kindjes, pappa, mamma

17-06-2014 10:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?



Pappa en mamma zijn aanspreektitels. Een kind noemt z'n vader pappa. Maar als een man vader wordt, wordt hij vader en geen pappa.



En dan heb ik het nog niet over: Patatjes, chipjes, centjes etc.



Nou ja, bij deze mijn ergernis, moest het kwijt toen ik het volgende topic met "kindjes" in de titel zag.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur weer om niks. Ik vraag me dan weer af waarom je je überhaupt druk maakt om dit soort dingen. Hoezo infantiel
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur weer om niks. Ik vraag me dan weer af waarom je je überhaupt druk maakt om dit soort dingen. Hoezo infantiel.
Alle reacties Link kopieren
Nog een derde keer dan maar?
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 17 juni 2014 @ 22:06:

Nog een derde keer dan maar?Doe je wel je nick eer aan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Noes! Haaai!
...
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 17 juni 2014 @ 10:56:

Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?Omdat er op dit forum steeds meer Vlamingen gaan meeschrijven, en die spreken eerder over kindjes, pappa's en mamma's dan over kinderen, vaders en moeders. En ja, ook "groentjes" i.p.v. groenten komt daar vandaan. Dat is geen infantilisering, maar gewoon een taalverschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg wel kids, gaat een stuk sneller dan kinderen ;)



Maar ik verbaas mij ook erg over het gebruik van verkleinwoorden. Er was hier een juf van de psz die ook alles verkleinde, gatver... En dan ook met bijbehorend infantiel stemmetje (ja, stemmetje!)

Dààhàg, lief lottetje, heb ook lekker in het zandbakje (bijna groter dan onze tuin) gespeeld met de vrachtwagentjes? Volgende keer gaan we leuke tekeningetjes maken met mooie verfjes...

Mijn derde vond het nooit zo erg maar de vierde dacht echt, jee! Wat is dat voor mens!



Of volwassenen die het over 'Me mannetje' hebben, 'dinnetjes' en 'kindjes' (terwijl ze puber zijn).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Juffie vind ik overigens verschrikkelijk denigrerend klinken, en van "groepje 6" heb ik nog nooit gehoord. Welke regio is dat laatste, NYC?



Dat ze in bepaalde delen van het land "bureautje" tegen het consultatiebureau zeggen, was mij al bekend. Ook dat is in mijn ogen geen infantilisering maar dialect.
Alle reacties Link kopieren
ik kreeg vandaag nog de vraag Hoelang ik al met mijn vriendJE samen woon. Ik vind dat zod

denigrerend overkomen. Hij is toch geen 12.
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 17 juni 2014 @ 22:06:

Nog een derde keer dan maar?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me geen bal uit hoe mensen zaken noemen. Ik gebruik zelf weinig verkleinwoorden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Djessy schreef op 17 juni 2014 @ 22:16:

Noes! Haaai! Djesssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Al op Greece?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 17 juni 2014 @ 22:05:

Wat een gezeur weer om niks. Ik vraag me dan weer af waarom je je überhaupt druk maakt om dit soort dingen. Hoezo infantielDan kunnen we het hele forum wel opdoeken hè, er staan alleen maar zaken op waar je je helemaal niet druk over hoeft te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft het over sigaretjes en centjes.. verschrikkelijk!
..
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 17 juni 2014 @ 22:38:

[...]



Dan kunnen we het hele forum wel opdoeken hè, er staan alleen maar zaken op waar je je helemaal niet druk over hoeft te maken.Zeg, bemoei je er even niet mee ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 juni 2014 @ 22:33:

[...]





Djesssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Al op Greece? Bijna
...
Ik erger me er niet aan. Het vele gebruik van verkleinwoorden is iets typisch voor de Nederlandse taal, en daarom kan ik er de schoonheid wel van inzien. En soms is er ook gewoon betekenisverschil. Een 'buik' is iets anders dan een 'buikje', een 'jurk' is iets anders dan een 'jurkje', een 'zool' is iets anders dan een 'zooltje', een 'bank' iets anders dan een 'bankje', een 'cake' iets anders dan een 'cakeje' enzovoorts.



Maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 juni 2014 @ 21:08:

Maar een paper is toch iets heel anders dan een thesis of scriptie? Dat zit - naar mijn gevoel - tussen een essay en een scriptie in. Meer verdieping dan een essay, en minder beschouwend, maar niet zo uitgebreid als een thesis. Ook niet per se se met een onderzoeksvraag.Geen idee: ik schrijf mijn bachelorscriptie/thesis, maar heb nog nooit een paper hoeven schrijven
quote:noreservations schreef op 17 juni 2014 @ 16:04:

[...]



Als iemand zegt ik wil limo, denk ik, ja ik wil ook een grote auto met chauffeur.



Het gebruik van 'je periode' in reclames over maandverband begrijp ik ook niet. Period is Engels, in Nederland menstrueren vrouwen of zijn ze ongesteld. Dat ik daar voor m'n journaal ook liever niet mee geconfronteerd wordt, staat hier los van. (en al helemaal niet met die vrouw met potteus haar die last heeft van jeuk 'hier'.)Dit vind ik dan weer taalverloedering.
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 17 juni 2014 @ 12:11:

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker "groentjes", als in: "welke groentjes lust je vanavond?" of "eet je groentjes dan ben je klaar".



Ik geloof dat dat Vlaams is.



Studio100 moet gewoon geweerd worden van de televisie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat is het Vlaamse woord voor mosterd ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Java schreef op 17 juni 2014 @ 22:23:

Juffie vind ik overigens verschrikkelijk denigrerend klinken, en van "groepje 6" heb ik nog nooit gehoord. Welke regio is dat laatste, NYC?





Zuid-Limburg, al kan ik niet met zekerheid zeggen of het in de hele regio zo gezegd wordt. Aanvankelijk dacht ik dat het iets was binnen mijn schoonfamilie, maar ik heb het ook daarbuiten al gehoord en ook niet alleen in dit dorp. Het kan iets locaals zijn maar hoe specifiek "locaal" dat is, dat weet ik niet.



Juffie vind ik ook denigrerend klinken. Seksistisch ook, alsof een vrouwelijke leerkracht per definitie een zacht, wollig figuur hoort te zijn, gehuld in meterslange rokken waarachter kleuters met betraande wangen en snotneuzen bescherming zoeken tegen de grote boze buitenwereld. Dat roept het woord "juffie" bij mij op.
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 17 juni 2014 @ 22:56:

[...]





Zeg, bemoei je er even niet mee ja.Sorry.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier noemen ze de leidsters op het kdv ook juffies, vind het niet om aan te horen.
Alle reacties Link kopieren
Hier op school gewoon Juf Voornaam of Meester Voornaam.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven