kindjes, pappa, mamma

17-06-2014 10:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?



Pappa en mamma zijn aanspreektitels. Een kind noemt z'n vader pappa. Maar als een man vader wordt, wordt hij vader en geen pappa.



En dan heb ik het nog niet over: Patatjes, chipjes, centjes etc.



Nou ja, bij deze mijn ergernis, moest het kwijt toen ik het volgende topic met "kindjes" in de titel zag.
Alle reacties Link kopieren
Oeh, en nog één: Een lerares is géén juffie.
Alle reacties Link kopieren
Nee je bent zeker niet de enige! Verkleinwoorden worden hier op vf soïso niet goed ontvangen, al jaren niet.



Centjes vind ik ook tenenkrommend. En je hebt het idd over je vader en moeder en niet over je papa en mama, ja kleine kinderen die wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het is papa en mama...
Alle reacties Link kopieren
Geheel eens.



Ik maakte gisteren een afspraak bij de kinderarts voor mijn jongste, vraagt de assistente: wat is de geboortedatum van uw zoontje? ZoonTJE? WTF, 't Kind is 13 en 1,80 m, maar al was ie een dwerg, dan nog...........
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je hebt zo gelijk!

En je hebt geen vriendjes en vriendinnetjes meer als je volwassen bent...
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Of over je man spreken als... hubbie

Grmpf!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Vriendinnetje! Ook zo braak als het over een vrouw gaat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink2510 schreef op 17 juni 2014 @ 11:00:

Je hebt zo gelijk!

En je hebt geen vriendjes en vriendinnetjes meer als je volwassen bent...

Of nog erger: dinnetjes.



Colegaatje, brrrrr...
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 juni 2014 @ 11:01:

Vriendinnetje! Ook zo braak als het over een vrouw gaat.Ik heb een vriendin die heul klein is, mag het dan ook niet?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn moeder heeft in 1987 een dergelijke ergernis geuit over het woord 'doeg'. Voor haar hèt signaal dat de Nederlandse taal infantiliseerde en verloederde. Grappig toch



Maar on topic: je maakt een onterechte generalisatie, denk ik. In bepaalde sociaal-maatschappelijke groepen is dergelijk taalgebruik usance. Het is identiteitsbepalend en onderscheidend taalgebruik, vergelijkbaar met jongerentaal en studentenslang, geen algemeen geldende verandering. In dit geval gok ik dat dergelijk taalgebruik vooral onder jonge moeders voorkomt, die op dit forum in overvloed aanwezig zijn. No worries
Alle reacties Link kopieren
Kindjes.. *ril* maar nog erger "wondertje"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 juni 2014 @ 11:00:

Geheel eens.



Ik maakte gisteren een afspraak bij de kinderarts voor mijn jongste, vraagt de assistente: wat is de geboortedatum van uw zoontje? ZoonTJE? WTF, 't Kind is 13 en 1,80 m, maar al was ie een dwerg, dan nog...........oh haha, ik heb het altijd over 'mijn broertje' die intussen in de 30 is en 1.98. Krijg ik ook altijd opmerkingen over, vooral als mensen naast hem staan en hun nek verreken door het omhoog kijken, maar in mijn hoofd is hij gewoon nog mijn jongere en kleine broertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 juni 2014 @ 11:02:

[...]



Ik heb een vriendin die heul klein is, mag het dan ook niet?Nee!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oh kijk een wafwaf! dat vind ik ook zo verschrikkelijk!



Het is geen wafwaf het is een hond. Stel dat kind zegt "waf waf" en wijst zeg je "Dat is een hond ja".
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 17 juni 2014 @ 11:06:

[...]





oh haha, ik heb het altijd over 'mijn broertje' die intussen in de 30 is en 1.98. Krijg ik ook altijd opmerkingen over, vooral als mensen naast hem staan en hun nek verreken door het omhoog kijken, maar in mijn hoofd is hij gewoon nog mijn jongere en kleine broertje.Ik heb het wel over mijn zusje idd, heel soms zeg ik zus maar ze is jonger dus mijn zusje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 juni 2014 @ 11:07:

[...]





Nee!

Okee.



Komt ook echt niet in mijn hoofd op trouwens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Met zusje en broertje heb ik dan weer geen enkele moeite... dat geeft gewoon aan dat het om de jongere variant gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 juni 2014 @ 11:09:

[...]



Okee.



Komt ook echt niet in mijn hoofd op trouwens.I knoooooow.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik denk dat de ouders die al die verkleinwoorden gebruiken zelf nog redelijk infantiel zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Derpina schreef op 17 juni 2014 @ 11:07:

Oh kijk een wafwaf! dat vind ik ook zo verschrikkelijk!



Het is geen wafwaf het is een hond. Stel dat kind zegt "waf waf" en wijst zeg je "Dat is een hond ja".Dit schijnt dan weer een normaal stadium te zijn in taalontwikkeling, dus dat ouders/ volwassenen gaan levelen op het niveau van het kind en dat dat best goed is voor de taalontwikkeling van het kind. Hoe en wat weet ik niet meer precies, dan moet ik echt heel diep graven, maar het komt allemaal weer goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 17 juni 2014 @ 11:15:

[...]





Dit schijnt dan weer een normaal stadium te zijn in taalontwikkeling, dus dat ouders/ volwassenen gaan levelen op het niveau van het kind en dat dat best goed is voor de taalontwikkeling van het kind. Hoe en wat weet ik niet meer precies, dan moet ik echt heel diep graven, maar het komt allemaal weer goed.





Nee dat is het brabbelen wat jij bedoelt. Koetsiekoetsie etc dat is goed om op een hoog stemmetje tegen je baby te praten. Verder is of was het de bedoeling om zelf normaal te praten en niet mee te gaan met waf waf etc.



Heb je je au gedaan?, ook zo'n gedrocht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Schaffolding heet dat, heel Vygotsky. En in sommige gevallen staat de steiger wat lager dan in andere. Dat voelen ouders zelf aan, helemaal prima.
Mensen die zichzelf een nick aanmeten van het type 'mammavantweewondertjes1988'.

Verschrikkelijk. Alsof ze met de partus niet alleen hun kind maar ook hun eigen identiteit hebben uitgedreven.
We zijn ook een klein volkje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven