Wat haalde de "voorpagina" op jouw geboortedag ?

13-05-2007 15:49 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die ochtend, 3 december 1984, Werden de mensen in Bhopal happend naar adem wakker, hoestend en met brandende ogen. Rashida Bee: 'Iemand deed de deur open en we roken het giftige gas. We zijn het huis uitgegaan en renden tot we niet meer konden.' In de eerste drie dagen stierven achtduizend mensen, inmiddels staat het dodental op 20.000. Maar misschien zijn de minstens 150.000 mensen die chronisch ziek zijn geworden door het inademen van het gas nog wel slechter af. Rashida Bee verloor die nacht zes familieleden. Zij is voorzitter van de Gas Peedit Mahila Stationery Karmachari Sangh en vecht voor de rechten van de slachtoffers. Ze meent: 'De overlevenden zijn de ongelukkigen, de doden de gelukkigen.' De Indiase regering en de deelstaatregering deden niet veel voor de slachtoffers. Bee: 'De lichamen, sommige nog levend, werden op een hoop aan de kant gegooid.'Dokter Mohammed Ali Qaiser werkt in de Sambhavna Trust Clinic in de sloppenwijken van Bhopal. Ongeveer 50.000 mensen maken gebruik van de faciliteiten van de kliniek. Nog steeds hebben veel mensen klachten die gerelateerd zijn aan de ramp, bijvoorbeeld luchtwegproblemen als bronchitis en chronische longziekten of oogklachten. Vaak maakt dit hen blijvend afhankelijk van medicijnen. Vrouwen hebben menstruele problemen, soms ernstige bloedingen, krijgen miskramen of baren misvormde kinderen. Ook psychosociale klachten komen veel voor, zoals depressie en angst. Een groot deel van deze vrouwen kan niet werken, en heeft daarom geen inkomen. Ook het vinden van een echtgenoot is voor deze groep een groot probleem. Dr. Qaiser: 'Wie wil nu trouwen met een vrouw die misschien geen of alleen misvormde kinderen kan krijgen?' Nog steeds is de precieze samenstelling van het ontsnapte gas niet bekend, nog steeds is onduidelijk wat de beste behandelingen en medicijnen zijn. Union Carbide wil de gegevens niet vrijgeven. Informatie uit eigen onderzoek beschouwt het bedrijf als bedrijfsgeheim.
Alle reacties Link kopieren






13 februari 1979: De dag waarop in het noorden al de zwaarste sneeuwstorm van de afgelopen eeuw begon. Een lagedrukgebied dat op deze foto nog ten zuidwesten van de Britse eilanden ligt trekt de komende 3 dagen over België en zuid Nederland naar het oosten. En zorgt vooral in het noorden voor een dagenlange blizzard



Alle reacties Link kopieren
7 september 1980.( niet de voorpagina, maar bij ' ander nieuws ' er was die dag niet veel te melden namelijk )Koning Boudewijn van België viert aan de voet van het atomium zijn 50e verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tijdens Woodstock geboren, maar gelukkig aan de andere kant van de wereld.
Of het voorpaginanieuws was, weet ik niet.

Bij het googelen kwam ik weinig nieuws tegen, maar L.P. Boon schreef op die dag "over gebakken uier".





ETEN OP ZIJN VLAAMS

Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam, MCMLXXII [= 1972]

Paperback (met ingevouwen flappen), 152 p., 12,5 x 20 cm.

Binnenflap: Boontje heeft al vele jaren lang door zijn cursiefjes tal van smakelijk bevonden recepten voor lekkerbekken gegeven.

Een hele Vlaamse keuken, met alles-erop-en-eraan, heeft hij daarin uitgestald. Ze laten zich in toegespitste keuze, die hij daaruit nu voor Eten op zijn Vlaams heeft gemaakt, even plezierig lezen door hen die er wat mee willen doén, als door hen die alleen maar Boon-stukjes willen lézen.

Eten op zijn Vlaams is gebaseerd op ‘Boontjes’ die verschenen tussen 20 mei 1970 en 6 augustus 1971. Ze werden met elkaar in verband gebracht en ingrijpend herschreven. In de regel werd in het boek aan de titel van het oorspronkelijke stukje het woordje “Over” toegevoegd. Het rubriekkopje wordt dan hier niet genoemd.

De eerste drie hoofdstukjes van III Glorie van de patat (Over nieuwe aardappels, Over tatjespap en patat-terkoek en Over frieten en kroketten, werden geheel herschreven uit 4 verschillende ‘Boontjes’.



Over gebakken uier (14 mei 1971);  

.

aantal personen: 4



Ingrediënten:



4 plakken gekookte uier van 1/2 cm dik

1 pak stoofprei

Stukje gember van 1 cm

250 gr lange korrelrijst

70 gr boter

1 el azijn

Peper

Zout

Takje tijm

1/4 geraspte citroenschil

1 tl maïszetmeel

2 el gehakte peterselie



Bereiding:



Snijd de plakken uier in reepjes van 1 cm

Maak de prei schoon en verwijder het groen

Snijd het wit in stukken van 6 cm

Schil de gember en snijd hem in reepjes

Breng de rijst aan de kook in dubbel zoveel water

Dek af en schakel het vuur uit

Laat zo nog 20 minuten stomen

Laat 40 gram boter smelten in een kookpan, bak de stukken prei goudbruin en voeg de azijn en een glas water toe

Kruid met peper, zout en plukjes tijm

Laat 20 minuten stoven

Bak de reepjes uiter onder voortdurend roeren krokant in de rest van de boter, samen met de gember

Kruid met peper en zout

Bestrooi de uier met geraspte citroenschil en verdeel hem samen met de prei over de rijst

Bind het kooknat met het zetmeel, roer de peterselie erdoor en schep de saus op de groenten
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om het daadwerkelijk te eten.

En nee, ik lust ook geen frikadellen.
Alle reacties Link kopieren
John Lennon en Yoko Ono verblijven op 21 maart 1969 in het Amsterdamse Hilton-hotel voor een zogeheten bed-in. Tegen de ramen van hun kamer hebben ze affiches geplakt met teksten als 'Hair peace' en 'Bed peace'. Het stel heeft voor Amsterdam gekozen omdat dit volgens beiden 'het magische centrum in de wereld is van alles wat jong en hip is'.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Geen idee, hoe kom je daarachter ? Heb even gegoogeled op 14 mei 1969, maar kom niets bijzonders tegen...

Is er ergens een archief van bv de Telegraaf ofzo ? Zou het wel grappig vinden om te weten wat er op mijn geboortedag op de voorpagina stond
Alle reacties Link kopieren
Op mijn geboortedag geen schokkende gebeurtenissen, maar op mijn verjaardag gebeurt er wel altijd vanalles:

* terroristische aanslagen in Madrid

* Milosovic overleden in zijn cel

* in de Utrechtste wijk Ondiep wordt een man door de politie neergeschoten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon gegoogeld op 21 maart 69
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
De decembermoorden....
Alle reacties Link kopieren
Dat was de aanslag op paus Popie Jopie en de vuurwerkramp in Enschede.
Weinig mensen hier weten het: de onteigening van het land van de Palestijnen vindt niet alleen plaats op de Westoever en in Oost-Jeruzalem, maar ook binnen Israel zelf. Op 30 maart 1978 gingen de Palestijnen de straat op om tegen de onteigeningen te protesteren. Zes demonstranten werden doodgeschoten en velen gewond.





Niet veel veranderd dus, in 29 jaar..
Alle reacties Link kopieren








25 APRIL 1966





Elf

Belgische schoolkinderen vonden de dood als een vrachtwagen in het

Vlaamse dorp Walfergem inreed op een schoolklas die op de stoep bij een

zebrapad veilig-verkeer-les kregen. De chauffeur had gedronken.







En Femke Halsema werd geboren.











Alle reacties Link kopieren
Dat was de aanslag op paus Popie Jopie en de vuurwerkramp in Enschede.
Gisteren herdacht hier in de stad.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niks vinden over mijn geboortejaar.



Op mijn geboortedag heel lang geleden vlogen er Duitse vliegtuigen ons land binnen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Bron: http://historischevoorpagina.volkskrant.nl/
Alle reacties Link kopieren




quote: Bate reageerde



Dat was de aanslag op paus Popie Jopie en de vuurwerkramp in Enschede.

Gisteren herdacht hier in de stad.

Je bedoelt mijn verjaardag:D?
Alle reacties Link kopieren
Alsnog gefeliciteerd! :D

Vuurwerkramp is herdacht. Als ik had geweten dat jij jarig was (vlak na mij) had ik ook even aan jou gedacht. ;)
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren


Ik kan niks vinden over mijn geboortejaar.



Volgens mij bestonden er toen nog geen kranten, Yas.. ;)
Alle reacties Link kopieren
3 september 1966: eerste uitzending van de populaire televisieserie: Ja zuster,Nee zuster.



Lijkt me wel voorpaginanieuws in die tijd........;)
Alle reacties Link kopieren
De Nederlandse Vereniging van Jachthoornblazers, kortweg NVJB, is oorspronkelijk opgericht op 17 maart 1966.



Tsja.......
Alle reacties Link kopieren
15 december 1983: regionale krantje...



Ikzelf :) ik was zelf het voorpagina nieuws, 10.000e inwoner van het dorp geboren :)
Alle reacties Link kopieren
Jachthoornblazers....hoe boeiend, hahaha !
Alle reacties Link kopieren
Niemand meer ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven