verhuizen van randstad naar zuid limburg iemand tips?

07-05-2014 11:09 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en willen verhuizen van de randstad naar zuid limburg. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of wat meer kunnen vertellen over de plaatsen?

Wij zoeken een eengezinswoning in een kindvriendelijke wijk , nabij scholen , winkels en voetbal vereniging , zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Zuid Limburg....VRESELIJK

Ik zou er nog niet gratis willen wonen.

Dat taaltje........en vaak boeren!



Echt de vreselijkste provincie is limburg!!
Alle reacties Link kopieren
Wij willen een nieuwe start maken ver van hier. Zuid limburg omdat het daar heel mooi is , gezondere leef omgeving voor onze kinderen, huizen zijn goedkoper, en mijn man blijft in de randstad werken totdat een van ons beiden er een baan heeft...
Alle reacties Link kopieren
overigens spreken wij geen limburgs. wij willen niet in een stad wonen maar in een dorp , maar dus een dorp waar wel winkels , scholen , zwembad en voetbal vereniging zijn. hier zit ik trouwens ook tussen boeren en contact met de buren hebben we hier ook amper...
Alle reacties Link kopieren
Tip: ga nou voor éérst baan, dan verhuizen. Ik ken gezinnen die de volgorde omgedraaid hebben en hij werkt al jaren in uitzichtloze pestbanen via het uitzendbureau, omdat dat 'hier veel goedkopere droomhuis' toch niet 100% op haar 32 uurs salaris te betalen valt. En hij dus niet aan de bak komt in zijn vak.
Alle reacties Link kopieren
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 12:51:

maar dus een dorp waar wel winkels , scholen , zwembad en voetbal vereniging zijn. hier zit ik trouwens ook tussen boeren en contact met de buren hebben we hier ook amper...

Met zoveel eisen kom je toch al snel in een (kleinere) stad terecht. Juist omdat veel voorzieningen uit dorpen verdwijnen.



En nogmaals, zijn jullie er al eens op vakantie geweest? Dan heb je toch wel een gevoel bij bepaalde plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
bedrijven heb ik gebeld en dat klonk erg goed , maar eerst werk en dan een huis .... dat is lastiger omdat mijn man dan wel iedere dag heen en weer moet rijden ...dat is 4 uur per dag en niet te doen
quote:nimmie2007 schreef op 07 mei 2014 @ 12:35:

Hier ook een Zuid-Limburgse!



Grappig om te lezen dat (zuid) Limburg door de meesten afgeraden wordt...ik moet er juist niet aan denken om naar de Randstad te verhuizen. Ik lees dat veel reacties negatief zijn, jammer!



TO, verdiep je meer in de plek waar je naar toe wilt! Wil je toch in een stad, denk dan aan Maastricht, Sittard, Heerlen, Kerkrade. Scholen, sportclubs, winkels zijn er daar genoeg. Of wil je liever net iets daarbuiten wonen?

En qua werk?De reacties zijn niet negatief over Limburg, wat ik hier lees is het juist een fantastische plek om te wonen... mits je 'roots' daar liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 07 mei 2014 @ 11:50:

Omdat ik het ken. Limburg is geweldig. Voor Limburgers. De kans dat je je er gaat thuisvoelen, of je kinderen, is niet nul natuurlijk. Maar er zijn heel veel betere opties.Ik ben vanuit de Randstad in Zuid Limburg gaan wonen , maar ik voel me hier heel erg thuis, en zou never nooit meer terug willen, zoals vele Rotterdammers die hier naar toe zijn verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
quote:slwhisper schreef op 07 mei 2014 @ 12:56:

[...]





De reacties zijn niet negatief over Limburg, wat ik hier lees is het juist een fantastische plek om te wonen... mits je 'roots' daar liggen.Dat laatste is echt niet waar, wat wel waar is is dat je eigen houding daar een rol in speelt,zoals in veel woonplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
nee wij zijn verder nog niet op andere plaatsen geweesd dan valkenburg, en als we iets op het oog hebben gaan we er zeker eerst kijken vandaar dat ik allerlei info opzoek en vraag voor ik heel limburg in de rondte rijd :-0 van wat ik heb gelezen en gezien kwam zuid limburg het best naar voren
quote:ronniemitchel schreef op 07 mei 2014 @ 12:58:

[...]



Dat laatste is echt niet waar, wat wel waar is is dat je eigen houding daar een rol in speelt,zoals in veel woonplaatsen.



Dat kan ik me voorstellen inderdaad, maar wat ik hier lees van de mensen die er ervaring mee hebben is het toch niet altijd even makkelijk.... Het zijn ook een paar Limburgers zelf die hier vertellen dat je als 'Hollander' wel een buitenstaander bent (en blijft?)



Maar goed, hoe dan ook lijkt het mij een fantastische plek om te wonen. Ik ben geboren en getogen in de Randstad maar heb me hier nooit echt thuis gevoeld...
Alle reacties Link kopieren
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 12:55:

bedrijven heb ik gebeld en dat klonk erg goed , maar eerst werk en dan een huis .... dat is lastiger omdat mijn man dan wel iedere dag heen en weer moet rijden ...dat is 4 uur per dag en niet te doen



4 uur de andere kant op is net zo ver. Een huurappartementje voor alleen je man bovendien een stuk goedkoper hier. Serieuze vraag: heb je wel eens volledig zonder netwerk aan vrienden-familie- kennissen gezeten? Dat die dus 2+ uur verderop zaten, allemaal? Want dat onderschatten veel mensen, wat dat met je doet, waar je tegenaan loopt, hoe moeilijk je daar weer iets voor in de plaats opbouwt. Hoeveel tijd en energie het kost om je oude netwerk te behouden.



Ik wil écht niet onaardig doen, maar de droom kan best eens flink tegenvallen als je dit niet héél weldoordacht doet.
@mevrouwdekees, ik heb een vermoeden



@Peecee, tja, ieder zijn meug.



@Fleetfox, het is geen moeten hoor. Je maakt het je wel een stuk makkelijker als je probeert het te verstaan.
quote:slwhisper schreef op 07 mei 2014 @ 13:02:

[...]





Dat kan ik me voorstellen inderdaad, maar wat ik hier lees van de mensen die er ervaring mee hebben is het toch niet altijd even makkelijk.... Het zijn ook een paar Limburgers zelf die hier vertellen dat je als 'Hollander' wel een buitenstaander bent (en blijft?)



Maar goed, hoe dan ook lijkt het mij een fantastische plek om te wonen. Ik ben geboren en getogen in de Randstad maar heb me hier nooit echt thuis gevoeld...Dat ligt er echt aan waar je gaat wonen. Ik ben in een klein dorp geboren en getogen (zo' 15 km van Maastricht). Voor een Maastrichtenaar zal ik altijd import zijn, nog net geen Hollander in hun ogen zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen 5 jaar in zuid Limburg gewerkt (en woon in de omgeving van Eindhoven).

De allerbelangrijkste tip als je enigszins wil integreren: LEER LIMBURGS!!!



Ik werkte in de zorg en hoewel de "officiële voertaal" het Nederlands is, wordt dat eigenlijk alleen tijdens vergaderingen gesproken. Als tijdens de vergadering de een aan de ander vraagt of 'ie nog een kopje koffie lust, is dat meteen in het Limburgs. Ik ben daar 5 jaar lang bezig geweest om bij elk overleg opnieuw te zeggen 'jongens, in het Nederlands graag'. De reactie van mijn collega's "oh ja, sorry, het is gewoon zo'n automatisme". En dan heb ik het over hoogopgeleide professionals he! Ik vind het ontzettend onbeschoft om maar in het Limburgs door te blijven kallen (praten dus) als je weet dat iemand 't niet verstaat, maar goed dat is mijn mening. Ik werd er heel lang gezien als 'Hollandse' en van buiten en sommige locaties kon ik niet gaan werken omdat de taalbarriere een te groot struikelblok zou worden (Vaals). Mijn man werkt in noord Limburg en loopt tegen hetzelfde aan trouwens.



Voor ons was dit DE reden dat wij absoluut nooit in Limburg willen wonen. Joviale Limburgers? Ja, alleen als je uit Limburg zelf komt en er dus bij hoort...



Je moet echt zelf de keuze maken om te gaan verhuizen, maar hou er rekening mee dat er echt een ontzettende ons-kent-ons cultuur is, in een taal die je niet spreekt en (nauwelijks) begrijpt. En dat zal idd in de dorpen extremer zijn dan in de grotere steden.
Alle reacties Link kopieren
dat begrijp ik dat het net zo ver is maar mijn man komt dan alleen de weekenden naar limburg. ik ben er dus doordeweeks alleen met de kinderen. familie heb ik hier wel maar geen contact mee ... of alleen via whatsapp of facebook af en toe een berichtje.
Stein heeft alles wat je zoekt: twee scholen, recreatiepark Steinerbos met zwembad, winkelcentrum, voetbalvereniging en last but not least muzieverenigingen zat. Ik zou zeggen: ga er eens kijken. Maar ik sluit me wel aan bij de overigen: in Zuid-Limburg is het heel moeilijk werk te vinden als je niet in de techniek zit. In Oud-Stein wel rekening houden met de echte Steindenaren en die "kallen plat".



Groetjes,



Zwarte Raaf
Alle reacties Link kopieren
quote:zwarteraaf schreef op 07 mei 2014 @ 13:13:

Stein heeft alles wat je zoekt: twee scholen, recreatiepark Steinerbos met zwembad, winkelcentrum, voetbalvereniging en last but not least muzieverenigingen zat. Ik zou zeggen: ga er eens kijken. Maar ik sluit me wel aan bij de overigen: in Zuid-Limburg is het heel moeilijk werk te vinden als je niet in de techniek zit. In Oud-Stein wel rekening houden met de echte Steindenaren en die "kallen plat".



Groetjes,



Zwarte Raaf



bedankt hier heb ik iets aan, het klinkt goed ! ga het zeker uitzoeken.



Verder heb ik wat contact gehad met mensen uit kerkrade en ik kon ze gewoon verstaan , zij vertelde mij ook dat de mensen zeker wel gastvrij zijn en er gewoon nl gesproken word :-)
@Mieke, in welke richting zoeken jullie banen?



Als ik kijk naar jouw wensenlijst en ervan uit ga dat je met Zuid-Limburg Sittard en lager bedoeld (en dat is een redelijk groot gebied met heeeeeel veel dorpen), dan zijn er echt leuke plekken hoor.

Dorpen die ik leuk vind:

Heuvelland: Gulpen, Margraten, Valkenburg, Cadier en Keer.

Midden (van Zuid-Limburg dan): Hulsberg (al weet ik niet of daar nog een zwembad is), Wijnandsrade, Nuth, Oirsbeek.

Aan de 'noordkant' weet ik het eigenlijk niet. De regio Sittard-Geleen trekt mij niet zo.



Dorpen waar ik nooit zou willen wonen (en dit is maar een mini opsomming): Kerkrade, Hoensbroek, Brunssum, Vaals, Simpelveld, Bocholts, Schinveld.
Alle reacties Link kopieren
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 13:17:

[...]





bedankt hier heb ik iets aan, het klinkt goed ! ga het zeker uitzoeken.



Verder heb ik wat contact gehad met mensen uit kerkrade en ik kon ze gewoon verstaan , zij vertelde mij ook dat de mensen zeker wel gastvrij zijn en er gewoon nl gesproken word :-)

In Heerlen,Hoensbroek en Nuth word ook gewoon Nederlands gesproken en zit niemand er op te wachten dat je in het Limburgs met ze spreekt hoor.

Ik woon hier inmiddels bijna 14 jaar naar volle tevredenheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens brunssum bekijken, genoeg scholen, voetbal, sport en muziekverenigingen meerdere speeltuinen aantal parken/ grote hei. Grote steden snel bereikbaar. Voldoende winkels ( gratis parkeren) het is een kleine stad waar eigenlijk alles aanwezig is
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 07 mei 2014 @ 13:19:

@Mieke, in welke richting zoeken jullie banen?



Als ik kijk naar jouw wensenlijst en ervan uit ga dat je met Zuid-Limburg Sittard en lager bedoeld (en dat is een redelijk groot gebied met heeeeeel veel dorpen), dan zijn er echt leuke plekken hoor.

Dorpen die ik leuk vind:

Heuvelland: Gulpen, Margraten, Valkenburg, Cadier en Keer.

Midden (van Zuid-Limburg dan): Hulsberg (al weet ik niet of daar nog een zwembad is), Wijnandsrade, Nuth, Oirsbeek.

Aan de 'noordkant' weet ik het eigenlijk niet. De regio Sittard-Geleen trekt mij niet zo.



Dorpen waar ik nooit zou willen wonen (en dit is maar een mini opsomming): Kerkrade, Hoensbroek, Brunssum, Vaals, Simpelveld, Bocholts, Schinveld.waarom niet in Hoensbroek?
Alle reacties Link kopieren
quote:gewoonmeisje schreef op 07 mei 2014 @ 13:23:

Ik zou eens brunssum bekijken, genoeg scholen, voetbal, sport en muziekverenigingen meerdere speeltuinen aantal parken/ grote hei. Grote steden snel bereikbaar. Voldoende winkels ( gratis parkeren) het is een kleine stad waar eigenlijk alles aanwezig isKlopt .
@Elko, je hebt helemaal gelijk wat betreft onbeschoft! Tenminste op zakelijk gebied! Als ik met een vriendengroep op een feest ben, dan gaat het ook voor mij meer automatisch. Ik vraag altijd aan degene die het niet verstaat / spreekt om me op de tenen te trappen als ik dat doe. (Ik vind het dan van mezelf onbeschoft.) Ik vind het trouwens wel altijd leuk als mijn 'Hollandse' vrienden Limburgse woorden leren, zeker het uitspreken.



Je geeft even als voorbeeld Vaals: daar hebben geboren Limburgers die geen Limburgs spreken al hetzelfde probleem hoor.

In Heerlen (bijvoorbeeld) spreekt het merendeel geen Limburgs.
Alle reacties Link kopieren
kwa werk.... mijn man in de gevel techniek - gevelreiniging - straler en ik in de zorg - huishouding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven