Vriendschappen dochter 14 jaar

14-05-2024 19:49 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb graag jullie advies hoe ik mijn dochter kan helpen/steunen.

Mijn dochter van 14 is een slim, gezellig, vrolijk meisje dat al van kleins af aan wat onzeker is geweest in vriendschappen. Ze heeft wel heel sterk behoefte aan vrienden en vriendinnen, en eigenlijk het liefste iemand of iemanden die echt voor haar kiest/kiezen.
Ze heeft overigens nooit ruzie met mensen, en is voorzichtig om zichzelf echt te laten zien.

Tot nu toe is haar dat nog niet gelukt, en het wordt nu echt een probleem voor haar.
Ze manouvreert een beetje tussen groepen vrienden, en heeft leuk contact, maar de diepgang die zij zoekt vindt ze niet, of als ze die heeft verdwijnt dat en kiest die persoon weer voor iemand anders en laat haar dus staan.

De laatste weken wordt het echt een probleem voor haar, groepjes die met elkaar op vakantie gaan en zij niet uitgenodigd wordt, kamp waar tenten door de meiden zelf ingedeeld worden en zij niet gekozen wordt, feestjes waar ze niet (meer) voor uitgenodigd wordt.

Ze wordt hier echt heel onzeker en verdrietig van. Ik weet niet zo goed hoe ik haar hierin moet steunen en of helpen, en weet dat ik niet kan oplossen. Ik heb ook geen enkel idee wat er “mis” met haar kan zijn, behalve dat ze in mijn ogen misschien soms te weinig van zichzelf laat zien.

Wat kan ik doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft zij hobby's naast school, clubjes?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de hobbies precies hetzelfde verhaal….
Teamsport, en geen aansluiting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor teamsport?

Heeft zij creatieve hobby's? Wat vindt zij echt leuk om te doen?
Heeft ze ook geen vriendinnen meer van de basisschool?

Maar meiden van 14 die met elkaar op vakantie gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zijn haar interesses? Beetje jammer die clubjes vorming (al gaat het vaak zo) en ik snap dat ze daar onzeker van wordt. En 14 is een moeilijke leeftijd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
“Vroeger” had je zoiets als Rots en Water, een soort coaching programma voor wat zekerder in je schoenen te komen staan etc.
Iets in die richting lijkt mij wel hulpvol, ook omdat ze dan hopelijk wat zelfverzekerder wordt en wat sterker in haar schoenen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ivm herkenbaarheid even geen verdere details mbt teamsport etc. Deze doet ze supergraag.

Ze heeft inderdaad ook creatieve hobbies waar ze zich goed mee kan vermaken.

Daarnaast nog andere uitlaatkleppen zoals festivals en concerten etc.

Ze zit ook echt wel goed in haar vel, maar zou graag meer gezien willen worden door haar leeftijdsgenoten.

Ik had gehoopt dat het op de middelbare school wel zou gaan lukken…
Alle reacties Link kopieren Quote
Het probleem met onzeker en rustig zijn is dat je makkelijk vergeten wordt. De aandacht opgeslokt door degene die wel eisen dat ze gezien worden. Niet eens expres.

Jouw dochter is goed zoals ze is, maar mensen komen je niet halen. Je moet investeren en iets van initiatief tonen.

De middelbare school is echt een hel voor introverte mensen... Uit ervaring.

Vanaf je 20ste ofzo wordt het beter, kun je makkelijker jouw mensen vinden, maar daar heeft ze nu niets aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
14-05-2024 19:59
Heeft ze ook geen vriendinnen meer van de basisschool?

Maar meiden van 14 die met elkaar op vakantie gaan?
Nee, daar was het ook al niet best, de hoop was dat het op de middelbare beter zou zijn (meer “gelijkgestemden” )

Meiden gingen inderdaad afgelopen weekend op vakantie. Om haar niet teveel er mee te confronteren heb ik niet verder gevraagd mbt volwassenen die meegingen, maar waarschijnlijk was er 1 ouder mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-05-2024 20:06
Het probleem met onzeker en rustig zijn is dat je makkelijk vergeten wordt. De aandacht opgeslokt door degene die wel eisen dat ze gezien worden. Niet eens expres.

Jouw dochter is goed zoals ze is, maar mensen komen je niet halen. Je moet investeren en iets van initiatief tonen.

De middelbare school is echt een hel voor introverte mensen... Uit ervaring.

Vanaf je 20ste ofzo wordt het beter, kun je makkelijker jouw mensen vinden, maar daar heeft ze nu niets aan.
Ik hoop hier echt zo op, ik gun het haar ontzettend!
Alle reacties Link kopieren Quote
Festivals, groepen meiden die samen op vakantie gaan? Met 14 jaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloempjex schreef:
14-05-2024 20:01
“Vroeger” had je zoiets als Rots en Water, een soort coaching programma voor wat zekerder in je schoenen te komen staan etc.
Iets in die richting lijkt mij wel hulpvol, ook omdat ze dan hopelijk wat zelfverzekerder wordt en wat sterker in haar schoenen komt te staan.
Dank. Ik ga kijken of zoiets ook nog voor 14 jarigen kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stippestaartje schreef:
14-05-2024 20:08
Festivals, groepen meiden die samen op vakantie gaan? Met 14 jaar?
Festivals en concerten doet ze met een volwassene erbij of met een ouder die in de buurt wacht/ in de tussentijd wat gaat eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij heeft niet zoveel invloed op het gedrag van anderen. Tieners meisjes zijn over het algemeen heel erg met zichzelf bezig en 13/14 jaar is een moeilijke leeftijd. Een meisje die de ene week een bestie, kan 2 weken niet meer interessant zijn en een paar maanden later is het weer anders.

Ik zou proberen om je kind mee te geven dat eigenwaarde niet komt van wat anderen van je vinden en of zij jou zien, daarmee maak je haar wel heel kwetsbaar. Zeker op deze leeftijd.

Ik zou ook stoppen met samen opzoek gaan naar wat er mis is of dat zij zich anders moet gedragen, Iemand die bijvoorbeeld een beetje als een nerd wordt gezien of als wat kinderlijk, die wordt niet leuker gevonden wanneer je dat ook nog uitvergroot door jezelf meer te laten zien tenzij het is een groepje van gelijkgestemden.

Nodig je dochter weleens vriendinnen uit thuis na school, om bij samen huiswerk te maken en iets leuks te gaan doen. Blijven er weleens vrienden eten. Hebben jullie weleens gedacht: waarom vraag je dat of dat meisje van school, sport of een buurmeisjeniey mee op vakantie.

Soms wordt je pas mee gevraagd wanneer je initiatief neemt en dat kan ook klein zijn.

Je verhaal is voor mij niet duidelijk dus misschien zit ik er naast?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er niet meer meisjes op school zoals zij, met wie ze af kan spreken?

Verder sluit ik me helemaal aan bij Dropdrop.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-05-2024 20:06
Het probleem met onzeker en rustig zijn is dat je makkelijk vergeten wordt. De aandacht opgeslokt door degene die wel eisen dat ze gezien worden. Niet eens expres.

Jouw dochter is goed zoals ze is, maar mensen komen je niet halen. Je moet investeren en iets van initiatief tonen.

De middelbare school is echt een hel voor introverte mensen... Uit ervaring.

Vanaf je 20ste ofzo wordt het beter, kun je makkelijker jouw mensen vinden, maar daar heeft ze nu niets aan.
Dit herken ik heel erg. Ik dacht op de middelbare ook altijd dat mensen mij er nét niet bij wilde hebben. Ik hing een beetje bij diverse groepjes maar voelde me er nooit helemaal onderdeel van. Nooit gepest oid. En een tijd terug besprak ik dat op een reunie met wat mensen en die waren daar dus echt verbaasd over. Zij vonden mij er zker wel bijhoren, en dachten juist dat ik er niet helemaal bij wílde horen.

Zo maf om te horen. Maar ik voelde dus totaal niet gezien en begrepen toen. Op de uni veranderde dat. Ik moest echt leren wie “mijn” soort mensen waren. En dat zijn tot nu toe allemaal redelijk sociale maar introverte mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb wel een tip die ik via via voorbij heb zien komen:

https://www.stichtingdester.nl/

Zij verzorgen kampen voor gelijkgestemde kinderen om aan het zelfvertrouwen te bouwen en in een veilige omgeving te leren vriendschappen op te bouwen.

Heb het overwogen voor mijn eigen dochter van 15, zelfde verhaal.

Zij heeft wel 1 vaste vriendin in de buurt wonen en sinds kort een aantal meiden uit een klas lager waar ze goed mee omgaat. Nog even afwachten hoe blijvend dat gaat zijn, dat kan ik slecht inschatten. We hebben voor haar ook creatieve therapie inmiddels, dan kan ze al tekenend haar gevoelens bespreken. Verder hoop ik heel hard dat ze straks met een studie wat leuke mensen tegenkomt. School is voor haar nu gewoon een kwestie van uitzitten helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123

Alles war je schrijft is zoals ik het ook zie.
Huiswerk maken hier gaat helaas niet aangezien zij als enige uit de klas met het ov vanuit deze omgeving naar school gaat. Spontane acties zijn daarom lastig.

Meiden uitnodigen om hierheen te komen om te eten/slapen durft ze inmiddels niet meer omdat ze bang is om teleurgesteld te worden.
Zelfs haar verjaardag vieren (wat we eerder wel deden) wilde ze niet meer.

Er is twee jaar geleden een meisje een week met ons meegeweest op vakantie wat supergezellig was, maar daar bleef het daarna ook bij. De interactie tussen die twee was ook echt goed, dus voor mij een raadsel.

Met zichzelf laten zien, bedoel ik inderdaad ook niet bepaalde dingen uitvergroten, maar meer haar openheid te gebruiken en enthousiasme meer te laten zien zonder dat ze bang is om teleurgesteld te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij is gezien haar ervaringen alleen wel bang om teleurgesteld te worden en dat is niet raar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar van mijn oudste, de brugklas en de tweede waren op sociaal vlak heel lastig voor haar, terwijl zij buiten school wél vriendschappen heeft. Maar dat zijn vooral rustige "brave" bedachtzame meiden, en die vond ze niet op school. In de derde stroomde ze op naar een ander niveau en vond voor het eerst meer gelijkgestemden - én iedereen werd ouder. Nu zit ze in de bovenbouw en ze zit heerlijk op haar plek: ze weet inmiddels wat voor soort mensen ze graag om zich heen heeft, en heeft deze mensen ook gevonden. Daarbij geeft ze aan dat iedereen nu ouder en relaxter is, niet meer zo op elkaar let, geen kinderachtig gedoe met kliekjes meer... enz.

Mijn jongste is nu 13 en heeft een beetje hetzelfde, al is het minder extreem. De oudste zei laatst tegen haar: joh, de tweede is gewoon stom, in de bovenbouw wordt t vanzelf leuk!

Ik hoop voor jouw dochter ook!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
14-05-2024 20:18
Dit herken ik heel erg. Ik dacht op de middelbare ook altijd dat mensen mij er nét niet bij wilde hebben. Ik hing een beetje bij diverse groepjes maar voelde me er nooit helemaal onderdeel van. Nooit gepest oid. En een tijd terug besprak ik dat op een reunie met wat mensen en die waren daar dus echt verbaasd over. Zij vonden mij er zker wel bijhoren, en dachten juist dat ik er niet helemaal bij wílde horen.

Zo maf om te horen. Maar ik voelde dus totaal niet gezien en begrepen toen. Op de uni veranderde dat. Ik moest echt leren wie “mijn” soort mensen waren. En dat zijn tot nu toe allemaal redelijk sociale maar introverte mensen.
Ik denk dat dit voor haar ook zo’n beetje zal zijn. Ik vind het zo jammer dat dit zo kan zijn. De middelbare school zou zo leuk kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel “blij” ben dat het herkend wordt.
In veel reacties zie ik mijn dochter, en blijf hopen dat het voor haar ook goed gaat komen. Juist die gelijkgestemden vinden is zo belangrijk. Misschien is de volgende opleiding dan wel het moment dat het gaat lukken voor haar, of in de bovenbouw, dat zou helemaal fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat veel kinderen de puberteit best lastig vinden. Ik vraag mij af of ouders niet selectief zijn in wat zij herinneren van hun een eigen puberteit. Ik weet of jij in jouw puberteit het allemaal als leuk hebt ervaren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
14-05-2024 20:12
Zij heeft niet zoveel invloed op het gedrag van anderen. Tieners meisjes zijn over het algemeen heel erg met zichzelf bezig en 13/14 jaar is een moeilijke leeftijd. Een meisje die de ene week een bestie, kan 2 weken niet meer interessant zijn en een paar maanden later is het weer anders.

Ik zou proberen om je kind mee te geven dat eigenwaarde niet komt van wat anderen van je vinden en of zij jou zien, daarmee maak je haar wel heel kwetsbaar. Zeker op deze leeftijd.

Ik zou ook stoppen met samen opzoek gaan naar wat er mis is of dat zij zich anders moet gedragen, Iemand die bijvoorbeeld een beetje als een nerd wordt gezien of als wat kinderlijk, die wordt niet leuker gevonden wanneer je dat ook nog uitvergroot door jezelf meer te laten zien tenzij het is een groepje van gelijkgestemden.

Nodig je dochter weleens vriendinnen uit thuis na school, om bij samen huiswerk te maken en iets leuks te gaan doen. Blijven er weleens vrienden eten. Hebben jullie weleens gedacht: waarom vraag je dat of dat meisje van school, sport of een buurmeisjeniey mee op vakantie.

Soms wordt je pas mee gevraagd wanneer je initiatief neemt en dat kan ook klein zijn.

Je verhaal is voor mij niet duidelijk dus misschien zit ik er naast?
Ik ben het helemaal met Pekka eens, en vooral de dikgedrukte zin. Zolang je blijft benadrukken dat er iets niet goed zit, krijgt ze steeds minder zelfvertrouwen. Dus stuur haar absoluut niet naar een of andere assertiviteitstraining of yogacursus.

Overigens herken ik ook Bbubbels' verhaal; ook ik had moeite met vrienden maken en vriendschappen behouden in de onderbouw middelbare school. Ik ging vooral gek doen om aandacht te trekken. Totdat een meisje in mijn klas -die heel sociaal was- zei "je moet gewoon jezelf zijn". Ik ben toen mijn eigen ding op school gaan doen, en gewoon aardig gebleven. En later kreeg ik vriendinnen. Ben inmiddels 25 verder en ze zijn nog steeds mijn besties.

Kortom, benadruk vooral dat ze goed is zoals ze is en dat ze zelfverzekerd over zichzelf mag zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven