Tietchen!?

17-04-2014 21:30 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gewoon ff een vraagje uit nieuwsgierigheid...



Met pasen tietchen wij altijd; allebei een ei en dan tegen elkaar aan tikken en het ei dat barst verliest en zo ga je dan de hele familie af tot er een iemand met een heel ei over is :p



Is dit nou iets wat we alleen hier in Limburg doen? Of gebeurd dit ook in andere provincies?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Nee, nooit gedaan. Voor de duidelijkheid ik ben een rasechte Hollandsche, denk NH/ZH.



Enne gebeurTTTT (in dit geval)
Alle reacties Link kopieren
Kom uit het oosten van Nl en wij doen dit niet, gewoon voor de fun met de kinderen doen we weleens, geen vaste traditie. oost Nederland kent als traditie wel de paasvuren die aangestoken worden.
Never heard of...



Hoe spreek je het eigenlijk uit?
Alle reacties Link kopieren
Nooit van gehoord.

Dacht dat het over tieten zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij noemen dat gewoon: eitje tikken ik heb het ooit met een grote groep kinderen gedaan.
Ik heb het ooit gelezen in een kinderboek, volgens mij in een van de boeken van de Kameleon. Verder ken ik niemand die dit doet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ja deden wij ook vroeger.

Maar ik ben dan ook uit Limburg.

Alleen noemen wij het anders, ben even de naam kwijt.

Soms deden we het ei ook tegen het hoofd tikken van iedereen die aan tafel zat.

Wat een raar volk zijn we toch
quote:Galadriel schreef op 17 april 2014 @ 21:34:

Nooit van gehoord.

Dacht dat het over tieten zou gaan.

+1



Wat kun je ermee winnen dan, als je ei het het langst volhoudt?
quote:Galadriel schreef op 17 april 2014 @ 21:34:

Nooit van gehoord.

Dacht dat het over tieten zou gaan. Ik ook
quote:Trotter schreef op 17 april 2014 @ 21:46:

[...]

Wat kun je ermee winnen dan, als je ei het het langst volhoudt?Eeuwige roem denk ik. (alhoewel, tot het weer Pasen is denk ik)
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 17 april 2014 @ 21:34:

Nooit van gehoord.

Dacht dat het over tieten zou gaan.Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Nooit van gehoord.quote:ashley101 schreef op 17 april 2014 @ 21:40:Soms deden we het ei ook tegen het hoofd tikken van iedereen die aan tafel zat.Is dit met rauwe eieren?
Power to the people
Alle reacties Link kopieren
Alleen in Limburg
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het jaarlijks tijdens het paasontbijt op school, in Noord-Holland, dus ook hier bekend haha
Mijn dochter heeft dit vandaag gedaan op school, wedstrijd eitje tikken. Eerst tegen elkaar in de klas en vervolgens de winnaars van elke klas tegen elkaar. De winnaar kreeg een choco-paashaas. Ze doen dit elk jaar voor de paasvakantie. Provincie Utrecht!
Alle reacties Link kopieren
Yes! We zijn niet alleen (mijn familie).



Toevallig afgelopen week een discussie met schoonfamilie gehad. Word altijd heel verbaasd aangekeken als ik dit vertel. Terwijl ik zelf nooit snap dat anderen dit nooit deden. Voor mij hoort het helemaal bij Pasen!



Overigens komt mijn familie uit Twente. Toch maar eens stamboomonderzoek gaan doen...
ja wij deden het thuis ook, maar wij komen ook uit Limburg



overigens deden mijn latere buren het ook met hun hele familie, dat was in Twente (die noemden het dan eitje tikken)



mijn schoonmoeder (Gelderland) doet het ook, mijn vriendin (Drenthe) ook......
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 17 april 2014 @ 21:34:

Nooit van gehoord.

Dacht dat het over tieten zou gaan.Bingo!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Doen ze hier (Westland) op de basisschool, eitje tik bij het paasontbijt in de klas. Je kunt kampioen van de klas worden, grote eer. Dacht dat ze dat overal deden. Nu je het zegt er zijn wel twee limburgse importleerkrachten....
Alle reacties Link kopieren
Ik als Groninger heb er nooit van gehoord... Maar wel een leuk idee om eens te doen!
Bij ons heet het eiertikken. Heel het centrum van de stad staat vol met eiertikkers met Pasen.

De eieren worden door een vaste groep mensen gekookt en verkocht (meestal per tree)



In Overijssel.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden het ook maar ja ook Limburgse ouders:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven