gerechten en daarnaast wat kleinere hapjes, Mijn man kookt het want die houdt van koken.

Feestje is altijd 's avonds, meestal zeggen we vanaf een uur of 18:00 dus dan zijn de gasten tegen 19:00/19:30 wel binnen.

Sommigen regelen oppas, sommigen nemen hun kinderen mee.

Ik vind het wel gezellig maar soms erg druk. Het leukste is altijd tegen een uur of 23:00/0:00 als de bulk van de gasten is verdwenen en je overblijft met nog een paar mensen, veel intiemer, je hoeft niet meer constant heen en weer te rennen met eten en drinken en ik kan zelf ook relaxen.

Verjaardagen van de kinderen vieren we vaak ook zo of we vieren het 's middags met een lunch.
Alle reacties Link kopieren
" (oftewel geen geld of bonnen rondschuiven omdat niemand iets weet te vragen), "



Dit is jammer.. Wat wij vaak doen is juist met de vriendengroep allemaal geld inleggen zodat je een groot cadeau kunt kopen waar diegene echt wat aan heeft!



En om een zit verjaardag te voorkomen; Statafels!!



Creëert een hele andere sfeer! En omdat er gewoon nog een bank en wat stoelen aan tafel staan kunnen zij die echt niet kunnen staan toch nog zitten!



Het klinkt misschien heel simpel maar statafels zorgen echt voor een andere dynamiek op een verjaardag!
Ik vier het op de dag zelf en als mensen niet kunnen en een andere dag voorstellen kan ik meestal (echt) niet. Ik vier het gewoon, iedereen is welkom van 0-90 jaar, het is hier eigenlijk altijd een bende en zooitje ongeregeld met een verjaardag.



Bij de kinderen maak ik 1 taart op hun verzoek zelf en haal ik nog andere taarten van de bakker, omdat ik die zoete fondanttaarten zelf niet te eten vind .
Alle reacties Link kopieren
Verjaardagen vieren is ook niet mijn hobby.

Hier komt alleen familie van beiden kanten met kindjes, we vieren altijd overdag.

We beginnen met vlaai(iedere keer andere) en koffie, daarna wat hapjes en drank en sluiten meestal af voor iedereen soep en warm eten(ook altijd afgewisseld). Bijv. Saté aangekleed met vanalles of een kippenpasteitje, verschillende hartige taarten.

Meestal sta ik de dag van te voren in de keuken om voor te bereiden.



Ik maak er altijd veel werk van en na zo'n dag ben ik ook moe van iedereen te serveren. Want natuurlijk zit iedereen lekker.



Zelf heb je er dus weinig aan.
Wij vieren onze verjaardagen niet. Behalve de bijzondere (40, 50). Toen ik 40 werd heb ik mijn vriendinnen uitgenodigd in een restaurant op zaterdagochtend, voor een high-tea.



Met mijn moeder/stiefvader gaan we standaard uit eten, omdat ik op mijn moeders verjaardag geboren ben. Schoonmoeder komt ergens in een weekend ervoor of erna langs voor een kop koffie en dan halen we iets te eten. Alleen met mijn 40ste is ze meegeweest naar het restaurant. Maar dat is dus niet gangbaar.



Toen mijn halve trouwboek 50 werd hebben we wel mensen uitgenodigd en dan krijg je inderdaad bijna automatisch dat kringetje waar je als gastvrouw niks aan hebt. Dat was in dit geval niet erg omdat ik zelf de jarige niet was. Alleen, aangezien hij op een onmogelijke datum jarig is, is de familie geweest op de dag zelf en collega´s en vrienden in het weekend. Ook dat is dus verder niet de normale gang van zaken.



Maar als je met veel tegelijk jarig bent, kun je eens voorstellen om met z´n allen één keer ergens heen te gaan, in plaats van cadeautjes en taart en weet ik wat nog meer, legt iedereen bij voor een middag indoor-speeltuin waar ook voldoende stoelen staan voor de volwassenen. Of je organiseert een mega-picknick, een rondvaart of een fietstocht of voor mijn part een kroegentocht of ... nouja, iets wat meerdere mensen wel leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het op zaterdagavond met een buffet met hapjes waar je met gemak een heel avondmaal van kan maken. Het drinken staat op een tafel en iedereen bedient zichzelf. Ik zorg ervoor dat bijna alles klaar is van te voren en mijn vriend zijn ook niet te beroerd om ff iets uit de oven te halen ofzo. Er is altijd zat en als iemand wil kan hij/zij ook nog wat meenemen naar huis.

Voor kinderen doe ik niks extras, maar er is altijd wel wat wat ze lusten. Ik moet binnenkort denk ik wel eerder beginnen emt vieren vanwege een babyboom in mijn vriendengroep, maar dat vind ik prima.

Dus geen taart, koffie, hapjes soep routine. Ik word al moe als ik er aan denk zeg.
Ik 'vier' het altijd hetzelfde. Op zondagmiddag vanaf 14.00 uur komen mijn ouders, zus en zwager en de kinderen. Dan eten we gebak, al dan niet zelf gebakken, en daarna zet ik chips, nootjes en plakjes worst op tafel. Rond 17.30 uur gaan ze weer weg, en dan is het weer klaar. Met mijn vriend ga ik meestal apart uit eten.

Ergernissen over de kinderen van mijn zus heb ik niet zo erg. Het is wel zo dat haar oudste en mijn jongste altijd wat kattenkwaad uithalen, chips mee naar de slaapkamer enzo. Nou ja, als dat het ergste is. En neefje van 1,5 mag met zijn koekje door de kamer lopen terwijl die van mij altijd alleen mochten eten en drinken als ze zaten. Stofzuigen doe ik dus altijd wel na de verjaardag, en niet ervoor. Ook al omdat mijn moeder niet netjes kan eten en drinken doordat haar linkerarm niets kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het 1x per 5 jaar, dan wel uitgebreid
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het zoals ik er zin in heb.

Soms schuif ik het door naar de zomer met een picknick in het Vondelpark, vraag ik mensen om ook wat mee te nemen. Dan zijn kinderen uiteraard allemaal welkom.

Dit jaar nodig ik specifiek alleen mijn vriendinnen uit en maak ik een high tea, ik heb een mooi servies gehuurd.

Ook wel eens gewoon 's avonds een borrel komen halen, of ik ga met maar 1 hele goede vriendin lekker een dag naar de sauna en sla het verder over.

Het is vooral mijn eigen verjaardag en ik vind het leuk om er zelf plezier aan te beleven en de mensen uit te nodigen waar ik zin in heb. Ik heb geen hordes familie die ik verplicht ben te entertainen, ik heb ook weinig met de partners van vriendinnen dus ik voel ook niet de behoefte om die ook allemaal te zien op mijn verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Kinderverjaardagen verplaats ik ook graag naar een park, ideaal. Het liefst bij een pierenbadje of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 10 februari 2014 @ 10:55:

Lieveling, dat zou ik ook wel een leuk idee vinden. Maar aangezien iedereen in mijn familie en omgeving kleine kinderen heeft gaat dat er als volgt uitzien:



'Jongens, ik vier mijn verjaardag zaterdag vanaf 17.00 met een borrel, gezellig, komen jullie?'

'Oh sorry, nee, dan moeten we oppas regelen want Pietje moet om 18.30 naar bed, dus wij komen dan zondag wel even langs' en dat dan keer het aantal aanwezige stellen, op de opa's en oma's na.



Zo zou ik het het liefst doen, buffetje, drankjes, eventueel buiten want in de zomer en geen kringetjes met taart en gillende peuters.Das bij ons nooit een probleem, meestal vanaf 16 uur dus wel net iets vroeger. Kids komen gewoon mee en rennen door het huis en vaak maak ik een hoek met wat grote kussens (tuinkussens) op dr grond waar ze kunnen spelen. Een een apart kinderbuffet met limonade, nibbits (die ze aan een dropveter kunnen rijgen), en andere snoepdingen. Sommigen zijn vroeg en gaan om 18.00 naar huis om te eten, De meesten echter snaaien gewoon zoveel dat ze tussen 19.00 en 20.00 naar huis gaan, kunnen de kids zo door naar bed hoeven dan toch geen eten meer . en wie wil blijft nog wat langer hangen...
Alle reacties Link kopieren
Zo doen wij t ook Lieveling, alleen wel dan met de kinderverjardagen, onze verjaardagen vieren we niet echt meer.



Maar in de zomer, lekker bukte , zorg ik voor koele drankjes en warme hapjes, en de volw en kids snaaien zoveel, dat ze idd als ze thuiskomen zo naar bed toe kunnen, en hier ook!



Nodig ze uit vanaf 15.00 iedereen is er dan tegen 16.00 wel en rond 19.00 gaat iedereen wel weer weg (met kids dan) gaan gelijk door naar bed, mijn kids ook naa bed, en de volw zonder kids blijven lekker hangen nog, gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Hier wisselend: soms vier ik het gewoon niet, soms alleen voor de (schoon)ouders en broers met taart en koffie, soms prop ik ons huisje vol vrienden en drank, en af en toe neem ik wat lieve mensen mee voor een lunch oid. Het is binnenkort weer zover en ik overweeg om het dit keer ook naar de zomer te verschuiven en dan een picknick in een park te doen ofzo. Lijkt me gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Niet. Of beter gezegd, zelden.

Komt nooit handig uit en ik heb er geen lol in.
Ik vierde het altijd met een groot feest en nodigde dan al mijn vrienden uit. Vaak ging het dan door tot half tien 's ochtends, erg gezellig! Voor mijn familie vierde ik het dan apart.



Tegenwoordig pak ik het niet zo groots meer aan, vind het eerlijk gezegd veel leuker om lekker met mijn vriend uit eten te gaan op mijn verjaardag. Maar opa en oma vinden het prachtig om op mijn verjaardag te komen dus voor hen vier ik het sowieso. Met koffie en gebak, wijn en hun lievelingshapjes. Opa en oma een topmiddag, en ik ook. En vind het leuk als mijn ouders en de ouders van mijn vriend even komen.



Met een vriendin spreek ik meestal apart af en prima als ze hun kind(eren) meenemen. Dan zorg ik dat er ook voor hen iets lekkers in huis is!



Ergernissen op andermans verjaardag: statafels

Ik haat staan, laat mij maar lekker relaxt zitten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven