Napraattopic 9

14-11-2014 09:22 3049 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Omdat we jullie de mogelijkheid willen geven om na te praten over dingen die op het forum gebeuren hebben we dit topic geopend. Helaas blijkt na een aantal weken proefdraaien dat dit toch niet gaat op de gehoopte manier en daarom zullen er vanaf nu strengere regels gelden in dit topic.



Wat is Napraten?

In het napraattopic kun je samen met de andere forummers napraten over gebeurtenissen op het forum.



Wat mag:

- Bans bespreken Bantopic

- Beleid bespreken

- Trolhinten* (mits dit op normale wijze gebeurt, en dit niet resulteert in een trollenjacht of het verpesten van het betreffende topic)

- Stoom afblazen/ offtopic kletsen* (mits dit op normale wijze gebeurt, en niet zorgt voor onrust op het forum)



*Deze privileges kunnen op ieder moment worden ingetrokken.



Wat mag niet:

Alles dat in overtreding is met de huisregels.



- Het bashen van het moderatorteam en andere gebruikers.

- Hinten en hengelen naar eerdere nicks.

- Het openbaar maken van persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats of andere privacygevoelige informatie, Ook het dreigen met het openbaar maken van deze informatie is niet toegestaan.

- Het uitvechten van privé-vetes.



Dit soort gedrag accepteren we niet en kan direct, zonder waarschuwing vooraf, resulteren in een (permanente) ban. Of er sprake is van een overtreding die leidt tot een permanente ban is ter beoordeling van de Community Manager en hier wordt niet verder over gediscussieerd.



Kritiek op ons forumbeleid mag absoluut, mits dit binnen de fatsoengrenzen gebeurt die wij redelijk achten. Mocht het toch buiten deze fatsoengrenzen komen, behouden de Junioren, Moderators en de Community Manager het recht om de betreffende reacties zonder reden van opgaaf te verwijderen, de napraat (tijdelijk) te sluiten en direct een ban van een week toe te kennen aan de betreffende forummer(s).



De moderators gaan niet in discussie op dit topic en als er dingen zijn die jullie onder de aandacht willen brengen, of als je een reactie wilt over een ban, beleid of moderatie, staf dan je posting of stuur een mailtje naar forum@viva.nl.



Net als bij Het Bantopic behoudt het moderatorteam het recht om bij misdragingen het topic offline te halen en het bestaan van dit topic te beëindigen.



Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het wel goed dat er zo nu en dan zo'n topic voorbij komt. Dit forum wordt ook voor een groot deel bevolkt met mensen die in hun eigen comfortabele positie geen idee hebben van hetgeen er zich buiten hun blikveld in de maatschappij afspeelt. En daar reken ik mezelf ook toe. Voor 'ons soort mensen' kan het ook een eye opener zijn. Dat deze problemen bestaan en je ze zo maar kunt tegenkomen op je eigen, fijne vertrouwde, forum. Maar ook dat er mensen bereid zijn om te helpen.
óu sont les neiges d'antan

quote:doornroosje9 schreef op 14 november 2014 @ 11:45:

Hier en IRL. Ik begrijp het hoor, maar als iemand om hulp vraagt hier en iemand wil helpen? Zoals dat topic van gisteren. Geen idee of dat echt is, maar iemand gaat een tas boodschappen brengen en het is klaar. Via PB geregeld blijkbaar en de moeder is geholpen. Volledig mee eens dat die moeder dat zelf had kunnen regelen, het is maar een voorbeeld dat ik geef.



Als iemand niet wil helpen of die topics vervelend vindt, hoef je toch niet te reageren? Of zie ik iets over het hoofd?



Je hebt een lief hart Roosje, maar er zijn zoveel mensen die misbruik maken van de wil van anderen om te helpen. En via een forum kun je erg slecht beoordelen of de situatie en intenties van mensen die om hulp vragen zuiver zijn. Je weet niet met wie je je inlaat.

Dat is voor mij één reden waarom ik niet reageer in zulke topics. Ik heb wel een keer via pb gereageerd naar een forummer die al lang hier post.

Nog een reden is dat het inderdaad een aanzuigende werking heeft en dan komen er geheid meer mensen "om hulp vragen" die die hulp niet nodig hebben. Maar die het wel lekker makkelijk vinden op die manier aan spullen of geld te komen.

Daarnaast vind ik het ook onprettig om telkens bedeltopics te zien, daarvoor kom ik hier niet.
Ik ben ook wat huiverig voor dergelijke topics hoor. Al zou ik niemand zonder eten willen laten zitten, maar er is áltijd een oplossing en soms willen mensen die zelf niet aannemen.



Heb ook weleens iemand bij de hand gehad, vaker eigenlijk wel, die klaagde dat er geen eten was. Dramatisch natuurlijk. Maar toen ik met een formulier van de voedselbank aankwam kreeg ik een 'dáár ga ik niet naartoe, weet je hoe ver dat fietsen is?' Of ik had bonnen geregeld waarmee iemand voedsel kon afhalen in een winkel. Dan krijg je een waardebon voor bijv een pak karbonades, of drie blikken soep, en dan kun je die zo afhalen. S avonds nog speciaal voor langs gegaan, want hoge nood enzo. Weken later kom ik erachter dat die bonnen nooit ingeleverd zijn. Ook niet teruggeven zodat ik er iemand anders blij mee kan maken.... Nee, gewoon nooit ingeleverd.



Dat neemt niet weg dat de situaties schrijnend waren hoor, echt níets meer te eten in huis. Maar dan is toch nog elke moeite teveel of er blijkt toch nog wel een oplossing te zijn.



En ik zou het vervelend vinden als hier steeds van die topics opduiken. Daar zijn instanties voor, bel het leger des Heils, een jongerenloket, meld je bij de gemeente, bij het maatschappelijk werk, bij een buurthuis. Vanaf hier kun je niet zien of iemand oprecht is of gewoon uit op een voordeeltje. En nu ben ik altijd bereid het risico te nemen, dan maar een tas boodschappen kwijt, als blijkt dat de ander liegt, dat maakt mijn goede bedoeling niet minder goed, maar zo massaal als op het forum, dat vind ik wel eng. Geen controle en wie weet wat je allemaal aan hulp doorkruist door je ermee te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer bedeltopics, des te minder ik ervan geloof. Er zijn in het verleden wel vaker forummers die dachten iemand te helpen belazerd. Er worden nu zelfs al topics geopend voor vrienden-van-forummers, dan is het waarheidsgehalte helemaal niet meer te controleren. Ik kan me niet voorstellen dat zowel die vriendin zelf als TO (die een vriend en volgens haar allereerste bericht op dit forum acht kinderen en drie kleinkinderen heeft) he-le-maal niemand kennen die even een tientje of wat boodschappen over heeft voor twee hongerige kinderen.

Nog afgezien van het feit dat het natuurlijk van den zotte is dat hier zo ongeveer de exacte verblijfplaats wordt rondgestrooid van iemand die is ondergedoken (als dat al waar is, natuurlijk).
IRL ben ik altijd bereid om te helpen. Maar hier op het forum niet. Omdat ik echt denk dat teveel van de verhalen in dergelijke topics niet kloppen. Net als de bedelaar die vraagt om een euro voor een broodje, maar die niet het broodje wil aannemen van je, waarvan je dus weet dat hij die euro niet aan brood zou hebben besteed. Hoe meer mensen worden geholpen via dergelijke topics, hoe meer onware nieuwe bedeltopics zullen volgen.

En ik help hier niet omdat ik hier op het forum kom voor mijn ontspanning, en ik hecht aan mijn privacy.



Mocht ik via dit of een ander forum een forumvriendschap opbouwen, dan mag die persoon mij in pb benaderen met de hulpvraag, en dan zal ik altijd helpen. Maar niet in het openbaar. En niet met geld, wel met spullen.



Het is erg lief van je Doornroosje dat je die ene dame aan de hand hebt meegenomen. Maar ze moet het zelf leren. Je hebt haar op weg geholpen en dat was goed, maar ze moet niet gepamperd worden want dan zakt ze weer terug vroeg of laat. Dus je hebt afstand genomen op het juiste moment.



Er zijn instanties voor, en maatschappelijk werk, de huisarts weet vaak ook de weg. Zoek daar hulp, niet bij wildvreemden.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 november 2014 @ 12:35:

IRL ben ik altijd bereid om te helpen. Maar hier op het forum niet. Omdat ik echt denk dat teveel van de verhalen in dergelijke topics niet kloppen. Net als de bedelaar die vraagt om een euro voor een broodje, maar die niet het broodje wil aannemen van je, waarvan je dus weet dat hij die euro niet aan brood zou hebben besteed. Hoe meer mensen worden geholpen via dergelijke topics, hoe meer onware nieuwe bedeltopics zullen volgen.

En ik help hier niet omdat ik hier op het forum kom voor mijn ontspanning, en ik hecht aan mijn privacy.



Mocht ik via dit of een ander forum een forumvriendschap opbouwen, dan mag die persoon mij in pb benaderen met de hulpvraag, en dan zal ik altijd helpen. Maar niet in het openbaar. En niet met geld, wel met spullen.



Het is erg lief van je Doornroosje dat je die ene dame aan de hand hebt meegenomen. Maar ze moet het zelf leren. Je hebt haar op weg geholpen en dat was goed, maar ze moet niet gepamperd worden want dan zakt ze weer terug vroeg of laat. Dus je hebt afstand genomen op het juiste moment.



Er zijn instanties voor, en maatschappelijk werk, de huisarts weet vaak ook de weg. Zoek daar hulp, niet bij wildvreemden.Volledig mee eens hoor, daar ben ik ook mss een beetje te lang mee doorgegaan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Het aantal topics vind ik wel meevallen, hoor Thordis. Ik heb de afgelopen maanden een stuk of vijf mensen gezien die hulp of advies vroegen i.v.m. weinig geld. Sommigen willen niet eens iets aanemen. Die vragen alleen advies.



Dat waren allemaal forummers die hier al langer meeschrijven, dus geen mensen die zich er speciaal voor aangemeld hadden. Dat aantal staat in geen verhouding tot het aantal topics dat er geopend wordt over andere financiële vragen zoals de hypotheek, schenken, erven, scheiden, etc.



Als je het over instanties hebt vond ik dit trouwens wel een mooi initiatief: http://www.steungezin.nl/

Daar proberen ze mensen met een specifieke nood te koppelen aan anderen die kunnen helpen. Geen idee of zoiets er ook in andere gemeenten is.
óu sont les neiges d'antan

Wrom is die topic nie stikkie dan??
Ah, een nieuw deel.
quote:ZoIsHet schreef op 14 november 2014 @ 13:01:

Ah, een nieuw deel.ZoIsHet, wie is jouw Ava? Vind haar erg mooi.
Je zult toch maar een vriendin hebben die nymfomaan is, dan heb je echt geen keuze meer, je moet dan gaan stalken
quote:Merisi schreef op 14 november 2014 @ 13:15:

Je zult toch maar een vriendin hebben die nymfomaan is, dan heb je echt geen keuze meer, je moet dan gaan stalken Ik vraag me af of het waar is.
quote:Merisi schreef op 14 november 2014 @ 13:15:

Je zult toch maar een vriendin hebben die nymfomaan is, dan heb je echt geen keuze meer, je moet dan gaan stalken Ik geloof er echt helemaal niets van. Gewoon een vent die denkt een spannend verhaaltje te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merisi schreef op 14 november 2014 @ 13:08:

[...]





ZoIsHet, wie is jouw Ava? Vind haar erg mooi.Ik gok maar zo op Ava Gardner?
óu sont les neiges d'antan

@Merisi, ik vroeg me ook al af of dat het vervroegde vrijmiboto was...
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 14 november 2014 @ 13:19:

[...]



Ik geloof er echt helemaal niets van. Gewoon een vent die denkt een spannend verhaaltje te hebben.Wil ik het gaan lezen, is de OP weer verwijderd!
Life is short. Eat dessert first.
quote:Honeymoonquiz schreef op 14 november 2014 @ 13:18:

[...]



Ik vraag me af of het waar is.Ik ook, volgens mij niet, maar het is wel eventueel vermakelijk om het topic niet direct om zeep te helpen
Shit, mosterd!
quote:doornroosje9 schreef op 14 november 2014 @ 13:21:

[...]



Wil ik het gaan lezen, is de OP weer verwijderd!Eensch
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 14 november 2014 @ 13:22:

[...]





Eensch +1
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:merano schreef op 14 november 2014 @ 13:19:

[...]



Ik gok maar zo op Ava Gardner?Even gegoogled, volgens mij heb je gelijk, bedankt.
quote:doornroosje9 schreef op 14 november 2014 @ 13:21:

[...]



Wil ik het gaan lezen, is de OP weer verwijderd!Samenvatting: TO heeft een vriendin die hij om niet genoemde redenen maar een paar dagen per week kan zien. Nu is hij op een andere dag eens bij haar huis gaan posten en heeft gezien dat er elk uur een andere vent aanbelde. Daarna ging het licht in de slaapkamer aan, zag hij wat 'innige bewegingen' en ging de man in kwestie weer weg. En toen vroeg hij zich af of vriendin wellicht nymfomane was...
Oh, zeker gasmonteurs weer.
quote:Rasa* schreef op 14 november 2014 @ 13:19:

@Merisi, ik vroeg me ook al af of dat het vervroegde vrijmiboto was... Pff, was het dat maar al. Ik kan wel even een borrel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa* schreef op 14 november 2014 @ 13:23:

[...]



Samenvatting: TO heeft een vriendin die hij om niet genoemde redenen maar een paar dagen per week kan zien. Nu is hij op een andere dag eens bij haar huis gaan posten en heeft gezien dat er elk uur een andere vent aanbelde. Daarna ging het licht in de slaapkamer aan, zag hij wat 'innige bewegingen' en ging de man in kwestie weer weg. En toen vroeg hij zich af of vriendin wellicht nymfomane was...
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven