National Novel Writing Month (2016)

01-10-2016 23:28 472 berichten
Alle reacties Link kopieren
"So what? All writers are lunatics." - Cornelia Funke



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2016 om 00.00

Eind: 30 november 2016 om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.



Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2015)



Wie doet mee?



Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Ik wil graag meedoen, maar ben bezig met mijn afstudeeronderzoek en kan dit er eigenlijk niet bijhebben. Maar vind het wel leuk om jullie hersenspinsels te lezen enzo, dus een tvp voor als ik last heb van studieontwijkendgedrag



Edit: en om de schrijvers te supporten natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
YES! Ik doe weer mee dit jaar!
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Merlijne, ik kan me voorstellen dat het ietsje te druk wordt. Zeker omdat je dan ook je handen weer vol hebt aan het bij houden van het TWD-topic. Leuk dat je ons support!



femmelotje. Back in action!
Alle reacties Link kopieren
Present!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat er toch nog wat forumsters meedoen! Heel veel succes ladies
"People, what a bunch of bastards"
Even voor mijn beeld hoor; hoeveel bladzijden zijn dat, 50.000 woorden?
Ik wil ook graag meedoen. Voornamelijk omdat ik doodsbang ben... Ik sta al sinds 2008 ingeschreven, maar heb nooit meer dan 1000 woorden op papier gekregen. Het moet toch een keer lukken!



Hoe doen jullie dat, een idee voor een verhaal verzinnen en uitwerken? Op dat (en m'n alles verlammende faalangst) loop ik vast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het dit jaar ook weer proberen. Leuk, heb er zin in!
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik doe ook weer mee dit jaar. Vorig jaar gestrand bij 10.000 woorden geloof ik. De vraag is of ik met ditzelfde verhaal doorga ( ik sta er nog steeds achter) of start met een nieuw boek. Ik borrel namelijk ook van de nieuwe ideeën...
Ik zou graag mee willen doen, maar ben niet zo goed in schrijven. Maar wat lijkt het me leuk!
Okee, zelf maar even opgezocht; meer dan 100 pagina's dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 02 oktober 2016 @ 09:50:

Okee, zelf maar even opgezocht; meer dan 100 pagina's dus.Ga je ook mee doen? Ik denk dat je wel 50.000 woorden op papier krijgt over de woest erotische date-perikelen van het Viva forum
"People, what a bunch of bastards"
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 02 oktober 2016 @ 01:55:

Even voor mijn beeld hoor; hoeveel bladzijden zijn dat, 50.000 woorden?



50.000 woorden zijn ongeveer 180 - 220 pagina's (als je het in boekvorm zou gieten), afhankelijk van factoren als de lengte van de woorden die je gebruikt. Het zijn - laten we zeggen 80 - 110 pagina's in Word.



50.000 woorden schrijven in 1 maand betekent dat je 1667 woorden per dag moet schrijven om het te halen. Dat zijn ongeveer 3 - 4 pagina's in Word.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 02 oktober 2016 @ 01:16:

Present!Leuk! Heb je vaker meegedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Diddie_Boho schreef op 02 oktober 2016 @ 01:40:

Leuk dat er toch nog wat forumsters meedoen! Heel veel succes ladiesDoe jij ook mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sprookjesbos schreef op 02 oktober 2016 @ 08:02:

Ik wil ook graag meedoen. Voornamelijk omdat ik doodsbang ben... Ik sta al sinds 2008 ingeschreven, maar heb nooit meer dan 1000 woorden op papier gekregen. Het moet toch een keer lukken!



Waar ben je bang voor? Is faalangst iets waar je op meerdere vlakken last van hebt of alleen als het om schrijven aankomt? In elk geval:



Weet je wat het is? Je hoeft ook niet meteen een fantastisch stuk op papier te hebben. Na NaNoWriMo heb je een ruwe versie van je roman (of in elk geval een deel van je roman). Je kunt altijd gaan schrappen en herschrijven (na november ). Het kan heel erg moeilijk zijn om die innerlijke editor het zwijgen op te leggen (vooral als ze continu loopt te tetteren dat het niet goed genoeg is). Dat is echter wel een belangrijke sleutel om de eindstreep van NaNo te halen. Als alle schrijvers iedere keer terug gingen om hun eerste 1000 woorden te herschrijven, dan werd er nooit een boek geschreven.quote:Hoe doen jullie dat, een idee voor een verhaal verzinnen en uitwerken? Op dat (en m'n alles verlammende faalangst) loop ik vast.



Ideeën komen bij mij gewoon op. Kan overal zijn. Op mijn werk, als ik boodschappen doe, tv kijk, een boek lees, als ik wil slapen ( ), etc.



Uitwerken doet iedereen op zijn eigen manier, denk ik. Er zijn mensen die niks plannen voor NaNo en gewoon zien waar het schip strand ('pantsen' - op zijn Engels uitgesproken - noemen we dat), maar andere mensen plannen wel - de één wat meer dan de ander.



Voorbeelden zijn:

* een korte biografie van je hoofdpersoon schrijven,

* van belangrijke personages de belangrijkste feiten op een rij zetten. Namen bedenken, uiterlijke kenmerken omschrijven, karaktereigenschappen, belangrijke life events (of ze nou in je roman voorkomen of niet)

* grofweg op papier zetten waar elk hoofdstuk over gaat



Er bestaan ook verschillende programma's die door sommige mensen gebruikt worden. Ik gebruik zelf gewoon Word.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloubokkie schreef op 02 oktober 2016 @ 08:40:

Ik ga het dit jaar ook weer proberen. Leuk, heb er zin in!quote:Happy_ever_after schreef op 02 oktober 2016 @ 09:09:

Leuk! Ik doe ook weer mee dit jaar. Vorig jaar gestrand bij 10.000 woorden geloof ik. De vraag is of ik met ditzelfde verhaal doorga ( ik sta er nog steeds achter) of start met een nieuw boek. Ik borrel namelijk ook van de nieuwe ideeën...quote:Celeone_ schreef op 02 oktober 2016 @ 13:23:

Ik doe ook mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:duende12 schreef op 02 oktober 2016 @ 09:45:

Ik zou graag mee willen doen, maar ben niet zo goed in schrijven. Maar wat lijkt het me leuk!Jezelf een fantastische schrijver vinden is niet nodig. Iedereen kan meedoen. Het is meer een uitdaging voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 02 oktober 2016 @ 13:22:

[...]





Doe jij ook mee? Nee ik sla dit jaar maar eens over haha. Vind het wel erg leuk, maar ik schrijf zo weinig en heb geen puf om ook hier nog tijd voor te maken komende tijd
"People, what a bunch of bastards"
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook op het nieuwe topic Dit jaar wordt mijn twaalfde keer
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook best al goed bezig met mijn outline inmiddels! Mijn eerste manuscript schreef ik meer als 'pantser' (zo noemden jullie dat toch?) maar ik heb gemerkt dat íets van plannen wel fijn is bij thrillers. Nu heb ik de eerste 1/3e in een outline én de laatste kwart gepland, dus alleen nog alles wat daartussen zit.



En ook tof: ik probeer te regelen dat ik een dagdeel mee kan lopen met de politie (recherche) of iemand kan interviewen en iemand van de media-afdeling van de politie gaat dit proberen te regelen. De afdeling die ik noemde is waarschijnlijk wel bereid, maar het is meer een tijdskwestie. Scheelt al een hoop dat ik stage heb gelopen bij het OM, dus denk dat dit de bereidheid om het überhaupt te proberen wat heeft vergroot. Zou echt heel fijn zijn als ik mijn research op die manier op kan pakken! Ik hoor het zo snel mogelijk, dus hopelijk aankomende week al.



En naast het researchen / plannen probeer ik ook thrillers meer analytisch dan normaal te lezen. Heb er helemaal zin in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 02 oktober 2016 @ 13:22:

[...]





Leuk! Heb je vaker meegedaan?



Een paar jaar terug al eerder een poging gewaagd, maar door oa. tentamens was dat geen succes. Wilde het de afgelopen jaren al vaker nogmaals proberen maar vergat het dan weet tot ergens midden november



Meestal schrijf ik drama/romans, maar deze keer wil ik mij aan een "mystery" wagen. Zit dus lekker op de bank met popcorn relevante docu's te kijken
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 02 oktober 2016 @ 16:44:

Ik ben ook best al goed bezig met mijn outline inmiddels! Mijn eerste manuscript schreef ik meer als 'pantser' (zo noemden jullie dat toch?) maar ik heb gemerkt dat íets van plannen wel fijn is bij thrillers. Nu heb ik de eerste 1/3e in een outline én de laatste kwart gepland, dus alleen nog alles wat daartussen zit.



En ook tof: ik probeer te regelen dat ik een dagdeel mee kan lopen met de politie (recherche) of iemand kan interviewen en iemand van de media-afdeling van de politie gaat dit proberen te regelen. De afdeling die ik noemde is waarschijnlijk wel bereid, maar het is meer een tijdskwestie. Scheelt al een hoop dat ik stage heb gelopen bij het OM, dus denk dat dit de bereidheid om het überhaupt te proberen wat heeft vergroot. Zou echt heel fijn zijn als ik mijn research op die manier op kan pakken! Ik hoor het zo snel mogelijk, dus hopelijk aankomende week al.



En naast het researchen / plannen probeer ik ook thrillers meer analytisch dan normaal te lezen. Heb er helemaal zin in.Wat gaaf! Laat je ons weten hoe die dag was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven