Tortelduif als kuiken hier gekregen, nu inmiddels huisduif..

24-10-2016 23:05 182 berichten
Oké, een x-tal weken geleden kwam mijn buurvrouw in lichte paniek aan mijn deur met een piepjong duivenjong, praktisch geen veren en nog helemaal geel. de kat had 'm te pakken gehad en ze wist niet wat ze er mee aan moest. Om verdere hysterie te besparen heb ik het beestje aangepakt en had eigenlijk weinig hoop voor het diertje. Na wat research en wat geknutsel heb ik van een spuitje een heuse "moederbek" kunnen maken en godsbovenwonder snapte het beestje vrij direct dat het eten betekende maar nu, weken later heeft het diertje geen enkele intentie om zich als duif te gedragen, ik heb 'm al buiten gezet, vliegen kan ze als de beste. Alleen breekt ze nog net niet in om weer terug naar binnen te willen nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee aanmoet, ze is echt enorm tam, dus ik ben bang dat uitzetten niet meer gaat. Maar wat nu? Houden? Ik weet dat het een beschermd diertje is en dat het niet in gevangenschap gehouden mag worden, maar ze heeft absoluut geen kans als ik ze nu uitzet....
Alle reacties Link kopieren
wil je hem houden? Dan hou je hem.Anders zou ik hem 50 km verderop uitzetten
Alle reacties Link kopieren
Zou je haar willen houden? In ieder geval voor de winter binnen of zo? Nu buiten zetten is ook zo sneu..

Ik kan me niet voorstellen dat je gelijk een of andere controleur op bezoek krijgt.
Lekker opeten
Alle reacties Link kopieren
Naar een vogelopvang brengen?
Alle reacties Link kopieren
Bel eens met de vogelbescherming. Of met een duivenvereniging, misschien zit er wel iemand in de buurt die duiven houdt en je kan helpen.



Maar voor de rest; als je haar regelmatig buitenzet om te vliegen, is dat naar mijn idee geen gevangenschap.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wil ik 'm houden? Tja, als je zoiets kleins heb op laten groeien is het lastig om er afstand van te doen, maar tegelijkertijd weet ik dat dit diertje geen huisdier is. En wat ik al zeg, al zet ik 'm 50 meter of 50 km verderop, 't beestje zal ter plekke opgevreten worden, plat gereden worden of opgepakt worden, ze is gewoonweg te tam. Terwijl ik dit zit te typen ligt ze op mijn schoot te slapen....
Als het een echte tortelduif is heeft het de wintertrek naar warmere landen volgens mij al gemist. Ik denk niet dat hij het gaat overleven hier in de winter buiten.



Heb zelf ooit een duif gevonden en groot gebracht maar binnen los houden was ook geen optie, alles werd er onder gescheten. Een kooitje vond ik zielig dus idd naar de vogelopvang.
Alle reacties Link kopieren
En duiven keren terug he.. Ik bedoel, in onze buurt zit iemand die duiven houdt als hobby. En die duiven komen zich regelmatig wassen in het regenwater op onze garage. En daarna gaan ze weer naar huis.

Dus jouw duif gedraagt zich wel degelijk als duif.



Ik zou haar wel laten steriliseren
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:ambra schreef op 24 oktober 2016 @ 23:08:

Zou je haar willen houden? In ieder geval voor de winter binnen of zo? Nu buiten zetten is ook zo sneu..

Ik kan me niet voorstellen dat je gelijk een of andere controleur op bezoek krijgt.ja voor de winter zoiezo, en ik denk ook niet dat ik bezoek zal krijgen van een controleur maar het gaat mij erom, wat is wijsheid, misschien krijgt ze in de lente wel weer meer "drang" om zich meer als vogel te gedragen
quote:Wageningen1985 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:09:

Lekker opeten Dat zou wat zijn ik denk niet dat er veel vlees van dr af te halen is
Alle reacties Link kopieren
Ahhhhh wat schattig. Snap dat je dat beestje moeilijk weg kan doen. Maar uhhhh zit je hele huis dan niet onder de vogelschijt? Anders zou ik m houden! Ken mensen die een mus als huisdier hadden. Beestje ging zelfs mee op vakantie en had altijd de kans weg te vliegen (open ramen en deuren), maar musje bleef het liefst bij die mensen. Al vloog hij buiten wel z'n rondjes, hij kwam altijd weer terug. Ook als jong vogeltje gevonden en is oud geworden.
quote:Ceylon schreef op 24 oktober 2016 @ 23:11:

Bel eens met de vogelbescherming. Of met een duivenvereniging, misschien zit er wel iemand in de buurt die duiven houdt en je kan helpen.



Maar voor de rest; als je haar regelmatig buitenzet om te vliegen, is dat naar mijn idee geen gevangenschap.Nou dit deed ik dus al maar volgens mij vind ze 't nu te koud worden want ze tikt nog net niet met haar vleugel tegen haar voorhoofd als ik ze nu buiten zet, ze komt dan ook totaal niet van haar plek
Eigenlijk wil ik wel even een foto met jullie delen ik heb alleen geen idee hoe
quote:croissantje schreef op 24 oktober 2016 @ 23:16:

Ahhhhh wat schattig. Snap dat je dat beestje moeilijk weg kan doen. Maar uhhhh zit je hele huis dan niet onder de vogelschijt? Anders zou ik m houden! Ken mensen die een mus als huisdier hadden. Beestje ging zelfs mee op vakantie en had altijd de kans weg te vliegen (open ramen en deuren), maar musje bleef het liefst bij die mensen. Al vloog hij buiten wel z'n rondjes, hij kwam altijd weer terug. Ook als jong vogeltje gevonden en is oud geworden.Nee, vreemd genoeg heeft ze daar een vaste plek voor, in het begin deed ze dat wel maar nu helemaal niet meer, een keer heeft ze op mij gekakt, maar tien was ze nog heel jong daarna niet meer....
Alle reacties Link kopieren
Turkse tortel Als het dit type is kun je haar prima als huisdier houden.

Edit: Ze kunnen behoorlijk oud worden in gevangenschap
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend schattig verhaal .

Ik wil de foto graag zien. Geen tips voor je.. misschien inderdaad met de opvang bellen of zo.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Daarom dit niet doen..
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken en kan posten moment
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker houden. Vliegt ie nu los in de kamer? Lijkt me trouwens sterk dat een duif een vaste plek heeft om te poepen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Foto plaatsen;



Stap 1) Maak die foto.



Stap 2) Plaats hem HIER



Stap 3) Neem de tweede link bij je foto en plaats die hier.



Stap 4) Wacht tot een andere forummer hem voor je plaatst.



Stap 5) Bij de mods plakplaatjesrechten aanvragen morgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik kom vaak dit soort gevallen tegen op mijn werk. Mensen die het beest houden en ja wat dan eigenlijk? Voor het beestje is het geen leven. We zien vaak dat er 0,0 weerstand in zit dus vaak naar dood door een virus oid. Plus het binnenhalen van dieren "omdat ze zo zielig zijn" is een trend welke aangewakkerd wordt door de vermenselijking van dieren door mensen. En dat gaat van kwaad tot erger. In de vs hebben mensen afgelopen jaar een bisonkalf in hun busje warmgehouden, want "hij had het zo koud". Nodeloos te zeggen dat het kalf daarna afgemaakt is...
Alle reacties Link kopieren
quote:spieker27 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:17:

[...]





Nou dit deed ik dus al maar volgens mij vind ze 't nu te koud worden want ze tikt nog net niet met haar vleugel tegen haar voorhoofd als ik ze nu buiten zet, ze komt dan ook totaal niet van haar plek



Verbaast me niks. Met dit weer blijven beestjes ook liever binnen. Mijn katten komen niet van de plek, ik zie nauwelijks vogels (behalve dan de mussen die het vliegend buffet twee maal daags leegeten) en zelfs de kinderen blijven binnen. Koud en nat buiten, daar houden we niet zo van.

Duiven dus ook niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hoe kan ik een foto posten?? Via welke site?
Alle reacties Link kopieren
quote:spieker27 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:28:

Hoe kan ik een foto posten?? Via welke site?https://postimg.org/
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven