Vragen (a la Willem Wever)

25-07-2014 08:14 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik nadenk, dan zijn er wel eens zaken die ik me afvraag, maar die onbeantwoord blijven:



1. Soms zie je plaatjes van de smeltende poolkappen met ijsberen die in nood zijn. Ik vraag me dan altijd af of ijsberen ook op de Zuidpool zouden overleven (voeding?) en zo ja, waarom brengt "de mens" niet enkele ijsberen naar de Zuidpool (er worden vaak genoeg dieren in het wild uitgezet).



2. Men leest wel eens dat diverse planeten niet levensvatbaar kunnen zijn vanwege de hitte, de straling, de gassen, etc. Maar kunnen er geen levensvormen bestaan die op een andere manier leven dan het leven op aarde? Ik noem iets achterlijks: aliens die leven van helium of energie generen van licht? Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat buitenaards leven dezelfde temperatuur en gassen nodig heeft als de aarde?



Zo nu jullie prangende vragen...enne als je antwoord op mijn vragen weet, dan hoor ik het graag!
Alle reacties Link kopieren
Vraag;



Waarom is gapen aanstekelijk?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ecologisch evenwicht wordt verstoord als je ijsberen naar de andere pool verplaatst.



Het tweede vraag ik me ook af. Wij ademen zuurstof (in de steden meer fijnstof vrees ik) maar waarom zouden levende wezens op een andere planeet geen zwaveldamp kunnen ademen? Misschien kunnen ze ook overleven bij een veel hogere of lagere temperatuur.



Overigens heb ik over het laatste ooit een wetenschappelijke verhandeling gehoord.
verba volant, scripta manent.
quote:Mylene_Valerie schreef op 25 juli 2014 @ 08:43:

Vraag;



Waarom is gapen aanstekelijk?Dat komt door zgn. spiegelneuronen, die in de hersenen gedrag wat waar wordt genomen spiegelen. Waarom het juist bij gapen zo sterk is weet ik niet.
quote:Nellebelletje schreef op 25 juli 2014 @ 08:14:



Men leest wel eens dat diverse planeten niet levensvatbaar kunnen zijn vanwege de hitte, de straling, de gassen, etc. Maar kunnen er geen levensvormen bestaan die op een andere manier leven dan het leven op aarde? Ik noem iets achterlijks: aliens die leven van helium of energie generen van licht? Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat buitenaards leven dezelfde temperatuur en gassen nodig heeft als de aarde?

Misschien hebben wij dergelijke levensvormen gewoon nog niet herkend als levensvormen. We denken wel dat we zo veel weten, maar dat valt best tegen .
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het vooral te maken had met water en niet met zuurstof...



Even zoeken...



Al het leven dat we kennen is gebaseerd op chemische reacties en we kunnen ons bijna niets anders voorstellen. In een chemische reactie reageren stoffen met elkaar en kunnen moleculen zich vrij bewegen. De enige situatie waarin dat ook daadwerkelijk gebeurt, is als organische moleculen in een vloeistof zitten – maar niet per se water.



Vloeibare ammoniak of methaan zou een alternatief kunnen zijn waardoor leven op koude planeten mogelijk wordt. Methaan is vloeibaar tot -182°C. Dus als we naar leven zoeken op bijvoorbeeld Titan, de grootste maan van Saturnus met zijn vele meren van vloeibaar methaan, moeten we niet alleen op jacht gaan naar water.



Sciencefictionauteurs zien vaak allerlei mogelijkheden voor levensvormen die geen vloeistof nodig hebben. Twee theorieën zijn gangbaar. In de ene theorie zijn er verrassend genoeg ingewikkelde moleculen gevonden in de gaswolken die overal in de Melkweg zijn.



Dat heeft tot speculaties geleid over leven in deze gaswolken. Maar die leiden tot niets omdat de gasdichtheid in de interstellaire wolken erg laag is. De andere optie is leven op neutronensterren, gebaseerd op ultrasnelle processen met kernenergie. Dit leven zou zijn ontstaan via elementaire deeltjes die continu worden gevormd en vervallen. De levensvorm zou dus in enkele seconden kunnen ontstaan, zich ontwikkelen en weer verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
Leuke topic!



Wat ik me altijd afvraag is: waarom bestaat stof? Wat is de functie ervan?
waarom hebben sommige honden bezitters een stukje plastic aan de riem hangen? (geen zakjes, eerder een knoop van een stukje plastic)
Alle reacties Link kopieren
quote:swissie1986 schreef op 25 juli 2014 @ 09:20:

Leuke topic!



Wat ik me altijd afvraag is: waarom bestaat stof? Wat is de functie ervan?Stof zijn voornamelijk jouw dode huidschilfers die je afstoot.
Alle reacties Link kopieren
Joko, dat zijn wel zakjes hoor. Handig!
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
quote:deksels schreef op 25 juli 2014 @ 09:26:

Joko, dat zijn wel zakjes hoor. Handig!



o echt! zal eens beter kijken volgende keer dan.

Ik dacht misschien een soort van waarschuwings-systeem wit voor lieve hond, rood voor 'niet aanraken'........maar dat was dus mijn eigen fantasie
quote:swissie1986 schreef op 25 juli 2014 @ 09:20:

Leuke topic!



Wat ik me altijd afvraag is: waarom bestaat stof? Wat is de functie ervan?Niets in de natuur bestaat omdat het een functie heeft. Er is geen ontwerp in de natuur.
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag je maar 100, als de spitsstrook open is? Dan heb je toch juist een rijbaan extra?
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:joko schreef op 25 juli 2014 @ 09:21:

waarom hebben sommige honden bezitters een stukje plastic aan de riem hangen? (geen zakjes, eerder een knoop van een stukje plastic)Poepzakjes.
verba volant, scripta manent.
Ik vraag me ook al een tijdje iets af.

Waarom moeten kliko-bakken niet met de wieltjes naar de straatkant maar andersom? ?

Zal vast een logische rede voor zijn maar ik snap het niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:sunny_mar schreef op 25 juli 2014 @ 09:38:

Waarom mag je maar 100, als de spitsstrook open is? Dan heb je toch juist een rijbaan extra?Ik denk om dezelfde reden als waarom je op de A2 Utrecht-Amsterdam nog maar 100 mag sinds er een extra rijbaan is. Heeft iets te maken met maximale overlast voor de omgeving, een extra baan is meer overlast dus moet de overlast per baan omlaag.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 25 juli 2014 @ 09:41:

Ik vraag me ook al een tijdje iets af.

Waarom moeten kliko-bakken niet met de wieltjes naar de straatkant maar andersom? ?

Zal vast een logische rede voor zijn maar ik snap het niet...



Ik kan geen plaatjes plakken, maar zie link.



heeft met de deksel te maken.



http://www.bubblescreations.com/project/sitakraakwagen
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 25 juli 2014 @ 09:41:

Ik vraag me ook al een tijdje iets af.

Waarom moeten kliko-bakken niet met de wieltjes naar de straatkant maar andersom? ?

Zal vast een logische rede voor zijn maar ik snap het niet...



Hier moeten de kliko's wel met de wieltjes naar de straatkant staan, aan die kant zit ook het handvat. Zo kunnen de ophalers/leegmakers ze veel sneller pakken.

En ik weet dat ze geweest zijn als de kliko met de wieltjes van de straat afstaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:sunny_mar schreef op 25 juli 2014 @ 09:38:

Waarom mag je maar 100, als de spitsstrook open is? Dan heb je toch juist een rijbaan extra?Omdat de spitsstrook smaller is dan de andere banen.
Alle reacties Link kopieren
Anders gaat de deksel niet goed open en wordt het handvat vies.
Oops wrong planet
Alle reacties Link kopieren
quote:B-100 schreef op vrijdag 25 juli 2014 09:52 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sunny_mar in "Vragen (a la Willem Wever)"" class="messagelink">sunny_mar schreef op 25 juli 2014 @ 09:38</a>:</b>

Waarom mag je maar 100, als de spitsstrook open is? Dan heb je toch juist een rijbaan extra?</div></blockquote>Omdat de spitsstrook smaller is dan de andere banen. Omdat er dan meer van banen gewisseld kan worden en dit extra gevaar met zich mee kan brengen als je harder dan 100 rijd? Dat is mijn logica haha
Waarom verwaaien wolken niet?



Al waait het nog zo hard, een wolk blijft gewoon in vorm. Die vorm veranderd wel, maar de wolk valt niet uit elkaar.
quote:marilyn82 schreef op 25 juli 2014 @ 09:41:

Ik vraag me ook al een tijdje iets af.

Waarom moeten kliko-bakken niet met de wieltjes naar de straatkant maar andersom? ?

Zal vast een logische rede voor zijn maar ik snap het niet...Nog nooit gehoord
quote:deksels schreef op 25 juli 2014 @ 09:26:

Joko, dat zijn wel zakjes hoor. Handig!



Wat is er handig aan?

Terwijl één van mijn honden poept heb ik al snel een zakje uit m'n jaszak/broekzak gehaald voor m'n hond klaar is.



Als ik al eens zo'n zakje zie zitten, dan zijn dat vaak oude zakjes die al langere tijd zo vast zitten geknoopt, dat je die echt niet even snel los haalt. Heb zelf ook nog nooit iemand zo'n zakje zien lospeuteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 25 juli 2014 @ 10:05:

Waarom verwaaien wolken niet?



Al waait het nog zo hard, een wolk blijft gewoon in vorm. Die vorm veranderd wel, maar de wolk valt niet uit elkaar.Water trekt elkaar aan, denk ik dan met mijn boeren verstand. Daarom werkt een nat aanrechtdoekje ook beter om een plas water op te nemen dan een droog doekje.
Home is where your wifi connects automatically.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven