Nieuwe Viva site, nieuwe regels?

02-05-2007 21:56 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij tijd en wijlen (?) is er altijd veel commentaar op het beleid / de regels op het Viva forum. Logisch, want een beperking -in welke vorm dan ook- is natuurlijk nooit leuk. Toch heeft een forum regels en beleid nodig. Nu er aankomende zomer een nieuwe website wordt gelanceerd, is dat een mooi moment om ook weer eens de regels / het beleid onder de loep te nemen.Middels deze discussie wil ik jullie uitnodigen om mee te praten over de regels op Viva.nl.Welke regels moeten er per 1 augustus worden afgeschaft? En welke regels zouden we toe moeten voegen? Hoe zou jij het beleid liever zien?We zijn benieuwd naar jullie meningen en wie weet voeren we jouw idee / voorstel wel uit!



bewerkt door moderator,



bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren


Ideetjes voor het forum:



Topics rangschikken op alfabet. Heel vaak kun je nu een topic niet meer terugvinden omdat ie heel ver naar onder is gezakt.



Aaaaaaaaaah alsjeblieft niet. (gelijk te vinden).

Zie het niet zitten om een topic waar ik meerdere keren per dag op schrijf van pag. 7 op te vissen (ben ik lang bezig om hem te vinden).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Alphabet lijk mij ook niet handig! Vaak weet je nog ongeveer de topictitel.. maar eh... was dat nou met 'de' ervoor, offfff begon te titel met 'help'? dat soort ongein....
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Wisten jullie trouwens dat in het krantje van de Fun4two  het vivaforum genoemd wordt als zijnde virtuele ontmoetingsplaats voor bi-dames ? Geen wonder dat er dan steeds topics over de ladysnight geopend worden ook......




Oowaahh! Wat lachen!



Alfabet, alsjeblieft niet! Laatst gepost moet bovenaan blijven!!!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren


Ideetjes voor het forum:



Topics rangschikken op alfabet. Heel vaak kun je nu een topic niet meer terugvinden omdat ie heel ver naar onder is gezakt.



Een alfabet of abc is de verzameling symbolen waarmee taal schriftelijk kan worden weergegeven. Het woord alfabet is ontleend aan alpha (?) en beta (?), de eerste twee letters van het Griekse alfabet.





Bem je weer bij , Qwertu ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook makkelijk zou zijn is een omhoog en omlaag knop.Scroll me suf.

Verder ben ik heel nieuwsgierig welke nicks er achter de Angels zitten,maar ik denk dat de argumenten die al genoemd zijn om ze anoniem te laten blijven erg goed zijn.
Alphabet lijk mij ook niet handig! Vaak weet je nog ongeveer de topictitel.. maar eh... was dat nou met 'de' ervoor, offfff begon te titel met 'help'? dat soort ongein....
Ik bedoel rangschikken op alfabet als een van de mogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Net als dat je nu kunt kiezen uit reacties weergeven; laatste week, maand, half jaar.

Weergeven oud > nieuw of andersom
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Jawel Qwertu,maar ben nogal lui aangelegd :P

En als we dan toch onze wensen kenbaar mogen maken..



Wat ook handig is is om als je je reactievenster hebt,dat je dan een aantal postings terug ziet onder dat venster (weet het ff niet anders te omschrijven)
Alle reacties Link kopieren
zou ik ook handig vinden Fee, dat je nog kunt nalezen waar je op reageert, kan zien hoe een naam ook al weer geschreven werd enz. Nu reageer je maar kun je het topic niet meer lezen. Heel lastig vind ik dat ook.



Verder heb ik nu op een ander forum ervaren hoe handig de edit knop is.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me ook aan bij de wens van Fee!
Alle reacties Link kopieren
van mij mogen de viva mods anoniem blijven.



Vind ik dat er 1 lijn moet worden gehouden in de topics.  Dus op alle pijlers geleuter toestaan of nergens. Van mij mag er offtopic gegaan worden maar wel in sterke mate dus niet pagina's door. Het moet toch niet moeilijk zijn je zelf of andere daarop te betrapen en elkaar aan te spreken op het onderwerp terug te gaan.



Gehengel overal weren en niet alleen op 1 pijler.



Ik heb goede ervaringen met de edit knop. Op een ander forum blijkt het helemaal niet onoverzichtelijk te worden maar juist duidelijker. Men gebruikt de edit knop juist vaak om berichten beter en begrijpelijker neer te zetten. Om ongenuandeerde uitspraken meer te nuanceren. Om hardheid uit een tekst milder te maken of om zinnen of fouten te verbeteren. Mijn ervaring is juist dat daardoor de discussie overzichtelijker wordt.



De meldknop werkt prima. Iemand kan niet even snel de huid volschelden of discrimineren om het daarna weg te halen. Als een soort van "heb ik het toch even geuit" er zullen dan forummers zijn die dit te erg vinden en het gelijk (ongecensueerd) melden bij de beheerder.

Op dit forum zijn maar weinig regels. De enige regel is respect voor elkaar. Als dat er niet is is men ook streng en onverbiddelijk en wordt een forummer zonder pardon verwijderd van het forum.

In hoeverre iets niet respectvol is zou onder de moderators kunnen worden bepaald. Niet 1 persoon maar meerdere kunnen zich buigen over een reactie en men zal het met  elkaar eens moeten zijn of iets niet door de beugel kan. Evt zou daar 1waarschuwing aan vooraf kunnen gaan maar bij een 2e keer een ban kunnen opleveren.



Dat onrespectvolle kan zich uiten in schelden, op de man spelen, hengelen of discriminerende opmerkingen.



Naar mijn idee los je met een simpel regel als  respect voor elkaar alles op.



Met respectvol bedoel ik niet dat je dus alles maar moet respecteren hoe iemand leeft maar dat je daar wel respectvol je mening over kan geven. Je hoeft het niet te begrijpen en niet eens te zijn maar kan er wel normaal en beschaafd op reageren.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt wel erg vaak het woord respect. ;)
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt wel erg vaak het woord respect. ;)






:$ 

Ik kan me voorstellen dat er aanvullende regeltjes nodig zijn maar die liggen dan meer in het reclame maken en links voor boven de 18. Meer regels die voor viva zelf wenselijk zijn.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren




quote: Vivamod reageerde



Ik kom later nog terug op deze discussie hoor. Dat jullie weten dat ik wel alles gelezen heb. Wordt vervolgd!

ga je eerst op vakantie  ? :D

wordt vervolgd ??????????
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wordt vervolgd ja. Op dit moment heb ik eerst even andere prioriteiten, de nieuwe Viva-site gaat immers ook pas op 1 augustus live.



Maar nogmaals: ik kom zéker op jullie reacties en suggesties terug. In de tussentijd (zolang er dus ook nog niks vastligt), kunnen jullie gewoon door discussiëren.
Alle reacties Link kopieren


Ideetjes voor het forum:



Topics rangschikken op alfabet. Heel vaak kun je nu een topic niet meer terugvinden omdat ie heel ver naar onder is gezakt.







Ik zie weinig in het sorteren van topics op alfabet. In plaats daarvan zou ik liever het volgende willen:

- Topics moeten standaard gesorteerd worden naar datum/tijd van het laatste bericht, wat nu ook het geval is;

- De gebruiker moet daarrnaast kunnen aangeven waarop de topics gesorteerd worden, op datum/tijd van opstarten, op topictitel, op naam van degene die topic gestart heeft, en op naam van degene die het laatste gereageerd heeft. Er zou "gewoon" gesorteerd kunnen worden, maar ook omgekeerd;

- Een topic-abonnementsysteem. Gebruiker krijgt bericht als er gereageerd wordt op het topic waar hij al eerder gereageerd heeft;

- Een subforum- of pijler-abonnementsysteem. Gebruiker krijgt bericht als er een nieuw bericht in "zijn" pijler wordt geplaatst.

In de laatste twee gevallen staat in de e-mail de URL naar dat topic.



Verder nog:

- Plonk (vijand-)- en vriendensysteem. Als gebruiker A gebruiker B plonkt, zijn de berichten van B onzichtbaar voor A, maar niet voor de andere gebruikers, zover ze B niet hebben geplonkt;

- Private messages;

- M.b.t. modereerbeleid: Natuurlijk de netiquettes, niet beledigen, geen racisme, niet trollen, etc. maar dat is vanzelfsprekend. Een voorstel is: Geen topic met gebruikersnamen erin, geen naming en shaming (term komt van een ander forum), geen topics met alleen maar hoofdletters in titels of berichten. Topic-starter kan zijn topic niet door de moderator laten sluiten, tenzij de forumregels overtreden zijn.



Dat zijn - ruw gezegd - zo mijn eerste ideeën.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren


quote: Tenderlover reageerde



- moderatoren mogen van mij anoniem blijven  (maar dan niet meekletsen onder een andere naam want dan wordt het onzuiver)





Begrijp  ik het goed dat je hiermee zegt dat je vindt dat de Angels niet meer privé mogen forummen op viva?







Vooraf: Sorry voor mijn late reacties, maar aan het begin van mei was ik een lange tijd niet op dit forum.



Ik vind dat moderators onder een andere naam wel mogen discussëren, m.a.w. ik ben het eens met Viva Angel 5. Ik vind het zelfs acceptabel als eigen namen worden gebruikt (met een afwijkende kleur), bijv. Pietje is moderator, maar discussieert wel gewoon mee als gebruiker. Op sommige fora (inclusief mijn eigen) gebeurt dat op deze manier.



World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren


Ik ben ervoor dat Angels niet meer anoniem meeforummen. Dan zijn er 3 opties:



1. Angels modereren alleen, en forummen niet mee



2. Angels modereren onder hun Angelnaam en maken bekend met welke nick ze forummen.



3. Angels modereren én forummen onder hun Angelnaam.



Mij lijkt optie 1 niets, omdat de lol er voor de Angels dan snel af zal zijn.









Wat vind je van deze optie:



4. Angels modereren èn forummen onder de naam van keuze (net zoals andere gebruiker) maar deze naam heeft een afwijkende kleur, bijvoorbeeld donkerrood en vet, alleen niet in berichten zelf, wel in de tekst van het forumsysteem.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren


van mij mogen de viva mods anoniem blijven.



Vind ik dat er 1 lijn moet worden gehouden in de topics.  Dus op alle pijlers geleuter toestaan of nergens. Van mij mag er offtopic gegaan worden maar wel in sterke mate dus niet pagina's door.
Doddie ik neem dat je hier "...in beperkte mate..." bedoelt... :)
Alle reacties Link kopieren
Kunnen er wat meer verschillende icoontjes komen, ook misschien wat diverser? Bovenste helft is nu nagenoeg hetzelfde als de onderste deel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen er wat meer verschillende icoontjes komen, ook misschien wat diverser? Bovenste helft is nu nagenoeg hetzelfde als de onderste deel.
Hier kom ik nog op terug.






Verder nog:

- Plonk (vijand-)- en vriendensysteem. Als gebruiker A gebruiker B plonkt, zijn de berichten van B onzichtbaar voor A, maar niet voor de andere gebruikers, zover ze B niet hebben geplonkt;





En wat is hiervan dan de meerwaarde??



Verder ben ik erg voor opheffing anonimiteit Angels. Ik zie er het nut niet van in, het is ooit ingevoerd omdat Angels privé lastiggevallen werden nav genomen beslissingen op het forum maar naar mijn idee is dat een beleid creeeren rónd het misdragen van enkele forummers. Dat zou niet moeten. Block gewoon de mensen die zich op die manier misdragen en je bent er vanaf. Verder vind ik het onprettig dat ik  - door toeval want foutjes van desbetreffende Angels- zeker weet wie sommige Angels zijn, dit geheim moet houden (da's niet zo'n punt) maar soms in discussies dan wel eens denk.. 'ooooeh, je zou eens moeten wéten'. Niet dat er Angels zijn die er misbruik van maken, absoluut niet! Maar er zijn wel situaties geweest waarbij ik het onprettig vond dat die geheimzinnigheid rond dat Angel-zijn bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Inmiddels hebben we goed nagedacht of we de Angels al dan niet uit de anonimiteit te halen. We hebben besloten dit vooralsnog níet te doen.



De anonimiteit van forummers én angels vinden wij erg belangrijk. Dit is één van de speerpunten van Viva.nl en dat willen we naar beide partijen toe zo houden. Bovendien is er geen weg terug als we wél besluiten hen uit de anonimiteit te halen. Een makkelijke beslissing dus.



In het nieuwe forum komen wel een heleboel 'tools' die de moderators tbv het beheer kunnen gebruiken. We gaan daar eerst maar eens flink aan wennen. Wellicht dat we daarna alsnog uit de kast gaan komen.



Wat betreft de regels, naar aanleiding van jullie reacties heb ik het idee dat deze eigenlijk prima zijn zoals ze nu zijn. We zullen dan ook geen grote veranderingen door voeren.



Wat betreft de roep om consequenter modereren. Ik ga er vooralsnog van uit dat de hoeveelheid moderatortools in het nieuwe forum hier zeker aan gaan bijdragen.



Wat betreft het loslaten van de teugels in de sekspijler: ik ontvang van jullie graag ideeën om dit te doen op zo'n manier dat Viva hier nog steeds achter kan staan. Dus niet: een erotische online parenclub. Wel: een informatieve doch gezellige pijler. We staan er dus absoluut open voor om weer iets minder streng te modereren.



Overigens heeft de nieuwe website straks een speciale contact-hoek waar vrouwen en mannen hun contactadvertenties kwijt kunnen en zijn er genoeg mogelijkheden om (mits je dat wil) contact op te nemen met medeforummers. Hengelen op het forum is dus straks niet meer nodig.



Wat betreft offtopic, zullen we straks in elke pijler een speciaal topic aanmaken voor de vaste topicbezoekers die graag gewoon willen kletsen.



Tenslotte zullen we in de maande na de livegang gaan bekijken of het aannemen van meerdere Angels nodig zal zijn.



Nog vragen of opmerkingen? Heb ik iets over het hoofd gezien? Barst los!

Sanne Walvisch
Alle reacties Link kopieren
Een contacthoek.  We hebben het prikbord toch al?

Kan iedereen dan zien wat voor soort contacten ik zoek?
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven