Nederland verandert. Hoe merk jij dat?

02-12-2016 22:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers,



Ik woon al bijna 10 jaar in het buitenland en ben inmiddels behoorlijk aangepast aan het leven in mijn nieuwe thuisland. Ik merk daardoor dat mijn visie op Nederland, Nederlanders en alle gewoonten en tradities die daar bij horen is veranderd. Ik vind het eigenlijk wel een leuk bijverschijnsel van het immigratieproces. Er wordt me een spiegel voorgehouden die vaak confronterend maar ook vermakelijk is.



Tegelijkertijd heb ook wel het idee dat niet alleen mijn blik op Nederland, maar ook het land en de inwoners zelf zijn veranderd in de laatste 10 jaar. Dat is ook logisch natuurlijk; de tijd is niet stil blijven staan sinds mijn verhuizing.



Daarom de vraag, hoe zien jullie als Nederlanders in Nederland (maar ook Nederlanders in het buitenland indien aanwezig) ons heerlijke kikkerlandje veranderen in het dagelijks leven?



Ik heb het dan niet over de grote politieke veranderingen zoals de verrechtsing van de maatschappij of de jaarlijkse terugkerende zwarte pieten discussie (ik wil hier absoluut geen reltopic van maken), maar de kleine dingetjes die positief of negatief anders worden in je dagelijks leven.



TO trapt af:

veramerikanisering: starbucks, subway, koffie on the go en heel veel engels woordgebruik. Dit is natuurlijk altijd al wel aan de orde geweest, maar als taalpurist vind ik met name het gebruik van Engelse termen (als er een volledig gangbaar Nederlands alternatief bestaat) storend, vooral als het journaal daar aan mee gaat doen.Nederlanders worden losser en durven meer buiten de lijntjes te tekenen. Het "doe maar gewoon, doe maar gek genoeg" is nog steeds duidelijk aanwezig, maar merk wel dat het iets meer geaccepteerd wordt om je kop boven het maaiveld uit te steken.Er begint langzamerhand eindelijk een goede eetcultuur te ontstaan. Geen ma t/m vri AGV!Wat vinden jullie?
Je zit op de verkeerde pijler met dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Waar hoort het dan? Ben nog beetje een Viva nieuweling.
Ik vind het gemekker van bejaarden en emigranten over hoe het vroeger was. Alles verandert, ieder land en iedere cultuur verandert. Niet spannend, geen drama, behalve voor mensen die het niet meer meemaken
quote:Twistersizzle schreef op 02 december 2016 @ 22:25:

Waar hoort het dan? Ben nog beetje een Viva nieuweling.Op actueel krijg je meer reacties denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De trends die TO ziet herken ik, maar helaas zie je tegelijkertijd ook het tegenovergestelde. Een onbegrijpelijke hang naar een goede oude tijd die nooit heeft bestaan en zich terugtrekken tussen de Gamma-schuttingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philae2 schreef op 02 december 2016 @ 22:26:

[...]



Op actueel krijg je meer reacties denk ik.Ik zat er al over te twijfelen of het daar thuis hoorde. Kan nog niet echt vinden hoe ik dat wijzig. Enig idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 02 december 2016 @ 22:25:

Ik vind het gemekker van bejaarden en emigranten over hoe het vroeger was. Alles verandert, ieder land en iedere cultuur verandert. Niet spannend, geen drama, behalve voor mensen die het niet meer meemakenBen ik helemaal met je eens hoor. Ben niet zo'n mekkeraar, dus als je mijn bericht volledig hebt gelezen, zul je vooral een positieve insteek zien. ;) Al die veranderingen vind ik juist reuze interessant en als "buitenstaander" is het leuk om te zijn of mijn waarnemingen overeenkomen met de "gemiddelde" Nederlander.
Alle reacties Link kopieren
Onderzoekje?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Nederland wordt steeds drukker, het was vol, maar is nu nog voller. Files, hoge grond en huizenprijzen, slechte luchtkwaliteit, etc...
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 02 december 2016 @ 22:38:

Onderzoekje?Nee. Puur nieuwsgierigheid.
Maar je woont al 10 jaar niet meer In Nderland maar vind wel van alles van Het Nederland nu. Knap.



Lees trouwens weinig wat afgelopen 30 jaar niet al gewoon aan de gang is in Nederland. Of juist al een tijd op zijn retour.
Alle reacties Link kopieren
het stinkt hier
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
De tuinen vind ik veranderd van volgepropt met groen (soms weelderig, soms keurig geknipt) naar volledig betegeld, kiezel, boeddha etc.



Men lijkt meer geld aan interieurs uit te geven. Of was dit altijd al zo?



Mensen switchen makkelijker van beroep. Of komt het door mijn huidige leeftijdsfase dat ik dat opmerk?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Filedruk is sterk afgenomen de laatste 10 jaar, de luchtkwaliteit is beter dan ooit tevoren en de huizenprijzen zitten iets in de lift, maar zijn nog steeds historisch laag.



Er wordt wel veel meer gezeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philae2 schreef op 02 december 2016 @ 22:22:

Je zit op de verkeerde pijler met dit topic.Hoe kan dat dan?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Tvp!
Laat los wie je denkt te moeten zijn.
Ik ben nog maar 20 maar ik vind het geweldig hoe snel het nu gaat met technologie. Als ik de GameCube vergelijk met de WiiU bijvoorbeeld, prachtig! Maar goed, dat is niet echt specifiek Nederlands, gewoon hoe de wereld verandert.
Alle reacties Link kopieren
Het steeds meer vervagen van normen en waarden. En het steeds minder tolerant worden ten opzichte van elkaar.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Het grappige is dat toen ik in het buitenland woonde (Engelstalig, dat wel), en daarna weer terugkwam, dat ik een enorme toename van 'vlaamsismen' merkte. "Zich herpakken" etc.
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
quote:mamavanf schreef op 02 december 2016 @ 23:13:

Het steeds meer vervagen van normen en waarden. En het steeds minder tolerant worden ten opzichte van elkaar.Dit zijn van die rare loze kreten. Welke normen en waarden bedoel je dan? Want er is niet zoiets als het vervagen van normen en waarden, en die zijn ook niet voor iedereen gelijk. Iedereen heeft andere normen en waarden en die willen weleens wijzigen ja. Maar ik snap nooit wat mensen bedoelen met dat 'de normen en waarden vervagen'.
Ah dus als je al heel lang wegbent uit NL mag je ook geen mening meer hebben? Typisch
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk bedoelen ze dat de normen en waarden die zij op dat moment voor ogen hebben en niet uitspreken, vervagen. Maar dan kunnen ze beter zeggen deze nader te benoemen normen en waarden worden vervangen
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar ik stoor me aan de huidige mentaliteit. Vriendinnen, kinderloos, willen niet fulltime werken, maar 32 uur want meer tijd voor leuke dingen.

Wel promotie maken, een dik huis kopen en de nieuwste kleding willen hebben.

En dat is allemaal vanzelf sprekend.
quote:Nicol87 schreef op 02 december 2016 @ 23:25:

Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar ik stoor me aan de huidige mentaliteit. Vriendinnen, kinderloos, willen niet fulltime werken, maar 32 uur want meer tijd voor leuke dingen.

Wel promotie maken, een dik huis kopen en de nieuwste kleding willen hebben.

En dat is allemaal vanzelf sprekend.Wat is daar in godsnaam mis mee? Als je in 32 uur voldoende kunt verdienen voor een leuk huis, leuke kleren en voldoende werkt voor een promotie dan is dat toch alleen maar lekker? Niks mis met die mentaliteit. Dat is pas mis als je jezelf niet kunt onderhouden of moppert over te weinig geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven