keuring en remmen auto

26-10-2016 17:35 59 berichten
Geen idee of er mensen zijn op dit forum die hier verstand van hebben, maar probeer t maar gewoon.



Ik rij weinig in mijn auto, denk aan 5.000 km per jaar, pak meestal de trein want dat is makkelijker. Vorig jaar werd tijdens de keuring gezegd dat de remschoenen en klauwen aan vervanging toe waren. Op mijn vraag of ie door de keuring kwam werd ja gezegd, waarop ik heb gezegd dat ik er dan niets aan wilde laten doen, want heb geen zin om geld uit te geven als het niet nodig is, zeker omdat ik m weinig gebruik. Dus niks aan laten doen.



Nu weer hetzelfde verhaal, remklauwen en schoenen zouden vervangen moeten worden, maar de auto kwam zonder weer wel door de keuring. Weer gezegd dat ik het dan niet nodig vond om er iets aan te doen.



Hierop suggereerde de garage dat dit erg gevaarlijk zou zijn, omdat de remmen plotseling er mee op zouden kunnen houden. Ik kan me dit niet goed voorstellen. Een keuring moet een keer per jaar plaatsvinden (in mijn geval). Dan zou je naar mijn idee met een auto waarmee een gemiddeld aantal kilometer wordt gereden (waar ik dus ver onder zit) in principe nog een jaar veilig moeten kunnen rijden. Daarnaast lijkt mij dat je het moet merken als je remmen minder worden (auto remt prima) en ze (vooropgesteld dat de auto goed onderhouden wordt) er niet van de ene op de andere dag mee ophouden.



Wil natuurlijk niet in een onveilige auto rijden, maar heb zo mijn twijfels bij het verhaal van de garage. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Alle reacties Link kopieren
Remmen zijn erg belangrijk, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt.

Je kunt een second opinion aanvragen bij een andere garage, maar een auto kost nu eenmaal geld.
quote:minnimouse schreef op 26 oktober 2016 @ 17:37:

Remmen zijn erg belangrijk, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt.

Je kunt een second opinion aanvragen bij een andere garage, maar een auto kost nu eenmaal geld.Dat is het punt ook niet, als het nodig is geef ik er geld voor uit natuurlijk. Waar het mij om gaat is in hoeverre je af mag gaan op een keuring (dus dat het dan, zeker als je weinig rijdt, tot de volgende keuring principe goed genoeg en dus veilig is) en als tweede dat je naar mijn idee het toch moet merken als je remmen slechter worden en dat niet van de ene op de andere dag gebeurt.
Bij een apk wordt niet gekeken hoever de remmen versleten zijn. Er mag alleen niet teveel verschil zijn tussen beiden remmen. Dus als je 2 slechte remmen hebt (Die qua remkracht ongeveer net zo slecht zijn) wordt je auto niet afgekeurd.

Als je een goede rem hebt en een die versleten is (waarvan het verschil van remkwaliteit dus groot is) wordt de auto wel afgekeurd.

Ik zou het zéker laten vervangen...!
Alle reacties Link kopieren
Ja het is gevaarlijk om met versleten remschoenen en schijven te rijden. Je rem kan dan blijven hangen of niet goed werken.
Alle reacties Link kopieren
Een keuring is een momentopname hè? Geen garantie dat je tot de volgende keuring veilig voort kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 26 oktober 2016 @ 17:37:

Remmen zijn erg belangrijk, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt.

Je kunt een second opinion aanvragen bij een andere garage, maar een auto kost nu eenmaal geld.



Sterker nog, auto's die meer stilstaan als dat ze rijden kosten zelfs meer aan onderhoud.



Wat die remmen betreft, ja als de blokken of de schijven er door zijn, dan kan er gevaar ontstaan dat het blokkeert.

Waarschijnlijker is dat bij jou blokken en schijven vervangen dienen te worden.

Dat hoort bij geprogrammeerd onderhoud,

Dus niet eigenwijs zijn, en gewoon doen!
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik het allerdomst vind: je brengt ook anderen in gevaar.



Wij kregen een ongeluk op de snelweg omdat een auto voor ons opeens begon te spinnen. "Ja, hij deed vorige week ook al raar."

Ja. En ik lag mooi in het ziekenhuis daarna. Had die auto naar de garage gebracht, eikel.



Wil jij ook zo'n eikel zijn?



Wees gewoon een grote meid en onderhoud je auto, zodat 'ie veilig blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 17:40:

[...]





Dat is het punt ook niet, als het nodig is geef ik er geld voor uit natuurlijk. Waar het mij om gaat is in hoeverre je af mag gaan op een keuring (dus dat het dan, zeker als je weinig rijdt, tot de volgende keuring principe goed genoeg en dus veilig is) en als tweede dat je naar mijn idee het toch moet merken als je remmen slechter worden en dat niet van de ene op de andere dag gebeurt.Je hebt nooit de garantie dat iets het tot de volgende keuring volhoudt. Het is een moment opname en dingen kunnen altijd kapot gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet waarom je die dingen vorig jaar niet al hebt laten vervangen. Je kunt zelf ook wel bedenken dat remmen belangrijk zijn. Waarom dan toch een jaar wachten?
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je een noodstop moet maken voor iemand en dat nét op dat moment je remmen het begeven en je rijdt iemand dood. Hoe denk je dan dat je je voelt, nadat je niet naar een waarschuwing hebt geluisterd van iemand die er verstand van heeft?
Een APK is een momentopname, als jouw auto wordt goedgekeurd wil dat niet zeggen dat je een jaar zonder problemen kunt rondrijden.

Het niet vervangen van je remmen, voor een 2e keer op rij vind ik best wel onverantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Besef je wel dat je anderen ook in gevaar brengt omdat je weigert de remmen te laten repareren.

Er zal maar iemand oversteken en jij kan niet remmen.....
Alle reacties Link kopieren
Remmen zijn slijtageonderdelen. Net als banden. Ze moeten op een gegeven moment vervangen, maar als ze nog 1 km meekunnen wordt je auto er niet op afgekeurd. Maar je krijgt geen garantie dat ze nog een jaar meegaan. Dat kan ook niet, iemand die meer dan 50.000 per jaar rijdt moet misschien wel meer dan 1 keer per jaar zijn blokken vervangen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Jeetje, ik schrik eerlijk gezegd van je houding en denkwijze.

Vind het eerlijk gezegd reuze griezelig dat ik blijkbaar op dezelfde wegen rij en kom waar een ander denkt te mogen spelen met andermans leven.



Weet je......net zoals met alcohol op achter het stuur denk ik dan: wanneer zo iemand toch gaat rijden en zichzelf tegen een boomstam lotal loss en zo plat als een dubbeltje rijd is dat zijn/haar keuze. Echter vaker dan 9 van de 10 keer raken onschuldigen betrokken bij deze ellende. En geloof me, dat is NOT FUNNY!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 17:40:

[...]





Dat is het punt ook niet, als het nodig is geef ik er geld voor uit natuurlijk. Waar het mij om gaat is in hoeverre je af mag gaan op een keuring (dus dat het dan, zeker als je weinig rijdt, tot de volgende keuring principe goed genoeg en dus veilig is) en als tweede dat je naar mijn idee het toch moet merken als je remmen slechter worden en dat niet van de ene op de andere dag gebeurt.



En daar kun je je behoorlijk in vergissen.

Bij de keuring van mijn auto een paar jaar geleden had ik van te voren niks gemerkt aan mijn remmen, maar ik rem altijd heel rustig en behouden. Bij de keuring trapte ze de rem in één keer vol in, zoals je bij een plotselinge noodstop zou doen, mijn remmen bleken dusdanig slecht te zijn dat ze er op dat moment gewoon volledig mee ophielden.

Dus dat ze het vandaag, ondanks toe aan vervanging, het nog goed doen zegt niks over morgen.

Ik rij vrij rustig en rem rustig, waardoor ik niks gemerkt had, maar als ik een noodstop had moeten maken was het ongelofelijk fout afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt idd een denkfout: een APK keuring is geen inschatting of je nog een jaar veilig kan rijden met de onderdelen hoe ze zijn. Het is een keuring die bepaalt of je auto aan de minimale eisen voldoet om nú de weg op te mogen. En die eisen zijn vrij laag.

Je brengt jezelf en anderen in gevaar met slechte remmen die eigenlijk al twee jaar aan vervanging toe zijn, je weet nooit wanneer ze er onderuit vallen.
Alle reacties Link kopieren
"als tweede dat je naar mijn idee het toch moet merken als je remmen slechter worden en dat niet van de ene op de andere dag gebeurt."



En dit is niet waar.

Er zijn een heleboel onderdelen die voor de werking van de remmen zorgen. Als er een het begeeft voel je dat niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 17:40:

[...]





Dat is het punt ook niet, als het nodig is geef ik er geld voor uit natuurlijk. Waar het mij om gaat is in hoeverre je af mag gaan op een keuring (dus dat het dan, zeker als je weinig rijdt, tot de volgende keuring principe goed genoeg en dus veilig is) en als tweede dat je naar mijn idee het toch moet merken als je remmen slechter worden en dat niet van de ene op de andere dag gebeurt.Remmen houden er ineens mee op. Zo heb je nog remvoering, en zo niet meer. Sommige merken auto's hebben speciaal daarvoor een soort ingebouwd alarm, daar gaan de remmen enorm hard piepen als ze bijna op zijn, maar bij de meeste auto's is het gewoon van de ene op de andere dag over: zo heb je nog remmateriaal, en zo heb je kaal staal op kaal staal, en dat remt niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Nee, zo werkt het niet. Er zijn ook mensen die 60.000 km per jaar rijden en met jouw redenatie zou de goedkeuring dan betekenen dat die mensen nog 60.000 km veilig kunnen rijden. Dat is niet te voorspellen. Gewoon je remmen vervangen.
Er wordt weer es slecht gelezen, ik weiger niet om mijn remmen te laten repareren, doe dat ook absoluut als dat nodig is en zodra ik de indruk krijg dat er iets niet goed mee is, ben ik binnen no time bij een garage. Ik vraag juist omdat ik zeker wil weten dat het veilig is informatie van mensen die kennis van zaken hebben (vroeg niet om ongefundeerde meningen by the way)



Ben inderdaad eigenwijs/kritisch, heb bijvoorbeeld vijf jaar lang een onderhoudsbedrijf over de vloer gehad die riep dat de cv ketel echt aan vervanging toe was, niet in verband met veiligheid, maar met te verwachten kosten. Ketel heeft het vijf jaar nog prima gedaan.



Mijn gedachte, nogmaals dus, was dus dat de APK juist bedoeld is voor veiligheid en als een auto door de APK komt qua remmen er vanuit gegaan wordt dat deze nog een jaar functioneren. Er wordt vond ik net overigens qua remmen wel degelijk gekeken naar heel veel zaken als de dikte van de remschijven.



http://www.apkkeuringseis ... keuringseisen-voor-remmen



Als er nog iemand met kennis van zaken zin heeft om te reageren, leuk !
Alle reacties Link kopieren
Als je te knieperig bent om je auto fatsoenlijk te onderhouden, verkoop hem dan.

Je brengt bewust andersmans leven in gevaar.

Huiveringwekkend dat er zulke mensen op de weg rondrijden.
Alle reacties Link kopieren
Als je door hebt dat je remmen niet werken ben je te laat. Je rijd blijkbaar al minimaal een jaar met slechte remmen rond. Dus dat moment kan ieder moment zijn.



Stel je moet ineens remmen voor een file en je remmen werken niet. Dan jaag je anderen mensen de dood in omdat jij je auto niet onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 18:27:

Er wordt weer es slecht gelezen, ik weiger niet om mijn remmen te laten repareren, doe dat ook absoluut als dat nodig is en zodra ik de indruk krijg dat er iets niet goed mee is, ben ik binnen no time bij een garage. Ik vraag juist omdat ik zeker wil weten dat het veilig is informatie van mensen die kennis van zaken hebben (vroeg niet om ongefundeerde meningen by the way)



Ben inderdaad eigenwijs/kritisch, heb bijvoorbeeld vijf jaar lang een onderhoudsbedrijf over de vloer gehad die riep dat de cv ketel echt aan vervanging toe was, niet in verband met veiligheid, maar met te verwachten kosten. Ketel heeft het vijf jaar nog prima gedaan.



Mijn gedachte, nogmaals dus, was dus dat de APK juist bedoeld is voor veiligheid en als een auto door de APK komt qua remmen er vanuit gegaan wordt dat deze nog een jaar functioneren. Er wordt vond ik net overigens qua remmen wel degelijk gekeken naar heel veel zaken als de dikte van de remschijven.



http://www.apkkeuringseis ... keuringseisen-voor-remmen



Als er nog iemand met kennis van zaken zin heeft om te reageren, leuk !Je mag mij best negeren, maar die link van je zegt precies wat ik zeg:quote:Bijna versleten remblokken of remschoenen zijn toegestaan in de APK keuring, hier wordt op het APK keuringsrapport aantekening van gemaakt. Volgens de APK keuringseisen mag ijzer op ijzer remmen niet, dan dient dit onderdeel vervangen te worden.Versleten remblokken is geen afkeur, tenzij ze helemaal op zijn. Zo lang je er de straat mee uitkunt mag je ermee weg. Maar levensgevaarlijk is het dan wel, na de volgende kruising. En je krijgt echt geen 'waarschuwing', je merkt helemaal niks, totdat het te laat is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 26 oktober 2016 @ 18:31:

[...]





Je mag mij best negeren, maar die link van je zegt precies wat ik zeg:



[...]





Versleten remblokken is geen afkeur, tenzij ze helemaal op zijn. Zo lang je er de straat mee uitkunt mag je ermee weg. Maar levensgevaarlijk is het dan wel, na de volgende kruising. En je krijgt echt geen 'waarschuwing', je merkt helemaal niks, totdat het te laat is.Wil je niet negeren, wil het graag snappen. Bizar als dit klopt, want dan heeft een keuring niet echt waarde. Maar ga idd morgen een second opinion vragen, wil wel graag zeker weten of het veilig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven