Napraattopic 8

06-11-2014 09:26 3170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Omdat we jullie de mogelijkheid willen geven om na te praten over dingen die op het forum gebeuren hebben we dit topic geopend. Helaas blijkt na een aantal weken proefdraaien dat dit toch niet gaat op de gehoopte manier en daarom zullen er vanaf nu strengere regels gelden in dit topic.



Wat is Napraten?

In het napraattopic kun je samen met de andere forummers napraten over gebeurtenissen op het forum.



Wat mag:

- Bans bespreken Bantopic

- Beleid bespreken

- Trolhinten* (mits dit op normale wijze gebeurt, en dit niet resulteert in een trollenjacht of het verpesten van het betreffende topic)

- Stoom afblazen/ offtopic kletsen* (mits dit op normale wijze gebeurt, en niet zorgt voor onrust op het forum)



*Deze privileges kunnen op ieder moment worden ingetrokken.



Wat mag niet:

Alles dat in overtreding is met de huisregels.



- Het bashen van het moderatorteam en andere gebruikers.

- Hinten en hengelen naar eerdere nicks.

- Het openbaar maken van persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats of andere privacygevoelige informatie, Ook het dreigen met het openbaar maken van deze informatie is niet toegestaan.

- Het uitvechten van privé-vetes.



Dit soort gedrag accepteren we niet en kan direct, zonder waarschuwing vooraf, resulteren in een (permanente) ban. Of er sprake is van een overtreding die leidt tot een permanente ban is ter beoordeling van de Community Manager en hier wordt niet verder over gediscussieerd.



Kritiek op ons forumbeleid mag absoluut, mits dit binnen de fatsoengrenzen gebeurt die wij redelijk achten. Mocht het toch buiten deze fatsoengrenzen komen, behouden de Junioren, Moderators en de Community Manager het recht om de betreffende reacties zonder reden van opgaaf te verwijderen, de napraat (tijdelijk) te sluiten en direct een ban van een week toe te kennen aan de betreffende forummer(s).



De moderators gaan niet in discussie op dit topic en als er dingen zijn die jullie onder de aandacht willen brengen, of als je een reactie wilt over een ban, beleid of moderatie, staf dan je posting of stuur een mailtje naar forum@viva.nl.



Net als bij Het Bantopic behoudt het moderatorteam het recht om bij misdragingen het topic offline te halen en het bestaan van dit topic te beëindigen.



Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:LadyZiva schreef op 13 november 2014 @ 20:50:

[...]





Weet je wat ik me nu al heel lang afvraag? En misschien heb jij het antwoord. Hoe kan iemand nu zeggen dat diegene geen accent heeft en de rest van Nederland wel, dan heb je toch ook een accent wat afwijkend is van al die anderen?

Geen dialect, dat is op meerdere plaatsen in Nederland, vandaar mijn vraag over accenten.Dat vraag ik me ook altijd af. Iedereen heeft een accent. Elk dorp, elke stad heeft andere klanken.
Er zijn dorpen en steden die min of meer accentloos zijn. Ze bestaan.
Nieuwe dorpen, nieuwe steden waar geen 'oorsprong' is, daar zijn de accenten ernorm vervaagd, waardoor je niet kunt horen waar iemand vandaan komt. Zo goed als accentloos dus.
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:01:

Er zijn dorpen en steden die min of meer accentloos zijn. Ze bestaan.Hebben 'ze' dan juist niet óók een accent?
quote:ThunderassMan schreef op 13 november 2014 @ 21:02:

[...]





Hebben 'ze' dan juist niet óók een accent?Dat dus.
Dat noem je dan 'gewoon accentloos Nederlands'?
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:02:

Nieuwe dorpen, nieuwe steden waar geen 'oorsprong' is, daar zijn de accenten ernorm vervaagd, waardoor je niet kunt horen waar iemand vandaan komt. Zo goed als accentloos dus.En hier begint mijn hersengekronkel dus. Enerzijds klinkt het heel logisch en anderzijds zeg je hier dus mee dat mensen die in jouw voorbeeld (nagenoeg) accentloos praten, dat die dus komen uit bepaalde dorpen, dus kun je herleiden aan de hand van hun uitspraak waar je vandaan komt. Ik vind mezelf nu wazig klinken, snap je hem nog?
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 13 november 2014 @ 20:44:

[...]



Haags bijvoorbeeld vind ik plat, of plat Amsterdams, alles wat buiten de randstad valt heeft een dialect imo Haags vind ik wel mooi. Amsterdams wat minder, maar daar dan vooral het tempo, dat lijzige, daar heb ik niks mee. En dat ze ons dan weer kakkerlakken noemen vind ik alleen maar grappig.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Ik snap je nog LZ, ik heb me laatst nl precies hetzelfde af zitten vragen Wanneer is het een accent en wanneer niet (meer).
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:04:

Dat noem je dan 'gewoon accentloos Nederlands'?Wie heeft dan ooit bepaald dat we dat accentloos noemen? En niet een andere standaard? Gewoon allemaal vragen die in me op komen.
quote:LadyZiva schreef op 13 november 2014 @ 21:04:

[...]





En hier begint mijn hersengekronkel dus. Enerzijds klinkt het heel logisch en anderzijds zeg je hier dus mee dat mensen die in jouw voorbeeld (nagenoeg) accentloos praten, dat die dus komen uit bepaalde dorpen, dus kun je herleiden aan de hand van hun uitspraak waar je vandaan komt. Ik vind mezelf nu wazig klinken, snap je hem nog? Maar waar wonen die dan, volgens jou?
quote:harry13 schreef op 13 november 2014 @ 21:04:

[...]





Haags vind ik wel mooi. Amsterdams wat minder, maar daar dan vooral het tempo, dat lijzige, daar heb ik niks mee. En dat ze ons dan weer kakkerlakken noemen vind ik alleen maar grappig.Haags vind ik vaak grappig klinken. Ooit een lln gehad die plat haags sprak. Prachtig
Istar

Ik heb echt heel lang gedacht dat ik alleen deze gedachtengang had. Fijn om te weten dat dat niet zo is.
quote:LadyZiva schreef op 13 november 2014 @ 21:06:

Istar

Ik heb echt heel lang gedacht dat ik alleen deze gedachtengang had. Fijn om te weten dat dat niet zo is.Het is heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort rare vraagstukken
Het is geen raar vraagstuk. Ik denk alleen niet dat er een passend antwoord op te vinden is.



Maar hoe doen mensen dat dan als ze van hun accent afkomen met behulp van logopedie? Dan lereen ze dus een nieuw accent aan en leren ze hun oude niet af. Ofzo.
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:05:

[...]





Maar waar wonen die dan, volgens jou?Dat weet ik dus niet . Maar ik weet ook niet waar al die mensen met accenten vandaan komen. Een paar herken ik, de meeste accenten niet. Dat maakt het nog verwarrender voor mij, bedenk ik me nu, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 13 november 2014 @ 20:50:

[...]





Oké, dat begrijp ik. Maar wat is voor jou het verschil tussen plat en dialect?Ik denk dat het meer een associatie van mij is. Ook in dialect kun je een uitgebreide woordenschat hebben en je heel genuanceerd uitdrukken en bij plat heb ik meer een associatie van iemand die ook in het dialect dan taalfouten maakt en niet goed articuleert zodat je niet eens verstaat wat die persoon zegt.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 13 november 2014 @ 20:50:

[...]





Weet je wat ik me nu al heel lang afvraag? En misschien heb jij het antwoord. Hoe kan iemand nu zeggen dat diegene geen accent heeft en de rest van Nederland wel, dan heb je toch ook een accent wat afwijkend is van al die anderen?

Geen dialect, dat is op meerdere plaatsen in Nederland, vandaar mijn vraag over accenten.Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik verzin dit niet zelf.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:09:

Het is geen raar vraagstuk. Ik denk alleen niet dat er een passend antwoord op te vinden is.



Maar hoe doen mensen dat dan als ze van hun accent afkomen met behulp van logopedie? Dan lereen ze dus een nieuw accent aan en leren ze hun oude niet af. Ofzo.Ja, maar dan een meer "geaccepteerd" accent.
quote:HelgaV schreef op 13 november 2014 @ 21:09:

Het is geen raar vraagstuk. Ik denk alleen niet dat er een passend antwoord op te vinden is.



Maar hoe doen mensen dat dan als ze van hun accent afkomen met behulp van logopedie? Dan lereen ze dus een nieuw accent aan en leren ze hun oude niet af. Ofzo.



Ligt aan welke redenatie je volgt. Als er echt ergens de norm 'accentloos' is en deze norm wordt aangeleerd, dan leer je iemand dus accentloos te praten.

In mijn redenatie leer je iemand een ander accent aan.

En nee, de oude gebruiken leer je niet af, je voegt iets toe. En als dat vaak genoeg gebruikt wordt, dan vervaagt het oude en uiteindelijk ontwen je het gebruik ervan. Volgens mij kun je een taal ook veel langer verstaan / begrijpen, dan spreken. Maar vraag me even niet hoe ik daar nu weer aan kom.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 13 november 2014 @ 21:10:

[...]



Ja, maar dan een meer "geaccepteerd" accent.Dat is toch ABN?
Waar ik woon wordt plat gesproken, ik vind het erg grappig om te horen, maar kan het zelf niet.

En ben wel heel erg blij dat ik en de kinderen niet plat spreken. Lijkt me fijner met solliciteren.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 13 november 2014 @ 21:10:

[...]





Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik verzin dit niet zelf. Oh, ik ging er ook niet van uit dat je het verzonnen had hoor . Ik zit gewoon met al deze vragen in mijn hoofd. Zoals waar komt de waarde accentloos vandaan? Ik kan soms heel lang filosoferen over zaken waar ik eigenlijk te lui voor ben om het echt uit te zoeken. Maar het kan me wel lang in mijn hoofd bezig houden. Gewoon een vorm van denksport
anoniem_132479 wijzigde dit bericht op 13-11-2014 21:16
Reden: Drukte op versturen i.p.v. smileys
% gewijzigd
Mijn vrienden en collega's kunnen horen dat ik van het platteland kom, maar vaak niet precies waar vandaan. Mijn familie vind mij dan juist weer 'stads' klinken. Het heeft dus ook te maken met waar je vandaan komt wat jij een accent vindt.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik zeker wel oude gebruiken wel afleert als je van 'met zwaar accent' naar 'accentloos' gaat.quote:Volgens mij kun je een taal ook veel langer verstaan / begrijpen, dan spreken. Maar vraag me even niet hoe ik daar nu weer aan kom.De passieve woordenschat van een taal is altijd veel groter dan de actieve woordenschat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven