waarom 'me' ipv mijn of m'n?

19-04-2011 08:38 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar even een vraag op de dinsdagochtend. Waarom schijven steeds meer mensen 'me' ipv mijn of m'n? Zoals me man of me fiets? Heb ik iets gemist qua nieuwe spelling? Is het iets van jongeren (en word ik dus oud)? Of kunnen steeds minder mensen spellen?

Ik erger me er eerlijk gezegd enorm aan. Ik heb dan gelijk het idee dat mensen niet zo slim zijn...



Of ligt het nu aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Wat ben je dan, Yellowlove, als je niet weet hoe je "hij loopt" moet spellen?



Ik bedoel, we hebben het niet over woorden als gevoeglijk, of asfyxie of confabuleren, we hebben het over basale, kleuterschoolvocabulaire.
Am Yisrael Chai!
.
Ik vind taalfouten lelijk, en ik erger me eraan, maar ik kijk wel naar de persoon die ze maakt.



Mijn collega's zijn LTS'ers, ze zijn heel goed in hun vak, en ze kunnen goed met onze klanten omgaan. Ik kan echter geen werkbon van ze terugkrijgen die geen taalfouten heeft. Zij hebben andere kwaliteiten.



Onze notaris stuurde ons pas een brief, waarin hij had geschreven: U factuur is bijgevoegd. Die man daalde in mijn achting. Zo veel opleiding, en dan dat gewoon opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loreyi schreef op 19 april 2011 @ 11:35:

Ik heb lang niet alles gelezen maar gooi gewoon nog wat ergernissen ertussen:



'is' in plaats van 'eens'. Ik dacht toch dat dat een werkwoordsvorm is.



'this' in plaats van 'het is'. 'tis' zou ik dan nog wel begrijpen, dat is samengetrokken, maar wat doet die H daar? Dan is het toch een Engels woord.



Zo, en nu maar hopen dat ik zelf geen stomme fout heb gemaalt, daar ben ik altijd bang voor op een topic als dit Je schreef "gemaalt" maar dat is een tikfout. Tik- en taalfouten zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het een heel eind met je eens Fash, op de dingen na die voor iemand met dyslexie lastig zijn. Maar volgens mij horen d en t correct gebruiken daar niet bij.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook genoeg berichten voorbij komen waarin géén hoofdletters wordt gebruikt. Of geen interpunctie... 'ma' i.p.v. 'maar', 'na' i.p.v. 'naar', 'hun' waar 'zij' gezegd moet worden, 'als' waar 'dan' gebruikt moet worden. Zo kunnen we nog wel even doorgaan (en dan ben ik inmiddels immuun aan het worden voor die laatste twee, anders waren mijn tenen constant krom).



Meest domme verklaring die ik ergens in een topic gelezen heb: "Ja, dat heb ik mezelf zo aangeleerd ('ma' i.p.v. 'maar'). Dus, als diegene die deze verklaring gaf even wil verklaren WAAROM? Mijn nichtje gaf namelijk dezelfde uitleg, maar kon er niet eens normaal toelichten. "*Dom lachje* Ik vind het wel grappig staan."



Tot zover mijn irritaties over de grammaticale tenenkrommers ;).
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 12:20:

Wat ben je dan, Yellowlove, als je niet weet hoe je "hij loopt" moet spellen?



Ik bedoel, we hebben het niet over woorden als gevoeglijk, of asfyxie of confabuleren, we hebben het over basale, kleuterschoolvocabulaire.



Dom klinkt zo denigrerend (ik heb net zelf toegegeven dat ik het ook vaak gebruik, en inderdaad om denigrerend te zijn) Hij loopt lijkt me op zich niet zo problematisch. Maar je hebt wel stoornissen waarbij hij makkelijk hei wordt, en vice versa.

Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar met woordbeeld.

Vind ik toch echt iets anders.



En ik heb het geluk gehad dat ik gezegend ben met prachtige hersens die goed werken en snel dingen opnemen. Maar niet iedereen heeft dat natuurlijk.



Ik denk ook dat het gewoon belangrijk is in hoeverre je gestimuleerd wordt als kind. Het was voor mij wel belangrijk om 'slim' te zijn, en om op de basisschool zo snel mogelijk goed te kunnen lezen e.d. Dat werd ook wel aangemoedigd.

Maar ik ken ook genoeg ouders die wat door zijn geslagen in het hele ; het gaat erom dat je lief bent. Ja , dat is ook zeker heel erg belangrijk maar je moet ook proberen eruit te halen bij een kind wat erin zit. En bij de een is dat nou eenmaal meer dan bij de ander .
Alle reacties Link kopieren
quote:nerd_ schreef op 19 april 2011 @ 12:21:

@Lizzt



LizzL
.
Alle reacties Link kopieren
Dyslexie is een erg moeilijk woord voor iemand die dylectisch is.



Ik ben iemand die erg haar best heeft gedaan om correct taalgebruik te stimuleren thuis.

Voorlezen, samen lezen, spreekfouten en schrijffouten verbeteren. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen met taal en spelling.

Het heeft niets geholpen, hij is er niet minder fouten door gaan maken.

Mijn zoon is gezegend met een hoog IQ, en helaas ook behept met dyslexie.

Dit kwam vroeger ook al veelvuldig voor, alleen werden mijn zus en broer gewoon voor dom en lui uitgemaakt op school.

Ga jij maar in een werkplaats werken, want je bent te stom om netjes te schrijven zonder fouten.

Het voorbeeld dat Katherina geeft, is een heel mooie.

Een vakman met "gouden handen" en lager taalbegrip is iets heel anders dan een notaris die toch echt hoort te weten hoe de spellingsregels in elkaar steken.



Overigens zijn dyslexie taalfouten van een andere orde dan gebrek aan kennis over de spellings en grammatica regels.

Meestal herken je de dyslect gelijk aan de inconsequente manier van schrijven.

De mode van "msn/ping/sms/internet taal is ook mij een doorn in het oog.
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 12:27:

[...]





Dom klinkt zo denigrerend (ik heb net zelf toegegeven dat ik het ook vaak gebruik, en inderdaad om denigrerend te zijn) Hij loopt lijkt me op zich niet zo problematisch. Maar je hebt wel stoornissen waarbij hij makkelijk hei wordt, en vice versa.

Dat heeft niets met intelligentie te maken, maar met woordbeeld.

Vind ik toch echt iets anders.



Ik vind dom helemaal niet denigrerend. Gewoon een constatering van een feit. Ordinair of onopgevoed vind ik dan al veel meer in de richting van denigrerend gaan, want dat is gewoon een oordeel. Maar dom, als in: IQ lager dan 60, daar vind ik niks denigrerend aan. Je kan moeilijk zeggen dat het slim is, nietwaar?



En ja, ik ken het verschil tussen woordbeeld en woordbegrip. Woordbeeld kan idd te maken hebben met bijvoorbeeld dyslexie, maar dan kom ik dus weer terug op het gebrek aan beschaving. "Loopt" is een dusdanig veelvoorkomend woord, dat iemand die dyslectisch is, als volwassene echt vaak genoeg met dat woordbeeld geconfronteerd is om het te moeten kunnen herkennen. Als je het McDonalds logo herkent, moet je een woord als "loopt" ook gewoon herkennen. Tenzij je na groep 3 nooit meer woorden gezien hebt.



quote:Ik denk ook dat het gewoon belangrijk is in hoeverre je gestimuleerd wordt als kind. Het was voor mij wel belangrijk om 'slim' te zijn, en om op de basisschool zo snel mogelijk goed te kunnen lezen e.d. Dat werd ook wel aangemoedigd.

Maar ik ken ook genoeg ouders die wat door zijn geslagen in het hele ; het gaat erom dat je lief bent. Ja , dat is ook zeker heel erg belangrijk maar je moet ook proberen eruit te halen bij een kind wat erin zit. En bij de een is dat nou eenmaal meer dan bij de ander .Ik denk dat je gewoon politiek correct aan het neuzelen bent nu. Iemand die verven niet kan schrijven of "hij loopd" schrijft als hij "hij loopt" bedoelt is gewoon dom, onontwikkeld of onopgevoed. Mooier kan ik het niet maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteren één van mijn neefjes faag in plaats van vaag typen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een vrouw van 60+ die op Hyves berichtjes schrijft als:



ow wat heeft ik je gemis op de Hyves eg waar hoor hahaha gelukkig bent je er weer kom je nog n keer op de koffie die sta altijd voor je klaar hihihi ik heeft net bootschappe ge daan nauw meit ik gaat stoppen



Ik keek een keer op haar profiel en de krabbels van haar Hyves-vriendinnen waren ook bijna allemaal zonder interpunctie en met ik gaat en hij heb en ik heeft en hij loop. Vreselijk. En ja, dat vind ik ook oerdom.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 19 april 2011 @ 12:50:

[...]





Ik vind dom helemaal niet denigrerend. Gewoon een constatering van een feit. Ordinair of onopgevoed vind ik dan al veel meer in de richting van denigrerend gaan, want dat is gewoon een oordeel. Maar dom, als in: IQ lager dan 60, daar vind ik niks denigrerend aan. Je kan moeilijk zeggen dat het slim is, nietwaar?



En ja, ik ken het verschil tussen woordbeeld en woordbegrip. Woordbeeld kan idd te maken hebben met bijvoorbeeld dyslexie, maar dan kom ik dus weer terug op het gebrek aan beschaving. "Loopt" is een dusdanig veelvoorkomend woord, dat iemand die dyslectisch is, als volwassene echt vaak genoeg met dat woordbeeld geconfronteerd is om het te moeten kunnen herkennen. Als je het McDonalds logo herkent, moet je een woord als "loopt" ook gewoon herkennen. Tenzij je na groep 3 nooit meer woorden gezien hebt.





[...]





Ik denk dat je gewoon politiek correct aan het neuzelen bent nu. Iemand die verven niet kan schrijven of "hij loopd" schrijft als hij "hij loopt" bedoelt is gewoon dom, onontwikkeld of onopgevoed. Mooier kan ik het niet maken.



Ik ben verre van politiek correct, ik heb gepost wat ik vind van veel mensen in deze maatschappij.

Ik heb trouwens in het hij loopt voorbeeld juist niet loopt/loopd gebruikt, maar hij vs hei. Omdat ik daar denk dat het meer met woordbeeld te maken heeft. Hij loopd kan ik ook niet verklaren.

Maar zoals ik al zei; Ik ben het gewoon niet met je eens, dat was het.
Alle reacties Link kopieren
@veraflora

Ooooo, wat erg....

En bij iemand van 60+ is het er nog ingestampt op de lagere school.

Ik moet moeite doen om dat te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:veraflora schreef op 19 april 2011 @ 13:05:

Ik ken een vrouw van 60+ die op Hyves berichtjes schrijft als:



ow wat heeft ik je gemis op de Hyves eg waar hoor hahaha gelukkig bent je er weer kom je nog n keer op de koffie die sta altijd voor je klaar hihihi ik heeft net bootschappe ge daan nauw meit ik gaat stoppen



Ik keek een keer op haar profiel en de krabbels van haar Hyves-vriendinnen waren ook bijna allemaal zonder interpunctie en met ik gaat en hij heb en ik heeft en hij loop. Vreselijk. En ja, dat vind ik ook oerdom. Juist van die generatie zou je mogen verwachten dat ze correct Nederlands schrijven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Leaf schreef op 19 april 2011 @ 08:58:

Wat ik helemaal tenenkrommend vind is als mensen zeggen/schrijven "me eigen". Vreselijk vind ik dat...Ik snap trouwens ook nooit dat mensen zelf niet horen dat het niet klopt wat ze zeggen.



Maar goed, ik heb Nederlands gestudeerd, dus taal- en schrijffouten vallen me altijd heel snel op





Dit zegt mijn moeder vaak. Bijvoorbeeld" ik heb me eigen eens lekker verwend met een douchecrème". Dan zeg ik "ja, en jezelf ook? Dat is dan twee keer jezelf verwennen mam". Snapt ze nooit... Soms is ze erg blond



M.
quote:rosanna08 schreef op 19 april 2011 @ 13:15:

[...]



Juist van die generatie zou je mogen verwachten dat ze correct Nederlands schrijven. Juist van die generatie zou je mogen verwachten dat ze perfect Nederlands schrijft. Sorry, ik kon het niet laten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mjdh schreef op 19 april 2011 @ 13:16:

[...]





Dit zegt mijn moeder vaak. Bijvoorbeeld" ik heb me eigen eens lekker verwend met een douchecrème". Dan zeg ik "ja, en jezelf ook? Dat is dan twee keer jezelf verwennen mam". Snapt ze nooit... Soms is ze erg blond



M.





Ik kom uitbeen klein boerendorp en bij ons was dit de spraak van allemaal: we wouden, ze zeeën, hunnie of zelfs hullie, wijven ipv. Vrouwen en noem maar op. Ook zinnen als me eigen, hun hebbe ,

Bijna iedereen praat (nog steeds) zo. Misschien valt het wel onder dialect, ik weet het niet.

Thuis noemde wij dit boers en dat mocht echt niet, maar ook met mes en vork eten werd zeker niet door iedereen gedaan.



Wij als gezin zijn hier wel eens om uitgescholden, als kak en verwaand, want wij deden dit niet, mijn moeder kwam ergens anders vandaan en werkte in de stad. Mijn oudste zus kon er niet meer tegen en is blauwe oogschaduw gaan dragen en platter dan plat gaan praten, maar ze hoorde er wel bij.



En geloof me: die boeren mensen zijn veel, maar niet stom of dom en trots op hun taal. Zelfs al zou heel NL. Zeggen dat hun taalgebruik niet goed is, jammer dan, dit is hun taal en ook hun kinderen blijven zo praten.

(hoe hard alle leraren ook hun best deden)
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 19 april 2011 @ 13:40:

[...]





Ik kom uitbeen klein boerendorp en bij ons was dit de spraak van allemaal: we wouden, ze zeeën, hunnie of zelfs hullie, wijven ipv. Vrouwen en noem maar op. Ook zinnen als me eigen, hun hebbe ,

Bijna iedereen praat (nog steeds) zo. Misschien valt het wel onder dialect, ik weet het niet.

Thuis noemde wij dit boers en dat mocht echt niet, maar ook met mes en vork eten werd zeker niet door iedereen gedaan.



Wij als gezin zijn hier wel eens om uitgescholden, als kak en verwaand, want wij deden dit niet, mijn moeder kwam ergens anders vandaan en werkte in de stad. Mijn oudste zus kon er niet meer tegen en is blauwe oogschaduw gaan dragen en platter dan plat gaan praten, maar ze hoorde er wel bij.



En geloof me: die boeren mensen zijn veel, maar niet stom of dom en trots op hun taal. Zelfs al zou heel NL. Zeggen dat hun taalgebruik niet goed is, jammer dan, dit is hun taal en ook hun kinderen blijven zo praten.

(hoe hard alle leraren ook hun best deden)Bij jou ook al?! Klinkt heel mooi *kuch*
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat iemand die dyslectisch het moet weten hoe je hij loopt (dus inclusief 'hij' en 'loopt') moet schrijven.



Mensen met discalculie weten ook: 2 + 2 = 4, en dat in de cijferreeks 2, 4, 6 de 8 volgt wat toch echt van hetzelfde niveau is als 'hij loopt'.



Zo niet.... dom
Alle reacties Link kopieren
Preggo ipv zwanger. Vre-se-lijk!
Alle reacties Link kopieren
Huh Viva dat zei jij laatst nog tegen iemand (in een psyche topic waar het nog eens zwaar ongepast was ook)



En ssenta, deze zin;

Ik vind ook dat iemand die dyslectisch het moet weten hoe je hij loopt (dus inclusief 'hij' en 'loopt') moet schrijven.



is niet zo grammaticaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:mjdh schreef op 19 april 2011 @ 13:16:

[...]





Dit zegt mijn moeder vaak. Bijvoorbeeld" ik heb me eigen eens lekker verwend met een douchecrème". Dan zeg ik "ja, en jezelf ook? Dat is dan twee keer jezelf verwennen mam". Snapt ze nooit... Soms is ze erg blond



M.





Vage kennis over haar rustige kind.

"Hij ken echt heel goed met ze eigen spelen"
Alle reacties Link kopieren
quote:_yellowlove_ schreef op 19 april 2011 @ 14:08:

Huh Viva dat zei jij laatst nog tegen iemand (in een psyche topic waar het nog eens zwaar ongepast was ook)



En ssenta, deze zin;

Ik vind ook dat iemand die dyslectisch het moet weten hoe je hij loopt (dus inclusief 'hij' en 'loopt') moet schrijven.



is niet zo grammaticaal.



Oeps. Je hebt helemaal gelijk. Ben het woordje 'is' vergeten.

Maar in officiele stukken vergeet ik dat nooit hoor

(en ja, dat laatste was een grapje)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven