Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
quote:illiana schreef op 01 april 2017 @ 14:54:



https://s29.postimg.org/bz5zl03yv/IMG_2010_1.jpg



Slapend in de kooi. Jammer genoeg worden de foto's niet mooi door de warmtelamp. Foto is gemaakt drie uur nadat ik de kooi volledig verschoond heb - nooit geweten dat kuikentjes zulke viespeukjes waren.



Kleine tip: Wij hebben altijd een washand in de doos liggen die dmv een ring/koker/iets open gehouden wordt. Hier kunnen ze dan in liggen, ligt iets beschutter en zal meer moeders vleugels nabootsen dan open en bloot in de kooi liggen.



Verder lijken het me haast geen krielkipjes, zo aan het formaat te zien ????.. maar foto's vertekenen nogal, dus dikke kans dat ik er naast zit. Zo worden ze wel über-tam, hebben wij ook. Zo blijven het ook leuke kipjes als ze straks groot zijn!
Wat een leuk topic om mee te lezen :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 02 april 2017 @ 16:07:

[...]





To, dat is vast Boef?

Ik zeg haantje.Neeeee, zeg dat nou niet! Het brutaaltje is inderdaad Boef. Piep is veel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:ducktape schreef op 02 april 2017 @ 16:14:

[...]





Kleine tip: Wij hebben altijd een washand in de doos liggen die dmv een ring/koker/iets open gehouden wordt. Hier kunnen ze dan in liggen, ligt iets beschutter en zal meer moeders vleugels nabootsen dan open en bloot in de kooi liggen.



Verder lijken het me haast geen krielkipjes, zo aan het formaat te zien ????.. maar foto's vertekenen nogal, dus dikke kans dat ik er naast zit. Zo worden ze wel über-tam, hebben wij ook. Zo blijven het ook leuke kipjes als ze straks groot zijn!Oh, dat ga ik eens proberen. Ik had dus eerst een warmteplaat voor ze, maar daar wilden ze helemaal niet onder ook al werden ze veel te koud (de sufferds). Misschien willen ze wel onder iets zachts! Ik ga morgen iets voor ze knutselen.
O echt supertof dit
quote:illiana schreef op 02 april 2017 @ 20:41:

[...]





Oh, dat ga ik eens proberen. Ik had dus eerst een warmteplaat voor ze, maar daar wilden ze helemaal niet onder ook al werden ze veel te koud (de sufferds). Misschien willen ze wel onder iets zachts! Ik ga morgen iets voor ze knutselen.Laatste keer hadden we een ring van karton van zo'n 2cm breed. Die drukten we een beetje in elkaar zodat het een ovaal werd. Dat ding in het washandje en het was perfect
Hier zie je een beetje hoe die washand bij ons zat.. en hier ons knappe kuiken wat ik vorig jaar uit het ei heb gered. Kun je nog mooi zien hoe ze opgerold zitten in het ei
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de foto Ducktape. Als ik vanavond tijd heb ga ik eens aan de slag!



Piep: 62 gram

Boef: 65 gram



https://s1.postimg.org/9766zod0f/IMG_2110.jpg



Boef zit links, Piep zit rechts.



https://s24.postimg.org/iv76di8d1/IMG_2111.jpg



Het is zeldzaam dat Boef rustig blijft zitten, maar soms lukt het warempel om een foto in rust te maken.



https://s8.postimg.org/im2pexwqd/IMG_2112.jpg



Piep daarentegen is in een vorig leven papegaai geweest, die is niet van je vinger/hand weg te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ducttape, wat een klein ding!

Wat worden die kuikens snel groter zeg!
Alle reacties Link kopieren
ik zou een ode aan de- kuiken reddders willen schrijven...
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
ik zie dit topic net pas, te cute. Heb hier 3 jaloerse kinderen zitten die opeens een kuiken willen haha
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Oh, die foto's van Ducttape zijn ook heul mooi
Oh, wat een hulpeloos klein beestje zo net uit het ei



Piep en Boef worden al echte schattige pluizenbolletjes!
Alle reacties Link kopieren
Geweldig topic
Ooh wat een schatjes.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schatjes en wat fijn dat ze zo goed bij jullie terecht zijn gekomen!
.
Alle reacties Link kopieren
Piep: 64 gram

Boef: 67 gram



Boef heeft Derpy als bijnaam gekregen... Hij is gek op truien met pluisjes. Hij gaat dan als een gek pikken naar de pluisjes en als ie ze loskrijgt eet hij ze op... Dat lijkt me niet zo gezond, maar hij is echt niet bij mijn trui weg te slaan. Gek beest!



https://s23.postimg.org/3knm7jwuj/IMG_2137.jpg



En leuk dat ze het vinden buiten! Piep had een regenworm gevonden en Boef probeerde hem af te pakken, en toen raceten ze als twee malloten over het gras heen. Ik wilde ze eigenlijk in de caviaren zetten, maar die is momenteel bezet door een broedende koolmees.



Ze vinden het echt heel leuk buiten, ik ben me voorzichtig aan het oriënteren voor een kippenhok, wel met steeds de gedachte in mn achterhoofd dat ze echt niet kunnen blijven als er een haantje bijzit.... Eerst maar eens een ren voor ze op de kop zien te tikken, ik vrees dat onze oude voorlopig nog wel even bezet is.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk van die koolmees!
Alle reacties Link kopieren
Piep: 67 gram

Boef: 69 gram



Ik ben vandaag weer even in het park geweest. Ik denk dat ik de moeder van Piep en Boef weer heb gezien, maar ze had nu helemaal geen kuikentjes meer... Ik hoop maar dat het een andere kip was. Twee andere kippen hadden wel kuikentjes, maar die waren zo slim om achter een hoge omheining te blijven dus hopelijk zijn die kuikentjes veilig voor akelige kinderen.



Ze worden zo snel groot! Ze zijn in tien dagen tijd twee keer zo zwaar geworden. Slapen in m'n hand doen ze niet meer, als ze uit de kooi zijn moet er gelopen en gescharreld worden en er worden ook vliegoefeningen gedaan. Ze krijgen ook steeds meer "grote kippenveren" maar gelukkig is er voorlopig nog genoeg dons voor mn dochter om te aaien.
Alle reacties Link kopieren
Is dat dan een soort kinderboerderij? Parken hier in de buurt hebben helemaal geen kippen.



Echt leuk om te volgen, je adoptie kipjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 05 april 2017 @ 20:27:

Is dat dan een soort kinderboerderij? Parken hier in de buurt hebben helemaal geen kippen.



Echt leuk om te volgen, je adoptie kipjes



Nee, het is echt gewoon een park. Ik denk dat iemand er een keer kippen heeft gedumpt en dat die er genoeg voedsel en schuilplaatsen kunnen vinden om te blijven leven en zich zelfs voort te planten. Er lopen zeker drie hanen en een stuk of tien hennen rond.



Fijn trouwens dat je het leuk vindt om te lezen hoe het met de kipjes gaat, als er niemand reageert krijg ik altijd een beetje het gevoel dat ik tegen mezelf aan het praten ben. Maar ik blijf toch wel posten hoor, al was het maar om de gewichten bij te houden!
Ik geniet vooral van de foto's, zo lirf, en een lichtpuntje in mijn gitzwarte tijd
Leuk dat er zomaar kippen loslopen in dat park! Weet je al wat je met de kuikens gaat doen als een van de twee toch en haantje is?
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer ook niet vaak maar vind het nog steeds superleuk illiana! Dus blijf ons alsjeblieft op de hoogte houden van Piep en Boef, het wordt gewaardeerd
Nothing happens for a reason
Ik lees ook mee hoor, en vind het heel leuk

Lijkt me heel grappig, dat geren door het gras, weer zo'n leuke foto ook.

Kan een dierenarts ofzo zien of een een haantje wordt, of moet je gewoon wachten tot hij er uiterlijk als haan uit gaat zien, of gaat kukelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven