kindjes, pappa, mamma

17-06-2014 10:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?



Pappa en mamma zijn aanspreektitels. Een kind noemt z'n vader pappa. Maar als een man vader wordt, wordt hij vader en geen pappa.



En dan heb ik het nog niet over: Patatjes, chipjes, centjes etc.



Nou ja, bij deze mijn ergernis, moest het kwijt toen ik het volgende topic met "kindjes" in de titel zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 17 juni 2014 @ 11:15:

[...]





Dit schijnt dan weer een normaal stadium te zijn in taalontwikkeling, dus dat ouders/ volwassenen gaan levelen op het niveau van het kind en dat dat best goed is voor de taalontwikkeling van het kind. Hoe en wat weet ik niet meer precies, dan moet ik echt heel diep graven, maar het komt allemaal weer goed.

Dat is bij brabbelen.

Dat een kind wafwaf zegt prima maar als ouder hoor je dan te zeggen "Ja, dat is een hond". Anders blijft kind wafwaf zeggen

Zo werkt dat ook met het fout uitspreken van woorden. Kind spreekt iets fout uit en als ouder herhaal je het woord juist. En niet zeggen nee dat is fout het is ....!



Maar goed dat is een andere discussie
Alle reacties Link kopieren
In Brabant is mijn vader of mijn moeder dan weer best apart. Toch vaak ons pap en ons mam, althans bij mensen die dichtbij staan.

Mijn Amsterdamse collega's hebben mij dat dan wel weer afgeleerd.

Als mijn broer, zus, neefje of nichtje dat zegt vind ik 't toch raar.



Mijn zus zegt oma tegen onze moeder sinds ze kinderen heeft, nu al 12 jaar. Dat vind ik pas echt stom.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er niet sappel over maken en ik bepaal zelf wel hoe ik dingen noem.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Kindje vind ik vrij normaal om baby's, dreumessen en peuters aan te duiden. Ligt wel aan de context en de manier waarop dat gebeurt natuurlijk.



Kids of nog erger kidz of kidzz, daar gruwel ik dan weer van, dat noem je gewoon kinderen. Maar dat schijnt het gros dan wel weer heel normaal taalgebruik te vinden?
Het zegt iets anders, maar dit kan er best bijgevoegd worden en dan is de conclusie duidelijk.



Alle reacties Link kopieren
Als iemand het op facebook heeft over 'mijn mannetje' moet ik altijd op mijn handen zitten om niet te vragen "oh.. het is een kabouter?" Zeker als blijkt dat de echtgenoot bedoeld wordt



Een collega van mij noemde de rest van de collega's ook 'mijn collegaaatje' Ik zei dan altijd "nu heeft ze het over mij" want ik ben de kleinste



(ja, best flauw)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vind ik ook zo erg.

Ik ben geen mama, ik ben moeder. Ik word hoogstens mama genoemd door mijn kinderen maar zeker niet door de buitenwereld.

En ik heb kinderen, geen kindjes (ook geen kids trouwens)

Ik heb ook geen mannetje maar een man.

Geen baantje maar een baan.

Geen autootje maar een auto.

Geen vriendinnetjes (of nog erger dinnetjes) maar vriendinnen

Mijn kinderen hebben misschien vriendjes/vriendinnetjes maar ik zeker niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 17 juni 2014 @ 11:02:

Mijn moeder heeft in 1987 een dergelijke ergernis geuit over het woord 'doeg'. Voor haar hèt signaal dat de Nederlandse taal infantiliseerde en verloederde. Grappig toch



Je moeder had gelijk.



Soms is het met het gewafwaf zo erg dat ik kleine kinderen volwassener hoor praten dan hun ouders.

Moeder:"heb je auwauw?" Kind: "Ik ben gevallen, m'n knie is stuk. Mag ik een pleister?"
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 juni 2014 @ 11:17:

[...]





Nee dat is het brabbelen wat jij bedoelt. Koetsiekoetsie etc dat is goed om op een hoog stemmetje tegen je baby te praten. Verder is of was het de bedoeling om zelf normaal te praten en niet mee te gaan met waf waf etc.



Heb je je au gedaan?, ook zo'n gedrocht.jawel hoor, ik heb het over de 'wafwaf' en 'au gedaan'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nymeria schreef op 17 juni 2014 @ 11:35:

Geen baantje maar een baan.



Dat is wat veel vrouwen ook doen, kleineren van hun eigen prestaties.

Zo hebben vrouwen ook altijd een eigen bedrijfje i.p.v. een bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 17 juni 2014 @ 11:38:

[...]



Je moeder had gelijk.



Soms is het met het gewafwaf zo erg dat ik kleine kinderen volwassener hoor praten dan hun ouders.

Moeder:"heb je auwauw?" Kind: "Ik ben gevallen, m'n knie is stuk. Mag ik een pleister?"ja, maar die moeders zijn te lang in die wafwaf fase blijven hangen. Het is wel de bedoeling dat je 'meegroeit' met je kind.
Alle reacties Link kopieren
In een topic bureautje schrijven als je het CB bedoelt .....
Alle reacties Link kopieren
die au gedaan en woef.. groei je daar niet in mee? Dat je, als je kind net wat verstaanbare geluiden begint te produceren, het over au en woef hebt, maar na verloop van tijd overgaat op pijn gedaan en hond?



Ik had overigens mijn nichtje 'forsythia' geleerd. Die zat nog in stadium 'woef' en 'au', maar een gele bloem was een 'forsythia' ..

(nouja, wat zij er van kon maken dan)
Later is nu
quote:noreservations schreef op 17 juni 2014 @ 11:38:

[...]



Je moeder had gelijk.



Soms is het met het gewafwaf zo erg dat ik kleine kinderen volwassener hoor praten dan hun ouders.

Moeder:"heb je auwauw?" Kind: "Ik ben gevallen, m'n knie is stuk. Mag ik een pleister?"Nee hoor, mijn moeder had geen gelijk Het was haar visie op de taalrealiteit die haar identiteit moest bevestigen. Net als dit topic doet.
Alle reacties Link kopieren
Whahaha!



Of feestje als je naar een megafestival gaat.

Biertje als je de 20e tot je neemt...

Wijntje als er gewoon een fles op je staat te wachten...

Hapje eten als je naar een goed restaurant een diner gaat nuttigen...



Genoeg irritatie!



Mijn oud collega had een hekel aan "doei". En dat zeg ik nog steeds nooit!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me er niet echt aan, maar geef mensen die het doen wel meteen een 'Poeliewoeliewafwafbijtniet-stempel(tje)'.
Alle reacties Link kopieren
Pantax, ik ben een oude man. Als ik mijn visie op de taalrealiteit die mijn identiteit bevestigt wil uiten, dan heb ik daar net als jouw moeder gelijk in.
Kindjes, zoontjes, dochterjes, vind ik allemaal prima.



Maar mensen die zichzelf "mama/papa van...." noemen...argh.
quote:Pantax schreef op 17 juni 2014 @ 11:42:

[...]





Nee hoor, mijn moeder had geen gelijk Het was haar visie op de taalrealiteit die haar identiteit moest bevestigen. Net als dit topic doet.Is dat het? Identiteitbevestigend? Of is het gewoon levensverveling?
quote:noreservations schreef op 17 juni 2014 @ 11:45:

Pantax, ik ben een oude man. Als ik mijn visie op de taalrealiteit die mijn identiteit bevestigt wil uiten, dan heb ik daar net als jouw moeder gelijk in.







Dank je, dat maakt deze bewolkte ochtend weer helemaal zonnig
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje, 13 minuten geleden

Het zegt iets anders, maar dit kan er best bijgevoegd worden en dan is de conclusie duidelijk.



https://scontent-b-ams.xx ... 7913662755654096364_n.jpg









CateauTJE.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 17 juni 2014 @ 11:49:

[...]









CateauTJE. Jaja, ik stamp over de toetsen, dacht jij dat ik dat met m'n vingers deed? Forummen is topsport.
Alle reacties Link kopieren
Moeders (vnl moeders ja) die alles verkleinen vind ik echt tenenkrommend. Heb een jaar pabo gedaan en verkleinwoorden werden daar bijna verboden. Was ik echt blij mee, want heb er zo'n hekel aan.

Ik gebruik ze zelf trouwens wel eens hoor, maar dan is t ook klein. Met mooi weer zet ik 'het badje' op. En de kinderen spelen met 'het keukentje'. Maar dat vind ik dan weer wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 juni 2014 @ 10:58:

Nee je bent zeker niet de enige! Verkleinwoorden worden hier op vf soïso niet goed ontvangen, al jaren niet.



Centjes vind ik ook tenenkrommend. En je hebt het idd over je vader en moeder en niet over je papa en mama, ja kleine kinderen die wel.



Ik erger me meer aan het woord sowieso dat verkeerd gespeld staat



Ik vind veel dingen niet zo storend maar "dinnie" vind ik echt om te braken.

Ik denk dat degenen die nog over vriendinnetje en vriendje praten nog geen kinderen hebben? Of zal het daar niet aan liggen?

Ik heb het dan zelf wel weer altijd over mijn papa maar wel over mijn moeder... vreemd!
anoniem_193463 wijzigde dit bericht op 17-06-2014 11:54
Reden: wat is dat
% gewijzigd
No worries
Alle reacties Link kopieren
Volwassen vrouwen die rokjes, vestjes en lakjes kopen.... brrrrr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven