VrouwTJE, moederTJE, mensJES

10-11-2014 14:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net viel het me op in een ander topic (waar ik uit respect niet offtopic wilde) en ook live kom ik het wel eens tegen: er wordt gesproken over mensjes, moedertje, vrouwtje, ... Waar komt dit vandaan?



"Ik kwam bij het uitgaan een vrouwtje tegen, dat ....", in dat verband vind ik het persoonlijk ietwat denigrerend overkomen. Maar net lees ik dus in een ander topic dat iemand het over haar eigen moeder heeft in de bewoording 'moedertje', en het ging ook over oudere 'mensjes'. Het klonk naar een warme ouder-kind relatie, dus daar heeft het een hele andere achtergrond. Dat je tegen een klein kind spreekt over zijn of haar teentjes, dat snap ik. Bij mijn eigen kinderen probeer ik daar overigens intussen heel bewust af te stappen, daar worden ze te groot voor vind ik. Maar waar komt het idee vandaan om in het sociale leven deze verkleinwoorden te gebruiken? Iemand een idee, of iemand die dit zelf doet?
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen idee waar dit vandaan komt, maar ik erger me er behoorlijk aan.



Ik zal ook nooit manneTJE zeggen....



Ik vind het nogal denigrerend overkomend: komt er een vrouw binnen die minstens 1.80 is en dan spreekt men over vrouwTJE...
Alle reacties Link kopieren
Oh daar kan ik me ook aan irriteren. Zonet in de winkel nog staat de man achter de kassa te telefoneren. Ik wil afrekenen zegt hij tegen degene aan de telefoon 'ik moet nu ophangen want ik heb een klantje'. Ik voel me gelijk een kleuter als mensen verkleinwoorden gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zegt altijd 'm'n vrouwtje' als hij het over mij heeft.

Meer liefkozend denk ik, zo zeg ik tegen m'n moeder ook weleens moedertje.

Het kan soms wel helemaal nergens op slaan die verkleiningen.
Alle reacties Link kopieren
Met een collegaatje wordt ook nooit een man bedoeld maar altijd een vrouw.



Zowel mannen als vrouwen gebruiken het. Vrouwtje, collegaatje, vriendinnetje,



In mijn ogen is het toch denigrerend wordt je als minder belangrijk gezien.



Een man en ook een vrouw zal het niet in zijn/haar hoofd halen om een mannelijke collega collegaatje te noemen of de man van een vriendin dat mannetje van Miep.
Alle reacties Link kopieren
Bij 'klantje' zou ik ook de kriebels krijgen. Zelf heb ik de neiging daardoor een vooroordeel over het opleidingsniveau van de persoon te krijgen. Vind ik niet zo netjes van mezelf, maar het gebeurt wel.
Ik heb een leuk "huisje". oja, woon je in kabouterland?
Nou, vrouwen die het over 'me ventje' hebben dan
Alle reacties Link kopieren
Maar als het denigrerend is, sugarmiss (en dat ben ik wel met je eens, in een heel aantal gevallen), waarom dan in geval van je eigen familie/ouders?
Ik heb het trouwens wel altijd over mijn patiëntjes maar dat zijn kinderen <10 jaar.
quote:lux. schreef op 10 november 2014 @ 14:56:

Ik heb het trouwens wel altijd over mijn patiëntjes maar dat zijn kinderen <10 jaar.dat lijkt me dan wel weer prima.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ging het in dat topic over iemand die in haar nick "vrouw" heeft staan, in dat geval lijkt het mij niet heel erg vreemd dat iemand als vrouwtje aangesproken wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Dinnetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 10 november 2014 @ 14:55:

Nou, vrouwen die het over 'me ventje' hebben dan

Zo had ik een kennis, die vroeg hoe het met mijn mannetje was.

Mijn man is groot en heel breed, dus dat klopte niet helemaal
Voor 'mannetje' ben ik allergisch. Vooral als er 'me' voor gezet wordt (ik lees het nogal eens voorbij komen op Failbook) maar als mijn vriend me 'popje' noemt weet ik dat het liefkozend bedoeld is en kan ik er wel tegen terwijl ik er objectief gezien de gruwels van zou moeten krijgen. 'klantje' klinkt alsof je bij de hoeren bent ofzo? Klinkt in ieder geval enorm neerbuigend. Kortom de verkleindingen laat ze maar achterwege. Helemaal de 'vriendinnetje' of nog erger... 'dinnetje' gedoetjes.



Ik vind het trouwens ook enorrum stom als mensen ongevraagd mijn naam afkorten. Mijn naam is gvd maar 5 letters... dus wat het voordeel er nou van is om daar een 4 letter variant van te maken
Vreselijk dedag dat mijn man mij zijn vrouwtje gaat noemen kan hij zijn koffertje gaan pakken . Een vriend van ons heeft het ook altijd over zijn meisje of vriendinnetje ze is 47 kom op zeg .
Alle reacties Link kopieren
Of dat 'vriendinnutjuh'.
quote:oldwood schreef op 10 november 2014 @ 15:00:

[...]



Zo had ik een kennis, die vroeg hoe het met mijn mannetje was.

Mijn man is groot en heel breed, dus dat klopte niet helemaal Een vriend van mijn man vraagt altijd als hij afzegt of hij thuis moet blijven 'van het vrouwtje'. Die man komt hier regelmatig langs, dan kan je toch vragen of hij thuis 'moet' (alsof dat im frage zou zijn, dat ik mijn man zou dwingen thuis te blijven, maar goed) blijven van Lux?!
quote:gismo72 schreef op 10 november 2014 @ 14:59:

[...]





dat lijkt me dan wel weer prima.'t Is ook altijd verwarrend dat je in hun dossiers spreekt over Pietje, man, 5 jaar, vind ik, dan denk ik altijd even: man?! Haha
quote:bankje schreef op 10 november 2014 @ 15:00:

DinnetjesDit is echt erg ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd -tje als ik iets fysiek klein vind. Zo is er een verschil tussen mijn tantes van vaders kant (1.80) en tantetjes (1.45) van moeders kant. Een herdershond zou ik een hond noemen maar een Chiwawa zou ik een hondje noemen.
Alle reacties Link kopieren
Een huisje vind ik dan weer wel kunnen, als je inderdaad een schattig huisje hebt.

Net zoals een klein hondje.



Vriendjes en vriendinnetjes kunnen alleen bij kinderen en mannetjes en vrouwtjes kunnen nooit.
Het zegt vaak wel wat over de personen die dat soort woorden gebruiken vind ik.
Ik vind het ook wat denigrerend over komen. Mijn collega's hebben het vaak over al dan niet eigen "vrouwtjes". Ook vaak op een nogal lompe manier: zo, die heeft grote tieten, dat soort opmerkingen. Zodra we iets gaan doen met het "vrouwtje" erbij, zie ik vaak ineens een heel ander soort man.



En inderdaad op Facebook. Dat "me" is al om te rillen, maar dan ook me mannetje of dinnetje. Brrrr. Hebben deze mensen geen basisonderwijs genoten?
Alle reacties Link kopieren
of op Facebooek: lekker uiteten met mijn ventje/mannetje etc

(heb mijn man beloofd, dat hij gratis van me af mag, als ik zo over hem schrijf)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven