Nieuwe Viva site, nieuwe regels?

02-05-2007 21:56 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij tijd en wijlen (?) is er altijd veel commentaar op het beleid / de regels op het Viva forum. Logisch, want een beperking -in welke vorm dan ook- is natuurlijk nooit leuk. Toch heeft een forum regels en beleid nodig. Nu er aankomende zomer een nieuwe website wordt gelanceerd, is dat een mooi moment om ook weer eens de regels / het beleid onder de loep te nemen.Middels deze discussie wil ik jullie uitnodigen om mee te praten over de regels op Viva.nl.Welke regels moeten er per 1 augustus worden afgeschaft? En welke regels zouden we toe moeten voegen? Hoe zou jij het beleid liever zien?We zijn benieuwd naar jullie meningen en wie weet voeren we jouw idee / voorstel wel uit!



bewerkt door moderator,



bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Ja das ook weer waar, nou ja ik denk er hetzelfde over als qwert...dusse...je mag het doen Q ;)
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik zie het verschil nu ook. ;)
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de regels die opgesteld zijn prima (link van vivamod gelezen) Ergens moeten er lijnen getrokken worden. Ergens zijn er grenzen nodig. Dat onderscheid Viva van fora zoals fokforum of geenstijl of wat dan ook. Dat angels anoniem zijn vind ik ook prima. Ik heb er geen moeite mee. Daardoor worden ze beschermt tegen bepaalde actie die zij (bij het hanteren van de regels) moeten ondernemen. Het gebeurd te vaak dat iemand iets post in de ene pijler/ topic en dat dit nog in andere topics wordt aangehaald. En dat daardoor dingen uit de hand lopen. Door angels een andere "pet" te geven zorg je ervoor dat ze niet afgerekend worden op hun eigen fora gedrag/ uitspraken. Maar dat ze puur als mod afgerekend worden. Als dat al nodig is. Wat is nu het verschil met het woord angel en ik noem maar een dwarsstraat (lees nick) boterbloempje (nu hopen dat die nick niet bestaat;)) Niets! Zie angel als een nick met extra mogelijkheden. Niets meer of minder. Wie zegt mij dat angels meeposten? Wie zegt mij dat dit niet meer gebeurd als bekend is dat die en die angel zo en zo heet? Het staat vrij om meerdere nicks te hebben. Dus die mogelijkheid bestaat dan alsnog. 



Ik ben het eens met Qwertu dat er meerdere mods moeten zijn. Want dan kan er op "verhitte" momenten eerder ingegrepen worden. Dan kan hiermee voorkomen worden dat dingen uit de hand lopen en er behoorlijke maatregelen genomen moeten worden. Vergeet niet dat de angels vrijwillig deze taak op zich nemen. En ik kan me zo voorstellen dat dit soms geen gemakkelijke taak is. Want ook angels zijn mensen van vlees en bloed en willen er enkel voor zorgen dat de sfeer op het forum goed blijft. En dat iedereen er zich prettig voelt, en eventueel veilig genoeg om dingen te bespreken die thuis niet te bespreken zijn. Angels doen dit werk vrijwillig en ja naast hun eigen werk en leven. En dat er per ongeluk wel eens fouten gemaakt worden door deze of gene is niet te voorkomen. Niemand is perfect dus angels ook niet.



Verder zou ik zeer blij zijn met de aanpassing van de pijlernaam Mama's. Want ik neem aan dat er ook wel eens vaders met vragen zitten of opa's/ oma's? En wat doe je met die mensen die vragen over pubers of kinderen van boven de 5 hebben? Misschien dekt ouders of kinderen of zoiets dergelijks beter de lading.



En nu ik toch bezig ben;) 

Beauty en Lijf zou ik samenvoegen. Er zitten vele overeenkomsten in deze topics.



Oooh en please: haal alle dubbele topics in alle pijlers eruit! Misschien saaier maar op elke pijler wat centrale topics met een en dezelfde vragen zou het overzichtelijker maken, minder rommelig en de "one manshow" wordt hiermee voorkomen. Iedereen is even belangrijk, wil even graag aandacht. Maar de meer algemenere topics verdwijnen zo naar de diepten omdat er steeds over een en hetzelfde onderwerp topics worden geopend. Overigepijler is eigenlijk prima zo. Als er dan toch "rommelig" of veel offtopic gegaan word is dat op overige perfect. Heeft iedereen een plekje om los te gaan en op andere pijlers blijft de boel verschoont van offtopic.



Hmmm ik vraag me overigens wel af of ik dit niet in het andere topic moest plaatsen:$


* Meer Angels per pijler

Ga ik overwegen



Ik ben tegen. Meer plissie betekent meer boetes. Dit leidt tot een zeurmentaliteit waarbij mensen niet meer in de eerste plaats zelf opkomen voor hun standpunten maar vaker de interventie van Angels zullen inroepen. Eigen boontjes doppen maakt je sterk en volwassen. ;)



* Angels niet langer anoniem

Ga ik overwegen



Ik ben tegen. Indien Angels nu het forum willen gebruiken zoals andere gebruikers dan hebben ze die mogelijkheid door te reageren onder hun eigen nick. Indien de Angels gekend zijn dan krijg je weer een slijmlaag eromheen: forummers die de Angels naar de mond praten of geen harde standpunten durven in te nemen wegens de angst voor represailles. Ik ben op fora geweest waar de moderatoren gekend waren en het werkte minder goed dan hier om de aangehaalde redenen. Ik ben anderzijds ook op een forum geweest waar (ook) de topicstarter binnen het eigen topic moderator was. Ne een kort leerproces (als je te streng modereert isoleer je jezelf) liep dat heel goed.



Ik ben benieuwd naar meer meningen. Wat vinden jullie van de regels zoals deze nu zijn opgesteld?



Ik ken de forumregels niet net zo min als ik alle wetteksten ken en heb er voorlopig ook geen behoefte aan om die te lezen. Ik vermoed dat het met een dosis gezond verstand best mogelijk is om niet te botsen.
Alle reacties Link kopieren
"Het staat vrij om meerdere nicks te hebben. "



O ja? Weet je hoeveel gedoe daarvan kan komen?  Daar is een hele rel over geweest een tijd geleden en toen werd besloten dat er niet gedubbelnickt mocht worden.

Dat werd een regel.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Dubbelnicken in een en hetzelfde topic dat mag niet. Maar twee nicks hebben mag wel. Zolang je niet met jezelf dan wel tegen jezelf in discussie gaat is er volgens mij geen enkel probleem. En dus wegblijft in een topic waar je onder de andere nick al post zie ik geen punt om dit te verbieden. Tenzij je een andere nick hebt om alleen te rellen. Tja dan vraag je om problemen.
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn; regel is, dat er binnen 1 discussie niet gedubbelnickt mag worden.
Alle reacties Link kopieren
O. En hoe wil je dat checken dan.

Dus het kan maar zo zijn dat ik in topic a met Jantje lul en in topic b met Pietje, terwijl dat dezelfde persoon is.

Hou ik helemaal niet van. Ik vind dat de boel belazeren.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat je op de sekspijlert een andere nick hebt.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Vertel jij het mij maar.



Maar Q, je praat nu hier met mij, en in een ander topic heet ik Klaasje en kletsen we met elkaar en weet jij niet dat ik Yasmijn ben.

Baal jij daar niet van?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Maar Q, je praat nu hier met mij, en in een ander topic heet ik Klaasje
Ohh ben jij dat!!!!!! :o
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd me daar niet zo erg mee bezig eerlijk gezegd. Ik ga uit van de integriteit van mensen. En zoals ook wel eens is gebleken bij de angels: een inlogfoutje is zo gemaakt. Reken maar.  Ik denk dat de meeste dubbelnickers die moedwillig de boel flessen vroeger of later door de mand vallen. Dat mag ik dan hopen. Ook dat is eerder al gebleken. En als je vermoedens hebt dat je op die manier in de maling genomen wordt, kun je altijd de angel vragen of ze IP's wil vergelijken.



Ik zou er geen probleem mee hebben als ik over de ene soort ditjes en datjes praat met Klaasje, terwijl ik over de andere soort ditjes en datjes praat met Yasmijn. Ik heb er pas een probleem mee als ik onenigheid heb met Klaasje, terwijl Yasmijn-die-eigenlijk-ook-Klaasje-is elders poeslief tegen me gaat zitten doen. Precies, dat is heel vervelend, maar dat weet je nooit natuurlijk. Ook dat heb ik weleens meegemaakt. En dat is kut.

Nou, ik zal nooit dubbelnicken, ik val uberhaupt zo door de mand.;)

Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren




quote: yasmijn reageerde



O. En hoe wil je dat checken dan.

 

Daar zijn de angels voor. Alleen: wie checkt de angels?

Wij checken elkaar en Sanne checkt ons.
Alle reacties Link kopieren


Ik houd me daar niet zo erg mee bezig eerlijk gezegd. Ik ga uit van de integriteit van mensen. En zoals ook wel eens is gebleken bij de angels: een inlogfoutje is zo gemaakt. Ik denk dat de meeste dubbelnickers die moedwillig de boel flessen vroeger of later door de mand vallen. Ook dat is eerder al gebleken. En als je vermoedens hebt dat je op die manier in de maling genomen wordt, kun je altijd de angel vragen of ze IP's wil vergelijken.



Ik zou er geen probleem mee hebben als ik over de ene soort ditjes en datjes praat met Klaasje, terwijl ik over de andere soort ditjes en datjes praat met Yasmijn. Ik heb er pas een probleem mee als ik onenigheid heb met Klaasje, terwijl Yasmijn-die-eigenlijk-ook-Klaasje-is elders poeslief tegen me gaat zitten doen.
Correct.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat laatste kun je nooit weten.

Vergeef me dat ik zo wantrouwend ben, want het is me te vaak voorgekomen, dergelijke taferelen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Wat dat betreft heeft Flair bij hun nieuwe forum de topics goed bij elkaar geplaatst,beauty/gezondheid/lijf/dieet gewoon bij elkaar in 1 discussiepijler etc

En via viva kan dat ook niet onder de topic koop/verkoop en ruil zoals de flair heeften daar kan oproepjes/prikbord dan ook bij...
Alle reacties Link kopieren


Maar dat laatste kun je nooit weten.

Vergeef me dat ik zo wantrouwend ben, want het is me te vaak voorgekomen, dergelijke taferelen.






Dat klopt, dat kun je nooit weten. Maar ook niet als je áltijd dubbele nicks verbiedt, ipv alleen dubbele niks in 1 topic verbieden. Mensen kunnen bijvoorbeeld een nick voor op het werk hebben en een nick voor thuis. Of via proxys posten, waardoor er al helemaal geen touw aan vast te knopen is.

Either way denk ik dat je, zoals Q ook al zegt, van het goede in de mens uit moet gaan. Als iedereen elkaar gaat wantrouwen is de lol er bovendien al snel af. Zo heel vaak als jij het doet voorkomen dat het gebeurd is het ook weer niet voorgekomen. Tenminste, óp het forum niet, wat er achter de schermen gebeurd kan ik iet over meepraten. Misschien dat het daar vaker voorkomt. Maar, wees eerlijk, liever een keer "op je bek gaan" door een akkefietje met een dubbelnick doordat je te goed van vertrouwen bent, dan jezelf continu moeten blijven afvragen of degene waarmee je op een topic zit wel oprecht is.
Ik zou het raar vinden als je niet meer een nieuw topic over bijvoorbeeld lijnen of over het uitwisselen van ervaringen mbt zwangerschap/vruchtaarheid/stoppen met pil of wat dan ook meer mag beginnen. Als dat niet meer mag betekent het dat iedereen zich aan moet sluiten bij (soms al jaren!) bestaande topics waarin veel vaste grappen en maniertjes al helemaal zijn ingeburgert. Als nieuweling is het moeilijk om daar tussen te komen.

Ik hang hier al aardig lang rond ondertussen en je ziet telkens dezelfde mensen met dezelfde dingen terugkomen (de al eerder genoemde stoel bijvoorbeeld). Ik heb er niks mee en bekijk het lachend van een afstandje. Ook de WTP grap heb ik heeeeeeeeel lang niet begrepen ;). Waarom zou je alle WTP haters moeten samenvoegen met de WTP liefhebbers omdat ze toevallig tijdens het geven van fv willen SonjaBakkeren en dus in 1 topic thuis horen? Ik zie het nut er niet van in. Volgens mij haal je zo de diversiteit uit het forum. Bij mama's (;( was ik maar een mama!!!) zijn een heleboel verschillende topics over vruchtbaarheidsproblemen. De 1 heel serieus, de ander met de nodige dosis humor (moet je ook maar tegen kunnen...), sommige drukbezocht, sommige rustig, sommige nieuw, sommige al jaren oud.



En dat niet iedereen kan lezen en ziet dat er centrale topics zijn voor steeds terugkerende vragen, dat zal nooit veranderen, neem dat maar van mij aan!
Alle reacties Link kopieren
Minder offtopic geklets en meer inhoudelijke reacties. Daar kunnen op zich regels aan gesteld worden. Ik zie nu nog te vaak 'gezellig' geklets onder dames die eigenlijk niks bijdraagt aan het forum. Er mogen ook wel wat regels worden gemaakt over hoe men met elkaar omgaat op dit forum. Ik merk dat sommige forummers zich niet kunnen inhouden om zeer fel taalgebruik te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
o, er is dus toch wel geleerd van de vorige actie??

nu niet meer rigoreus alles wegvagen, maar eerst overleggen..

blij dat de volksverhuizing van de sexpijler nog iets heeft opgeleverd dan...
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag er eigenlijk wel een oproepjespijler komen. Nu plaatst iemand een oproepje en dan zijn vaak de reacties 'kun je niet lezen, oproepjes mogen niet' en 'kun je zelf je huiswerk niet doen' etc.

Zet lekker alle oproepjes bij elkaar, wie er geen trek in heeft slaat de pijler over en als men geen reacties krijgt stopt het openen van zinloze oproepjes vanzelf. En voor mijn part is daar zelfs hengelen niet verboden. Laat lekker gaan!



Hetzelfde geldt voor het huidige feesttipstopics.... in het begin nam het aantal nieuwe topics wat af maar we worden al een tijd weer flink om de oren (of ogen...) geslagen met de hartekreten wat voor origineels we vriend/pap/map/nieuwe lover nu moeten geven.

Zet lekker bij elkaar in 1 pijler. Weer een pijler minder te gaan!



Ook graag een woon/leef/klus-pijler en een pijler voor ALLE dierentopics. Zo :D wat zal 'overige' overzichtelijk worden.



Over de regels op zich.... tja... daar heb ik me nog niet zo in verdiept, maar kan me wel vinden in veel van eerdere berichten hier.



Eigenlijk hoort dit misschien meer bij het andere modtopic over wat wel en niet op het nieuwe forum, maar kwam hier terecht qua regels m.b.t. oproepjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het niet in dank afnemen als ons topic op de mama(ik krijg hier zo'n jeuk van) pijler alleen maar ontopic zou mogen. We proberen al afstand te scheppen van het hele zwanger worden en dan mogen we het alleen over onze eisprong, IUI's, IVF, spuiten en teleurstellingen hebben. Ik ben juist blij dat we nu gewoon de mogelijkheid hebben om ook over andere dingen dan die ene wens kunnen praten, want ondaks dat we heel graag een kind willen, gaan onze levens daarnaast ook gewoon door. Het juist even over iets anders hebben dan de wachtweken en wat je allemaal wel of niet voelt is een lekkere afleiding als je 2,5 jaar loopt te modderen.



Ik ben ook niet altijd heel erg lief, en het gevalletje WtP was gewoon erg leuk, maar dat gebeurd als er veel forummers lang meelopen, die weten hoe het er hier aan toe (kan) gaa(n)(t). Dat is alleen maar mooi dat er zoveel mensen interactie met elkaar kunnen hebben.
Ik ben ook voor het opheffen van de angel anonimiteit. Ik wil weten wie mijn topic sluit of postings bewerkt of weghaalt. Ik zie het nut van de anonimiteit zelf niet in. Ik begrijp het nut wel, voor de angels, ik zie er alleen het nut voor het algemeen niet van in.



Een tijd geleden werd er een kletstopic op overige van mij gesloten. Prima, niks aan de hand op zich, er zijn inderdaad al veel kletstopics. Nu zie ik de laatste weken weer een nieuw kletstopic opduiken (het zogenaamde 'niet' groepje') en dat mag dan ineens wel blijven bestaan. Dat vind ik voor de nieters heel leuk maar ik vind het wel heel inconcequent want een maand geleden moest mijn topic dicht omdat het te veel op een kletsgroepje leek.

 

In dat opzicht mogen de regels wel wat meer gehandhaafd worden. Risico is dat dan alle kletsgroepjes moeten verdwijnen maar dat is in ieder geval eerlijker dan het ene groepje wel en het andere niet laten bestaan.



Misschien is een extra pijler voor alleen kletsgroepjes wel een plan. Om nu één groot algemeen kletstopic te gaan instellen lijkt me niet de goede oplossing.



Voor oproepen geldt precies hetzelfde, zoals al eerder aangegeven.
Alle reacties Link kopieren


Risico is dat dan alle kletsgroepjes moeten verdwijnen maar dat is in ieder geval eerlijker dan het ene groepje wel en het andere niet laten bestaan.





wij zijn helemaal geen groepje!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven