Mijn zusje word gepest, wat moet ik doen..

29-09-2016 23:44 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik hoop heel erg dat iemand hier mij kan helpen.. ik ben 21 en ik heb een zusje van 15. Een mooi meisje wat echt veel en veel te lief is. aan de ene kant is het natuurlijk top dat ze zo lief is, maar het werkt telkens tegen haar..



ze zit op de middelbare school, dit is al de 3e school waar zij op zit in 3 jaar tijd. dit komt omdat ze telkens op school gepest word. omdat ze veel te lief is, durft zij nooit iets terug te zeggen als andere kinderen rotopmerkingen maken, en zodra de klas dat door heeft.. is ze telkens goed de lul. op twee scholen is het al helemaal mis gegaan, ik heb al van alles geprobeerd. ik probeer altijd met haar te praten over dingen wat ze terug kan zeggen en proberen uit te leggen hoe ze hiermee om moet gaan, maar als het zover is dan durft ze het niet. of ze zegt een of twee dingen wat mensen haar als advies gegeven hebben, maar als die kinderen dan nog door gaan moet ze zelf met dingen komen wat ze terug kan zeggen en dat kan ze niet. op haar vorige twee scholen hebben we de leraren erbij gehaald, kijken of zij er wat aan konden doen maar dit werkte niet, eigenlijk werkte het juist averechts. ook heb ik me er al twee keer mee bemoeit, maar ook dat helpt natuurlijk niet goed.. toch ben ik er nu weer toe in staat.



dit is haar derde school, ze zit er nu twee of drie weken. het ging allemaal helemaal goed, de meiden vonden haar aardig, ze had vriendinnen.. maar toch dreigt het nu weer mis te gaan. ze had in vertrouwen iets tegen haar (dacht ze) vriendin gezegd, nu heeft die ' vriendin ' het hele verhaal verdraaid, en verteld een heel krom verhaal aan de andere meiden in haar klas, waardoor ze haar nu een hoer noemen enz enz. morgen durft ze niet meer naar school, ze moet toch.. ze is echt bang weer voor die meiden die nu over haar praten. mijn zusje is net naar bed gegaan, ze slaapt in mijn bed en ik zie haar zichzelf gewoon in slaap huilen, het breekt echt mn hart, ik wil haar zo graag helpen.. het is nu pas de eerste dag dat dit aan de hand is, het moet nu nog op te lossen zijn hoop ik..



ideeën of tips iemand, dan hoor ik het heel graag.. ik weet echt niet meer wat ik moet doen :(
Wat ben jij een lieve zus!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel scenieke
Lief dat je met haar praat. Maar heb je geen stevige neef die eens met de pesters kan praten?
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze een weerbaarheidstraining o.i.d ooit gevolgd?

Edit: en ik wil daarmee niet zeggen dat het aan je zusje ligt hoor want pesters zijn zelf de mensen die erg onzeker zijn.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Je zus zal toch weerbaarder moeten worden, maar da's gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ben zelf ook gepest op die leeftijd en ik was ook een makkelijk slachtoffer.

Is een assertiviteitstraining iets voor haar? Of een verdedigingssport voor meer zelfvertrouwen?

Heeft ze wel vriendinnen?
Wat een lieve zus ben jij.

Kan je niet morgenochtend de mentor bellen of mailen ? De meeste docenten zijn om acht uur ( voor de eerste les begint) bereikbaar en de meeste mensen lezen mail op de telefoon.

Probeer anders een teamleider. Iemand op school moet haar opvangen bij aankomst en de vriendinnen even uit de klas halen voor een gesprek. Op die manier wordt een raar verhaal de kop ongedrukt.

Een goede docent weet wel dat dat zo moet dat zowel je zus als de andere meiden weten waar ze aan toe zijn.

Sterkte!

( dit is een korte termijn oplossing. Een SoVa training is zeker niet overbodig)
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 29 september 2016 @ 23:50:

Lief dat je met haar praat. Maar heb je geen stevige neef die eens met de pesters kan praten?Haha ja die hebben we wel, maar ik ben bang dat het juist ook weer verkeerd om uitpakt.. misschien dat ik hem als het morgen niet beter gegaan is hem toch maar een appje stuur..
quote:steffy94 schreef op 29 september 2016 @ 23:53:

[...]





Haha ja die hebben we wel, maar ik ben bang dat het juist ook weer verkeerd om uitpakt.. misschien dat ik hem als het morgen niet beter gegaan is hem toch maar een appje stuur..Alles kan verkeerd lopen, maar pesters die zich onkwetsbaar wanen mogen best horen dat als ze niet stoppen iemand ze de kop van hun romp trekken
Alle reacties Link kopieren
quote:steffy94 schreef op 29 september 2016 @ 23:53:

[...]





Haha ja die hebben we wel, maar ik ben bang dat het juist ook weer verkeerd om uitpakt.. misschien dat ik hem als het morgen niet beter gegaan is hem toch maar een appje stuur..Dat kun je al op twee vingers uitrekenen dat zoiets verkeerd uitpakt. Een knul/vent (weet de leeftijd niet) gaat even een paar grietjes van 15 jaar bedreigen. Dan heeft neef een groot probleem en is jouw zusje nog verder van huis. Denk niet dat de wat lievere meisjes denken bij zo'n nieuw meisje dat gelijk een knokploeg gaat optrommelen:"Oh, haar moeten we eens meevragen naar de stad/bioscoop/whatever"
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ach wat zielig

Mss is een assertiviteitscursus iets voor je zusje? En verder zou ik het toch bespreekbaar (blijven) maken bij haar mentor... desnoods de directeur als de mentor niks onderneemt...

Ik ben zelf vroeger ook gepest op de middelbare dus weet hoe erg het is... en mijn dochter werd ook meerdere malen gepest op de basisschool... haar vader en ik zijn een altijd bovenop blijven zitten bij de leraar en uiteindelijk de directeur. Vooralsnog gaat het nu goed.



Sterkte voor jou en je zusje iig!
quote:lemoos2 schreef op 30 september 2016 @ 00:00:

[...]





Dat kun je al op twee vingers uitrekenen dat zoiets verkeerd uitpakt. Een knul/vent (weet de leeftijd niet) gaat even een paar grietjes van 15 jaar bedreigen. Dan heeft neef een groot probleem en is jouw zusje nog verder van huis. Denk niet dat de wat lievere meisjes denken bij zo'n nieuw meisje dat gelijk een knokploeg gaat optrommelen:"Oh, haar moeten we eens meevragen naar de stad/bioscoop/whatever"Tsja, assertievitritsstraining en kumbaja zingen werkt vast beter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is om morgen gelijk de school te bellen en naar de mentor/afdelingsleider/vertrouwenspersoon te vragen. Wie van de drie aan de lijn kan komen.



Ik neem aan dat ouders duidelijk bij de intake hebben aangegeven waarom zusje van school is gewisseld?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:violetskies schreef op 29 september 2016 @ 23:51:

Heeft ze een weerbaarheidstraining o.i.d ooit gevolgd?

Edit: en ik wil daarmee niet zeggen dat het aan je zusje ligt hoor want pesters zijn zelf de mensen die erg onzeker zijn.Ze heeft iedere week weerbaarheidstraining gehad toen ze 5 maanden thuis zat van school omdat ze niet meer durfde, maar dit heeft niet echt gewerkt.. Misschien moet ze zo'n training nog eens proberen via iets anders. Ze daardoor nu ook op boksen voor onzekere meisjes, maar sporten is ze geen ster in dus daar voelt ze zich eigenlijk meer voor schut staan. Ze is eigenlijk best een lastig gevalletje als ik het zo allemaal aan het vertellen ben
Alle reacties Link kopieren
Kun jij niet met nog een vriendin even langs school gaan en die meiden nogmaals aanspreken? Soms als leraren erbij betrokken worden dan word het soms ook erger, maar ja je moet iets natuurlijk. Zielig voor je zusje.



Mijn halfzusje had dit een paar jaar geleden ook op de middelbare school. Toen ben ik ook woedend naar school gegaan en die krengen flink de waarheid vertelt, toen was het snel afgelopen.

Terwijl ik echt niet gevaarlijk ben met m'n 1,60 maar het hielp wel.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 30 september 2016 @ 00:03:

[...]



Tsja, assertievitritsstraining en kumbaja zingen werkt vast beter.Nee, een ander familielid laten arresteren of ineen beuken door oudere broers/oververhitte vaders is een strak plan. Ook voor de langere termijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:steffy94 schreef op 30 september 2016 @ 00:05:

[...]





Ze heeft iedere week weerbaarheidstraining gehad toen ze 5 maanden thuis zat van school omdat ze niet meer durfde, maar dit heeft niet echt gewerkt.. Misschien moet ze zo'n training nog eens proberen via iets anders. Ze daardoor nu ook op boksen voor onzekere meisjes, maar sporten is ze geen ster in dus daar voelt ze zich eigenlijk meer voor schut staan. Ze is eigenlijk best een lastig gevalletje als ik het zo allemaal aan het vertellen ben Valt wel mee hoor. Ik bedoel, ze stond op haar derde school nog helemaal open voor contact. Moet je dan ook nog maar kunnen na die ervaringen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 30 september 2016 @ 00:04:

Mijn tip is om morgen gelijk de school te bellen en naar de mentor/afdelingsleider/vertrouwenspersoon te vragen. Wie van de drie aan de lijn kan komen.



Ik neem aan dat ouders duidelijk bij de intake hebben aangegeven waarom zusje van school is gewisseld?



Ja hebben ze gedaan. Mijn zusje is vandaag zelf naar haar mentor gegaan, die zei dat ze erop zou letten maar die meiden niet aan wou spreken nog omdat ze dan als klikspaan gezien zou worden. Morgen moet ze naar die meiden stappen en vragen waarom ze zo doen.. vandaag (nadat ze bij haar mentor geweest is) werd ze tijdens de les van die mentor nog uitgescholden en hadden die meiden het over d'r, maar is er door haar niks over gezegd..



M'n moeder zelf laten bellen heeft dan idd misschien meer effect op haar
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze nog wel een ander vriendinnetje in de klas? Of doen ze echt allemaal zo?
.
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 30 september 2016 @ 00:12:

Heeft ze nog wel een ander vriendinnetje in de klas? Of doen ze echt allemaal zo?Ze heeft twee vriendinnen nu in die klas nog, en 4/5 meiden die d'r echt moeten hebben en de boel proberen op te stoken . De rest praat een beetje mee en sommige niet, houden zich er een beetje buiten..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou directie school inlichten en er wat aan laten doen
Alle reacties Link kopieren
Hé wat kunnen meiden van die leeftijd toch krengen zijn!



Ben zelf ook flink gepest op de middelbare school, bij mij heeft een assertiviteitstraining geholpen om te leren dat de wereld niet vergaat als je je grenzen duidelijk aangeeft. En daarbij is een oudere neef/vriend/broer die ze de consequenties van hun getreiter duidelijk maakt een prima optie, maar zeker niet eentje waar je meteen naar moet grijpen. Kun je niet met je zusje gesprekken oefenen waarbij jij dat groepje meiden bent, en allerlei reacties verzint als zij wil zeggen wat ze eigenlijk wil zeggen?

Dan voelt ze zich misschien zekerder in een confrontatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo moeilijk hè, wat te doen tegen pesters. Het lijkt vaak alsof alles wat volwassenen (ouders, leraren etc.) kunnen doen, het erger maakt. Ik vind je in ieder geval een hele lieve zus! Het moet voor haar al heel fijn zijn om iemand als jou te hebben in haar leven
Laat los wie je denkt te moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:steffy94 schreef op 30 september 2016 @ 00:10:

[...]





Ja hebben ze gedaan. Mijn zusje is vandaag zelf naar haar mentor gegaan, die zei dat ze erop zou letten maar die meiden niet aan wou spreken nog omdat ze dan als klikspaan gezien zou worden. Morgen moet ze naar die meiden stappen en vragen waarom ze zo doen.. vandaag (nadat ze bij haar mentor geweest is) werd ze tijdens de les van die mentor nog uitgescholden en hadden die meiden het over d'r, maar is er door haar niks over gezegd..



M'n moeder zelf laten bellen heeft dan idd misschien meer effect op haarZijn die drie scholen (de huidige en de vorige twee) allemaal bij elkaar in de buurt? Dat het meiden zijn die in contact staan met pesters van de vorige school? (Via sportclubs of bijbaan). Weet je zusje dat toevallig?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ach die arme meid. Wat fijn dat ze een zus heeft die haar wil helpen!



Assertief zijn als je het niet bent, is heel moeilijk. Het beste wat je kunt bedenken is een strategie die past bij je zusje. Je zegt dat ze lief is, en kwetsbaar. Ze zou kunnen proberen om van haar kwetsbaarheid haar kracht te maken.

Als ze rot doen, vragen: 'waarom doe je/zeg je dat? Het geeft mij een rotgevoel. Waarom wil je mij een rotgevoel geven?' 'Wat een nare opmerking, waarom zeg je dat?' 'Het lijkt wel alsof je het leuk vindt om mij te kwetsen, waarom vind je dat leuk?' 'Wat haal jij er nu uit dat ik me rot voel door jouw opmerkingen?' En maak er maar mantra's van. Iedere keer dat ze zo doen, dezelfde vraag/vragen stellen.



Het vraagt wat lef, maar ze heeft niet veel te verliezen. Meiden kunnen zo gemeen zijn onder elkaar. Vaak zijn de meiden die zo doen ook onzeker, zitten niet goed in hun vel, hebben problemen thuis. Door zulke vragen te stellen, confronteer je ze met hun gedrag en gevoel, zonder dat je zelf aanvallend bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven