Ongehoord onbeschoft...

27-05-2014 01:01 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een seniorencomplex (55+-woningen). Dus veel oudere senioren (al dan niet met een rollator of scootmabiel). Sommige bewoners zijn zelfs hoog bejaard.

In de nabijheid van dit complex liggen 2 middlbare scholen. Het komt zeer regelmatig tot vaak voor dat leerlingen van die scholen met hun fiets en met een noodgang over de stoep racen op weg naar McDonalds of een snackbar hier niet ver vandaan. Tot schrik en ergernis van de ouderen.

Vanmorgen ook weer. Een Indische dame van dik in de 80 loopt met haar rollator voor de flat en schrikt zich een hoedje als plotseling een scholier (van amper 14 jaar) met een bloedgang op een fiets langs haar scheert. De dame in kwestie roept tegen de jongen dat hij op het fietspad hoort te fietsen en niet over de stoep. De jongen stopt, stapt van zijn fiets en zegt tegen haar: "Wat zeik je nou... ouwe.....? Je had al lang dood horen te zijn, oud lijk!" Stapt weer op zijn fiets en vervolgt zijn weg over de stoep. Hij kijkt nog een keer om en steekt zijn middelvinger naar de bejaarde vrouw op.



Ik zag en hoorde het gebeuren vanmorgen, tot mijn verbijstering en ergernis. Ik heb nog even met de bejaarde vrouw staan praten. Ze was helemaal ontdaan door wat er even daarvoor gebeurde. En ik snap dat heel goed.



Ik ben zeker geen fatsoensrakker of zoiets. Maar dit gedrag en deze houding, daar heb ik geen goed woord vor over. Behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect. Dat heb ik in mijn opvoeding in ieder geval wel meegekregen, gelukkig. Dit vond ik schaamteloos.



Kennen jullie meer van dit soort onbehouwen en onbeschoft gedrag tegen ouderen?
quote:rochel schreef op 27 mei 2014 @ 01:29:

als dat rotjonk een mes heeft dan mag je hem wel slaan ondanks zijn leeftijd. toch?Ja hoor. Met zijn eigen fiets
Rustig maar Roos, ik zeg nergens dat ik geen respect voor ouderen heb, maar niet meer dan voor een jonger persoon. Geen reden om zo bits te doen.
dat ga ik onthouden biebelie en roos, groen licht

het eerstvolgende klotzakje dat een oudje lastig valt is de mijne
bij mij hebben de ouderen/bejaarden ook altijd voorrang. resepct voor de oudjes. ze kunnen bij mij een pootje breken en ik zal vriendelijk blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog iets eerder opgegroeid Roos.... in de jaren 60... vooral. Mij is bijgebracht: opstaan voor oudere mensen in tram en bus... en vooral U zeggen tegen oude(re) mensen. En geloof het of niet: ik ben nu bijna 65, maar daar houd ik me nog steeds aan. Net zo goed als dat ik ouderen laat voorgaan in de lift... of bij een deur. Dat zit er bij mij ingeramd als het ware.
ik nam (vanzelfsprekend) aan dat jij ergens in de 40 was, jane. maar dan snap ik wel dat je die fiets niet om zijn nek hangt.
quote:hyale schreef op 27 mei 2014 @ 01:41:

Rustig maar Roos, ik zeg nergens dat ik geen respect voor ouderen heb, maar niet meer dan voor een jonger persoon. Geen reden om zo bits te doen.

Nee. Je schrijft dat iemand het moet verdienen om jouw respect te krijgen. En ik schrijf dat een beetje iemand van 80-90 jaar jouw respect écht wel verdient en als je wilt weten waarom zou je eens met oudere mensen in gesprek kunnen gaan.

En als je dat bits vindt is dat prima, ik heb gewoon niet zoveel met de yobro cultuur van nu en de respect man zonder dat de roepers weten wat dat precies betekend.

En daar komt bij dat een ouder iemand zich slechter kan verdedigen. Daarom mogen we best een beetje zorg tentoonspreiden.
Doe ik ook allemaal LuckyJane, deels uit respect en deels common sense. Lang staan is voor ouderen vermoeiend en ik kan langer staan, dus bied ik ze mijn plek aan. Net als zwangere vrouwen. Maar om nu te zeggen dat ik meer respect heb voor ouderen en zwangere vrouwen dan voor ieder ander mens... Nou nee.

Ik zie dat meer als oog hebben voor de mensen om je heen dan respect hebben voor een bepaalde groep omdat het hoort. Iedereen is voor mij gelijkwaardig.
Heb ik ook Jane en Rochel. No way dat ik een ouder iemand laat staan ten behoeve van mijn achterste.



Tja, dat respect ding blijft lastig. Natuurlijk zijn er hele vervelende oude mensen die je gewoon een mep wilt verkopen met hun eigen wandelstokje maar mijn opvoeding zit diep. En stiekem vind ik dat best oké. Sowieso verdient een ieder die de oorlog heeft meegemaakt imo enig respect.

Ik denk dat deze generatie ouders én de generatie hiervoor een beetje vergeten is dit soort dingen mee te geven aan hun kroost. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:rochel schreef op 27 mei 2014 @ 01:43:

en ik zal vriendelijk blijven.Oefen anders alvast hier op het forum?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zeg nergens dat respect bij mij verdient moet worden, Roos. Iedereen krijgt van mij dezelfde portie respect totdat die persoon iets doet waardoor ik geen respect meer heb voor hem/haar. Iedereen begint voor mij gelijk. Reageer eens niet zo aangevallen en trek niet zulke overhaaste conclusies.
ik hoef hier net te oefenen hoe te reageren op ouderen, want zover ik weet doe ik dat al heel goed.

maar je zal vast op iets anders doelen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 01:50:

Heb ik ook Jane en Rochel. No way dat ik een ouder iemand laat staan ten behoeve van mijn achterste.



Tja, dat respect ding blijft lastig. Natuurlijk zijn er hele vervelende oude mensen die je gewoon een mep wilt verkopen met hun eigen wandelstokje maar mijn opvoeding zit diep. En stiekem vind ik dat best oké. Sowieso verdient een ieder die de oorlog heeft meegemaakt imo enig respect.

Ik denk dat deze generatie ouders én de generatie hiervoor een beetje vergeten is dit soort dingen mee te geven aan hun kroost. Jammer.[/quote



Helemaal mee eens Roos. Maar tegeljkertijd vraag ik me af: zijn we nu zulke ouwe mutsen geworden? hihhi.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 01:50:

Sowieso verdient een ieder die de oorlog heeft meegemaakt imo enig respect.

Disclaimer van mij persoonlijk; op de `bewust foute mensen` na in de oorlog.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
als een persoon van 70+ mij in mijn gezicht wil slaan dan is dat omdat er iets niet meer klopt in haar hoofd. ik ga daar dan ook niet raar op reageren en blijf vriendelijk.

itt een vervelend rotjonk, dan ga ik me niet inhouden.

die heeft geen excuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 mei 2014 @ 01:58:

[...]





Disclaimer van mij persoonlijk; op de `bewust foute mensen` na in de oorlog.Allemachtig. Discussie gaat nu een kant op die ik beslist niet heb gewild.
Aangevallen? Ach ja, tsal de leeftijd zijn.



Jane, een ouwe muts heb eeeeh ben ik nog niet. Jong en kwiek en dan werd ik laatst ook nog 10 jaar jonger geschat!!



MV, tja, dat is een andere discussie. Als ze niet in het gevang zitten heb ik er wel weer respect voor dat ze na hun foutigheid nog los rond lopen.

Zo zie je maar weer Yobro, het blijft lastig!
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 02:02:

[...]





Allemachtig. Discussie gaat nu een kant op die ik beslist niet heb gewild.

Snap ik.

Maar goed, we waren het er allemaal al over eens dat oude mensjes op straat hard laten schrikken en dan afstappen en uitschelden geen echt liefdevolle daad is. Toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 02:02:

Als ze niet in het gevang zitten heb ik er wel weer respect voor dat ze na hun foutigheid nog los rond lopen.

Respect voor dat ze nog los rond lopen? Nou ja, laat maar zitten. Niet mijn kopje thee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dat is echt alles wat je te zeggen hebt, Roos? Je zegt min of meer dat mijn generatie nooit is geleerd respect te hebben voor ouderen, ik leg uit dat ik het anders bedoel dan jij leest en vervolgens ga je alleen in op dat stukje? Nogal lullig van je. Heeft niks met leeftijd te maken, trouwens.
yobro is zoiets als dat de jongere gasten elkaar aanspreken als in Yo Bro?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 02:04:

[...]



Snap ik.

Maar goed, we waren het er allemaal al over eens dat oude mensjes op straat hard laten schrikken en dan afstappen en uitschelden geen echt liefdevolle daad is. Toch?Dat bedoel ik. Ik vind dat er grenzen zijn aan het menselijk fatsoen. En in mijn ogen zijn die grenzen vanmorgen overschreden. Daar heeft WO II geen fuck mee te maken. Maar ik zal wel ouwerwets worden gevonden.
quote:rochel schreef op dinsdag 27 mei 2014 02:08 yobro is zoiets als dat de jongere gasten elkaar aanspreken al Yo Bro?Geen idee, klinkt als een soort animatiefiguurtje. De avonturen van Yobro de Beer.
Alle reacties Link kopieren
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 02:09:

[...]





Dat bedoel ik. Ik vind dat er grenzen zijn aan het menselijk fatsoen. En in mijn ogen zijn die grenzen vanmorgen overschreden. Daar heeft WO II geen fuck mee te maken. Maar ik zal wel ouwerwets worden gevonden.Het was Rooss4 die de oorlog erbij haalde .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
dat is de tijd van nu jane, de jongelui willen respect krijgen van hun bro's en gaan zo los. en helaas zijn daar ook/vrnmlk oudjes de dupe van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven