waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
quote:dolfje schreef op 19 april 2011 @ 15:49:

Volgens mij is deze ook nog niet genoemd hier: Hij maakte een groffe fout in plaats van grove fout.

Zie ik hier op het forum ook wel regelmatig voorbij komen.



Yep, ik ben schuldig.

Expres want, "grover" en "grove" vind ik niet leuk
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 14:47:

[...]





Gala ik vind je een moppie dat weet je. Maar iedereen leert op school ABN. Je leert daar ook dat je in een bepaalde stijl moet converseren met verschillende groepen mensen in de samenleving. Toch?bij ons op de basisschool werden we wel gewaarschuwd dat we 'ze zeeën' niet moesten gebruiken op de middelbare school, maar daar bleef het wel zo'n beetje bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 11:38:

Het is dyslexie, en niet dyslectie. Iemand die aan dyslexie lijdt, is dyslectisch. Net zoals iemand die aan anorexia lijdt, anorectisch is.Het lijkt, alsof het bijvoeglijke naamwoord op dezelfde manier gevormd wordt. -xie (dyslexie, anorexie/-xia) wordt -ctisch (dyslectisch, anorectisch).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 11:53:

En dat zijn nou net weer wel dingen die mensen met dyslexie lastig vinden. Dan ben je nog niet dom.

Vind ik ook. Ik probeer zelf op dit forum zo foutloos mogelijk Nederlands te schrijven, maar ik verlang dat niet van andere forummers, ten minste als het gaat om spelling. Geen hoofdletters gebruiken en geen alinea's gebruiken bij (zeer) lange berichten maakt een bericht voor mij onaantrekkelijk door te lezen. Bij korte berichten hoef je natuurlijk geen alinea's te gebruiken.



De kennis van spelling en grammatica van forummers is gewoon verschillend, en i.h.a. wil ik anderen niet daarop afbranden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het veel gebruikt wordt door mensen met een lagere opleiding.

Ik heb ook alleen maar Mavo maar ik weet wel dat het mn auto is ipv me auto.

Mn tante schreef het ook in een email en die is toch al aardig op leeftijd ,denk niet dat het met leeftijd te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 19 april 2011 @ 12:07:

Oh en waar ik me ook mateloos aan kan ergeren, is de slechte uitspraak van veel nieuwslezers tegenwoordig.

O ja, daar ben ik het beslist mee eens. Nieuwslezers, omroepers, interviewers en acteurs moeten gewoon behoorlijk goed Nederlands spreken. Ik had er bijna toegevoegd: En daarmee basta. Ondanks dat Amerikaanse films in het Engels zijn (nota bene niet eens mijn moedertaal) vind ik de acteurs in die films gemakkelijker te verstaan dan de Nederlandse acteurs in Nederlands films.



Bij een Nederlandse film gaat bij mij TT888 (TeleTekst-pagina 888) aan; dan weet ik zeker dat ik alles oppik.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 19 april 2011 @ 16:28:

[...]



Vind ik ook. Ik probeer zelf op dit forum zo foutloos mogelijk Nederlands te schrijven, maar ik verlang dat niet van andere forummers, ten minste als het gaat om spelling. Geen hoofdletters gebruiken en geen alinea's gebruiken bij (zeer) lange berichten maakt een bericht voor mij onaantrekkelijk door te lezen. Bij korte berichten hoef je natuurlijk geen alinea's te gebruiken.



Inderdaad ik vind niet dat je van andere kunt verwachten foutloos te schrijven.

Het is een forum en geen sollicitatiebrief.

Ga ook niet alles wat ik schrijf nalezen hoor.



De kennis van spelling en grammatica van forummers is gewoon verschillend, en i.h.a. wil ik anderen niet daarop afbranden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga IS even kijken of ik nog wat weet. Zoiezo/zoenzo is ook een voorbeeld van veel voorkomende fouten.
Alle reacties Link kopieren
Nikki,



Dat is nou net mijn punt. Ik verwacht niet van andere forummers dat ze correct spellen. De taalvaardigheid is gewoon verschillend. We hebben allemaal een verschillende achtergrond.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad.

Ieder persoon heeft zn eigen kwaliteiten lijkt mij.

En als je nederlands schriftelijk wat minder is wie ben ik dan om daar over te oordelen.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk deze link eens. Daar zijn ze ontzettend goed in taal
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 19 april 2011 @ 16:24:

[...]





bij ons op de basisschool werden we wel gewaarschuwd dat we 'ze zeeën' niet moesten gebruiken op de middelbare school, maar daar bleef het wel zo'n beetje bij.



Wat betekent het?



Goed dat je het zegt, dat wist ik niet. Maar ik kom dan ook uit een stad waar geen dialect gesproken wordt, dus ik ben gewend dat het onderwijs naadloos aansluit op mijn eigen leven. En ik ken wel wat Limburgers , maar die spreken en hun eigen taaltje, en ABN. Net als mijn moeder (vlaamse). Die schakelt echt over.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo1234 schreef op 19 april 2011 @ 16:47:

Bekijk deze link eens. Daar zijn ze ontzettend goed in taal \\ Wat is er gebeurd met deze samenleving?!
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 19 april 2011 @ 16:28:

[...]



Vind ik ook. Ik probeer zelf op dit forum zo foutloos mogelijk Nederlands te schrijven, maar ik verlang dat niet van andere forummers, ten minste als het gaat om spelling. Geen hoofdletters gebruiken en geen alinea's gebruiken bij (zeer) lange berichten maakt een bericht voor mij onaantrekkelijk door te lezen. Bij korte berichten hoef je natuurlijk geen alinea's te gebruiken.



De kennis van spelling en grammatica van forummers is gewoon verschillend, en i.h.a. wil ik anderen niet daarop afbranden.





Het heeft voor mij niet zozeer met afbranden te maken, alswel met het feit dat taalvaardigheid en taalgebruik voor mij een eerste indicatie is van wat voor niveau iemand heeft. En daarmee bedoel ik niveau in de breedste zin des woords: algemene ontwikkeling, opvoeding, milieu, in mindere mate opleiding, sociale status.



Taal zegt veel meer over iemand dan bijvoorbeeld materiëel bezit of uiterlijk zegt. En dat zit hem niet eens alleen in spelling, voor mij. Ook woordenschat en taalvirtuositeit spelen daarin mee. Ik denk dat taal voor mij de allergrootste indicator is van wat voor vlees ik in de kuip heb. En tja, ik snap best dat het kan overkomen als afbranden, maar voor mij is het gewoon heel simpel schiften, en niet afbranden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik stoor me ook vreselijk aan de msn/sms/straat/ en smurfentaal van tegenwoordig.



Zelf heb ik nog steeds moeite met dt. Daar heb ik altijd moeite mee gehad,en dat gaat nog steeds fout. En ik zal gerust nog wat fouten maken. Maar mijn teksten zijn volgens mij wel goed leesbaar.



Maar sommige topics die hier worden geopend, moet ik soms wel 2 of 3 keer lezen wil ik begrijpen wat er word bedoeld.
Ik heb geen motto.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 17:22:

Het heeft voor mij niet zozeer met afbranden te maken, alswel met het feit dat taalvaardigheid en taalgebruik voor mij een eerste indicatie is van wat voor niveau iemand heeft. En daarmee bedoel ik niveau in de breedste zin des woords: algemene ontwikkeling, opvoeding, milieu, in mindere mate opleiding, sociale status.

In zekere zin geldt dat trouwens ook voor mij.



Wie is er trouwens bekend met de gij-vormen?

- Onregelmatig: gij zijt, gij waart; gij zult, gij zoudt; gij wilt, gij wildet (of gij woudt?);

- Zwakke werkwoorden: gij werkt, gij werktet; gij speelt, gij speeldet;

- Sterke werkwoorden: gij schrijft, gij schreeft; gij gaat, gij gingt; gij wordt, gij werdt?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Nee Hans, ik heb me nog niet verdiept in Gij



Het klinkt ook heel gek voor mij gij werktet. En gij werdt ziet er gewoon eng uit. Mijn browser protesteert ook tegen de werkwoordsvormen
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een mailtje toegestuurd van Giel, de recalcitrante 3FM-dj. Ik heb mij ooit eens in een ver verleden ingeschreven als uitzendkracht bij hem (diegenen die zijn programma luisteren snappen wel wat ik bedoel). In dat mailtje stond dat je kaartjes voor een exclusief concert van Racoon kunt winnen. Er stond: "Wil je een plekkie op de gastenlijst veroveren? Geef je dan ma snel op!" Dat is toch wel te gek of niet?? Vara reclame-uiting??





Bij gij denk ik al snel aan kerkelijke zaken en daar probeer ik mij verre van te houden, wie gebruikt dat nog in het dagelijks leven behalve dan een dominee en misschien Beatrix?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het alleen bij wijze van grap. Dan hoort ge ook de oude werkwoordsvormen. Maar voor de rest? Nee.



Het mailtje dat je kreeg is weer een voorbeeld van slordig taalgebruik. Die afzenders maken op mij niet zo'n slimme indruk (en op Fashionvictim denk ik ook niet...).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Of het was een poging om jong hip taalgebruik te bezigen? Zoiets? Dat zie je sowieso heel veel dat allemaal dingen op een nieuwe hippe manier geschreven worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat ze dat zo zouden oppakken. Kijk, verengelsing van onze taal is iets, dat hou je niet tegen, dat is "meegaan met de tijd". Maar bewust spelfouten maken, nee hoor, erg raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerd_ schreef op 19 april 2011 @ 11:31:



@redhair



ZIJ geloven



(In dat rijtje geen `hun.`)Misschien mosterd, maar ik vertelde een pagina ervoor dat een jaar of negen geleden het zo in het boek voor Nederlands van havo2 stond.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeeën = zij zeiden.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 19 april 2011 @ 19:46:

Ze zeeën = zij zeiden.Ik zat al een tijd na te denken wat er toch met "ze zeeën" bedoeld werd...
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven