Ik kan niet zwemmen

23-04-2014 20:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 16 jaar (misschien beetje jong voor het vivaforum maar wist zo gauw geen ander forum) en ik kan niet zwemmen.

Ik was als kind doodsbang van water dus mijn ouders hebben me niet 'gedwongen' om op zwemles te gaan. Als kind kwam ik niet in situaties waar ik moest zwemmen dus het had mijn interesse niet, ook al was ik op een gegeven moment minder bang van water. Het is er zeg maar nooit van gekomen. Een paar vriendinnen van de basisschool wisten dat ik het niet kon, maar voor de rest vertelde ik het nooit aan iemand.

Toen ik naar de middelbare ging durfde ik het tegen niemand te vertellen omdat ik bang was buitengesloten en uitgelachen te worden. Ik schaam me er namelijk echt voor. Niemand uit mijn klas weet het dus, zelfs mijn vriendinnen niet (wel een paar die niet in mijn klas zitten). Binnenkort gaan we op excursie waarbij we naar een watersportpark gaan, en je moet dus aangeven of je kan zwemmen of niet. Mijn klas zal er vanzelf achterkomen, maar ik vertel het ze liever zelf voordat ik daar opeens een zwemvest aanmoet. Ik ben alleen ontzettend zenuwachtig (ik heb het heel lang verzwegen) en weet geen goede manier om het te vertellen. Geen idee hoe ze gaan reageren namelijk, iedereen kan zwemmen.

Heeft iemand tips? Liefst zo snel mogelijk!

(Nog liever zou ik leren zwemmen maar daar heb ik nu geen tijd voor. Volwassenenzwemmen is op schooldagen en ik ga NIET tussen kleuters zwemmen waar ik ook nog de kans heb bekenden tegen te komen)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon luchtig mededelen. Zo van 'sorry, ik kan niet zwemmen, maar vermaak me evengoed prima in het zwembad'. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen tips.. Maar misschien kan je prive les nemen?
Priveles nemen, heeft een vriendin van mij ook gedaan met een andere vriendin van ons (vluchteling, had nooit leren zwemmen).
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die op zijn 17e nog zwemles heeft genomen en hij kon na 5 lessen al zwemmen.



Voor op de korte termijn zou ik doen wat himalya zegt.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met het je mentor en/of de organiserende docent te vertellen. Misschien zijn er wel meer mensen dan je denkt die niet kunnen/mogen zwemmen.



Verder zou ik toch eens, als de gelegenheid daar is, zwemles voor volwassenen overwegen. Zoek een zwembad waar dat niet overdag is, die zijn er vast wel.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon (luchtig) vertellen wat je hier zegt, dat je als kind heel bang voor water was, dat je ouders het nooit gepusht hebben, dat je dat nu heel jammer vind (en evt.) dat je zwemles gaat nemen niet zodra je een geschikt tijdstip kan vinden. Iedereen zal wel snappen dat een klein kind bang van het water kan zijn.



Is er trouwens niet ergens (een zwembad verderop) een cursus voor volwassenen in de avonduren? Want straks heb je geen school, maar een studie en na een studie een baan en dan komt zwemles overdag natuurlijk ook niet goed uit. En in een land als NL is kunnen zwemmen geen overbodige luxe.
Ja, je kunt priveles nemen! Bel gewoon een zwembad in de buurt en informeer eens naar de mogelijkheden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik denk dat ik het toch maar ga vertellen ('even' leren zwemmen gaat waarschijnlijk niet meer lukken) en dan inderdaad kijken of ik zwemles kan krijgen. Wil het namelijk wel heel graag.
Alle reacties Link kopieren
Je bent vast niet de eerste, anders zouden ze op school niet vragen wie er kan zwemmen of niet..

Succes met de zwemles ooit!
Misschien helpt het als je hoort dat het echt niet erg of raar is. Ik heb ruim 8 jaar les gegeven op middelbare scholen en nooit een kamp of waterexcursie meegemaakt waarbij alle leerlingen konden zwemmen. Het komt echt veel meer voor dan je vewacht. Wel aan je mentor vertellen in elk geval en alvast veel plezier!



Als je het zelf graag wilt leren inderdaad eens vragen naar priveles, vaak is het behoorlijk snel geleerd!
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog steeds watervrees?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Meid, even leren zwemmen is echt even. Met een beetje hardwerken kan je met een privé leraar in een weekend klaar zijn. Of in drie avonden.
Alle reacties Link kopieren
Uit welke regio kom je? Ik leer je zo zwemmen als je een beetje uit de buurt komt.
Ik bied me ook aan, regio Utrecht. Volgende week vakantie dus tijd zat.
Alle reacties Link kopieren
Waar kom je vandaan? Mijn zus is instructrice voor zwemles en ik heb 10 jaar lang wedstrijden gezwommen. Laat me je helpen! Ik ben zelf lerares in opleiding, dus geen zorgen ik doe mn best en heb veel geduld!
Alle reacties Link kopieren
Ik regio Zwolle. Mijn zus: regio Achterhoek (die moet ik dan ff vragen.



Daarnaast geven veel zwemclubs ook les. Vraag daar eens. Ook op zaterdagochtend.
Ik zou eerst eens een zwembad bellen en de situatie uitleggen. Kijken hoe ver je met een paar privélessen komt en als het zwemmen nog niet lukt voor je naar het watersportpark gaat dan geef je dat dan aan. Stel dat je er maar 5 nodig hebt en kun je op tijd zwemmen, nou dan hoeft niemand het te weten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving ken ik ook een aantal mensen die niet kunnen zwemmen (ook jonge mensen), dus zo gek vind ik het niet.



Wat Himalaya zegt, gewoon ter kennisgeving meedelen.
Zwembaden geven ook les aan volwassenen in de avonduren,

Althans hier in Rotterdam wel, 2 keer per week.
Ik heb privé zwemlessen gehad vlak voordat ik naar de middelbare school ging. Nu had ik wel al een basis na twee jaar zwemles en twee jaar schoolzwemmen (waaraan ik flinke angst had overgehouden), maar ik had na drie maanden mijn A en B. Je leert het echt veel sneller als je al wat ouder bent.
Echt top, al die aanbiedingen!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn op mijn school wel meer mensen die niet kunnen zwemmen (ken ze zelf niet persoonlijk) maar in mijn klas ben ik echt de enige. Ik heb meerdere malen smoesjes verzonnen omdat ik niet naar zwemfeestjes wilde, dat is 1 van de redenen dat ik zenuwachtig ben. Nu zit ik alleen wel te twijfelen tussen of het zo snel mogelijk vertellen (liefst morgen al, voor de vakantie) en dan zwemles nemen of niks zeggen en snel leren zwemmen. Ben het liefste wel eerlijk. Ik kom overigens uit regio Brabant maar ben zo in Utrecht als het moet. Heel erg bedankt voor jullie aanbod al zou ik even met mijn ouders moeten overleggen (ze vinden het prima als ik wil leren zwemmen hoor, alleen het idee )
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder kon ook niet zwemmen, maar toen ze vijftig was ging ze twee keer per week naar het zwembad en heeft ze het zichzelf in korte tijd geleerd. Eerst in het ondiepe en later in het diepe. Ze kan nu prima zwemmen, zonder diploma weliswaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf trouwens wel in water waar ik kan staan, maar hou niet van onder water gaan. Ben ooit in een zwembad geweest ('rondlopen') en dat durfde ik wel. Maar hou echt niet van diep water.

Jullie zijn echt lief, blij met jullie reacties (nogmaals!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven