National Novel Writing Month (2016)

01-10-2016 23:28 472 berichten
Alle reacties Link kopieren
"So what? All writers are lunatics." - Cornelia Funke



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2016 om 00.00

Eind: 30 november 2016 om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.



Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2015)



Wie doet mee?



Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 02 oktober 2016 @ 17:16:

[...]



Meestal schrijf ik drama/romans, maar deze keer wil ik mij aan een "mystery" wagen. Zit dus lekker op de bank met popcorn relevante docu's te kijken



Netflix heeft net een documentaire geplaatst over een zaak die ik heel mysterieus vind: Amanda Knox (over de moordzaak Meredith Kercher). Geen idee wat voor mysterie je precies wilt schrijven en of je überhaupt moord wilt verwerken, maar toch!



Als ik iets hoor van de politie dan zal ik dat wel posten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone_ schreef op 02 oktober 2016 @ 17:22:

[...]





Netflix heeft net een documentaire geplaatst over een zaak die ik heel mysterieus vind: Amanda Knox (over de moordzaak Meredith Ketcher). Geen idee wat voor mysterie je precies wilt schrijven en of je überhaupt moord wilt verwerken, maar toch!



Als ik iets hoor van de politie dan zal ik dat wel posten.



Klinkt interessant! Ik zat iets meer in de richting van iets Dan Brown-achtigs te denken haha, maar dat sluit geweld, moord en doodslag niet uit haha.

Bedankt voor de tip! Zulke docu's vind ik altijd boeiend
Alle reacties Link kopieren
O, gaaf, Celeone!



Ik ben zowaar ook een beetje aan het plotten. Ik moet alleen mijn karakterschetsen nog aanpassen, denk ik. Dan is een groot deel wel af. Ja, en Roodkapje (het sprookje) lezen, want mijn personage is Roodkapje (maar dan in de moderne wereld en de wolf is een weerwolf en dat soort dingen). En ik ken het originele verhaal eigenlijk helemaal niet, dus ik heb gister een sprookjesboek gekocht met o.a. dit sprookje.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Wauw Celeone, dat lijkt me gaaf en nuttig voor je boek! Droomz interessant idee. het doet me ook een beetje denken aan de film Romeo en Juliet, ook een oud verhaal in de moderne tijd.
anoniem_18759 wijzigde dit bericht op 02-10-2016 19:47
Reden: Autocorrect :(
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk lukt het dit jaar beter dan vorig jaar Veel mensen roepen ook meteen dat het op Once upon a time lijkt, dus dat probeer ik een beetje te vermijden.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Diddie_Boho schreef op 02 oktober 2016 @ 13:55:

[...]



Nee ik sla dit jaar maar eens over haha. Vind het wel erg leuk, maar ik schrijf zo weinig en heb geen puf om ook hier nog tijd voor te maken komende tijd



Ach, volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.



quote:Dormouse schreef op 02 oktober 2016 @ 17:16:

[...]





Een paar jaar terug al eerder een poging gewaagd, maar door oa. tentamens was dat geen succes. Wilde het de afgelopen jaren al vaker nogmaals proberen maar vergat het dan weet tot ergens midden november



Nou, gelukkig ben je er dit jaar bijtijds bij.



quote:Celeone_ schreef op 02 oktober 2016 @ 16:44:

Ik ben ook best al goed bezig met mijn outline inmiddels! Mijn eerste manuscript schreef ik meer als 'pantser' (zo noemden jullie dat toch?) maar ik heb gemerkt dat íets van plannen wel fijn is bij thrillers. Nu heb ik de eerste 1/3e in een outline én de laatste kwart gepland, dus alleen nog alles wat daartussen zit.



En ook tof: ik probeer te regelen dat ik een dagdeel mee kan lopen met de politie (recherche) of iemand kan interviewen en iemand van de media-afdeling van de politie gaat dit proberen te regelen.



Pantser klopt inderdaad.



Wat leuk dat je misschien mag meelopen bij de politie. Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet wat ik ga schrijven. Ik heb wat verschillende ideeën die een beetje rondzweven in mijn hoofd.



Vorig jaar had ik dat ook en heb ik het 1 november zien worden zonder dat ik een keuze gemaakt had. Hopelijk lukt het dit jaar wel om op tijd te kiezen, dan kan ik nog wat uitwerken. Misschien moet ik gewoon een klein beetje uitwerken van meerdere ideeën. Dan zal ik gaandeweg wel een voorkeur krijgen voor 1 van de ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik ga dit jaar ook weer een poging wagen en sluit me graag bij jullie aan (als ik nog welkom ben na mijn herhaaldelijk opgeven ).



Ik ga even bijlezen wat jullie plannen zijn (en nadenken wat mijn plan is...)



Succes in advance
Alle reacties Link kopieren
quote:noamski schreef op 04 oktober 2016 @ 10:24:

Hoi!



Ik ga dit jaar ook weer een poging wagen en sluit me graag bij jullie aan (als ik nog welkom ben na mijn herhaaldelijk opgeven ).



Ik ga even bijlezen wat jullie plannen zijn (en nadenken wat mijn plan is...)



Succes in advance Tuurlijk! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Noamski. Ook notoire afhakers zijn gewoon weer welkom. Jij ook alvast succes!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie allebei! Ben weer helemaal gemotiveerd! Het plan is me een maand op te sluiten en dan heel trots op de laatste dag van november weer uit mijn grot te komen - roman in hand
Alle reacties Link kopieren
Waar liep je voorgaande jaren steeds op stuk?
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 04 oktober 2016 @ 22:32:

Waar liep je voorgaande jaren steeds op stuk?



Ik overdrijf een beetje denk ik . Het is me het eerste jaar netjes gelukt (en ben nog steeds erg enthousiast over de verhaallijn!) Maar vorig jaar probeerde ik verder te gaan met hetzelfde idee en dat vond ik zo demotiverend! Ik ben toen geloof ik niet verder gekomen dan 1000 woorden...



Ik denk dat ik met een volledig nieuw idee begin en nu eerst eens een biografie van de hoofdpersoon schrijf. Wat scenario's die je laten zien wie de hoofdpersoon is. Zoiets.



Ik begreep dat jij ook nog een beetje met verschillende ideeën speelt? Heb je wat gedaan met de teksten die je voorgaande jaren schreef?



En bedankt voor het openen van een topic ieder jaar - erg motiverend (en de reden dat ik 2 jaar geleden meedeed, had er nog nooit van gehoord!)
Alle reacties Link kopieren
quote:noamski schreef op 05 oktober 2016 @ 07:40:

[...]





Ik overdrijf een beetje denk ik . Het is me het eerste jaar netjes gelukt (en ben nog steeds erg enthousiast over de verhaallijn!) Maar vorig jaar probeerde ik verder te gaan met hetzelfde idee en dat vond ik zo demotiverend! Ik ben toen geloof ik niet verder gekomen dan 1000 woorden...



Ik denk dat ik met een volledig nieuw idee begin en nu eerst eens een biografie van de hoofdpersoon schrijf. Wat scenario's die je laten zien wie de hoofdpersoon is. Zoiets.



Doorgaan met een verhaal waar je al aan geschreven hebt kan inderdaad lastig zijn. Volgens mij raden ze dat om precies die reden ook af bij NaNo.



quote:Ik begreep dat jij ook nog een beetje met verschillende ideeën speelt? Heb je wat gedaan met de teksten die je voorgaande jaren schreef?



Ik heb verschillende ideeën, ja. Nog geen keuze gemaakt. Ik ga gewoon wat op papier zetten en dan zie ik het later in oktober of misschien op 1 november wel.



Met 1 verhaal ben ik nog bezig, al moet ik zeggen niet bijzonder actief het laatste jaar. Ik heb er drie NaNo's aan geschreven, als een trilogie. Ik vond het ook demotiverend om eerst verder te schrijven tot 'boek 1' af was, dus heb ik gewoon aan boek 2 en boek 3 geschreven bij NaNo's daarna. Dus nu sta ik voor de taak om alle drie de delen af te maken en dan de boel te herschrijven.



De andere teksten heb ik ook nog, dus wie weet ga ik daar ook nog eens aan verder. Maar ja, who has the time, right?



quote:En bedankt voor het openen van een topic ieder jaar - erg motiverend (en de reden dat ik 2 jaar geleden meedeed, had er nog nooit van gehoord!)Graag gedaan! Ik vind altijd leuk om terug te lezen hoe het iedereen vergaat.
Alle reacties Link kopieren
Doorgaan met een verhaal waar je al aan bezig bent, vind ik ook lastig, hoor. Zeker als je de kwaliteit van het verhaal ook nog wil behouden. Dat is in november zo ongeveer onmogelijk, haha. Ik klets veel te veel. Doe ik buiten november ook, maar toch wel minder. Toch ga ik dit jaar weer beginnen met het verhaal van vorig jaar. Ben benieuwd of ik nu wel verder kom.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik kan in november ook geen constante kwaliteit behouden. Kwantiteit boven kwaliteit is het soms.



Wat ik ook absoluut niet kan is het verloop van het verhaal heel strak plannen en me daar dan aan houden. Iedereen gaan z'n eigen leven leiden, er komen weer nieuwe situaties tevoorschijn en er zijn dus áltijd dingen die anders lopen dan ik van tevoren bedacht had. Altijd heel leuk, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Droomz schreef op 05 oktober 2016 @ 19:40:

Doorgaan met een verhaal waar je al aan bezig bent, vind ik ook lastig, hoor. Zeker als je de kwaliteit van het verhaal ook nog wil behouden. Dat is in november zo ongeveer onmogelijk, haha. Ik klets veel te veel. Doe ik buiten november ook, maar toch wel minder. Toch ga ik dit jaar weer beginnen met het verhaal van vorig jaar. Ben benieuwd of ik nu wel verder kom.



Leuk om jullie ervaringen te horen. Ben benieuwd hoe jou het 'verder schrijven' gaat bevallen. Wil ik eigenlijk ook doen maar denk dat ik meer gedaan krijg als ik met een volledig nieuw verhaal begin.



Ik neig trouwens altijd naar hetzelfde hoofdpersoon (met wat verschillen natuurlijk), vreemd genoeg. Jullie ook? Ik had bedacht om als opwarmoefening eens een volledig nieuw personage uit te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 05 oktober 2016 @ 23:47:

Ik kan in november ook geen constante kwaliteit behouden. Kwantiteit boven kwaliteit is het soms.



Wat ik ook absoluut niet kan is het verloop van het verhaal heel strak plannen en me daar dan aan houden. Iedereen gaan z'n eigen leven leiden, er komen weer nieuwe situaties tevoorschijn en er zijn dus áltijd dingen die anders lopen dan ik van tevoren bedacht had. Altijd heel leuk, vind ik. Jaaaaaaa als zo'n verhaal ineens gaat leven en je ineens een scenario of persoon beschrijft die je niet aan had zien komen
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, 'verder schrijven' is bij mij meestal gewoon 'opnieuw beginnen met hetzelfde idee.' Maar ik denk dat een ander verhaal van mij meer aandacht op gaat eisen.quote:Liadan schreef op 05 oktober 2016 @ 23:47:

Ik kan in november ook geen constante kwaliteit behouden. Kwantiteit boven kwaliteit is het soms.



Wat ik ook absoluut niet kan is het verloop van het verhaal heel strak plannen en me daar dan aan houden. Iedereen gaan z'n eigen leven leiden, er komen weer nieuwe situaties tevoorschijn en er zijn dus áltijd dingen die anders lopen dan ik van tevoren bedacht had. Altijd heel leuk, vind ik. Haha, ja, dat heb ik ook altijd. Niet alleen tijdens november trouwens. Soms doen personages dingen die je helemaal niet verwacht had. Vind ik ook altijd leuk.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Wel met 'oud' plot. Ik doe mee omdat ik het leuk vind en dit voor mij de perfecte schop onder de kont is. Dit jaar komt het boek af . Eerdere jaren is dat niet gelukt omdat in details vastliep.
Jup! Ik ben er weer bij (achtstejaars inmiddels)!

Mijn verhaal is nog niet uitgewerkt, ik verzin terwijl ik schrijf. Het wordt iets met romance en drama (om het even lekker vaag te houden, meer weet ik ook nog niet ;p)
Alle reacties Link kopieren
quote:Perkins schreef op 10 oktober 2016 @ 17:31:

Ik doe mee! Wel met 'oud' plot. Ik doe mee omdat ik het leuk vind en dit voor mij de perfecte schop onder de kont is. Dit jaar komt het boek af . Eerdere jaren is dat niet gelukt omdat in details vastliep.Leuk! Hoe vaak heb je al meegedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Asphyxiated schreef op 10 oktober 2016 @ 17:38:

Jup! Ik ben er weer bij (achtstejaars inmiddels)!

Mijn verhaal is nog niet uitgewerkt, ik verzin terwijl ik schrijf. Het wordt iets met romance en drama (om het even lekker vaag te houden, meer weet ik ook nog niet ;p)



Als mensen schrijven 'achtstejaars' (of hoeveelstejaars dan ook) dan associeer ik dat om de één of andere reden met Harry Potter.



November is a magical time.
quote:Liadan schreef op 10 oktober 2016 @ 17:53:

[...]





Als mensen schrijven 'achtstejaars' (of hoeveelstejaars dan ook) dan associeer ik dat om de één of andere reden met Harry Potter.



November is a magical time. Komt door het nanoforum! Ik kwam het vandaag tegen en vond het wel tof klinken :D
Alle reacties Link kopieren
Daar zag ik 'm ook, ja. Hij is leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven