verhuizen van randstad naar zuid limburg iemand tips?

07-05-2014 11:09 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en willen verhuizen van de randstad naar zuid limburg. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of wat meer kunnen vertellen over de plaatsen?

Wij zoeken een eengezinswoning in een kindvriendelijke wijk , nabij scholen , winkels en voetbal vereniging , zwembad.
Ja, een tip: doe het niet.



Niet dat je daar naar luistert hoor, maar dan ben je toch gewaarschuwd
Alle reacties Link kopieren
En jij en/of je partner kunnen in Zuid Limburg ook makkelijk werk vinden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ga niet in een klein dorp wonen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je naar Zuid-Limburg verhuizen??
het is wat het is
Waarom twee topics openen over dit onderwerp?
Alle reacties Link kopieren
Zuid Limburg is een ruim begrip.

Ik neem aan dat jullie daar al eens (of het liefst vaker) vakantie hebben gevierd? Zodat je daar eerst eens op je gemak kunt rond rijden, sfeer proeven en genieten van het landschap.

Zo niet, zou ik daar mee beginnen! Zo ja, dan heb je vast al wel een idee van welke plaatsen jullie trekken en welke totaal niet.
Mijn tip: niet doen



Tenzij je er al een baan en familie hebt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel ervaring. Wij zijn vanwege werk verhuisd. Wij woonden in een stadje tegen Rotterdam aan waar we het niet naar ons zin hadden en geen familie/ vrienden hadden wonen. Dat zelfde gaat/ ging op voor Limburg. We voelden ons niet erg thuis in onze buurt/ stad in de Randstad (ik vind Rotterdam vreselijk, kon er niet wennen). Om nou dezelfde situatie hier te vermijden zijn we bewust in Maastricht zelf gaan wonen (al die dorpen er omheen kom je er echt niet lekker tussen) en in een typische importwijk bovendien.



We zitten hier nu op onze plek, maar ik zie wel duidelijke mitsen en maren om rekening mee te houden.



-Ja de huizen zijn hier goedkoper, de vergrijzing en ontvolking stijgt echter ook, dus zeker buiten Maastricht is het maar de vraag of je huis waardevast is/ ooit verkoopbaar in de toekomst

-De lonen zijn hier lager en de werkgelegenheid, zeker buiten de chemische/ technische industrie rond Chemelot beduidend lager

-Geen Limburgs spreken is hier een duidelijk nadeel

-Er zijn véél mensen/ buurten waar men 'Hollanders' (alles van boven de rivieren) uitspreekt alsof ze in iets vies zijn gestapt.
Zuid-Limburgse meldt zich!

Eerst even uit nieuwsgierigheid @Eldorado en Sitka: waarom de tip niet doen?



Wat maakt dat jullie naar Z-L willen verhuizen? Wat zoek je daar? Hiermee bedoel ik dat er een heel groot verschil zit tussen de verschillende dorpen en steden qua mentaliteit, voorzieningen, uitzicht, werkvoorziening, onderwijs etc.



Ik hou van Z-L, voor werkgelegenheid is het echter niet handig.
Niet lullig bedoeld, maar zoals je je vraag nu hebt geschreven, lijkt het een weinig doordacht plan. Wat beschouw jij als zuid-Limburg? Verwacht je hier nu echt serieuze reacties over alle woonplaatsen daar? Hebben jullie je eigenlijk al enigszins georiënteerd? Begin daar eens mee.



Waar komt het idee om te verhuizen vandaan, wat is de reden? Ik heb geen idee hoe je zo'n verhuizing moet aanpakken, maar stap er a.u.b. niet te licht in. Word niet als een van de mensen uit het tv-programma 'Ik vertrek'.
Omdat ik het ken. Limburg is geweldig. Voor Limburgers. De kans dat je je er gaat thuisvoelen, of je kinderen, is niet nul natuurlijk. Maar er zijn heel veel betere opties.
quote:Mevrouwdekees schreef op 07 mei 2014 @ 11:41:

...

-Ja de huizen zijn hier goedkoper, de vergrijzing en ontvolking stijgt echter ook, dus zeker buiten Maastricht is het maar de vraag of je huis waardevast is/ ooit verkoopbaar in de toekomst

-De lonen zijn hier lager en de werkgelegenheid, zeker buiten de chemische/ technische industrie rond Chemelot beduidend lager

-Geen Limburgs spreken is hier een duidelijk nadeel

-Er zijn véél mensen/ buurten waar men 'Hollanders' (alles van boven de rivieren) uitspreekt alsof ze in iets vies zijn gestapt.



Grotendeels eens.

Een echte Maastrichtenaar vindt iedereen die van buiten de stad komt "vies" Ik zou dus zelf nooit en te nimmer in Maastricht willen wonen. Daar (en in bijvoorbeeld Vaals & Kerkrade) is niet Limburgs spreken idd een groot nadeel!



Wat betreft de salarissen, ja die zijn lager, daardoor zijn ook de huizen hier goedkoper.



Wat betreft wonen in dorpen: is afhankelijk van het dorp. Er zijn dorpen waarin je heel moeilijk contact zult krijgen. Er zijn er meer dan genoeg waar dit makkelijk lukt. Zeker met kinderen, als je je best doet om Limburgs te verstaan (spreken hoeft echt niet), van de plaatselijke sportvereniging (muziekvereniging) lid wordt en jezelf openstaat voor een andere (ik noem het maar even) mentaliteit.



Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met Z-L?
Alle reacties Link kopieren
Je bent en blijft een buitenlander. Althans dat was mijn ervaring. Ik heb er 4 jaar gewoond, maar ik zou er echt niet meer terug willen.



Ze blijven het horen, je spreekt de taal niet en ik zal nooit leren om zoveel werkwoorden in 1 zin te krijgen.



Ik ken meerdere gezinnen die naar zuid Limburg zijn verhuisd. Maar iedereen vond het toch heel moeilijk om goed te integreren.



Limburgers zijn op het eerste gezicht heel joviaal en gezellig. Maar ik kreeg niet altijd het gevoel of dat dit gemeend was.



Ik heb bijna overal in Nederland (en een aantal andere landen gewoond). Maar geef mij maar de stugheid en kat-uit-de-boom mentaliteit van de Noordelingen en Oosterlingen. Maar wanneer zij je kennen dan is het ook goed. Geen gemaaktheid.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:eldorado schreef op 07 mei 2014 @ 11:50:

Omdat ik het ken. Limburg is geweldig. Voor Limburgers. De kans dat je je er gaat thuisvoelen, of je kinderen, is niet nul natuurlijk. Maar er zijn heel veel betere opties.



Ik ken anders heel veel mensen die hier zijn komen wonen uit de Randstad, die delen jouw ervaring niet. En dat er voor jou betere opties zijn, houdt niet in dat dat ook voor een ander zo is.

(Ik bedoel dit trouwens niet aanvallend, maar weet het even niet anders te omschrijven )

En ik kan me inderdaad goed voorstellen dat er mensen zijn die hier niet kunnen aarden. Ik zou dat niet kunnen in A'dam, terwijl Den Bosch voor mij wel heel goed te doen zou zijn (ik roep maar even iets).
"Zou zijn" zegt niks.



Maar goed, ik heb gewaarschuwd.
quote:hamerhaai schreef op 07 mei 2014 @ 11:54:

Je bent en blijft een buitenlander. Althans dat was mijn ervaring. Ik heb er 4 jaar gewoond, maar ik zou er echt niet meer terug willen.



Ze blijven het horen, je spreekt de taal niet en ik zal nooit leren om zoveel werkwoorden in 1 zin te krijgen.



Ik ken meerdere gezinnen die naar zuid Limburg zijn verhuisd. Maar iedereen vond het toch heel moeilijk om goed te integreren.



Limburgers zijn op het eerste gezicht heel joviaal en gezellig. Maar ik kreeg niet altijd het gevoel of dat dit gemeend was.



Ik heb bijna overal in Nederland (en een aantal andere landen gewoond). Maar geef mij maar de stugheid en kat-uit-de-boom mentaliteit van de Noordelingen en Oosterlingen. Maar wanneer zij je kennen dan is het ook goed. Geen gemaaktheid.





Zo waar. Begin alvast te oefenen met het woord doen: ik ga de afwas doen, ik ga de kinderen naar bed doen, ik doe even de stofzuiger pakken...

Gelukkig voor 98% afgeleerd door mijn Hollandse vrienden



Trouwens dat het moeilijk integreren is, daar kan ik me heel veel bij voorstellen!!

Kan het zijn dat je moeite had met de indirectheid (misschien is meestal nee, ja is eigenlijk misschien en nee kan net zo goed ja betekenen, zoiets??)
Overigens, geen enkele randstedelingen deelt mijn ervaring, ik ben geen randstedeling en ik ben niet naar Limburg verhuisd
Dus eigenlijk heb je het zelf niet ervaren en lul je dus maar wat in de ruimte? Jammer dat jouw vooroordelen blijkbaar de waarheid zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 07 mei 2014 @ 11:53:

[...]





Grotendeels eens.

Een echte Maastrichtenaar vindt iedereen die van buiten de stad komt "vies" Ik zou dus zelf nooit en te nimmer in Maastricht willen wonen. Daar (en in bijvoorbeeld Vaals & Kerkrade) is niet Limburgs spreken idd een groot nadeel!



Wat betreft de salarissen, ja die zijn lager, daardoor zijn ook de huizen hier goedkoper.



Wat betreft wonen in dorpen: is afhankelijk van het dorp. Er zijn dorpen waarin je heel moeilijk contact zult krijgen. Er zijn er meer dan genoeg waar dit makkelijk lukt. Zeker met kinderen, als je je best doet om Limburgs te verstaan (spreken hoeft echt niet), van de plaatselijke sportvereniging (muziekvereniging) lid wordt en jezelf openstaat voor een andere (ik noem het maar even) mentaliteit.



Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met Z-L?Wij zijn allebei volstrekt amuzikaal en de fanfare/ harmonie is mijn persoonlijke idee van hel op aarde. Daarnaast helemaal geen zin / tijd voor een teamsport dus wij zagen de bui al hangen qua dorpen. Los daarvan zijn we niet echt dorpsmensen dus dat hebben we van te voren uitgesloten. Nee, als we Z-L gingen doen was het voor ons Maastricht of niets. Inmiddels zijn we, mede dankzij peuter, op onze plek. Maar dat is dus wel in een duidelijke importwijk, de helft van mijn buren komt niet uit Limburg en de voertaal is NLs. Daarvoor woonden we een jaartje in een huurhuis elders in de stad en dat was vreselijk.
@MevouwDeKees, ik ken Maastricht heel goed. Kan me ook heel goed voorstellen dat het voor jullie daar fijn wonen is.

De fanfare als hel op aarde, je schrijft heel erg leuk, lig onder de tafel!

Jullie hebben er in ieder geval heel goed over nagedacht, ik hoop dat TO dat ook doet.

Alles heeft zijn voors en tegens, maar je moet je wel op je gemak en het liefst thuis voelen in je eigen omgeving. Blij dat het voor jullie goed uitgepakt heeft!
Dit soort topics lees ik vaker en ik verbaas mij altijd dat het dialect er verstaan 'moet' worden. Iedereen in mijn omgeving praat gewoon Nederlands tegen diegenen die geen dialect spreken. Hell, er zijn zelfs geboren en getogen Limburgers die geen dialect spreken en daar wordt niet vreemd van opgekeken (door het Nederlands leren op school).



Misschien de ouderen die dit doen, maar de generatie van mijn ouders en diegenen daarna: nooit gehoord. Maar misschien is het een Noord - Limburgs dingetje?
Alle reacties Link kopieren
Dan heb jij vast wel een idee welke wijk ik woon Lady Ziva (doe maar niet hier, ik ben herkenbaar genoeg as-is). Ja, wij hebben er goed over nagedacht. Wij hadden vóór we gingen een baanaanbod op tafel, al eens een verhuizing naar 'de andere kant van het land' gedaan. Zonder vrienden/ familie en kennissen in de buurt, dus we wisten wat dat inhield, welke nadelen je tegen aan loopt en zijn dus terdege voorbereid erin gestapt. En dan nog is het een pittige stap, maar wel een waar we nu blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Zuid-Limburgse!



Grappig om te lezen dat (zuid) Limburg door de meesten afgeraden wordt...ik moet er juist niet aan denken om naar de Randstad te verhuizen. Ik lees dat veel reacties negatief zijn, jammer!



TO, verdiep je meer in de plek waar je naar toe wilt! Wil je toch in een stad, denk dan aan Maastricht, Sittard, Heerlen, Kerkrade. Scholen, sportclubs, winkels zijn er daar genoeg. Of wil je liever net iets daarbuiten wonen?

En qua werk?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom oorspronkelijk uit Limburg (wel Noord) en ik herken het wel wat hier geschreven wordt. Ik woon er al jaren niet meer, woon nu deels in Noord-Brabant en deels in Amsterdam. Heb ook enkele jaren in R'dam gewoond. Ik kan niet echt aardden boven de rivieren, dat schijnt nogal een Limburgs trekje te zijn. Zuid-Limburg is ook al heel anders dan Noord-Limburg. Ik lep ooit stage, bij een bedrijf dat in N/M/Z-limburg zat. Eerst in Noord, later in Zuid. Ik heb het er prima naar mijn zin gehad, maar dat was echt alleen omdat ze hoorden dat ik een Limburger ben. En dan nog: in Zuid keken ze neer op mensen uit Noord en andersom.



Als je Limburgs spreekt, is dat enorm in je voordeel. Dan ben je 'een van hen'. Ik was laatst in M'tricht, en mijn vriend praat 'Hollands', er werd in een restaurant niet echt moeite gedaan om ons te helpen. Totdat ik mijn mond open deed en Limburgs ging praten. Toen kon alles.



Maastricht is erg chauvinistisch, dus ik zou goed kijken waar te gaan wonen. Ook vinden ze veelal alles wat niet-Limburgs is matig. 'Die daarboven in Holland weten alles beter'- houding.

Maar toch: ik kan helemaal niks met de houding en mentaliteit in de Randstad. Daarom wil ik er niet fulltime wonen. Na een paar dagen wil ik terug naar het Zuiden.



Als ik zou moeten kiezen, zou ik niet naar Z-Limburg gaan, maar naar Brabant. Den Bosch: wel de lusten van het Zuiden (relaxt, bourgondisch) maar niet de lasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven