Tietchen!?

17-04-2014 21:30 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gewoon ff een vraagje uit nieuwsgierigheid...



Met pasen tietchen wij altijd; allebei een ei en dan tegen elkaar aan tikken en het ei dat barst verliest en zo ga je dan de hele familie af tot er een iemand met een heel ei over is :p



Is dit nou iets wat we alleen hier in Limburg doen? Of gebeurd dit ook in andere provincies?
Dat tikken gebeurde vroeger bij ons thuis. Niet in Limburg. Mijn ouders komen uit het Westland en Den Haag, nu wonen ze ook niet ver daar vandaan.



Ik woon nu weer bij mijn minderjarige broertjes in de buurt, dus ouderwets paasonbijt. Keep you posted of ze het nog steeds doen
Hier is het een traditie sinds 1900 googelde ik net.
Alle reacties Link kopieren
Wij (27 en 28) doen dit elke zondagochtend... Hebben er geen naam voor en ik win vaker dan m'n vriend!
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik kom uit Utrecht!
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, niet eens een Nederlandse traditie... In Polen doen ze t ook! Geen idee hoe t heet alleen...
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 17 april 2014 @ 21:52:

[...]



Ik ook Hier nog één.. Vond t wel een chique spelling eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Hier vandaag toevallig schoolkampioenschap eitje tik gehouden.

Met een liedje erbij:



Wie gaat er winnen, jij of ik?

Pak snel je eitje en tik tik tik!



En dan bij de laatste tik ketsen.

Ik kom trouwens uit NB
Nog nooit van gehoord en ik kom uit brabant
Wij deden dat thuis vroeger wel, in Zuid-Holland, maar we noemden het gewoon eitje tikken ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Leuker is het als er soms een ongekookt eitje meedoet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kalmpjes-aan-ook-prima schreef op 17 april 2014 @ 21:33:

Kom uit het oosten van Nl en wij doen dit niet, gewoon voor de fun met de kinderen doen we weleens, geen vaste traditie. oost Nederland kent als traditie wel de paasvuren die aangestoken worden.Kom ook uit hrt oosten van Nederland, maar bij ons is dit wel een traditie! Ik weet niet beter, ik lees door dit topic dat er blijkbaar mensen zijn die dit niet doen?! dacht dat het gewoon bij Pasen hoorde en dat iedereen dat deed haha.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog nooit van gehoord, maar vind het een prachtig woord (dat rijmt). Maar waar komt het woord vandaan? Ik bedoel, is een tietch dan een ei ofzo? Serieuze vraag.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
In Groningen en Drenthe doen we aan "neutenschaiten".



http://www.sillius.nl/groningana/notenschieten.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
En met rauwe eieren overgooien.quote:Snoesje666 schreef op 17 april 2014 @ 22:51:

In Groningen en Drenthe doen we aan "neutenschaiten".



http://www.sillius.nl/groningana/notenschieten.html
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
quote:Galadriel schreef op 17 april 2014 @ 22:39:

Leuker is het als er soms een ongekookt eitje meedoet.
Hier het westen van het land, en op school doen de kinderen wedstrijdje "eitjetik".
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Nog een Limburgse hier. Ga wel morgen aan mijn Poolse collega vragen of hij het ook kent.



Sandra
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er als noorderling weer achter dat dit dus niet 'normaal' is. Net als miemelen, jarenlang niet geweten dat niemand dit kent totdat je dat tegen iemand anders zegt. Dan kijken ze je aan alsof je gek bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat snoes en toedeledokie zeggen. Sttttt. opa en oma woonden vroeger naast de kerk (waren koster) en het neutenscheiten deden we op paasmaandag na de kerkdienst. Eerst met uitgestreken snuffert de maandagdienst uitzitten met alle kleinkinderen etc. en als de rest was opgehoepeld na de koffie bij oma in huis in de gangpaden van de kerk neutenscheiten (vanaf de preekstoel had je een goed uitzicht en kon je goed sturen, nee, ome Kees die gaat scheef, etc. etc.)
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit Limburg maar had er nog nooit van gehoord. Vandaag kwam zoon uit school en hij kon mij vertellen hoe het moest, inclusief een rijmpje!!! De winnaar was de koning!!
Dat deden wij met paasontbijt op de basisschool, opgegroeid in Groningen. We noemden het alleen niet tietchen.



Daarentegen nog nooit van neutenschaiten gehoord...
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij deden en doen dat thuis ook. Ook Limburgse van oorsprong.
Hier nog een die dacht dat het om een cupje A ging...
Ik heb zelfs een meegedaan ( en tweede geworden) op de wereldkampioenschappen eiertietsjen (zo spel ik het in ieder geval) in een café in de buurt.. (Zuid-Limburg). Dat is elk jaar weer dolle pret.
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat grappig! Ik hoorde hier voor het eerst vorige week over van een Letse vriendin, die vertelde dat het een Letse Paastraditie was.



En het gaat dus niet over Duitse verkleinwoordjes hier
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven