VrouwTJE, moederTJE, mensJES

10-11-2014 14:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net viel het me op in een ander topic (waar ik uit respect niet offtopic wilde) en ook live kom ik het wel eens tegen: er wordt gesproken over mensjes, moedertje, vrouwtje, ... Waar komt dit vandaan?



"Ik kwam bij het uitgaan een vrouwtje tegen, dat ....", in dat verband vind ik het persoonlijk ietwat denigrerend overkomen. Maar net lees ik dus in een ander topic dat iemand het over haar eigen moeder heeft in de bewoording 'moedertje', en het ging ook over oudere 'mensjes'. Het klonk naar een warme ouder-kind relatie, dus daar heeft het een hele andere achtergrond. Dat je tegen een klein kind spreekt over zijn of haar teentjes, dat snap ik. Bij mijn eigen kinderen probeer ik daar overigens intussen heel bewust af te stappen, daar worden ze te groot voor vind ik. Maar waar komt het idee vandaan om in het sociale leven deze verkleinwoorden te gebruiken? Iemand een idee, of iemand die dit zelf doet?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zusje (volwassen vrouw, maar nu eenmaal jonger dan ik en mijn grote trots), kattenbeestjes die ook wel jochie of meisje genoemd worden en draag soms jurkjes of rokjes (en soms ook gewoon jurken of rokken). Daarnaast heb ik een vriend/partner/wederhelft/geliefde, twee katten als ik met mensen praat die mijn kattenliefde niet speciaal delen en denken we na over het in de toekomst mogelijk een kind willen.

Er is namelijk 1 ding dat ik zo mogelijk nog beschamender vind dan vrouwen die het op facebook over hun mannetje hebben en dan de partner bedoelen en dat zijn moeders die het over hun mannetje hebben en dan de 17 jarige puber die twee koppen boven haar uitsteekt omschrijven. Betreffende zoon is dan uiteraard getagd en wel zodat de volledige vriendenkring mee kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder spreekt Verkleinwoordjes. Het is bijna een taal apart. Vreselijk.



Moedertje vind ik sneu klinken. Mensjes ook.

Of erger, collegaatje *braak*
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 10 november 2014 @ 17:04:

[...]





Nou, naar huidige maatstaven heb ik zeker wel een kabouterhuisje.



Je eigen moeder moedertje noemen vind ik ook wat denigrerend. Alsof je moeder niks meer kan, minstens een halve meter gekrompen en aan het wegkwijnen is ofzo.



Integendeel.



Overigens heb ik een hoop familieleden die mij 'Frizzje' noemen. Mijn moeder vindt het belachelijk ('Zo heb ik je niet genoemd'), ik vind het lief.
Verkleinwoorden vind ik echt niet altijd kunnen.



Toen mijn kinderen klein waren was ik daar al erg op attent. Het was niet: hondje, eendje, ed maar een grote hond, kleine hond, witte eend, etc.

Wij hebben er ook gelet dat de namen van de kinderen niet verkleind konden worden dus geen Lies(je), Guus(je) etc.

Ik erger mij kapot aan mensen die kleine kinderen bij zich hebben en in elke zin alles verkleinen wat er te verkleinen valt. Staat zo dom.



In het geval van jurk. Een lange jurk, een knielange jurk en een mini-jurk. Het zelfde geldt voor rokken.
quote:Aster86 schreef op 10 november 2014 @ 16:51:

In westfriesland is het vrij normaal dat vrouwen worden aangeduid met vrouwtje of nog erger het vrouwtje van huppeldepup.



Ik heb dit trouwens nooit echt denigrerend gevonden.

Zit hier echt in het taalgebruik.

Het viel me nooit zo op todat ik buiten de regio ging werken.

Een collega uit dezelfde streek werd aangesproken omdat hij steeds vrouwtje zei. Er kwam een vrouwtje naar me toe, ik sprak een vrouwtje etc.



Toegegeven het staat niet netjes maar het stoort me niet, ik heb het dan ook al heul vaak gehoord, net als moidje overigens.Weet jij of popje ook Westfries is? Of is mijn vriend gewoon een leipo? (dat laatste wist ik stiekem al maar toch ff benieuwd) Ik ben een import Westfriese dus moet hier nog erg wennen.
GC
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook, vind het liefkozend. Maar niet op t VF hoor, want dan word ik gelijk door mijn knieen geschoten.



Ik erger me aan als volwassenen mama en papa zeggen/schrijven. "Toen zei ik tegen mama en papa ging...". Maar ik geloof dat dat streekgebonden is. Ik vind het zo kinderlijk. Zeg gewoon "mijn moeder en mijn vader".
Trouwens het ligt bij mij heel erg aan de context of ik iets stom vind. Als mijn vriend trots zegt 'Dit wordt mijn vrouwtje' vind ik het tof. Als hij tegen collega's zou zeggen "Die schoenen? Ja die moest ik aantrekken van het vrouwtje" dan zou ik hem een trap in zijn zak willen geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 10 november 2014 @ 15:01:

Vreselijk dedag dat mijn man mij zijn vrouwtje gaat noemen kan hij zijn koffertje gaan pakken .
Alle reacties Link kopieren
Hondenbezitters zeggen ook van zichzelf dat ze het baasje of het vrouwtje zijn.



Een bijklussende harsnagelszetster die in de garage beunt zal ook zeggen dat ze om half drie een klantje krijgt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zei iemand "mijn collegaatje" toen ze het over mij had.

Ik ben wel klein, maar vond het zo kleinerend overkomen.

Dacht echt "huuh?"
Alle reacties Link kopieren
Waar mijn vriend (geen nederlander) lastig aan kan wennen is dat je in het Nederlands zelfs een groot biertje kan bestellen
Zeg maar Spijker.
Als het lief bedoeld is dan is het lief.
Alle reacties Link kopieren
GrumpyCat, als echte west Friese kan ik je vertellen dat popje volgens mij geen veel gebruikt woord hier is hoor!



Ik tegen mijn vriend gister: 'hé, leuk vriendje!' Hij: vriendje? Ik ben 1.85 lang en allang geen 16 meer.

Volgende dag: hé, leuke vriend!' Hij: oké, laat maar. Dat klinkt ook nergens naar...
Alle reacties Link kopieren
quote:yoeljo schreef op 10 november 2014 @ 17:11:

[...]





Het woord jurkje gebruik ik dan wel weer. Om aan te geven dat het een kort model is. Een jurk is bij mij een lange jurk. Over schoentjes heb ik het nooit. Nogal belachelijk ook met bijna maat 42Dus als je man een korte broek draagt, dan draagt hij een broekje? OK, dan snap ik hem.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook gewoon vaak 'ie' ipv 'je'. Moppie en lieffie. Ja ja erg he?
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 10 november 2014 @ 15:00:

DinnetjesOf nog verschrikkelijker: dinnies
Alle reacties Link kopieren
Waar een mens zich al niet druk om kan maken.. Pffff.
Alle reacties Link kopieren
GrumpyCat, Voor de zekerheid nagevraagd, het bestaat wel maar betekent geen lieverd.

Betekent baby, als in poppie koike, baby gaan bekijken.

Wordt inderdaad niet veel gebruikt.

Welkom trouwens, in westfriesland
Alle reacties Link kopieren
Ik verkleinwoordjes.



Ik heb een zoontje en zolang ie kleiner is dan mij blijft ie dat, totdat ie zeven is ofzo. Ik noem mezelf ook het vrouwtje van Gerrit en Stan is zijn baasje en zolang Gerrit een puppy is, is ie een hondje. Mijn jongere broertje is gewoon mijn broertje, alleen mijn oudere broers zijn broers. Ik heb het ook vaak over mennekes, pupkes, wèfkes, etc.



Ik heb alleen geen autootje.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Oh, en ik heb het ook wel eens over jurkjes of rokjes bedenk ik net ... maar daar bedoel ik inderdaad de korte variant mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 10 november 2014 @ 14:59:

Volgens mij ging het in dat topic over iemand die in haar nick "vrouw" heeft staan, in dat geval lijkt het mij niet heel erg vreemd dat iemand als vrouwtje aangesproken wordt.enquote:Annapalona schreef op 10 november 2014 @ 16:21:

Komt dat van dat topic waar de TO Vrouw... heet?Twee keer nee. De directe aanleiding van mijn vraag/irritatiepunt was een topic van vanmorgen, waarin iemand n.a.v. het overlijden van haar moeder(TJE) wilden weten welke instanties ze daarvan allemaal op de hoogte moet brengen. Ik vond het niet nodig om daar ter plekke te gaan discussieren over het gebruik van dat -TJE, daarom maar hier.
Ik gebruik heel vaak verkleinwoorden. Bedoel daar verder niks verkeerds mee, 't klinkt wel gezellig vind ik juist!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn zoon onderweg onverwacht naar het toilet moet en we daarvoor ergens binnenlopen om te vragen of hij even mag, geef ik altijd aan dat 'de kleine man' even naar de wc moet. Mijn zoontje, mijn mannetje, nee, dat klinkt raar. Mijn zoon, ja, maar zo groot is hij ook weer niet. De kleine man dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven