National Novel Writing Month (2015)

01-10-2015 16:29 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thirty days of literary abandon! No Plot, No Problem!



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2015 om 00.00

Eind: 30 november om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2014)



Wie doet mee?
Alle reacties Link kopieren
Wat is NaNoWriMo?

Het is een jaarlijks terugkerend schrijfevenement, wat inhoudt dat je in het tijdsbestek van 1 maand een roman van minimaal 50.000 worden schrijft. Het is geen wedstrijd, maar eerder een uitdaging voor jezelf om maar te blijven schrijven. Er zijn dus ook geen prijzen, behalve de eer en glorie die je zullen toekomen als je de eindstreep haalt.



Het idee is dat je door gaat met schrijven, zelfs als je vastzit in je verhaal, zelfs als je niet tevreden bent over wat je geschreven hebt, zelfs als je overvallen wordt door de neiging om alles te wissen en weer opnieuw te beginnen. In december kun je beginnen met schrappen en herschrijven, in november schrijf je gewoon door.



Je mag pas beginnen met schrijven aan je verhaal op 1 november, maar voor die tijd mag je je wel voorbereiden door je plot en personages uit te werken. Daar heb je oktober voor, vandaar nu al dit topic.



Voor wie is NaNoWriMo?

Voor iedereen die het leuk vindt om mee te doen!



Je kunt je inschrijven op de site (link in de OP).

Nederland heeft een eigen regioforum waar je meer informatie kunt vinden en in contact kunt komen met andere deelnemers.



Kick-Off

NaNoWriMo wordt ieder jaar ingeluid met de Kick-Off, een bijeenkomst voor deelnemers die dit jaar op 24 oktober vanaf 16.00 gehouden wordt. Meer informatie kun je vinden op het regioforum.



Write-ins

Gedurende de maand november worden er op verschillende plaatsen in het land write-ins gehouden. Write-ins zijn bijeenkomsten waarbij je andere deelnemers kunt ontmoeten en in gezelschap kunt schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop trouwens dat dit zo mag van de mods (met die uitleg en dergelijke), anders hoor ik het wel.
Lijkt me echt heel tof.

Als puberT vond ik opstellen schrijven bij Nederlands altijd het leukste.

Of ik een heuse roman ga redden durf ik niet te zeggen, maar een kort verhaal of een aantal korte verhalen moet kunnen.

Met enige reserves zeg ik dus: ja, ik wil het wel, eventueel, als ik het in kan passen in mijn leven, proberen .
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je overweegt om mee te doen, Starshine. Je zit er niet meteen aan vast, hoor. Als je het niet redt, dan redt je het niet, maar je hebt aan het einde van de maand dan wel meer woorden geschreven dan als je niet mee had gedaan. Zo zeg ik altijd maar.



Om de 50k te halen moet je ongeveer 1667 woorden per dag schrijven. Klinkt als weinig, maar kan best zwaar zijn als je geen inspiratie hebt en je er al een lange dag op hebt zitten. Ik spreek uit ervaring.
1667 woorden...dat zijn ongeveer 3 kantjes op de computer.

Ik weet uit eigen ervaring dat ik heel comfortabel ben met verhalen van 1000 woorden, daarna is het op. 667 woorden erbij is een uitdaging.



Waar ik op dit moment mee worstel is een idee, een plot.
Wellicht doe ik wel mee, ik zit in mijn hoofd al een tijdje met een verhaal, maar ben er nog niet mee begonnen. Maar moet even kijken of ik er tijd voor heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 oktober 2015 @ 16:55:

1667 woorden...dat zijn ongeveer 3 kantjes op de computer.

Ik weet uit eigen ervaring dat ik heel comfortabel ben met verhalen van 1000 woorden, daarna is het op. 667 woorden erbij is een uitdaging.



Waar ik op dit moment mee worstel is een idee, een plot.Je hebt nog de hele maand oktober gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartjenl schreef op 01 oktober 2015 @ 17:21:

Wellicht doe ik wel mee, ik zit in mijn hoofd al een tijdje met een verhaal, maar ben er nog niet mee begonnen. Maar moet even kijken of ik er tijd voor heb.Leuk, Stokstaartje.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het ook proberen. Ik ben goed met het starten van een verhaal maar doorschrijven lukt niet omdat ik te kritisch ben. Dan begin ik liever opnieuw en komt er nooit iets af. Ik "gebruik" altijd dezelfde personages en ken ze ook echt, alleen de verhaallijn en setting verander ik regelmatig. Ik schrijf graag fantasy overigens. Maar voor mij dus ook een voorzichtige ja.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
quote:Liadan schreef op 01 oktober 2015 @ 17:26:

[...]





Je hebt nog de hele maand oktober gelukkig.

jaaaa. Maar je weet waar mijn hoofd vol mee zit maar daar wil ik juist niet over schrijven (ik moet minder fan fic lezen).

Nou ja, ik zal binnenkort wel gewoon eens wat prompts zoeken. Wie weet komt er wat uit.
Alle reacties Link kopieren
In het oude topic vroeg iemand of je ook mag meedoen met een verhaal waarvan je al een stuk geschreven hebt.



Er wordt aangeraden om met een nieuw verhaal te beginnen om meer vrijheid te hebben, maar je mag wel meedoen met een verhaal dat al voor een deel geschreven is. Het is wel de bedoeling dat je bij 0 begint met woorden tellen. Dat stuk wat je al hebt telt dus niet mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 oktober 2015 @ 17:31:

[...]



jaaaa. Maar je weet waar mijn hoofd vol mee zit maar daar wil ik juist niet over schrijven (ik moet minder fan fic lezen).

Nou ja, ik zal binnenkort wel gewoon eens wat prompts zoeken. Wie weet komt er wat uit.



I know, I know.



Het is wel een leuke uitdaging voor jezelf om je normale max aantal woorden op te rekken. Andere optie: je kan natuurlijk ook 50 korte verhalen van 1000 woorden schrijven. Met of zonder thema om de boel aaneen te rijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pigwidgeon_ schreef op 01 oktober 2015 @ 17:29:

Ik wil het ook proberen. Ik ben goed met het starten van een verhaal maar doorschrijven lukt niet omdat ik te kritisch ben. Dan begin ik liever opnieuw en komt er nooit iets af. Ik "gebruik" altijd dezelfde personages en ken ze ook echt, alleen de verhaallijn en setting verander ik regelmatig. Ik schrijf graag fantasy overigens. Maar voor mij dus ook een voorzichtige ja. NaNoWriMo is perfect om over dat punt heen te komen. Het verhaal ook echt afmaken is een kunst die ik zelf tot op heden nog steeds niet onder de knie heb en ik doe al jaren mee aan NaNo.
quote:Liadan schreef op 01 oktober 2015 @ 17:36:

[...]





I know, I know.



Het is wel een leuke uitdaging voor jezelf om je normale max aantal woorden op te rekken. Andere optie: je kan natuurlijk ook 50 korte verhalen van 1000 woorden schrijven. Met of zonder thema om de boel aaneen te rijgen.

ja precies. Ik neem het inderdaad niet zo letterlijk dat ik per se een aaneengesloten verhaal van 50.000 woorden moet schrijven.

Ik ga er de komende tijd eens goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
En uiteraard doe ik dit jaar ook weer mee. Voor het elfde jaar alweer.quote:Liadan schreef op 01 oktober 2015 @ 17:33:

In het oude topic vroeg iemand of je ook mag meedoen met een verhaal waarvan je al een stuk geschreven hebt.



Er wordt aangeraden om met een nieuw verhaal te beginnen om meer vrijheid te hebben, maar je mag wel meedoen met een verhaal dat al voor een deel geschreven is. Het is wel de bedoeling dat je bij 0 begint met woorden tellen. Dat stuk wat je al hebt telt dus niet mee!



Ik ben dus al begonnen aan mijn novels (ja, twee), dus ik ga gewoon lekker verder. Niet dat het veel is. Mijn hoofdverhaal (verhaal 1) telt zo'n 600 woorden, verhaal 2 zo'n 2000. Maar die laatste is meer voor het serieuze werk en het werkt beter als ik twee verhalen doe.



Verhaal 1 is met sprookjesfiguren en dit is de samenvatting:



Crimson is geboren in een gezin waar sprookjes de waarheid zijn. De rest van de wereld mag dit niet weten, maar voor haar is het allemaal volkomen normaal dat ze bijvoorbeeld Belle (Van Belle en het beest) op straat tegenkomt. Sterker nog: het is haar beste vriendin. Zelf is ze Roodkapje. Haar leven is goed, al moet ze uitkijken dat ze de grote boze wolf niet tegenkomt op straat. Hij heeft gezworen wraak te nemen, omdat hij dankzij Crimson de gevangenis in gegaan is.



Dan komt haar moeder met de mededeling dat de prins van Nasya, Ashton, kwijt is. Het land verkeert in een burgeroorlog en de prins is hem gesmeerd. Hij is ondergedoken. Als kikker. Aan Crimson de nobele taak om deze jongeman te vinden. Maar is ze nog wel op tijd? En hoe zit dat eigenlijk met die andere jongen die ze overal lijkt tegen te komen?



Ik realiseerde me later dat het op Once upon a Time lijkt, haha. Woeps, want dat is niet de bedoeling. Het wordt New Adult (urban) fantasy.



Verhaal 2 is een vervolg op mijn novel die ik schreef tijdens Camp April en Juli. En ja, hij is af. Ik ben hem nu aan het herschrijven, maar stop binnenkort even mee. Ik ben even gek van al het herschrijven, want ik ben al sinds juli bezig. Ik heb dat verhaal ook ingestuurd voor een schrijfwedstrijd. Vandaar al dat geherschrijf. Maar die uitslag wordt een deze dagen bekend (nou ja, de shortlist), dus dan stop ik er even mee.



Plot van verhaal 2:



Arabella is niet meer het meisje dat ze was toen ze afgelopen september bij Riley introk. Ze is wereldwijzer, weet beter hoe ze met haar problemen om moet gaan. En het allerbelangrijkste: ze praat niet meer met haar moeder. Haar moeder neemt het Arabella kwalijk dat ze voor Riley gevallen is.



Riley is ook veranderd, in positieve en negatieve zin. Hij had nooit verwacht dat zij zijn wereld zo overhoop zou halen, er zo'n chaos van maken. Tegelijkertijd weet hij nu wat het is om liefde te verliezen en dat is misschien nog wel veel pijnlijker dan niet weten hoe het voelt.



Dit is ook New Adult, maar dan zonder fantasy.



Gezellig trouwens: weer nieuwe mensen erbij
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee, maar wil mijn plot niet verklappen (ook niet achteraf). Mag dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag dat Als jij je er niet goed bij voelt om het te delen, dan vooral niet doen.

Mijne staan toch al op Wattpad en op de nano-site, dus ach ja: of het nu ook nog op Viva staat, maakt niet zo heel veel uit. Te achterhalen ben ik toch wel.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik overweeg ieder jaar opnieuw om mee te doen. Zo ook dit jaar. Eigenlijk is dit een stiekeme tvp, in de hoop dat dit topic vaak genoeg voorbij komt in mijn actieve topic lijst dat ik het niet vergeet en ik me er eindelijk eens toe kan zetten.



Ik schrijf vaak maar de continuïteit is al jaren zoek. Heb -tig halve verhalen en in mijn hoofd woont intussen een bibliotheek aan nog niet geschreven romans. Concentratie is een serieus probleem voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe ook weer mee! Vorig jaar heb ik het niet gered, maar toen begon ik zonder enige voorbereiding. Nu heb ik in ieder geval het begin van een verhaal en ik hoop het in oktober verder uit te kunnen werken. Ben benieuwd hoe ver ik nu kom.

Leuk dat er een nieuw topic is!
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
Alle reacties Link kopieren
Op die nano-site staan heel handige overzichtjes en tips! Ik heb ook al maaaanden een beginnetje, maar hiermee kan ik deze maand goed voorbereiden.
Hm of ik schrijf wel gewoon een TWD fanfic. Maar dan is het wel een handicap dat dat in het engels moet...
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel doorsnee boek-pagina's zijn 50.000 woorden?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 01 oktober 2015 @ 19:48:

Hoeveel doorsnee boek-pagina's zijn 50.000 woorden?Volgens het internet 180 - 220 pagina's. Een beetje aan de korte kant voor een roman, maar je moet ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theemok1 schreef op 01 oktober 2015 @ 19:06:

Ik doe ook mee, maar wil mijn plot niet verklappen (ook niet achteraf). Mag dat ook?Leuk dat je mee doet. Je hoeft niets te verklappen als je dat niet wilt. Je moet wel je aantal woorden (wordcount) verifiëren aan het einde van de maand om officieel tot winnaar uitgeroepen te worden. Dit doe je door je verhaal in te voeren, maar je kan de boel eerst scramblen als je twijfels hebt of het wel goed komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven