Okee misschien iets te impulsief..

26-03-2017 15:05 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd op een auto via een tweedehands occassions website. Het zal mijn eerste oefenautootje worden, en heb ik geen groot budget, dus ik heb gereageerd op een klein autootje uit 1998 waarvan er geen noemenswaardige technische problemen zijn. Wel heeft het behoorlijke lakschade op 1 plek. Zodanig dat ik denk dat ik het onderdeel vervangen wil hebben, maar volgens de eigenaar moet dat voor dit type auto voor ongeveer 40 euro te regelen zijn. Nu heb ik gezegd dat ik wel geïnteresseerd ben in de auto en langs wil komen voor proefritje. Ik kan ook nogal eens impulsief zijn in dit soort dingen.. zo ken ik niemand die verstand heeft van auto's die mee zou kunnen, dus ik ga dat dan op eigen houtje doen.. zonder te weten waar ik verder op moet letten.. begin nu wel te twijfelen of dit niet erg impulsief is.. kosten voor autootje is trouwens 300 euro. Apk tm oktober. 140.000 km gereden ongeveer. Te impulsief? Of moeite waard om (alleen en zonder veel verstand ervan) te gaan kijken en rijden?
Kun je iemand meenemen met verstand van auto's?
kun je het merk en het type geven?
Alle reacties Link kopieren
Een Opel corsa is het. Ik heb niet iemand die mee zou kunnen die er meer verstand van heeft dan ik.
Het is wel te goedkoop voor een auto met weinig km en een deukje. Er moet meer mis mee zijn.
Voor 300 euro kan je je geen buil vallen toch?
quote:rosings schreef op 26 maart 2017 @ 15:11:

Voor 300 euro kan je je geen buil vallen toch?Zou je denken, maar wat als de remmen verrot blijken te zijn en je komt daar midden op de snelweg achter. Of wat als je aan de andere kant van Nederland met pech komt te staan.
Voor dit geld kan het echt niet veel bijzonders zijn.



Aan de andere kant, zou je het risico kunnen en durven lopen met dit bedrag? Dan kun je het overwegen. Maar houd je verwachtingspatroon van hoelang de auto meegaat erg laag.



En je kan de auto natuurlijk voor aankoop laten keuren door de ANWB.
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:10:

Een Opel corsa is het. Ik heb niet iemand die mee zou kunnen die er meer verstand van heeft dan ik.



Te goedkoop. Vermoedelijk zijn daar (kostbare problemen) te verwachten.

Je zou het overwegen de proefrit te plannen op het moment dat een aankoopkeuring bij de ANWB kan.



(Ik zou voor een eerste oefenauto' tje zoeken vanaf 750 euro)
Alle reacties Link kopieren
Lakschade voor 40 euro? Lijkt me erg weinig eigenlijk. Je kunt afspreken dat je 340 euro aan hem betaald en dat hij het laat maken voor je hem neemt. Misschien ook gewoon toch alvast laten keuren nu?



Sowieso de banden ook even controleren op profiel, en of ze gelijkmatig versleten zijn. Met starten kijken of dat vloeiend gaat, hoe de motor klinkt...
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 15:13:

[...]



Zou je denken, maar wat als de remmen verrot blijken te zijn en je komt daar midden op de snelweg achter. Of wat als je aan de andere kant van Nederland met pech komt te staan.De auto is gekeurd, dus ik zou ervan uit gaan dat ie veilig genoeg is. Als je verwacht dat je er tot oktober mee rijdt, en accepteert dat er mogelijk kosten aan komen, zou ik het doen. Als de kosten te hoog worden kun je m alsnog naar de sloop brengen toch.
Zelf gok ik dat de distributieriem gewoon versleten is (dure reparatie) maar als hij knapt is het sowieso total loss. Ik vermoed dus ook niet dat je tot oktober gaat halen met die wagen.
Alle reacties Link kopieren
Filee: dat denk ik ergens ook, hoewel ze wel meer worden aangeboden in dezelfde staat, behalve de lakschade, en dan voor maar 100 euro meer.. Het is wel anders dan n deukje. Er staat n scheldwoord ingekrast, vorige eigenaar schijnt ruzie met buren te hebben gehad.
Je kan ook gewoon een goede auto kopen als oefenauto. Ik kocht meteen na het behalen van mijn rijbewijs een goede auto voor 3000 euro. Ik rij er nu (10 jaar later) nog steeds dagelijks in en nog geen (dure) gebreken gehad ondanks dat het een oudere auto is (uit 2002).
quote:sandra1905 schreef op 26 maart 2017 @ 15:15:

[...]





De auto is gekeurd, dus ik zou ervan uit gaan dat ie veilig genoeg is. Als je verwacht dat je er tot oktober mee rijdt, en accepteert dat er mogelijk kosten aan komen, zou ik het doen. Als de kosten te hoog worden kun je m alsnog naar de sloop brengen toch.Keuring kijkt alleen naar de staat op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:17:

Filee: dat denk ik ergens ook, hoewel ze wel meer worden aangeboden in dezelfde staat, behalve de lakschade, en dan voor maar 100 euro meer.. Het is wel anders dan n deukje. Er staat n scheldwoord ingekrast, vorige eigenaar schijnt ruzie met buren te hebben gehad. Al met al voor mij genoeg signalen al om het niet te gaan doen en nog even verder te kijken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:17:

Filee: dat denk ik ergens ook, hoewel ze wel meer worden aangeboden in dezelfde staat, behalve de lakschade, en dan voor maar 100 euro meer.. Het is wel anders dan n deukje. Er staat n scheldwoord ingekrast, vorige eigenaar schijnt ruzie met buren te hebben gehad. Ik gok dat die schade dan zeker duurder is dan 40 euro, afhankelijk van de plaats. Ik was ruim 600 euro kwijt om de zijkant van mijn auto te spuiten.
Ik weet niet welk onderdeel er vervangen moet worden; maar 40 euro is wel heel erg weinig voor het vervangen van een onderdeel... alleen het arbeidsloon is meestal al hoger.

Verder vertrouw ik het niet voor die prijs... heb je al gekeken op bijv. rdwckeck of autotrack en nagegaan of de kilometerstand niet teruggedraaid is etc.
Alle reacties Link kopieren
Die km zijn dat de echte kilometers?



Dus met nap ?

Bij marktplaats staat er dan een groen vinkje bij de km stand.



En via de rdw site kan je een kenteken check doen, hoeveel eigenaren de auto heeft gehad bijv.

Bij een probleem bak zijn dat er vaak heel veel
Op rdw.nl kun je het kenteken invullen en de gegevens checken. Dus ook of de km stand klopt.
Alle reacties Link kopieren
Okee bedankt voor de tips en reacties. Of de kilometerstand is teruggedraaid weet ik niet, hoe kan ik dat controleren? Ik merk aan de reacties wel dat het beter is om nog wat verder te kijken misschien. Of het gokken en het niet erg vinden dat het 'maar' 300 euro is. Behalve met doe lakschade dan, dat wordt dus waarschijnlijk ook duurder. Ik zal eens vragen of ik m voor n meerprijs van 40 euro dan zonder die schade kan krijgen
De auto van een collega is door de APK maar ze gaat op zoek naar een nieuwe omdat er roestschade is aan de remschijven en iets met de distributieriem: 2500 euro kosten. En ja, echt de remmen die eraan kunnen gaan, maar toch goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je voor een auto van 300 euro in godsnaam lakschade gaan repareren?



Koop een watervaste stift in dezelfde kleur en maak het wat minder opvallend.



Koop de auto voor 300 euro, ga langs een garage en laat hem nakijken op gevaarlijke zaken. Voor 300 raak je hem uiteindelijk ook wel weer kwijt.
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:26:

Okee bedankt voor de tips en reacties. Of de kilometerstand is teruggedraaid weet ik niet, hoe kan ik dat controleren? Ik merk aan de reacties wel dat het beter is om nog wat verder te kijken misschien. Of het gokken en het niet erg vinden dat het 'maar' 300 euro is. Behalve met doe lakschade dan, dat wordt dus waarschijnlijk ook duurder. Ik zal eens vragen of ik m voor n meerprijs van 40 euro dan zonder die schade kan krijgenOp rdw.nl voer het kenteken in en dan kun je alle technische gegevens zien, inclusief km stand. Als deze een logische volgorde heeft staat dat er en als deze het niet heeft staat er een melding dat er geen uitspraak over gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Voor dat geld kun je eigenlijk weinig verwachten van een auto. Je kan geluk hebben en er een paar jaar mee rijden maar je moet ook niet gek opkijken als je over een maand stilstaat en de kosten voor reparatie dan het dubbele van de aanschafprijs is. Die prijs is een aankoopkeuring (vanaf 160 voor ANWB leden 200 voor niet leden) eigenlijk ook niet waard. 40 euro voor die lak schade lijkt me heel weinig hoor dus dat zou ik eerst nagaan want je wil neem ik aan niet met een scheldwoord op je auto rondrijden.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven