Verwachten veel logees in tweede huis

06-11-2014 16:21 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, graag jullie advies!



We zijn een vrij jong stel, beide goede baan, ondernemers. We hebben een tweede huis laten bouwen in het zuiden van Europa, prachtige omgeving, dicht bij water, lekker zonnig. Het huis is zo goed als af en kan vanaf het voorjaar gebruikt worden. Omdat we van het “nieuwe werken” zijn en veel flexibiliteit hebben, kunnen we het ons veroorloven om vaak gebruik te maken van het huis. Dus werken vanuit die omgeving zit ook in de planning.



Nu merken we dat de familie steeds meer begint te vissen naar wanneer zij worden uitgenodigd. Als je de directe familie van beide kanten bij elkaar optelt met alle opa’s, oma’s, tantes, kinderen, kleinkinderen enz. kom je toch al gauw op een man of 40, dus nog zonder goede vrienden. Hoewel ze natuurlijk niet in één keer met z’n allen komen, kijk ik er ook niet uit om ze allemaal verspreid over een jaar, misschien twee te ontvangen. Dit zou voor ons betekenen, dat we haast elk moment in het nieuwe huis samen met “iemand anders” doorbrengen.



Daarnaast ken ik het “ontvangen van gasten”, mijn oma had vroeger altijd met verjaardagen, vakanties en feestdagen logees van een week. Zij stond vroeg op, ontbijt maken, lunch, avondeten, opruimen etc. Natuurlijk hielpen de gasten ook, maar toch ben je als gastvrouw constant bezig. Mij lijkt dit vreselijk! Ik kook namelijk max. 1 keer per week, we eten meestal buiten de deur of halen iets (gezonds) af. En in het nieuwe huis maken we gebruik van een schoonmaakdienst. Dus eigenlijk lekker makkelijk.



Nu vind ik het eigenlijk wel leuk als er gasten komen. Mag voor een week of iets langer, en niet meer dan 5 pers. tegelijkertijd, geen probleem. Als de stroming maar niet door het voorjaar en zomer constant is. Maar ik ben hier makkelijk in en wil van te voren afspraken maken omdat ik niet voor hoteleigenaar zal spelen. Dit lijkt mij dan ook het beste zodat de logees geen gekke verwachtingen krijgen. Ik wil ik ieder geval dat de logees een eigen huurauto huren, zodat ze niet op ons aangewezen zijn met vervoer. Niet op mij vertrouwen met het koken, zelf boodschappen doen, achter hun kont opruimen. Dus eigenlijk mogen ze van harte bij ons logeren, kunnen af en toe samen iets ondernemen, maar dat ze geen “service” verwachten.

Daarnaast vinden we het prima als de familie langskomt als wij er niet zijn. Maar willen dan wel graag dat zij de standaard schoonmaakkosten betalen. Dit omdat we genieten van een strak opgeruimd huis. En liggend aan de duur van hun bezoek ook de beveiligingskosten en een standaardbedrag voor gas/elektra.



Mijn man bespreekt dit liever niet met de familie en ziet liever hoe het loopt. Lekker makkelijk, want we weten beide dat het dan op mijn schouders komt. Ik wil dus graag van jullie weten of het niet al te gek is om van te voren duidelijke afspraken met de familie over het logeren te maken. En op welke manier dit het beste gecommuniceerd kan worden. Ik weet uit ervaring dat directe eerlijkheid niet altijd gewaardeerd wordt.



Groetjes,



Vica
Genieten!
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor helemaal niet gek. Beter dat het van tevoren duidelijk is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Liever duidelijk van te voren dan achteraf gezeur. Je man kan dit wel op zijn beloop laten maar wat nou als A. geen schoonmaakkosten hoeft te betalen omdat jullie er zitten en B. wel schoonmaakkosten moet betalen omdat jullie er niet zitten en daar beiden op een verjaardag achter komen zonder te weten waarom A. geen en B. wel schoonmaakkosten hoeft te betalen. Dan lijkt het alsof A. voorgetrokken word en voor je het weet heb je ruzie om niets.
Het is best lastig natuurlijk. Zeker voor familie wil je dat dat soort dingen een soort vanzelf loopt zonder dat je van alles af moet spreken. Maar jullie zullen daar ook gewoon aan het werk zijn en hebben dat huis juist gekocht voor de rust.

Strakke afspraken maken is dus helemaal niet erg, maar juist duidelijk. Als je mensen deelgenoot maakt van jouw kijk op de zaak zullen ze het heus begrijpen. Iedereen is welkom, maar er zijn wat regels!

gewoon op papier zetten en een paar uitdraaitjes maken. Afgeven als mensen vragen of ze welkom zijn. Klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je duidelijke afspraken moet maken, zeker als er mensen komen tijdens jullie afwezigheid. Per slot van rekening is het jouw (jullie) huis met jouw spullen. Misschien is niet iedereen even handig, er kan altijd een ongelukje gebeuren.
verba volant, scripta manent.
Je hoeft ook niet voor hoteleigenaar te spelen. Je kan gewoon gastvrij zijn als het je uitkomt en wanneer je zin hebt en je kan heel duidelijk zeggen dat je nergens aan vast wil zitten en daarom niet op de lange termijn wil plannen. Zo doen wij dat ook in de familie. Hier ook verschillende extra huizen in de familie, dat houdt in dat hier nooit lange termijn planningen worden gedaan en we het lekker spontaan houden zoals het uit komt. Wat ook erg belangrijk is dat gasten eigen vervoer op locatie hebben zodat ze lekker hun gang kunnen gaan. Je moet het gewoon spontaan houden. En gewoon zeggen : " Luister, van harte welkom, helemaal leuk, maar we gaan jullie niet entertainen. Jullie mogen zelf helemaal je gang gaan, jullie mogen eten koken als je dat wilt maar wij eten liever buiten te deur.



Ik zou het trouwens helemaal niet leuk vinden als 1 van mijn familieleden sprak over " hotel spelen", en " uitnodiging vissen" .
Het klinkt een beetje alsof jullie genoeg geld te besteden hebben. In zo´n geval zou ik er misschien voor kiezen om een extra (tuin)huisje op het grondstuk neer te zetten, beetje zoals een caravan/vakantiehuisje, en de gasten daar te laten bivakkeren. Dan kun je ´s avonds de bbq aansteken om samen te eten maar zit niet de hele dag door op elkaars lip.



En als mensen vissen zou ik zeggen; we zien wel hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je best onderscheid mag maken tussen jullie komen opzoeken, of vakantie komen vieren en dan bij jullie willen verblijven. In het eerste geval ben je wel gastvrouw, in het tweede geval faciliteer je onderdak en mag je verwachten dat ze verder voor zichzelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is volgens mij het probleem, Netniet, de gasten zijn niet "van harte welkom". En daar bedoel ik niets lulligs mee, ik kan het me goed voorstellen dat gasten alleen onder bepaalde voorwaarden wilt ontvangen.



Ik zou het eigenlijk, als je eenmaal met je man op een lijn zit, gewoon zo verwoorden als je nu doet naar ons (minus dan die opmerking over vissen en zo). Stuur iedereen een leuke mail met wat mooie foto's, tegen de tijd dat er wat te zien valt. Leg in de tekst uit, dat het voor jullie niet enkel een vakantieparadijs is, maar ook een plek waar je zult (moeten) werken voor de kost. En leg ook uit, dat bezoek gezellig is, maar dat jullie niet het hele seizoen voortdurend logées willen hebben. Lijkt me dat geen weldenkend mens daar problemen mee heeft. Vertel over de ligging, en noem dan meteen dat het logeren alleen maar mogelijk is als mensen zelf over een (huur) auto beschikken, omdat ze anders nergens kunnen komen en jullie zijn aan het werk.



Als je dan afsluit met de tekst dat mensen als je er zelf niet bent, in overleg gebruik kunnen maken van jullie huis, tegen betaling van de bijkomende kosten (schoonmaak, nutskosten etc.) dan is er al veel afgedekt. Alleen dat achter je kont opruimen lijkt me lastig van tevoren aan te geven, maar wie misbruik van je maakt, mag de volgende keer in de plaatselijke herberg inchecken.
Ow, en waar staat dat huis?? Mijn zus heeft familie van haar mans kant in Spanje wonen. Die krijgen heel wat minder bezoek dan vooraf ingeschat. De reis is per auto best nog lang (14 uur) en per vliegtuig ook bepaald niet in een uurtje geregeld. Dus uiteindelijk valt het best mee.



Als mensen vragen of ze mogen komen, is het antwoord; ja natuurlijk joh. Kom je met het vliegtuig? Dan raad ik je firma X aan voor het huren van een auto, die zitten namelijk op het vliegveld, is het handigst.
Ik zou 'n opa/oma en ouders zeker laten logeren. Maar familie als tantes en hun kleine kinderen niet. Neem aan dat je zelf ook niet vaak bij dat soort familieleden over de vloer komt, laat staan er logeert. Goede vrienden lijkt me echter weer vanzelfsprekend. Ook dat mensen die vakantie willen vieren in jullie vakantiehuis de schoonmaak voor hun rekening nemen. Zou dus wel roken, kinderen en huisdieren verbieden, als je niet wil dat je woning uitgeleefd wordt.
Ik snap eigenlijk wel dat gasten niet van harte welkom zijn! Alsof je thuis wel zit te wachten op de helft van de tijd logees in huis.

Gewoon zo uitleggen, denk ik.

Gasten en vis blijven 3 dagen fris. Gasten max. met zijn vijven, max 3 dagen, eigen vervoer, zelf voor eten, was en opruimen zorgen.

Ben je er niet: verhuren als vakantiewoning tegen een kostendekkende prijs.
Mijn ouders hebben ook regelmatig een paar weken in een vakantiehuis in zuid Frankrijk gezeten van vrienden. Die mensen hebben alleen gasten die zelf heel verantwoordelijk met andermans spullen omgaan en de boel superschoon achterlaten en hun eigen volwassen kinderen. Ze hebben ook vrienden en familie die ze niet in hun huis laten wegens slordigheidsproblemen. Het is hun bezit, dus hun keuze.
quote:Gasten max. met zijn vijven

Zou zeggen, max 2. Dus een single of 'n koppel. Niet meer dan dat tegelijk. Lijkt me helemaal zo'n invasie als er gelijk zo'n grote club mensen aan komt zetten. Heb je toch geen lol van als je geen qualitytime met ze kunt hebben omdat ze met veel te veel tegelijk komen?



Uiteraard moeten ze zelf 'n auto huren op het vliegveld. Ze zullen toch zelf er op uit moeten kunnen trekken, want jullie gaan natuurlijk niet voor iedere bezoeker taxichauffeurtje spelen.
Alle reacties Link kopieren
Is het bouwen van een gastenverblijf een optie? Dat creëert al meer afstand dan dat mensen in huis zitten. Je maakt dan elke dag even een praatje en that's it.
Hoe duidelijker jullie nu zijn, hoe makkelijker je het later hebt. Ik zou de mensen uitleggen dat jullie meestal gewoon aan het werk zijn. En je kan gewoon aangeven dat je 1 logeerpartij van hooguit 5 dagen per maand trekt. Dan heb je toch nog 3 weken 'vrij'. Ik moet er niet aan denken om geleefd te worden door de gasten, die vaak ook nog geëntertaind moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft die mensen niet allemaal in je huis te ontvangen hè.

In de OP geef je aan dat je geen zin hebt om de hele bups in 1 a 2 jaar over de vloer te krijgen, dus waarom zou je het dan wel tegen je zin in toelaten? Het is jullie huis, geen algemeen familie bezit. Gewoon 'nee' zeggen, als mensen vragen of het uitkomt dat ze langskomen op een moment dat je niet kunt/er geen zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet allerlei familie gespuis in mijn huis willen... ooms/tantes/neven/nichten.. no way. Alleen hele naaste familie en vrienden zouden welkom zijn.



Wij hebben ook een tweede huis en nodigen alleen mensen uit die wij leuk vinden, met nadruk op uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kende een stel dat als regel voor hun nieuwe tweede huis had ingevoerd: het eerste jaar geen bezoek.

Kan je van vinden wat je wil, maar is wel lekker duidelijk. Ze wilden eerst zelf hun draai daar vinden.



Na het eerste jaar is de nieuwigheid er voor de familie ook wel een beetje af.



Ik zou er ook voor passen om een vakantie-adres voor de hele boerenfamilie te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nooit vaste regels gehanteerd. Als iemand aangeeft langs te willen komen, bekijken we per keer in hoeverre het ons uitkomt om die persoon/personen op dat moment te ontvangen en voor hoe lang. Dat verschilt dus per persoon en situatie. In de praktijk regelt het zich trouwens zelf. Lang niet iedereen die roept dat ze langs willen komen, doet dat ook. In ons geval eigenlijk alleen wat close familie en vrienden. De mensen waar je minder mee hebt, komen echt niet ineens op het idee om bij je te logeren omdat je een leuk huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al jaren in een grote europese stad, die ook echt een city trip bestemming is.



Ten eerste: Van de mensen die nu zeggen dat ze komen, komt ongeveer een kwart, max. Ookal zit je op een vakantielocatie, mensen zijn eerst enthousiast, maar hebben vaak toch andere plannen.



Ten tweede: Mensen (vooral familie trouwens) beseffen niet altijd dat jij geen vakantie hebt, als zij dat wel hebben en dat jij niet altijd reisleider kan spelen. (en dat al die etentjes nogal in de kosten lopen)



Ik vind het dus wel goed om vantevoren duidelijke verwachtingen te bespreken, want voor je het weent neemt de familie je tweede huis over (die die dan komen he).



Nog een paar tips: Laat geen mensen alleen komen. Ik vind het altijd veel fijner als er 2 of 3 mensen komen, dan houden ze elkaar van de straat zeg maar.

Bespreek aan het begin van het bezoek de plannen voor het verblijf (en houd daar bij je eigen sociale leven aan, mocht je dat hebben).

Ik laat alleen mijn ouders en mijn zusje bij mij slapen (en vrienden, maar die zijn doorgaans heel flexibel) en de rest van de familie boekt maar een hotel. Willen ze dat niet, dan zien we elkaar in NL wel.

Mochten jullie de mogelijkheid hebben een gastenverblijf te bouwen, zou ik dat zeker doen.
quote:Nog een paar tips: Laat geen mensen alleen komen. Ik vind het altijd veel fijner als er 2 of 3 mensen komen, dan houden ze elkaar van de straat zeg maar.Wat 'n discriminatie van de single weer zeg! Ook alleenreizigers kunnen zichzelf vermaken en hoeven niet aan 't handje worden vastgehouden. Als je als stelregel neemt dat ze hun eigen huurauto moeten regelen, is ook de alleenreizende mobiel om zijn/haar eigen plan te trekken overdag en er in de omgeving op uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 november 2014 @ 17:41:

[...]



Wat 'n discriminatie van de single weer zeg! Ook alleenreizigers kunnen zichzelf vermaken en hoeven niet aan 't handje worden vastgehouden. Als je als stelregel neemt dat ze hun eigen huurauto moeten regelen, is ook de alleenreizende mobiel om zijn/haar eigen plan te trekken overdag en er in de omgeving op uit te gaan.Dus kinderen categorisch weigeren is normaal, maar zodra je iets over singles zegt, is het discriminatie?
Als ze hun huis heel willen houden zijn kleine kinderen natuurlijk geen handige gasten. En kinderen worden vaak op de koop toegenomen wegens vriendschap met de ouders ervan, maar ze kunnen daar best grenzen aan stellen. Dan laten vrienden hun kinderen maar bij opa/oma logeren als ze zelf bij TO willen komen logeren bijv.
quote:sassafras schreef op 06 november 2014 @ 17:54:

[...]





Dus kinderen categorisch weigeren is normaal, maar zodra je iets over singles zegt, is het discriminatie?



Hahaha, zeg dat wel.



Maar eens dat singles uitnodigen inderdaad 'lastiger' kan zijn. Je zegt dan niet zo snel 'Doei, ik en man gaan straks eten bij vrienden, eet jij in je uppie maar wat in een restaurant of thuis'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven