Okee misschien iets te impulsief..

26-03-2017 15:05 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd op een auto via een tweedehands occassions website. Het zal mijn eerste oefenautootje worden, en heb ik geen groot budget, dus ik heb gereageerd op een klein autootje uit 1998 waarvan er geen noemenswaardige technische problemen zijn. Wel heeft het behoorlijke lakschade op 1 plek. Zodanig dat ik denk dat ik het onderdeel vervangen wil hebben, maar volgens de eigenaar moet dat voor dit type auto voor ongeveer 40 euro te regelen zijn. Nu heb ik gezegd dat ik wel geïnteresseerd ben in de auto en langs wil komen voor proefritje. Ik kan ook nogal eens impulsief zijn in dit soort dingen.. zo ken ik niemand die verstand heeft van auto's die mee zou kunnen, dus ik ga dat dan op eigen houtje doen.. zonder te weten waar ik verder op moet letten.. begin nu wel te twijfelen of dit niet erg impulsief is.. kosten voor autootje is trouwens 300 euro. Apk tm oktober. 140.000 km gereden ongeveer. Te impulsief? Of moeite waard om (alleen en zonder veel verstand ervan) te gaan kijken en rijden?
Ik zou zoiezo geen auto kopen waar scheldwoorden ingekrast zijn.
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:17:

Filee: dat denk ik ergens ook, hoewel ze wel meer worden aangeboden in dezelfde staat, behalve de lakschade, en dan voor maar 100 euro meer.. Het is wel anders dan n deukje. Er staat n scheldwoord ingekrast, vorige eigenaar schijnt ruzie met buren te hebben gehad.



Dat (scheldwoordengebeuren) zou ik direct al niet vertrouwen en de auto dus niet kopen...

Verder kun je echt vergeten dat je lakschade voor 40 euro kunt laten repareren. Eén mini-krasje van iemand die er met rits van tas of jas langsloopt, kost al meer...

Klinkt eerder alsof de eigenaar vooral heel erg graag van zijn auto af wil....
Als ik voor 40 euro lakschade zou kunnen laten repareren, had ik dat zeker gedaan. Helaas kost een klein deukje/plekje al zo'n 120 euro.
Alle reacties Link kopieren
Okee volgens rdw heeft ie een onlogische km stand. Verder 5 eigenaren gehad. Gevraagd hoe het zit met de distributieriem en die schijnt wel vervangen te zijn. Tja 300 is ook niet veel, dat klopt. Ik hoop dat het met watervaste stift weg te krijgen is
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste gaat over de lak, uiteraard
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:32:

Okee volgens rdw heeft ie een onlogische km stand. Verder 5 eigenaren gehad. Gevraagd hoe het zit met de distributieriem en die schijnt wel vervangen te zijn. Tja 300 is ook niet veel, dat klopt. Ik hoop dat het met watervaste stift weg te krijgen is Wanneer is die riem vervangen? Als het in 2000 was, heeft het alsnog geen nut. En heeft hij daar bonnen van? Iedereen kan dingen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Die 40 euro voor die schade heeft hij trouwens gebaseerd op het vervangen van het hele onderdeel via de sloop. Niet de lakschade zelf repareren
Het kan dan ook nog zijn dat ie 1.140.000 km heeft gereden. De meeste km tellers gaan naar 0 na 999.999 km.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 26 maart 2017 @ 15:33:

[...]



Wanneer is die riem vervangen? Als het in 2000 was, heeft het alsnog geen nut. En heeft hij daar bonnen van? Iedereen kan dingen zeggen.

Staat er eigenlijk een datum op de distributieriem? Net zoals ze bij gasslangen doen zegmaar. Dan weet je hoe oud de riem zelf is.



Maar als de km stand onlogisch is, zou je er dan ngo wel heen willen?
Ik zou het niet doen en kijken voor een iets duurdere die wel jaren mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een auto zou kopen voor zo weinig geld dan zou ik een sticker plakken over de lakschade heen.

Maar deze auto zou ik niet kopen omdat het riekt naar fraude met de kilometerteller.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:34:

Die 40 euro voor die schade heeft hij trouwens gebaseerd op het vervangen van het hele onderdeel via de sloop. Niet de lakschade zelf reparerenWelk onderdeel is het dan?
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 15:32:

Okee volgens rdw heeft ie een onlogische km stand. Verder 5 eigenaren gehad. Gevraagd hoe het zit met de distributieriem en die schijnt wel vervangen te zijn. Tja 300 is ook niet veel, dat klopt. Ik hoop dat het met watervaste stift weg te krijgen is



Check ook even aan de hand van automerk, model en bouwjaar e.d. via bijvoorbeeld google of die Opel Corsa wel over een distributieriem beschikt. Er zijn nl. veel Opel Corsa's die een distributieketting hebben i.p.v. distributieriem. Dus als dat het geval is, weet je direct dat de eigenaar niet betrouwbaar is.

Verder zegt het niet zoveel dat de distributieriem vervangen is (als dat al waar is); misschien is dat 10 jaar geleden gebeurd.

Verder zou ik nooit een auto kopen met een onlogische kilometerstand!
quote:Oddish schreef op 26 maart 2017 @ 15:35:

[...]



Staat er eigenlijk een datum op de distributieriem? Net zoals ze bij gasslangen doen zegmaar. Dan weet je hoe oud de riem zelf is.



Maar als de km stand onlogisch is, zou je er dan ngo wel heen willen?Volgens mij niet. Ik weet het niet zeker. Als de eigenaar een rekening heeft van de reparatie, kun je wel nagaan wanneer die vervangen is voor (hopelijk) een nieuwe exemplaar.
quote:Oddish schreef op 26 maart 2017 @ 15:35:

[...]



Staat er eigenlijk een datum op de distributieriem? Net zoals ze bij gasslangen doen zeg maar. Dan weet je hoe oud de riem zelf is.



Maar als de km stand onlogisch is, zou je er dan ngo wel heen willen?hier het antwoord
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 26 maart 2017 @ 15:43:

[...]





hier het antwoordGoed om te weten! Mijn auto heeft inderdaad een onderhoudsboekje. Ik ga eens kijken wanneer die van mij vervangen moet worden.
Alle reacties Link kopieren
TO, je kan ook voorstellen om bij de anwb een zogenaamde aankoopkeuring te laten doen en de kosten te delen.

Als degene dat niet wilt,dan Niet kopen. . want dat geld kan je dan beter bewaren voor een andere auto.
Alle reacties Link kopieren
Is €300 ook echt wat je kunt uitgeven?

Het is wel een erg laag budget, moet ik zeggen.



Als je nog even door kunt sparen en dan over een paar maanden ergens rond de €1000 kunt kijken kom je al snel in veel betrouwbare auto's uit.

Een Corsa van bijna 20 jaar oud is nou niet het allerbeste wat er te krijgen is, hoewel je ook gewoon geluk kan hebben.



Persoonlijk zou ik gaan kijken voor iets Japans of Koreaans (Toyota, Suzuki, Mazda, Nissan, Hyundai, Kia, Honda). Vooral Toyota's hebben de reputatie onverwoestbaar te zijn.



De Corsa was snel te vinden op Marktplaats trouwens.

Ziet er op de foto niet gek uit, en een motorkapje is voor een tientje of 4 wel te krijgen op de sloop. Daar zitten de krassen, zag ik.

Met wat checken op de RDW site zie ik dat er 5 voorgaande eigenaren zijn geweest, en dat is niet vreemd, gezien de leeftijd. Kilometerstand wordt aangegeven als "onlogisch". Mogelijk kun je op andere manieren checken of er logica in zit, bijvoorbeeld door onderhoudsfacturen of een onderhoudsboekje. Bij zo'n oude auto is de kans ook groot dat dit weg is, trouwens. Nog geen 150.000km is niet veel voor een auto van bijna 20 jaar oud.



Het lijkt erop dat de verkoper de auto nog niet lang heeft. Staat op zijn naam sinds 9 november 2016.



Als je gaat rijden:

Laat met 50 per uur even het stuur los. De auto moet miet naar links of rechts trekken. Rem voorzichtig met je handen nog los. De auto moet weer niet naar links of rechts trekken, luister bij remmen of je geen schurende geluiden hoort. Rem ook een keer goed hard (eerst effe in je spiegels kijken).

Ga met relatief lage snelheid in een hoge versnelling rijden (B.v 50 in 4) en geef vol gas.

De koppeling mag dan niet doorslippen.

Draai op een parkeerplaats of andere ruime plaats het stuur helemaal naar links en rij heel rustig met het stuur naar links gedraaid weg. Doe dit ook met stuur naar rechts. Er mogen geen knakkende geluiden onder de auto vandaan komen, zo ja, zijn de aandrijfassen aan vervanging toe.

Kijk of alle elektrische dingen het doen:

Ruitenwissers (alle snelheden) ventilator op alle standen, lichten, ruitensproeiers, toeter etc.

Maak onder de motorkap de olievuldop los en kijk aan de binnenkant. Als de olie er als een soort mayonaise uitziet, zit er veel vocht in de olie, dat kan duiden op een lekke koppakking. Is sowieso een reden om even verder te kijken.



En deze tips heden voor alle auto's waar je naar gaat kijken.
When in doubt, the auditor is always right!
Staat dat scheldwoord op de motorkap? Zo ja, dan is het een groter oppervlak dan gemaakt van worden voor 40 euro. En het slot in de rechterdeur is kapot.



Zou je echt een auto willen hebben die zoveel met vandalisme te maken heeft gehad? Het kenteken blijft hetzelfde en dus zullen er foute figuren kunnen zijn die denken dat jij de oude eigenaar bent.
Als je maar 300 euro hebt om een auto te kopen, dan moet je gewoon helemaal geen auto willen kopen. Als dat ding het al volhoudt krijg je sowieso nog met bijkomende kosten te maken als verzekering, kleine onderhoudskosten (lees: lampjes, olie bijvullen, sproeivloeistof), en voor het eind van het jaar nog een keuring met bijkomende reparatiekosten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, auditor! Als ik er nog ga kijken ( hoor effe niks meer van eigenaar) zal ik op die dingen letten. Ik zag idd op tweedehandsonderdelen website zo'n motorkap idd voor rond de 50 euro. Is dat evt zelf te vervangen? Wel moet ook het slot bij 1 deur vervangen worden stond erbij. Geen idee of dat nog een duur grapje is.
Ik gooi 'm er nog even in:



Zou je echt een auto willen hebben die zoveel met vandalisme te maken heeft gehad? Het kenteken blijft hetzelfde en dus zullen er foute figuren kunnen zijn die denken dat jij de oude eigenaar bent.
quote:Geronimoo schreef op 26 maart 2017 @ 16:22:

Bedankt voor de tips, auditor! Als ik er nog ga kijken ( hoor effe niks meer van eigenaar) zal ik op die dingen letten. Ik zag idd op tweedehandsonderdelen website zo'n motorkap idd voor rond de 50 euro. Is dat evt zelf te vervangen? Wel moet ook het slot bij 1 deur vervangen worden stond erbij. Geen idee of dat nog een duur grapje is.



Bij een vakgarage: ja



Als je het zelf kan/ wil/ gaat doen met een slot van de sloop: ja
Mijn Corsa B is uit 1995 en heeft 100k gereden. Marktwaarde is minder dan €500. Toch nooit grote uitgaven aan gehad. Normaal onderhoud en 1x stukkie lassen.

Dat klop ik af, want eind deze maand moet ie weer door de APK.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof het niet te vertrouwen is... ik zou toch echt kijken of je wat meer geld kunt uitgeven en dan iemand kan meenemen die er verstand van heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven